Status
Stängd för vidare inlägg.

Agapi

Trådstartare
Hur går egentligen en adoption till? Jag har hört att det är enormt många kontroller på de par som vill adoptera, och att många som skulle bli perfekta föräldrar får avslag. Men det verkar ju konstigt då det finns så många som FÅR adoptera, och sen inte kan ta hand om barnet.
Någon som kan berätta om hur det går till? Vill veta allt.
 
Sv: Adoption

Man lämnar en ansökan om adoption till socialnämnden i kommunen där man bor. Man kontaktar en auktoriserad adoptionsorganisation.

Nu för tiden måste man ha gått en föräldrautbildning innan hemutredningen kan tas upp på socialnämnd.

Man genomgår en hemutredning som familjerätten i kommunen gör. Utredaren kollar de sociala förhållandena. Hemutredningen innehåller tio rubriker som är bestämda internationellt.

Till utredningen skall man också genomgå en läkarundersökning som visar att man är frisk och förväntas leva tills barnet blir vuxen.
Man skall även bifoga referentbrev från såna man känner, och gärna från vänner och släktingar som har barn själva.

Därefter fattas beslut i socialnämnd. Om hemutredaren vill ge avslag har denne tagit upp det med den adoptionssökande innan det går till nämnd, och många gånger har då de sökande dragit tillbaka ansökan.

Vill man adoptera ihop med någon måste man vara gift när utredningen tas upp i socialnämnden.

Jag arbetar som adoptionsutredare, och om det är något så här långt som är oklart kan jag säkert svara, men hur det ser ut efter medgivandet i nämnd kan jag inte svara på exakt.

Jag vill inte ge exempel på sånt som kan ge avslag eftersom jag inte kan röja sekretessen i de ärenden jag känner till.
 
Sv: Adoption

Det har kanske ändrats men vi var tvungna att ha godkända läkarintyg för att ens få påbörja vår utredning. Och vi var tvungna att vara gifta också innan utredningen kunde påbörjas. Förlorade mycket värdefull väntetid pga av de reglerna. Det var i Huddinge. 1999 så det är ju ett tag sen vi utreddes.
 
Sv: Adoption

Jag vet inte hur det var då, för jag jobbade inte med det på den tiden, men jag tror att kommunerna själva kan bestämma lite där. Jag har hört om kommuner som resonerar annorlunda än den jag jobbar i.

Vad gäller läkarintyg så gör vi så att vi ber de som vet med sig att de har någon sjukdom som skulle kunna vara diskvalificerande att ordna läkarintyg som vi skickar till Socialstyrelsens Rättsliga Råd som får bedöma dem innan vi påbörjar en utredning.

Vad gäller giftemål så vill vi ha ett vigseldatum innan vi börjar utreda.

Båda dessa saker är förstås för att spara resurser, det finns faktiskt de som gått isär innan de gift sig och de som inte berättat om sjukdomar de har.

Kötid räknar vi från ankomstdatum på ansökan. De som är gifta och har genomgått utbildning tas i köordning.
 
Sv: Adoption

Måste man gå en föräldrautbildning? Det var ju lustigt :D :crazy: Man går ju inte direkt en utbildning inför att bli förälder när man väntar barn.

Verkar vara otroligt svårt att bli godkänd för en adoption... Min plan kanske spricker? :(
 
Sv: Adoption

Måste man gå en föräldrautbildning? Det var ju lustigt :D :crazy: Man går ju inte direkt en utbildning inför att bli förälder när man väntar barn.

Verkar vara otroligt svårt att bli godkänd för en adoption... Min plan kanske spricker? :(

Jag har en närstående som adpoterat och ja, det kändes mycket svårare och krångligare än för oss som "bara" tillverakde ett.

Däremot gick vi också föräldrautbildning men inte när vi funderade på att skaffa barn utan i slutet av graviditeten som de flesta nog gör. Jämförbart med de som vill adportera vore väl om vi hade gått utbildningen när vi funderade på att slänga preventivmedlena.
 
Sv: Adoption

Måste man gå en föräldrautbildning? Det var ju lustigt Man går ju inte direkt en utbildning inför att bli förälder när man väntar barn.

Det är en speciell utbildning man går när man skall adoptera, det är ganska stor skillnad på att få ett barn som kanske redan är ett år, som bott i ett annat land mot att föda ett.

Här är en länk om utbildningen och vad den innehåller: http://www.folkuniversitetet.se/templates/PageFrame.aspx?id=79676
 
Sv: Adoption

Då vill jag fråga dig om det kan inverka negativt att jag åt antidepp ett tag innan - just på grund av att det krånglade "därnere". Nu verkar det (utredningar pågår...) som om vi inte skulle kunna få egna barn framöver på grund av det krånglet.

Adoptera vill vi då gärna, kanske ställa oss i kö om ett år eller två när huset är byggt och mina högskolestudier klara. Men är vi alltså hopplöst utdömda på grund av en numera överkommen depression?
 
Sv: Adoption

hej jag vet bara att det är lång väntetid, man ska vara gift och över.... är det 25 år? Eller är det ännu äldre?
 
Sv: Adoption

Nu för tiden måste man gå en föräldrautbildning som kommunen godkänt. Det är ny lagstiftning sedan årsskiftet.
 
Sv: Adoption

Jag vet inte exakt hur olika kommuner ställer sig till depression. Har du en läkare som kan skriva intyg om hur din depression uppkom och att du varit frisk från den under några sammanhängande år skulle jag inte tycka att det var lika allvarligt som om den kommit och gått genom ditt liv. Hade den gjort det skulle jag varit tveksam och hade du nyligen gjort självmordsförsök hade jag sagt nej.
 
Sv: Adoption

Aha, tack för svaret, du lugnade mig. Det är ju en enskild företeelse som varit borta en tid nu, och jag har aldrig haft självdestruktiva tendenser. Så det finns kanske en chans för oss med... :)
 
Sv: Adoption

Jag tror (och hoppas:crazy: ) att de flesta av mina kollegor inser att alla människor kan hamna i en depression om man lever under alltför hård press under en lång tid, och att det är skillnad på återkommande depressioner och psykisk sjukdom.
 
Sv: Adoption

Är det så att man bara får adoptera om man inte kan få egna barn? För jag är av den åsikten att det finns så många barn som inte vill något mer än att få en familj och vara älskad, så varför sätta nya barn till världen när det redan finns så många?
 
Sv: Adoption

Nej, man får adoptera även om man kan få eller har biologiska barn, men vissa länder ger inte barn till den som redan har biologiska.

Ett tips är att gå in på Adoptionscentrums hemsida och kolla bestämmelser från olika länder!
 
Sv: Adoption

Jag måste bara fråga vad som gäller när man är ensamstående o vill adoptera?

Jag trodde inte man fick det (om man inte är kändis :smirk: ), men det får man tydligen..
 
Sv: Adoption

Jodå, det får man enligt svensk lag. Problemet ligger i att många länder inte vill lämna barn till ensamstående eftersom det i många länder inte anses ok att vara ensamstående och att det är därför mamman känner sig tvingad att lämna bort sitt barn.
 
Sv: Adoption

För jag är av den åsikten att det finns så många barn som inte vill något mer än att få en familj och vara älskad, så varför sätta nya barn till världen när det redan finns så många?

Oj, nu kommer jag att kasta in en brandfackla här ...

Är det verkligen rätta sättet att hjälpa barnhemsbarn att ta dem från sitt land och sin kultur till Sverige?
Det talas titt som tätt om hur adoptivbarn aldrig känner sig hemma eller besläktade (så klart!) med den miljö de hamnar i.
Klart att det kan fungera , men jag har tyvärr sett ett flertal fall där det nog inte blivit som adoptivföräldrarna tänkt sig.

De har varit lyckliga som spelmän för att de fått ett barn, men sedan kommer problemen - barnet är sent utvecklat (så klart, när det börjat sitt liv på barnhem), har med sig en massa "barnhemsfasoner" (också klart, eftersom det är där de fått sina första intryck) och där de till slut tagit avstånd från sina adoptivföräldrar.

Kvar finns en kanske lika stor besvikelse hos adoptivföräldrarna som om de aldrig fått en knodd att ta hand om alls.

Jag vill gärna meddela att det går att leva ett hyggligt liv utan barn!

Hur som helst - om du (Agapi) väldigt gärna vill ha barn hoppas jag verkligen att det kommer att fungera för dig!
Jag tror att man - i slutänden - glömmer den långa väntetiden, och den omständliga processen.
 
Sv: Adoption

Ja, jag tycker det är rätta sättet. Eller är det bättre att de får stanna på ett barnhem hela livet, där de kanske inte känner sig älskade och behövda?

Man behöver inte ta barnet från dess kultur och bakgrund. Om jag adopterade ett barn från ett annat land skulle jag se till att det barnet blir informerad om sin bakgrund och kultur. Att man kanske har möjlighet att åka till det landet då och då, att barnet känner ett band och samhörighet till sitt ursprungsland.

Jag tycker nästan att dina argumentationer är lite skrämmande. Jag hoppas, för de föräldralösa barnens skull, att det inte är många som tänker i de baner som du gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 056
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp