Äckligt med lucern strå?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Premier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 042
P

Premier

Pollan min tycker verkligen inte om lucern strå fodret.
(vissa dagar går det bra = halva kilot ner i magen och halva kvar;))
Kanske hon tycker mer om lucenpellets?

Fler som märkt av att hästarna inte tycker om lucern?
Jag som trodde det var så gott ;)

Sv: Äckligt med lucern strå?

åringen är inte så hemskt förtjust i lucernstråna men med betfor i äter han de gott och väl.

storhästen äter de dock som vanligt..

Min märr blev trött på lucernpelletsen o ratade bort det. Det är för att maten är kladdig, o hon gillar betfor bättre än lucern.
Hon äter inte betfor så ofta, men ibland. Äter Groov125.

min valack älskade lucern stråfoder när jag gav det till honom. Nu har han inte fått det på länge, men ska börja ge det till stoet nu för hon är lite tunn. får väl se om hon gillar det! Vilket märke köper ni lucern av? jag såg att det fanns nåt märke som heter green power (?) och så såg jag att krafft har lucern..funderar på om dom är lika bra eller om något av märkena är bättre :confused:

Jag köper det från granngården, krafft! Har "tyvärr" bara testat det så jag vet inte hur det andra funkar!

Min häst har bara fått lucernpellets, men han var inte alls förtjust i början, nu går det bättre. Han får inga mängder alls (ca en liter innan det är uppblött), men jag märker ändå att ena dan kan han äta allt, för att nästa dag lämna det mesta. Har dock insett nu att det beror på hur mycket grovfoder han ätit i hagen just den dagen (fri tillgång, lösdrift), han kanske helt enkelt är mätt.
I början ville han inte alls äta så jag fick ge honom en dl åt gången, öka väldigt långsamt och blanda väl med bland annat betfor.
Jag förstår honom, det ser inte direkt gott ut! ;)

Om det är för att hon inte tycker om det, och inte för att hon helt enkelt är mätt, så prova med pellets istället och se om hon gillar det bättre.

kanske skulle vara värt att prova pellets istället

det ger jag min pålle o han gillar det... blötlägger det då det andra fodret också är i pelletsform och han älskar att så o slaska med sin gröt...

Senast ändrad:

Aha :) Ja, hur länge ska man blötlägga innan ca?

Min häst tyckte strået kunde vara ok att kanske äta lite av, men helst inte. Pellets ratar hon totalt. Hon lämnar hellre maten:crazy:

Jag har en åring som vägrar äta lusern hack, men blötlagda pellets går bra. Men de andra hästarna älskar det, så det är nog väldigt individuellt.

Jag ger pållen uppblött lucern pellets och det gillade hon inte i början, nu har jag lika mycket betfor som lucern blandat och då äter hon!

//Mimmi

Min häst tyckte inte om lucernpellets. Han åt det, men det tog en bra stund innan han egentligen ville börja äta.
Nu ger jag lucern hackad strå och han ÄLSKAR det. Kanske beror på melassen som är i? Han avgudar i alla fall sin krubba och dess innehåll nu ;)

Min gubbe ratar helt lusernpellets (har Edel Lusern, men även Krafft ratas). Äter varken torrt eller blött.
Får Krafft Lusern Strå - det går i, skulle kunna äta upp en hel bal om han fick på gång. :d Får lusern nu eftersom höet har mkt dåliga värden.:(

Min pålle åt det gladeligen under ganska långtid, men så en dag började hon tröttna. Det räckte då med att blanda i lite mer betfor så var det inga problem längre=)

Hej!

Min häst kan "tvinga" i sej luzern vintertid, men så fort det blir ljusare ute slutar hon äta allt som inte är hö... Luzernen först naturligtvis..

/ Lavinia, vars häst bestämt sej för att det är vår och således inte vill äta sitt kraftfoder

Jag har börjat ge mina två lucern hackat strå, blötlagt. Fellow ä'lskar det och kastar sig över krubban, men stoet vill inte röra lucernet...provade att blanda det med krafften + kornet och då gick det liite bättre...hoppas hon vänjer sig...

Fjordingen är inte så förtjust i lucernhacket.
Men eftersom det ligger i krubban brukar hon äta upp det efter ett tag.. :angel:

Pelletsen åt hon helst inte, det tyckte hon värre om än strået. Även om det blandades med betfor.

Kan ju tilägga att hon är den minst kräsna hästen som finns, hon äter ALLT i vanliga fall.. :crazy:

Hej!
Lyckliga du som har en häst som oftast äter vad som ligger i krubban. Min j-a häst äter kraftfoder OM hon känner för det, annars ligger det kvar morgonen efter.. *suck*

/ lavinia, som ska börja handmata kraftfodret igen, då pållan faktiskt behöver det..

KL
Min ena sätter i sig med stor förtjusning, han äter i stort sätt vad han får...

Andra är mer kräsen och fin på det, och han tycker inte lusernen är sådär jättegod. Men han äter oftast upp det mesta, brukar lämna litegran för att visa att det inte smakar gott. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 090
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 551
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka