Aah hjälp, ångest!

anna__panna

Trådstartare
Hm detta kommer nog bli långt tyvärr, hoppas någon orkar läsa och har något råd!

Har pluggat ett par år och samtidigt haft häst, detta har funkat jättebra, har haft mycket tid till hästarna och ekonomin har funkat hyffsat.

Slutade skolan och fick i augusti jobb i annan stad och måste därför pendla varje dag och detta är ett stort bekymmer. Har hela hösten varit så fruktansvärt trött, och knappt orkat med mer än jobba. Därför har hästarna och stallet känts som en jättebelastning vilket gör mig så himla ledsen. Hästarna är livet, bor på gård o har dem hemma, hästeriet är min identitet, och det känns som att den suddats ut på grund jobb jobb jobb. Hästarna var innan i toppkondition men är nu helt avställda, får vintervila för jag orkar inte hålla igång dem när jag är borta så många timmar varje dag.

Tänkte i början att det såklart tar lite tid att anpassa sig till nytt osv, men att man kommer in i nya rutiner o får ett nytt liv men jag undrar hur lång tid detta bör ta? Jag har från oktober känt att jag inte pallar med och frågan är då vad man ska göra. Göra mig av med någon häst är inget alternativ känns det som och jag vill inte att jobbet ska ta över så totalt, hur mycket ska man offra för ett jobb?
Söker jobb i "min stad" men inte fått nåt napp än, inte så lätt nu ju men självklart skulle det ge mer tid och det är vad jag planerar långsiktigt. (Att byta jobb alltså.)

Jaja, hur som helst så jobbar jag alltså 100%. Tänker jag på min framtid och barn mm så är det ju inte bra att gå ner i %, men efter att nu har varit ledig lite över julen så sitter jag här ikväll med sån ångest och vill inte till jobbet imorgon :( Så har det inte varit på tidigare jobb, dit ville man ju för o träffa jobbarkompisarna o allt.

Funderar om jag kan gå ner till 80%, för att hinna med livet, eller är jag dum i huvudet eller klen eller nåt, för att jag inte orkar jobba? Är det okej att självmant gå från 100 till 80% när man är 25 och ännu inte fått barn? Kan ju ingenting om sånt här ju! Känns tabu att ta upp det.

Hjälp! Blir glad över minsta råd/fundering/tips. Kan jag gå till min chef och fråga om jag kan gå ner i arbete? Är det så himla smart eller är det vilket som?
Säg om jag är knäpp, säg till om du tror att det kommer lösa sig bara det blir lite ljusare ute eller nåt, att det bara är höst/vinterdeppighet eller whatever!
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Gå ned till 80%, sök jobb i hemstaden och vänta in sommaren (:love:)
Du gör bara dig själv en otjänst när du jobbar så mkt och känner att du inte har tid till hästarna, inga pengar i världen ska få ditt hästintresse att trilla på sne! Du kommer först, lev idag och tänk inte alltför mkt att du kommer behöva pengar i framtiden, du kanske dör imorgo n och tänk då så många timmar av ditt värdefulla liv som lags år att tjäna pengar du aldrig fick användning för när du hade kunnat mysa med dina hästar medans de var friska och mådde bra.

Lycka till!
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Hur lång pendeltid har du till jobbet?
vad är dina arbetstider - jobbar du övertid utöver 100 %? och när kommer du ut till hästarna?

det är ju egentligen det relevanta, inte vilken stad du jobbar i.

Rent allmänt skulle jag tycka det är olämpligt att gå ner i tid på sitt första etablerade jobb efter studierna.

Det är oftast tufft att gå från att studera till att jobba heltid, när man har häst i största allmänhet. Lägg till att det nu är vinter, mörkt och jävligt, och man allmänt känner sig trött så in i döden den här tiden på året, så ser du att det finns en hel rad helt naturliga faktorer.

vill gärna höra mer utveckling som svar på mina frågor ovan, innan jag skriver ngra mer synpunkter.
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Jag vet igentligen inte varför jag svarar för jag är bara 14 år och har alldrig haft något jobb, men jag var bara tvungen att ge dig några förslag. varför inte skaffa medryttare? Dom kan både betala och hjälpa dig att vinna lite tid. sammtidigt som du kommer kunna rida, sköta och pysla i stallet och med hästarna. I övrigt tycker jag att du ska skaffa ett jobb nära så du slipper pendla, gå ner till 80%.
Det låter inte som att du trivs med ditt jobb, är det så då kanske du ska söka annan tjänst...:bump:
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Det är ingenting klent i att inte vara övermänniska!
Orkar man så orkar man, annars får man trappa ner lite så att livet kommer i balans. Skulle gå ner till 80% om jag var du, man måste orka med lite annat än jobb också. Så att du får lite tid för dig.
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Hej! Jag förstår vad du menar... jag är 25 inga barn och jobbar inte äns 50% min snälla söta man fösörjer mig annars ;) men det känns ändå ibland som man inte hinner med allt, alla drar och sliter och vill att man ska ägna tid åt de o det blir lätt att man ger efter just för att man inte har några barn (precis som man är mindre värd lr nåt hehehe) i alli fall du kunde fixa en medrytttare och gå ner till 80% så hade du hunnit med mycket mer men du måste komma ihåg att "ge" dig själv den tiden för annars försvinner det man egentligen älskar med alla förpliktelser mm. sköt om dig ;) kram
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Jag tycker du kan prata med din chef om att gå ner i
tid om du känner att du klarar dig på det. Det är ju
viktigt att må bra oxå. Är det svårt att få likvärdigt
arbete i hemstaden?
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Tack alla för era svar!! Gör så himla mycket att få höra hur någon annan ser på det hela.

Nej, staden är ju inte det mest relevanta. Restiden är inte heller så jättelång måste jag erkänna, tar 40-45 min ett håll, jobbar för det mesta 7-halv 5, och ofta ska man ju in i centrum i rusningstid efter jobbet för att köpa mat till sig själv eller foder till hästarna. Är ute i stallet runt 6 halv 7, tar mig ca 1-1,5 timme att "göra stallet" innan jag kan ta in hästarna. Känns väldigt tungt att ha detta i slutet av dagen när man är trött, och på de helst åka o träna med nån av hästarna för dåliga ridmöjligheter hemma nu på vintern.

Det som hittills varit jobbigt med annan stad är att bilen pajjat och vi har verkstaden i min stad så det blivit pusslande med bilar hit o dit för att få den lagad, att tandläkarn, vårdcentralen, vänner, affärer som säljer damsugarpåsar (upptäckte jag igår är omöjligt att få tag i i jobbstan) är i andra staden, vilket gör att allt tar sån tid, måste ta semesterdagar i timmar o flexa flera timmar åt gången så fort det är något. ush, har legat minus på flexen sen jag började o jobbar o jobbar men kommer aldrig ikapp, då kommer nästa vetbesök el annat som gör att jag blir 3 tim back igen.

Och så är det som du mackan skriver, att det inte känns helt okej att gå ner ändå, första jobbet och självklart får man räkna med att det är tufft, det är jobbigt för alla att jobba heltid.
Kan inte bestämma mig för hur jag ska göra, kom på att det är nya lönesamtal nu i vår, då är det väl bäst att jobba på i 100. Funderar även på om jag kan ändra mina jobbtider så jag gör stalljobbet på morgonen o börja 8 istället.
Och kanske skaffa en medryttare! Iallfall känns det bra att jag fick höra att det skulle vara okej att gå ner till 80, nu vet jag att ja kan. Och har sökt 2 nya jobb än så länge :)

Fasen, nu blev det riktigt långt igen.
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Hej....jag tror att om du får till å göra stallsysslorna på morgonen så underlättar det säkerligen....har själv gård & ångrar aldrig när jag "redan" har fixat dagens bestyr även om det för min del inte alltid är möjligt....då jag har barn...& då blir det många långa kvällar istället - visserligen är det bara att komma ut i stallet som är det jobbiga, väl där kan jag bli kvar alldeles för länge:o

Skulle nog också försöka få jobb närmare om möjligt - det ger ju bara fler fördelar...om du inte har världens bästa jobb redan förståss.
Fundera också på hur "livet i övrigt" fungerar med mat & sömn du kanske kan behöva Vitaminer & Mineraler eller nå´t.....jag är 10 år äldre & kan inte komma ihåg att jag var så trött när jag var 25 snarare tvärtom betydligt energiskare än idag - däremot ändrades väldigt mycket vid första graviditeten & sen dess har jag inte varit som jag anser att jag borde...så jag provar mig fram för att försöka få tillbaka energin...& tror jag är på rätt väg:idea:

Men om saker & ting bara känns jobbiga så är nog enda alternativet att gå ner i tid för din egen skull:bow:.......Lycka till / Mi
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Hej!
Jobbar du 8.5 tim per dag? 7-16.30 blir ju det. Det är ju mer än heltid isf.
Det jag tänkte på är också att det är nog eg. inte så smart att gå ned till 80% precis på sitt första jobb även om det skulle vara jätteskönt. Du vill ju ha bra referenser när du söker ditt nästa jobb.
Det jag skulle gjort är att prata med chefen om att få en 30 min lunchrast ist. Sen eftersom du pendlar, kan du inte jobba säg 7-16 (8tim) men ta 30 min lunch rast, då kan du sluta kl 14 ist på fredagar (eftersom du jobbat in det under veckan). Eller som de andra säger jobba 8-17 (fortfarande 30 min lunch) så kan du göra bort lite i stallet på morgonen.

Sen håller jag med om att det kan vara bra att skaffa medryttare, en som betalar el inte, det bestämmer du ju själv. Men då kan den kanska ta 2 vardagar (mån-tors) och så vilar dina pållar en dag (mån-tors) och då blir det bara "en" jobbig dag kvar men då kan du rida ut i skogen och så drar du in hästen fre-sön och trimmar ordentligt när du har tid :)

Och så söker du såklart jobb i din hemstad.

Ni har ingen friskvårdstimme på ditt jobb förresten?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aah hjälp, ångest!

Jag tycker att du har fått många bra råd redan.

Känner du att du har råd att gå ner i tid, så verkar det vara en bra lösning tills du hittat jobb i din hemstad. När restiden minskar med ca 1 h om dan så kanske du kan jobba heltid igen.

Mitt tips är att inte åka in till centrum i onödan. Och inte åka igen centrum, utan runt för att slippa köerna. Ta som vara att storhandla/veckohandla på helgen, så behöver du aldrig in till stan i veckan (om det inte är något akut).

Och samma sak i stallet - planera och organisera. Tänk efter om du kan ändra något för att spara tid och arbete. T.ex. byta till permanent bädd, skippa ett eller flera kraftfoder m.m.
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Tack Mi och Karin för era svar :)
Jo vi har sån "lyx" att vi får träna en timme i veckan på arbetstid vilket jag verkligen försökt göra men detta är i mån av tid, vilket chefen inte tycker det finns, så det har lagts på hyllan.

Så har jag redan 30 min lunch så den kan jag inte ändra, anledningen att jag jobbar såhär är är för att schemat är lagt så vissa dagar, och resten då jag skulle slutat tidigare stannar jag kvar för att försöka jobba in minusflexen, det är enda chansen jag har att göra det.

hm trivs väl inte helt 100, hade det varit ett jobb jag verkligen gillat hade det ju säkert inte varit några problem...
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Tack för svaret :) Jo jag försöker verkligen slippa ge mig in i stan efter jobbet. Jag vet nu iallfall att jag ska satsa på att byta jobb, och att slippa den restiden skulle vara uuunderbart!
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Ett litet tips, bara, men som kanske gör stor skillnad: hur skulle det vara med att göra en shoppinglista och handla en gång per vecka, kanske om lördagen? Då sparar du eventuellt lite vardagsstress och kan ta dig hem istället. Det tar lite tid att lära sig knepet med att använda frysen optimalt om man inte är van vid det (och istället är van vid att köpa hem färska varor varje dag), men det är värt det menar jag.
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Det tar ju mycket på en att börja ett nytt jobb. Både arbetsuppgifter, kollegor, kulturen på arbetsplatsen, ja allt kräver hela ens omedvetna uppmärksamhet på jobbet, och sedan måste dessutom alla ens privata rutiner förändras. Det låter inte riktigt som om du har funderat över hur rutinerna i ditt privatliv skulle se ut när du började jobba?

Kan du ge dig själv lite "ledigt" i tanken och säga att det är OK att hästarna står ett tag till? Inte gå och ha dåligt samvete utan tänka att 1 februari börjar jag sätta igång dem och fram till dess använder jag tiden till att organisera mina rutiner?

Jag pendlar också 45 min till jobbet. Jag har barn och familj och hämtning/lämning hos dagmamma också men arbetar å andra sidan bara 4 dgr/vecka och jag har samma tider varje dag. Mitt veckoschema ser ut så här:

Må: vilodag för samtliga hästar = innekväll för mig. På måndagmorgonen är alla saker man behöver till jobb, skola, dagmamma alltid borta, alternativt försvinner de precis innan man ska ut genom dörren, så måndag em/kväll vet jag att jag behöver till familjen för att komma ikapp efter helgen, samt checka av veckan som kommer. Barnen ska göra sina läxor på måndagarna.

Ti: hästar

On: hästar

To: vila alt medryttare, detta pga att jag handlar på väg hem varannan vecka samt att dottern har forspaddling på torsdagkväll under utesäsongen. Nu på vintern har jag oftast tid att rida så då gör jag det.

Fre kan vi strunta i då jag är ledig då, så då är det i princip helgrutiner som gäller.

Försöker mocka på morgonen men jag börjar ju inte jobba förrän 8, åker kvart i 7 hemifrån med barn som ska lämnas. Sopar inte, gör ingen mat utan snabbmockning. Kommer hem strax före 5 och då kör jag igång middag och hämtar in hästarna som får sitt em hö inne (de får mycket på morgonen). På så vis har hästarna ätit inne en stund när jag kommer ut efter middagen någon gång mellan 6 och 7. Motionerar hästar, kvällar och försöker vara klar och inne kl 9 senast så att jag hinner varva ner innan jag ska sova. Mockar även klart innan jag går in.

Jag har en sambo som jobbar skift så varannan vecka är jag ensam hemma på kvällarna med barnen. De kvällarna får jag motionera hästarna hemma på gården, har egen ridbana dock bara 15x30 så det blir ofta avsutten träning. Då är det bra med medryttare för de kan ju rida ut... Varannan vecka är sambon hemma före mig men då är jag å andra sidan ofta inte hemma förrän kl 6 eftersom jag då ska handla innan jag åker hem - en dag brukar det vara mat, en dag hästfoder etc, en dag reservdelar osv. I praktiken är det jag som handlar allt som behövs till gården om inte sambon åker till stan före jobbet på sina emveckor.

Nu kommer jag att kunna åka iväg för att rida i ridhus med hästen, har köpt ny transport, och då kommer jag att göra det to kväll varannan vecka (då är jag inte hemma förrän halv 12 på natten men är ju ledig nästa dag), fre morgon varannan.

Undviker i möjligaste mån att använda arbetstid på hästrelaterade saker, tycker inte arbetsgivaren ska behöva "lida" av att jag är hästägare men när det inte går att undvika har jag ju möjlighet att jobba igen timmar varannan vecka. Blir ju ännu senare hem då men det är ju inte så mycket att göra åt det. Lägger då pengar på att äta i bilen på vägen hem så kan jag köra igång direkt jag kommer hem.

Ju senare det blir innan jag kommer ut i stallet, desto svårare får jag att orka med. Håller jag mig strikt till mitt schema så har jag ofta tid över och kan rida även de dagar jag planerat in vila - om jag vill. Jag är inte alls speciellt trött då heller, utan hinner ta det lugnt och förbereda saker också. Konstigt nog räcker det med att jag inte hinner mocka på morgonen så tycks allt det andra pajja också och då är den arbetsveckan "förlorad" i ridhänseende - jag kommer inte upp på banan alls.

Jag vet ju inte hur många hästar du har, men jag tycker inte det borde vara omöjligt för dig att orka med. Det är ju bäst om du kan slippa gå ner i arbetstid, både ekonomiskt och karriärmässigt. Dock är det väldigt skönt att ha en ledig dag i arbetsveckan som gör att jag faktiskt kan jobba igen en hel dag om det skulle behövas, gjorde det nu i julhelgen faktiskt då jag var skyldig en arbetsdag sedan jag tog bort hästen. Men den största anledningen till att jag inte vill jobba 100 är ju att jag har långa dagar borta från mina barn!
 
Sv: Aah hjälp, ångest!

Nej, staden är ju inte det mest relevanta. Restiden är inte heller så jättelång måste jag erkänna, tar 40-45 min ett håll, jobbar för det mesta 7-halv 5, och ofta ska man ju in i centrum i rusningstid efter jobbet för att köpa mat till sig själv eller foder till hästarna. Är ute i stallet runt 6 halv 7, tar mig ca 1-1,5 timme att "göra stallet" innan jag kan ta in hästarna. Känns väldigt tungt att ha detta i slutet av dagen när man är trött, och på de helst åka o träna med nån av hästarna för dåliga ridmöjligheter hemma nu på vintern.

Det som hittills varit jobbigt med annan stad är att bilen pajjat och vi har verkstaden i min stad så det blivit pusslande med bilar hit o dit för att få den lagad, att tandläkarn, vårdcentralen, vänner, affärer som säljer damsugarpåsar (upptäckte jag igår är omöjligt att få tag i i jobbstan) är i andra staden, vilket gör att allt tar sån tid, måste ta semesterdagar i timmar o flexa flera timmar åt gången så fort det är något. ush, har legat minus på flexen sen jag började o jobbar o jobbar men kommer aldrig ikapp, då kommer nästa vetbesök el annat som gör att jag blir 3 tim back igen.

Och så är det som du mackan skriver, att det inte känns helt okej att gå ner ändå, första jobbet och självklart får man räkna med att det är tufft, det är jobbigt för alla att jobba heltid.

Jag tycker inte vare sig pendel tiden eller arbetstiderna eller tiden du är ute i stallet är ngt konstigt alls. Det är rätt normalt för ngn som jobbar heltid. Själv har jag 40 min i varje riktning till jobbet, och ska sen till hästen. Dock kan jag rucka min totala arbetstid så att jag tex kan komma in en timma senare eller tidigare mot att jag går en timma senare eller tidigare osv. Det hjälper givetvis när man har ngt ärende som inte kan undvikas.
Jag tror största problemet är planering runt ärenden och köp av hästfoder osv. Får du koll på det så är det inga större problem. Man måste skilja på vad man helst vill göra och vad som är skäligt : ) Dvs alla skulle vi nog faktiskt helst vilja vara lediga eller jobba 60% och sen ha hästarna resten av tiden : )

Jag upprepar lite det jag sa tidigare i mitt första inlägg, att jag tror mest det är omställningen från att ha studerat, till nu ett heltidsjobb med fasta tider, som gör att det känns värre för dig. Men som flera andra rått dig, det finns massor med tid att spara på att organisera sig och planera sånt som handlande och köp av foder, ärenden osv, som minskar stressen otroligt mycket! (själv gör jag allt sånt på lördag förmiddag tex - eller så åker man till ngn supermarket EFTER stallet som har öppet till 22.)

Jag håller inte med de som skrivit att "gå ner i tid om du känner det, man ska göra det man helst vill i livet osv". Riktigt så enkelt tycker jag inte det är, om man är 25 år och har sitt första jobb osv. Du har inga barn, vilket ger dig massor med skälig tid att trots allt, med lite organisation, hinna med dina hästar. Nu är jag riktigt ärlig när jag säger detta och jag hoppas du inte tar illa upp för det, men jag menar det verligen: det kostar på att vara vuxen och det är en stor omställning från att ha studerat, och helst vill man som sagt hålla på med sina hästar och slippa jobba. Men det är inte ett giltigt skäl att skära ner i tid tycker jag : )

Den här tiden är alltid tuff för vem det än är, mörker och rusk och allmänt jävligt ute, och man blir supertrött. Men det är ngra månader bara sen blir det ljusare och betydligt lättare. se till att få koll på bil och transport medel och annat runt ikring det praktiska så ska du se att det känns betydligt enklare.
 
Senast ändrad:
Sv: Aah hjälp, ångest!

Tack för era tänkvärda o schyssta svar :) Bara att ha kunnat ta upp detta gör att allt känns lättare. Vill ju egentligen satsa på jobb när jag nu fick ett så lätt o snabbt efter skolan, det har bara varit så jobbigt för mitt liv var helt underbart perfekt innan, och som sagt så ändrades ju allt totalt nu. Nej, jag hade nog inte alls funderat på hur mina nya rutiner skulle se ut, jag har bara varit upptagen med att se hur bra det var innan.. :o

Måste nog tänka till lite och kanske planera mina veckor så bra som du Asa_S, då har jag något att följa och jag kan verkligen känna hur skönt det skulle vara om tex mockning o allt var klart redan på morgonen, då har man fått ett försprång hehe. har 3 hästar själv o 2 till som är grannarnas, Storhandla försöker jag också göra på söndagar, har 2,5 mil till affären så man vill helst ha med allt hem om det skulle visa sig vara slut, det är ju mest mjölk o bröd o sånt man köper vardagar..

jag har iallfall fått ett lite större perspektiv, jag tar "ledigt" till feb och ordnar om lite i hjärnan som inte hängt med i livet de sista månaderna :D Tar inte illa upp alls, är glad över all feedback!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 880
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 449
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 982
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp