AARGH! Dessa hanhundar! :devil:

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 436
B

Breakdown

Ibland undrar jag varför jag skaffat mig en såndär jäkla hanhund!

Igår vad jag ute o gick min mina vänner som har tre tikar, varav en löper för tillfället. Jättekul sa min lilla kille, lukta supergott ju :d

Vi kom hem ca ett inatt och han gnäller fortfarande efter henne :devil:
Jag känner mest för att stänga in han i en garderob eller någonting.
haha!

Hur är era hanhundar när de träffar löptik? Om de också gnäller hur gör för att de ska sluta? :angel:
Har försökt locka med mat och godis, har lekt med honom för att få honom på bättre tankar, varit ute och gått långrunda utan resultat, vi har sovit under natten.
Första gången han gnäller så här länge, och jag blir galen, haha!

Sv: AARGH! Dessa hanhundar! :devil:

Jag vägrar att läsa detta :angel:

Grana som precis köpt en hanhund och har 7 tikar hemma :crazy: :D

haha, du kommer förbanna den dagen du skaffade hanhund, när alla tikar löper! ;) :devil: :D

Jag är glad att jag inte har tik hemma, då hade jag fått ett nervsammanbrott :D

Än så länge är han inte direkt överdrivet intresserad.
Han kan nosa lite på svärföräldrarnas tik när hon löper, men säger man åt honom slutar han.
Han är visserligen "bara" 17 månader än så länge, så det kanske kommer senare.
Men förhoppningsvis inte. :angel:
Iofs så kommer kulorna ryka på honom inom en snar framtid iaf så.

Jag vägrar att läsa detta :angel:

Grana som precis köpt en hanhund och har 7 tikar hemma :crazy: :D

Det behöver inte bli ett problem, min erfarenhet är den att hanar som är vana vid att ha löptikar i sin närhet och bor i hop med dem är de som är coolast.

Det behöver inte bli ett problem, min erfarenhet är den att hanar som är vana vid att ha löptikar i sin närhet och bor i hop med dem är de som är coolast.

Ja så tror jag också det är. Och hanar som används i avel har vett att fatta att det är när det är höglöp som det gällaer, annars kan det kvitta :D

Ska visa detta inlägg till min man. Han är lite skeptisk hur det kommer bli ;)

Jag har ingen aning om vi ens träffat löptikar. Varken tidigare eller nuvarande hane har reagerat på någon tik. Jo förresten, Sam har träffat en som jag vet löpte och det blev lite lång nos och ett försök att resa sig och gå dit, men efter tillsägelse så släppte han det. Nu borde tiken här hemma börja löpa snart och då får vi se hur det går.

Förra hanen bodde också ihop med tik och reagerade bara på höglöp. Då var det pip om han kunde se henne, men annars tog han det ganska lugnt.

Jag stödjer det påståendet. De lär sig rätt snart när det är värt att elda upp sig och inte.

Min är bara 12 månader och helt galen i löptikar!
Här kan inte kulorna ryka eftersom han ska användas i avel,
men man önskar ju ibland :angel:

Själv är jag tveksam till om tikgalna hanhundar ska användas i avel. Visst ska de ha sexualdrift nog att visa intresse för höglöpande tik, men de ska inte sitta hemma och tjuta utan tik i sikte.

Det är dock inte upp till mig att avgöra då jag endast är fodervärd.

Ja jag är inte så insatt i det där, och det är inte heller mitt val utan ägarens. Jag är bara fodervärd.

Och så tjuter han inte utan gnäller lite bara, hade han tjutit hade jag inte tagit det så som jag gör, utan försökt på alla sätt och vis att få honom att vara tyst. nu gnäller han bara någon gång i timmen ungefär.

Min 5 månaders hanvalp var helt rabiat när tiken min höglöpte för en vecka sedan. Då kände jag mest för att knipsa kulorna på honom med en väldigt slö sax. Han var inte tyst en sekund och var på henne som ett plåster. Promenader var en ständig dragkamp.
Om han var så här vid den här åldern vill jag inte veta hur han blir när han verkligen insett vad det hela går ut på. Kulorna rycker i vilket fall så fort jag får ihop pengarna.:devil:

Min hane på 2 år är helt okej med löptikar. Han gillar ju att nosa dom i rumpan och drar i kopplet om man går på promenad med kompisar med löptikar, men så fort dom försvinner släpper han det och är precis som vanligt.
Ute kan han vissa veckor vara lite mer nosig, vilket jag har tolkat som att det eventuellt är en tik som löper i grannskapet.

Han ska eventuellt användas i avel nångång i framtiden, men jag är faktiskt ganska bekymrad över att han inte ska kunna få till det alls.
Förhoppningsvis får han para en van tik som ställer upp sig, annars vete sjutton om han ens vet vilket håll han skulle börja från..;)

Ja jag är inte så insatt i det där, och det är inte heller mitt val utan ägarens. Jag är bara fodervärd.

Och så tjuter han inte utan gnäller lite bara, hade han tjutit hade jag inte tagit det så som jag gör, utan försökt på alla sätt och vis att få honom att vara tyst. nu gnäller han bara någon gång i timmen ungefär.

Gnäll en gång i timmen :) Då är det väl inget att klaga över :)

Jag kan märka om någon tik i området löper genom att min hane är lite extra ivrig utomhus och nosar mer, annars är han som vanligt. Förutom en gång då han var lite orolig inomhus också och plötsligt får hjärnsläpp och jag hör ett ylande från hallen. Då räckte det med att jag förvånat sa "Men vad håller du på med?!" för att han skamset skulle komma tassande - efter det har jag inte märkt någonting på honom utom på promenader.

En gång har vi också haft ett kurstillfälle med en höglöpande tik, då gnällde han lite när vi stod stilla rätt tätt samlade och fick instruktioner men så fort han fick något att göra var han lydig och fokuserad, även lös.

Min hane tror jag inte träffat nån löptik än men jag misstänker att han inte skulle vara tyst om han gjorde det. Han är redan nu ganska pipig och uppvaktar min tik som är skitsur på honom (hon ska inte löpa förrän i slutet av mars), dessutom är han helt besatt av att slicka på kisspölar utomhus och hos en bekannt lyckades han fastna ihop med en tik som inte ens löpte :grin: Så...nu är han dock nyligen chipkastrerad så får hoppas det blir lite lugnare framöver när det börjat ge verkan.

Mina kan få för sig att gnälla när granntikarna höglöper. Jag gör inget jag inte gör annars. De aktiveras som vanligt och om de föröker vanka runt och gny( = irritera mig) inne så platsar jag dem i sina bäddar och visar klart och tydligt att beteendet inte är acceptabelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka