Status
Stängd för vidare inlägg.

snurran

Trådstartare
Ja eftersom jag då aldrig någonsin varit intresserad av barn innan jag då fick min snart 3-åriga grabb så är jag ju då klockrent förvirrad.

Dagmammorna som har hand om honom nsäger att han är ett A Barn.
Alla jag frågat om detta säger att jag bara ska vara stolt o så, att det är något jättebra.
Jahapp. Ja, klart e jag ju stoltast i världen över min son. Men jag vet ju inte vad som räknas som normal utveckling o så.

Men det han då kunde redan som 2½ åring är följande:
* Räkna till 12
* Lägga 25 bitars pussel

Jag vet ju inte hur normalt det är. Sen är jag inte sådan att jag frågar andra föräldrar ifall deras barn gör likadant.
Rent talmässigt, så säger en del att han pratar som en 4-5 åring. Han är rätt lång också.

Han kan skilja på olika bilmodeller som, mustang, charger, volvo mercedes osv.

Han blir 3år nu i April...

Så ni som vet massor om detta med A Barn eller barn i hans ålder öht snälla berätta mer. Jag vill verkligen veta.
 
Sv: A Barn

Jag trodde bara uttrycket "A-barn" var ett skämtsamt uttryck, inte att det var ett sätt att bedömma.

Men jag har iofs bara hört uttrycket när mammor skämtar om att har barnet skrikit på natten så är det inget A-barn osv.

Sätts det verkligen betyg på så små barn och varför?

/Timsetim
 
Sv: A Barn

Jag förstår det inte heller...

Alltså. Jag tar ju inte upp denna fråga bland folk jag känner som har barn i lillens ålder.
Hamnade i somras i en diskussion med en annan mamma om våra barn. Vi kom fram till att de verkade vara lika långt utvecklade inom många områden.
Hennes son var 4 o min 2½. Jag kände mig faktiskt som en riktigt skit, för det syntes att hon tog illa vid sig :cry:
 
Sv: A Barn

Min 2 åring räknar till tio och kan skilja och namnge olika färger men jag har aldrig tänkt på henne som ett A-eller B-barn för det och aldrig hört någon annan säga nåt sånt heller??!!
 
Sv: A Barn

Begreppet A-barn är för mig något mycket negativt. Det förutsätter att det finns B-barn, C-barn osv...vilket är en politisk kategorisering i syfte att sålla ut, ibland genom historien också rensa ut oönskade barn som inte tillför regimen rätt genetiskt material i termer av rätt hudfärg, ögonfärg, fysik, begåvningsprofil etc... Mycket mycket obehagligt alltså och att dagispersonalen använder det så lättvidnigt känns ännu mer obehagligt.

Vad gäller utveckling hos barn skiljer det sig ju åt och går i etapper men i slutändan brukar de flesta ha hunnit ikapp varandra, bara det att de olika färdigheterna utvecklas i olika takt. En del som går tidigt kanske stannar upp en period i den kognitiva eller språkliga utvecklingen osv. men till slut som sagt kan de flesta gå och tala.

Men...det finns föreningar för föräldrar till barn som i tidig ålder visar tecken på att vara ovanligt begåvade vad gäller vissa typer av intelligens, inte nödvändigtvis tidiga, men som faktiskt visar en för genomsnittet och åldern avsevärt högre verbal och kognitiv förmåga än sina kamrater. Deras hemsida kan vara intressant för att dig om du vill kolla upp utvecklingsnivåer (som, obs obs fortfarande är vädligt individuella) osv. Det finns en sådan förening bl.a. i USA, Irland, England, Japan, och Sverige tror jag. Det finn säkert i många fler länder! Dessa barn behöver särskild hjälp för att kunna utvecklas i sin takt och efter sin förmåga, men det har för mig inget att göra med A-barn eller C-barn, bara att acceptera att barn är olika men lika mycket värda och bör få ett individuellt bemötande.

Här följer en länk till den amerikanska föreningen för "gifted children":

http://www.nagc.org/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: A Barn

Jag vet inte om jag uppfattas som en skit för det jag kommer att skriva nu...

Men jag är inte överlycklig över utlåtandet.
Jag är livrädd.
Om han nu fortsätter utvecklas i samma takt, då vet ju jag inte om jag räcker till för att stötta han genom skolan osv.

Själv hade jag föräldrar som inte kunde hjälpa mig med läxor då de inte förstod något själva. Jag vill ju kunna räcka till för mitt eget barn.

Men som nämnts i tråden. Det kan ju stanna av och falla in i ett "normalare" mönster eftersom alla utvecklas i olika takt.
 
Sv: A Barn

Jag har för mig att begreppet A-barn kommer från mellankrigstiden närvi skulle ha en frisk och sund folkstam, helst arisk :crazy:
 
Sv: A Barn

Jag vet inte om jag uppfattas som en skit för det jag kommer att skriva nu...

Men jag är inte överlycklig över utlåtandet.
Jag är livrädd.
Om han nu fortsätter utvecklas i samma takt, då vet ju jag inte om jag räcker till för att stötta han genom skolan osv.

Själv hade jag föräldrar som inte kunde hjälpa mig med läxor då de inte förstod något själva. Jag vill ju kunna räcka till för mitt eget barn.

Jag tror länken ovan i mitt inlägg kan hjälpa dig i dina funderingar. I synnerhet avsnitten om guide för föräldrar och lärare till "begåvade barn". Där finns också matnyttig information om utveckling och vad som karaktäriserar sådana barn. Just de problem du nämner är nämligen mycket vanliga om man inte känner till dessa barns specifika behov.
 
Sv: A Barn

jag tror att du lugnt kan luta dig tillbaka och inse att du har en alldeles normal 2½ åring.

Min son var som din ungefär - kunde häpnadsväckande saker som riktigt liten. Han är en fullt normal 11-åring som visserigen har extremt lätt i skolan, men vi har INTE försökt stimulera honom till att bli nån sort übermensch. Han har sina styrkor och sina svagheter. Ibland tjatar han på att få hoppa över en klass för allt är så tråkenkelt, men det kommer inte att bli så. Han gör samma saker som sina klasskamrater i skolan och andra färdigheter får han utveckla hemma.

Mina döttrar däremot, tvärtom, de kunde INGENTING när de började skolan, knappt räkna till 50, kunde i princip inga bokstäver, absolut inte läsa osv... den ena var så dålig i matte i tredje klass att vi övervägde att hon skulle gå om. Nu går de på gymnasiet och bägge två är väldigt duktiga, de hade jättefina slutbetyg i nian, och hon som var så dålig i matte i 3:an gick ut med MVG i matte.

jag tror att min begåvade son kommer att gå sämre betyg än mina döttrar faktiskt.

Summan av kardemumman - man vet aldrig hur de kommer att utvecklas -
 
Sv: A Barn

Jag har för mig att begreppet A-barn kommer från mellankrigstiden närvi skulle ha en frisk och sund folkstam, helst arisk :crazy:

1938 lanserade tidningen Aftonbladet en A-barnstävling där man ville se knubbiga och friska välskötta barn, för nationens framtid och fortdatta växande välfärd. Det var också en del av det eugeniska tänkandet i hela väst-europa och USA vid den tiden. Framförallt var det också ett sätt att ge staten insyn i privatlivet eftersom det då var stora problem med fattigdom, ohälsa etc...Barnavården blev ett samhälleligt ansvar inte bara de enskilda föräldrarnas både på gott och på ont kan man säga. Fattig-Sverige och Smuts-Sverige är inte så långt borta.
 
Sv: A Barn

Han är en fullt normal 11-åring som visserigen har extremt lätt i skolan, men vi har INTE försökt stimulera honom till att bli nån sort übermensch. Han har sina styrkor och sina svagheter. Ibland tjatar han på att få hoppa över en klass för allt är så tråkenkelt, men det kommer inte att bli så. Han gör samma saker som sina klasskamrater i skolan och andra färdigheter får han utveckla hemma.

jag tror att min begåvade son kommer att gå sämre betyg än mina döttrar faktiskt.


Varför vill du inte låta honom hoppa över en klass? Det är för övrigt inte ovanligt att "begåvade barn" lyckas sämre i skolan eftersom de ofta tänker kreativt och självständigt och utanför ramarna och ofta är just uttråkade eftersom de inte får tillräckligt med utmaningar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: A Barn

Han är duktig intellektuellt sett.
Han är dock inte riktigt på samma nivå när det gäller det känslomässiga.
Han är duktig i vissa ämnen. Han är inte duktig i de ämnen där det krävs att han är kreativ.
Han är född sent på hösten.
Han är väldigt liten till växten och sent kroppsligt utvecklad.
Det spelar inte så stor roll just nu. Men i högstadiet kommer det göra stor skillnad. Hans pappa började ett år för tidigt (han fär född tidigt på året) och han sa att det funkade bra tills just i högstadiet - då blev det inte kul.
 
Sv: A Barn

Okej, då förstår jag! Jag är också tveksam generellt till att låta barnen hoppa över en klass - det ska till mycket speciella omständigheter för det tycker jag, just av de goda skäl du anför i ditt inlägg. Just högstadiet är tufft ändå utan att också behöva vara minst av alla. Den känslomässiga och sociala delen av personligheten är ju också oerhört viktig och kanske underskattad för prestationer i skolan.

Å andra sidan har barnen rätt att gå nio år i grundskolan och skulle därför teoretiskt sett kunna "gå om" ett år när de vill, fast det gör de ju inte gärna med tanke på kompisar och så.
 
Sv: A Barn

Begreppet A-barn är för mig något mycket negativt. Det förutsätter att det finns B-barn, C-barn osv...

:bow: :bow: :bow:

Jag var väldigt tidig i utvecklingen som barn.
Hoppade över en klass på lågstadiet.

Hade otroligt lätt för mig i skolan.

Detta gjorde att jag utvecklade ingen som helst utålighet eller studieteknik.

Jag gick ut med sämre betyg än min syster (som hade det jättejobbigt med inlärning av vissa saker) som är högskoleutbildad idag.
Min bror slutade skolan efter 9:an.
Han har ett företag med 12 anställda.

Jag..jag hoppar omkring i livet och blev just ingenting annat än en rastlös hoppjerka..;) :angel:

Min son som är synskadad är sen motoriskt men han sjöng klockrent före 1 års ålder.
Han har alltid varit otroligt social och alltid glad och positiv!

Så hur kategoriserar vi intelligens?
Vad ska vi jämföra med?


Din son låter som en tidig lite kille som har alla förutsättningar för att klara livet.
Men se honom inte som ett underbarn ännu där det ställs extra krav på dig som förälder.
Utan njut av att han är som han ska!

Mozart skrev sin första sonett vid 3-års ålder..det gick inget vidare för honom ändå.. ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: A Barn

Någon sa till mig en gång, att barn med naturbegåvning - i vilket område det nu gäller, ofta inte kommer så långt med det. Dom blir nänmligen ofta bekväma och lite lata, för att dom är vana vid att allt ska gå väldigt lätt. Går inte allt plötsligt som på räls så ger dom upp. Dom är inte vana att kämpa för sina resultat.
När jag tittar på mina egna barn, kan jag säja att i deras fall ligger det något i vad hon sa.
 
Sv: A Barn

Det här var nog det bästa jag har läst i detta ämne ! :bow: :bow:

Det är förskräckligt att sätta underbarnstämpel på ett barn som är högst normal och för att sedan bara få ångest över alltihop att man inte skall räcka till.
 
Sv: A Barn

Jag håller med dig och Trygg att man i allmänhet ska vara mycket försiktig med att bedöma och utvärdera barn, normalitetsspektrat är mycket brett. Att stämpla något barn som "underbarn" förespråkar i varje fall inte jag. Jag vill ju inte ens säga "begåvade barn" utan citationstecken.

Men, vad jag däremot tycker är mycket rimligt är att bemöta varje barn på sin nivå, det innebär ibland särlösningar för barn eller åtminstone möjligheter att tillgodose deras specifika behov vare sig det handlar om ex. allergier, personliga egenskaper som gör att de hamnar efter eller före sina kamrater, eller fysiska handikapp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 811
Senast: ako
·
Småbarn Det kan väl inte bara vara vår son som är extremt frågvis? Visst är ni fler föräldrar där ute som slitet ert hår i era semipedagogiska...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 293
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 262
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 098
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp