Äckligt med lucern strå?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Premier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 042
Sv: Äckligt med lucern strå?

KL

Jag undrar om alla hästar tycker om olika lucern eller beror det på årstid också,eller?
Min märr älskade ibörjan lusernpelletsen, och åt det direkt när jag satte upp "transportkrubban" inne i ligghallen där vi har sågat ut så att det blev ett glastomt fönster så att hon kan titta ut medan hon äter :D Men efter 1 månad ratade hon detta...Undra varför?
Kan man prova o ge henne lucern hackat strå? Hon föredrar faktiskt hö/hösilage FRAMFÖR kraftfodret.
Min shettis äter fortfarande lusernpellets (uppblött, naturligtvis)
han är en liten matglad herre.

Ska byta till hösilage nästa vecka ( :banana: ) har hört av bonden att det skulle vara bättre värdena i hösilaget, då kanske jag kan prova o ge märren lucernhack.
Hon äter bra annars, men inte äter hon upp kraftfodret jag får alltid stå där o kolla lite mest för att inte störa henne mitt i maten men ser jag att hon går ifrån ligghallen går jag in o kollar om det finns mat kvar vilket det ofta gör...
Tänderna ska kollas snart så att jag vet att det inte är nåt fel på henne också. Hon blev väldigt fin i hullet på lusernet än något annat kraftfoder.
Hon är nog inte så lättfödd, men något därimellan.

Någon härinne som har några erfarenheter av att ha en häst, som är "kräsen" som gärna åt lusernpellets ibörjan men ratade det o kanske gilla lucernhack bättre? Ser ju att många härinne vars hästar föredrar lucernhack. Är det som "gräs" på nåt sätt?

Green Power o Krafft Lucern hackat strå, är det nästan samma sak?
Jag är lite smått intresserad av Green Power, men jag ska kolla först hur analysen i nästkommande hösilage!

Förut fick min häst lucernpellets, hon gillade det inte. Har aldrig provat lucen strå men nu får hon ett lucern-strå foder från Dodson & horrell som heter "alfaalfa", det gillar hon :)

Jaså, var det Alfalfa från D&H ??? Hur ser värdena ut? Skulle vilja ha tag på lucern hackat strå med bra protein o energi-förhållandet...Som gärna får vara smakligt. Innehåller det någon ört i detta foder,då?

Jaså, var det Alfalfa från D&H ??? Hur ser värdena ut? Skulle vilja ha tag på lucern hackat strå med bra protein o energi-förhållandet...Som gärna får vara smakligt. Innehåller det någon ört i detta foder,då?

Alfalfa
Alfalfa är en värdefull källa av lättsmält växttråd, kalcium, högkvalitativt protein, naturliga mineraler och är dessutom en 'långsam' energi källa.

alfalfan är torkad i hög temperatur och behandlad för att förbli dammfri. Minsta möjliga mängd melass är iblandad. Syftet med melassen är att få jämn blandning av blad och stam och samtidigt bibehålla en sockernivå som inte ligger särskilt mycket över den som finns i den oskördade växten.

Alfalfan är mycket bra för att öka volymen i en liten kraftfodergiva och för att få hästen att äta långsammare och tugga fodret bättre.

Smältbar energi MJ/kg: 10,0

Protein/kg Fett/kg Växttråd/kg Aska/kg
150 g 25 g 300 g 90 g

båda mins hästa är inte spciellt förtjusta i lucern strå. Pellets har dock båda ätiti med god aptit. Så så fort jag lyckas få i henne lucern strå äcken så kommer jag byta till pellets igen :D

Alfalfa
Alfalfa är en värdefull källa av lättsmält växttråd, kalcium, högkvalitativt protein, naturliga mineraler och är dessutom en 'långsam' energi källa.

alfalfan är torkad i hög temperatur och behandlad för att förbli dammfri. Minsta möjliga mängd melass är iblandad. Syftet med melassen är att få jämn blandning av blad och stam och samtidigt bibehålla en sockernivå som inte ligger särskilt mycket över den som finns i den oskördade växten.

Alfalfan är mycket bra för att öka volymen i en liten kraftfodergiva och för att få hästen att äta långsammare och tugga fodret bättre.

Smältbar energi MJ/kg: 10,0

Protein/kg Fett/kg Växttråd/kg Aska/kg
150 g 25 g 300 g 90 g

OH my good...Har precis varit inne på D&H´s hemsida o kikat :D
Och även mailat till dem ang. Alfalfa.

Vad tycker din häst om detta foder,då?

Hon tycker det är gott! Äter med got aptit..! Absolut att rekomendera! Hon äter även D&H´s build up müsli som hon älskar! :)

KL
Jag börjar förstå att det är praktiskt att ha ett matvrak till häst. Min häst äter allt. Lucernpellets eller strå, allt går ner i ett nafs. När hon skulle äta Butta kunde jag blanda ner det i kraften och hon åt upp varenda smula.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 090
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 551
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka