AARGH! Dessa hanhundar! :devil:

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 436
Sv: AARGH! Dessa hanhundar! :devil:

Min papillon används i avel och han bor med en jrt tik men aldrig några problem med honom när hon löper.

Träffat på flertalet löptikar och han är väldigt intresserad under tiden men direkt han går därifrån så är hans tankar nån annanstans.

Måste jag säga att jag älskar min hane och han är helt gudomlig att ha och göra med :love:

Jag tycker delvis att det har med ledarskap och inte hur hannen beteer sig. Nu har jag inte många exempel men jag tror ändå att ett svagt ledarskap kan leda till odräglig hund.... Man tycker inte att en "lägre i rang hund" borde sätta sig upp mot ledaren i "flocken"..
*bara tankar*

Stackarn sitter och längtar :D

Min hane 1 år 9 mån, har endast träffat ett par löptikar men det har funkat bra. Jag brukar undvika att låta honom hälsa på hundar om ägaren säger att hunden löper men vid de tillfällen ägaren inte sagt till innan Wilton hunnit fram och visat uppenbart intresse :devil: med intensivt nosande har det ändå varit helt lungt att gå åt ett annat håll. Han har inte gnällt eller så. Tycker att det är onödigt att utsätta hanen för löptikar om han ändå inte ska få "komma till". Undantaget om de tillhör samma flock i vilket fall man får hitta ett sätt som passar både hane, tik och människor...

Jag kan märka på min hanne om det har gått en löptik precis före i samma riktning. Då spårar han med näsan i marken i 190. Om vi svänger av så släpper han det.

Om vi träffar en löptik, givetvis ska han lukta i häcken på henne. Och han kan hålla på länge om han får. Men så fort vi skiljs åt släpper han det.

Grannen har 5 tikar. De kan komma och gå hur som helst. Det märks ingen skillnad om de löper eller inte.

Han är pappa till 2 kullar, så det är klart att han vet hur höglöp luktar. Men så länge löptiken är närvarande oavsett var i löpet hon är, så har han 110% koll på var hon är.

Det sägs att tikar löper 1-2 gånger x 3 veckor per år. Hannar "löper" alltid. Det finns hannar som inte äter när tikarna löper, egna eller andras. Min har aldrig missat att äta oavsett om vi precis har träffat löptik eller inte.

Hjälp! Vi som precis fick besked om nyfödda valpar i "vår" kull idag. Vi hade efter flera tikar tänkt att ta en hane trots grannens tik. Men vi kanske ska tänka om:o

nej det tycker jag inte. skulle det bli problem är det enkelt anhjälpt *knips, knips*

Är han fortfarande likadan om ett år så skulle jag inte använda hunden i avel.

Haha, läs hennes inlägg med lite ironi, skrivet tydligen i frustration haha
Han piper och stimmar runt, men va fasiken, han är hanhund hehe..

Hunden äger jag, och yepp han ska gå i avel. ;)

Vår hanhund reagerade aldrig på löptikar förr. Bor granne med en tik och har även fler tikar inom de närmsta kilometrarna. Men en dag kom grannen med sin tik och släppte in den till vår hund trots att hon löpte för fullt... såklart hände inget! Efter den dagen har han visat mer intresse för löptikar men är absolut inte superjobbig, mest att han vankar lite av och an här inne, vill in, vill ut. Men är man ute på promenader så är det inga problem.

Jag hoppas du är beredd att ompröva ditt beslut om det visar sig att han inte skulle vara lämplig att gå i avel.

Jag ser inte anledningen till att han inte skulle kunna gå i avel bara för att han gnäller när han träffar löptik?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, men eftersom han inte är vuxen än går det knappast att bedöma huruvida han är lämplig att gå i avel eller ej på ett tag.

Jag säger inte att han INTE passar som avelshund heller, bara att det är farligt att bestämma sig för att ta kull på en hund innan man sett vad det blir av den. Som uppfödare måste man lära sig den svåra och bittra konsten att gallra.

Nej kanske inte, Men som zizzy sa så köpte hon hunden för att hon ville ha en avelshund, och det nu visar sig att han inte är lämplig för avel är jag rätt säker på att hon inte kommer använda honom till det heller, MEN han är inköpt som avelshund och han skall användas till det också så som det ser ut nu, eftersom hon anser att han är lämplig till det.

Grejjen med den här tråden var ju inte att disskutera hans avels-duglighet, utan att jag var frustrerad över OBS! Gnällandet OBS!, Det var inte precis så att han satt vid dörren och skrek, utan han låg på sin plats i soffan och gnällade lite lågt med jämna mellanrum, och jag var lite trött på det. Och jag skrev inlägget med en underton av ironi, därav mina "Haha".

Jag förstår sen fortfarande inte varför hans gnällande skulle hindra honom från att vara en bra avelshund?

Han blir så klart väldigt intresserad när han möter en löptik eller för den delen får upp ett spår efter en (suuuuuuck) men när vi kommer hem så är han som vanligt igen. Han har inga problem med att äta eller något när det finns löptikar i närheten inte sitter han och ylar heller som en f.d. grannhund (under tiden vi fortfarande bodde i U-a) gjorde :angel:

Jag förstår sen fortfarande inte varför hans gnällande skulle hindra honom från att vara en bra avelshund?

Det vet jag inte varför du frågar mig, för det har jag aldrig påstått. Jag tycker inte att översexuella hundar som blir helt blockerade av tikar och går ner sig helt ska gå i avel men det är ju en annan femma.

Kanske borde skrivit att det var en fråga till alla som påstått det, glömde det, ursäkta!

Fast nu är det ju inte så illa att han blir helt blockerar, det är bara det att han gnäller, det är det enda. Jag kanske fick det att låta som om hela världen gick under, vilket inte var min mening. Ville bara få lite tips och se hur andra gör med sina hanhundar och hur de reagerar.

hehe jag vfattade hur du tänkte när du skrev första inlägget, men känner man varken Ipod eller dig, kan det extremt lätt misstolkas.... :p

Jodå, ni som är oroliga, jag har faktiskt förmågan att "kassera" en "dyyyyr" hund, pga småsaker faktiskt, men i detta fallet, är det inget att ora sig för...
Breakdown, skrev med lätt ironi och var lite småtrött på honom för dagen, för han är jätte kär i "miss vita schäfer hehe"..
Och, hennes doft, satt väl kvar i näsan en stund efter de kom hem. :p

Han var hemma hos mig igår, och träffade både valpis och tikar(dock ej i löp)
och herrn beter sig som en gentleman!
Ipod, är en förvånansvärt enkel hund, lyssnar direkt på kommandon, är underbar med andra hundar och har ett hjärta av guld..
Ska se om jag kan ladda upp en bild sen, när han låg och sov med min sphynx hihi

(tja, och Breakdown, fan vad lat han är hahah, lilla pälsklingen!)

Jag hoppas du är beredd att ompröva ditt beslut om det visar sig att han inte skulle vara lämplig att gå i avel.

Men självklart gör man det. Jag har en hane här hemma som jag köpt till avel. Han är 4,5 månader nu. Men man kan ju planera och köpa en hund för ett ändamål, sen får man självklart se hur allt blir.
Eller ska uppfödare alltid köpa vuxna hundar?
Sparar jag en tik, så är mitt mål att kunna avla på henne. jag tror alla uppfödare tänker så. Men får tiken hd-fel eller annat som inte är ok för att ahnvända henne till avel, får man helt enkelt strunta i att avla på den hunden.

Lite typiskt buke tycker jag att skriva en sån fråga. Folk verkar tror man inte har vett överhuvudtaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka