ADHD och trots syndrom

Ela

Trådstartare
Någon som har efteranheter av barn med Adhd och trots syndrom? Vilka är deras största problem och hur kan man hjälpa dessa barn? Hur är det att leva med barn med diagnosen? Vad kan man få för hjälp?

Vi har nu fått diagnosen på vårat "lånebarn" och jag vill nu få så mycket information som möjligt?

Sv: ADHD och trots syndrom

Jadu... Börja med att googla.

Och är diagnosen ställd? Ålder på barnet? Hur gör föräldrarna för att möta trotsen?

Själv har jag en son som misstänktes ha ADHD, 4år gammal.
Jag satte tydliga enkla gränser och regler.
Mitt bästa tips är att förbereda barnet på att en rolig aktivitet kommer att ta slut. Som exempel när min son får spela dator. Innan säger jag att du får spela en halvtimme, sedan får du kvällsfika, sen klä av dig, gå på toa och borsta tänderna och efter det är det sängdags.
Sedan tar jag fram äggklockan och visar att 30min är en halvtimme, pekar på vanliga klockan och visar hur det ska se ut efter en halvtimme, vrider upp äggklockan och låter han spela.

Innan systemet med äggklockan blev han :devil: då jag sa att det var dags att sluta spela.

Trötthet och hunger kan vara två stora bovar. Fasta tider och rutiner i största mån formade efter barnets behov är A och O för att skapa en bra kommunikation och trygghet för ett barn med dessa symptom.

Diagnosen är klar utredd på BUP, i höst fyller han 10 år.

I hemmet finns problem och fler barn med diagnoser vill inte gå in allt för mycket på här.

Hej! Min lillebror har diagnosen ADHD plus litet inslag av ashberger syndrom. Flyttade hemifrån när han då var 6 år, vilket jag kan säga var så skönt att få lugn och ro. Idag är han snart 15 år och symtomen har ju lagt sig rejält.
Som liten var han väldigt rastlös och var överallt. Men satt man själv med honom, då kunde han faktiskt koncentrera sig på det vill höll på med. Men så fort något annat hände runt omkring tappade han allt fokus och skulle kolla/lyssna på det andra.
Han fick hjälp tidigt och mediciner kunde sättas in, så skolan blev inte lidande och han är en av de bästa i klassen idag.
Nackdelen är ju medicineringen är när han blir trött, så blir han jättetrött. Allt i huvudet går på högvarv på honom. Så medicinen får han ta regelbundet och hans dagar planeras noga och han har fasta rutiner, då får han inga "utbrott".
Han har blivit mognare i hans sätt tack vare fast hand och vi har hjälpts åt med att vara tydliga med regler, då han är impulsiv och inte tänker på konsekvenserna.
Ibland krockar det, då min mamma har kort stubin och gärna skäller. Och det kanske inte är den bästa metoden för just den som har ADHD.

Nu har jag inga egna barn eller känner i egentlig mening något barn med ADHD men jag har läst en termin specialpedagogik.
Trotsyndrom vet jag (tyvärr) ingenting om alls.

Isprinssesans råd om gränser och regler är väl en bra sammanfattning. Alla barn behöver ju det men barn med ADHD behöver extra hjälp.

En liknelse en del gör för att man ska förstå hur det kan vara att ha ADHD är att man hela tiden har 10 Tv-apparater som står på med MTV... hur lätt är det att fokusera på skola, lekar etc. då :crazy:

det finns (minst) en organisation du kan kolla upp,
http://www.attention-riks.se/ (finns även en lokalförening i värmland http://www.attentionvarmland.se/)

Lite andra sidor
om trotssyndrom
http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_trotssyndrom_och_uppforandestorn.htm

faktablad om ADHD:
http://www.habilitering.nu/gn/openc...hd_center/Informationsmaterial/faktablad.html

(båda sidorna ovan hittade jag via specialpedagogiska skolmyndigheten, så de borde inte vara helt uppåt väggarna)

/stalltomte

Min dotter har ADHD (idag 18 år). Diagnosen fick hon i åk 8 efter 6 års kämpande från våran sida. I hennes fall är det mest koncentrationen som ställer till det för henne. Hon halkade efter i alla ämnen i hela grundskolan så hon fick gå IV-programmet för att läsa upp sina betyg. Idag går hon Hästlinjen på en naturbruksskola och får även där hjälp i vissa ämnen.

Mitt råd är att ha strikta rutiner i ALLT! Stiga upp samma tid varje dag (skoldagar), samma morgonrutiner varje dag osv. Samma sak när han kommer hem från skolan, t.ex äta mellis, läsa läxor, middag, TV-tittande, dator och sänggående.
Det absolut viktigaste är att ni har TÅLAMOD. Det tar tid att komma in i rutiner och ni kommer säkert att få ta otaliga diskussioner, men det ger sig till slut. Har han fått någon medicin? Olika mediciner ger olika biverkningar. Min dotter äter idag inga mediciner och det funkar jättebra. Hon fick svårt att sova, tappade aptiten och kände ångest så vi beslutade att göra ett uppehåll och nu har hon varit utan i 3 år. Istället äter hon ett naturmedel som heter Efalex som innehåller fiskleverolja och jag tror det är johannesört och det verkar som om det ger en liten effekt i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 953
Senast: Anonymisten
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 898
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger