8-månaders som vägrar sova...

Karolajna

Trådstartare
Jag har en vän vars dotter inte vill sova.

Flickan är 8 månader och har mer eller mindre alltid varit såhär men som jag förstått det så blir hon bara "värre".

Hon är jättetrött på kvällarna, alltså J Ä T T E T R Ö T T verkligen, ögonen går i kors och hon är jättearg, men sova det ska hon inte.

Dom har provat det mesta, bland annat åka bil sent på kvällen = gallskrik hela tiden, promenad sent på kvällen = ännu tröttare men sover inte.
Och även många andra saker. Mat sent på kvällen gör ingen skillnad, spelar ingen roll om det är ljust eller mörkt i rummet. Hon sover inte i spjälsängen utan ställer sig upp, ramlar baklänges, ställer sig upp, ramlar och så kan hon hålla på i timmar. Det är som att hon är rädd att hon ska missa något!

Det spelar ingen roll om det bara är mamma och dotter och dom sitter i soffan och myser då dottern bara ålar och krälar och ska iväg och inte alls vill mysa, eller om det är fulla huset med folk.

På dagtid sover hon ungefär 2 x 2 timmar, hon har provat att dra ner på sovandet dagtid men då blev det ännu värre på kvällen.

Hon somnar efter många om och men seeeent på kvällen, sen sover hon 2 timmar, är vaken 1 timme och verkligen GALLSKRIKER, sen sover hon 2 timmar för att sen vakna igen och skrika, och så håller det på...

På BVC får hon just inga förslag då dom bara säger att "alla barn är ju individer" men vad hjälper det att få höra det när man inte sovit på 8 månader?

Vidare spelar det ingen roll vem som har henne, hon är likadan oavsett.

Så har ni några tips? Nån som varit i samma sits kanske?
Jag vill verkligen hjälpa då jag inte vill att hon ska ha det såhär jobbigt!

Till saken hör att pappan till barnet gick bort tragiskt i en olycka när dottern bara var 3 veckor, så det är mycket sorgearbete och så uppepå det allt det här trasslet med sovningen.

Sv: 8-månaders som vägrar sova...

Jag är helt övertygad om att så små barn snappar upp föräldrars mående. Jag åkte på rätt rejäl förlossningsdepression efter första barnet som bara sov om han fick ligga på mig/oss och absolut inte gick att lägga ifeån sig. Barn nr två sover tryggt och så har jag också mått bättre. Jag vill med det inte lägga någon skuld på mamman, förstås! Utan menar kanske att det blir bättre ju mer mamman mår bättre och att hon bör vara mån om att ta hand om sig.

Jag skulle råda om kvällsrutiner, likadant varke kväll i minst två veckor innan man utvärderar. Middag, bad, kvällsmellis, högläsning. Det gjorde skillnad för vår.
Samt att barn som vaknar på naten blir oroliga om det ser annorlunda ut än vad det gjorde när de somnade, t.ex mamma var gär är nu borta och lampan blev släkt osv.

Hur är barnet på dagarna?

Så fruktansvärt tungt att förlora sin partner strax efter födseln... :(

Det jag har gjort med mina barn är för det första ha tydliga rutiner, i min äldstas fall var det välling, pyjamas, borsta tänderna och sedan gå och lägga sig, då hann hon bli beredd på att det var sovdags. Men när båda har haft perioder då de inte vill sova så har jag lagt mig med dem i våran säng, släckt ner och hållit om, strykt över ryggen, sjungit långsamma visor tills barnet har slappnat av och somnat. Men då måste man vara i viss balans själv oxå, man måste orka vara lugn när barnet far runt vilket det antagligen kommer att göra en stund, men så småningom så kommer det till ro även om det kan ta rätt lång tid första gången.
Personligen tror jag att kroppskontakt är viktigt och speciellt när det är sorg inblandat samtidigt som barnet försöker hitta sin plats i världen.

Boken Somna utan gråt av Elizabeth Pantley kan vara läsvärd oxå, där finns det många olika varianter hur man får barnet att komma till ro.

På dagarna är hon ett ganska glatt barn, inte speciellt gnällig alls vad jag har sett.

Ja det var verkligen fruktansvärt det som hände, han blev bara 27... Men hon gör det förbannat bra ändå, trots att allt är och har varit så kämpigt!

Ja är det nåt man lär sig med barn så är det att livet måste gå vidare. Önskar hon kunde få sova lite bara, att vara ensam med sömnproblem i sig är nog för att knäcka en människa!

Ha hon testat att vänta med alla nattningsrutiner till klockan är riktigt sen? Om dottern helt enkelt har en sån dygnsrytm? Vår första somnade mellan elva och tolv hela första året, sov länge på morgonen istället.

Min lilla var så där ett tag. När vi började lägga honom i spjälsängen, kommer inte ihåg hur gammal han var, då ställde han sig upp hela tiden. Vi la honom ner, han ställde sig upp osv.. Tillslut så bestämde vi att hålla i honom, vi satt båda vid sängen och liksom höll i mot och vaggade när han försökte resa sig. Låter kanske elakt och han var arg, men han var lika arg när vi vaggade i famnen som innan hade varit det enda sättet att få honom att somna.

Det tog inte lång tid innan han förstod, sen räckte det att bara ha handen på honom.

Jag tror, som de andra också har skrivit, att rutiner är viktigt. Kanske någon speciell snutte/gosedjur vid sovdags.

Kan ni hjälpas åt? Eller har hon någon annan som kan hjälpa henne?

Jag gjorde något liknande, stod upp, höll i famnen och vaggade tills han somnade (ja det gäller att vara ganska stark, kunde ta en timma). Eller la ned, lät honom ligga när han var stilla, om han reste sig tog upp och vaggade. (men det sägs ju iofs att barn ska lära sig somna själva). I den åldern i vår säng skulle han bara krälat iväg. Vi hade tvåtimmarsnattningar ganska ofta, men inte skrik då eftersom vi vaggade.

Saken är den att om han krälade runt så höll han sig vaken så man var tvungen att hålla i. Sedan redde vi in ett bo åt honom i sängen och minskade den med hårt rullade filtar så han precis fick plats, då sov han lugnare (skillnaden är att om han vaknade på natten så ammades han bara så han somnade igen i stora sängen, vid 8 månader. Senare lyftes han bara upp och somnade om direkt.). Och så svalt sovrum såklart.

Sover hon hela 4 h på dagtid så hade det (för mina barn) inneburit att de hade blivit nog sömniga för natten vid 23-24- tiden. Så min tanke är att din vänninna försöker lägga barnet för tidigt.

Kanske behöver gå och lägga sig tidigare? Låter som hon är övertrött nästan.
Sen stängde vi in vårt barn i spjälsängen och låg bredvid honom när han somnade, då han annars bara härjade runt.
Det var läggningar som kunde ta två timmar med det var det värt.

Nu såg jag det med, hade satsat och dra ner på det (inte sova efter två t.ex.) och lägga tidigare.
Vi brukade lägga vid 18 när sonen var så liten

Det är verkligen skitjobbigt med barn som inte vill sova. Vår son somnar rätt lätt men vaknar med ca 1-2 timmars mellanrum, en bra natt. En dålig natt sover han 20-30 minuter i sträck :crazy: har hållt på inprincip sen han föddes och bvc är som du beskriver, ohjälpsamma.

Nu är vi två så kan turas om att gå upp och natta om, så mitt tips är att hon försöker få någon (mormor, farmor eller god vän) som kan sova över och ta barnet när det vaknar en natt eller två. Det gör livet så mycket lättare om man får sova mer än 3-4 timmar i sträck. Men det kan ta emot att be om hjälp på natten, särskilt om man hör barnet skrika, då vill man dit och lägga sig i.

I övrigt så satsar vi på att hålla ut, barnen växer ju och kommer att sova bättre och bättre. Men det känns lite skönt att höra att inte alla andra har barn som sover nätterna igenom från dag ett.

Det 'är nog mitt bästa tips också, om barnet inte ammar massor på natten, så be någon annan (mormor eller liknande) att ta någon natt, man blir som en ny människa när man får sova en natt. Jag gissar att hon är föräldraledig på dagarna, och då skulle jag sätta den egna sömnen som prio ett, eftersom barnet ändå verkar sova ett par timmar i sträck på dagen. Så fort barnet somnar på dagen, låt allting stå som det är, och vila själv! Det är lätt att man använder barnets sovtid på dagen till att fixa hemma, göra hushållsarbete etc, men strunta i det, sömnen är viktigare.

Sen undrar jag lite hur sent "jättesent" är? Många räknar med att små barn ska gå och lägga sig väldigt tidigt, men åtminstone våra barn har långa perioder somnat vid 22 på kvällarna från det att de varit ett halvår och uppåt. Tillfällena de somnat före åtta är väldigt lätt räknade. Så många nätter sover de inte längre än 8 timmar, särskilt om man räknar in uppvaken, och det innebär att man antingen får gå med ständig sömnbrist, alternativt inte få någon tid för sig själv.

Jag vet inte om det är så mycket att göra åt, mer än att härda ut och försöka få sömn där man kan, och prioritera sömnen framför allt om man kan.

Ja hon säger att det känns som hon provat allt. Hon somnar hyfsat sent men så vaknar hon som sagt väldigt ofta på nätterna och gallskriker i ca en timme varje gång. Jag själv som har en 10-månaders som är hur lättsam som helst lider verkligen med henne! Hon är verkligen så himla sliten!

Svarar alla:

Alltså, jättesent = sällan före midnatt.

Att dra ner på sömnen på dagen har hon provat flera gånger, med resultatet att det bara blir ännu värre på kvällarna.

Dottern brukar sova hos mormor och morfar ibland, då är hon precis lika. Är dom hemma hos min vän är det samma, farmor har provat flera gånger utan resultat.

Jag har erbjudit mig att hjälpa men i den rådande situationen där hon är ensam och fortfarande är förbannat nere i sorgen så är det nog lite svårt för henne att släppa ifrån sig barnet annat än inom familjen, vilket jag absolut kan förstå.
Hon har alltid väldigt gärna vilja ha barn och när hon fick det så händer något sånt här... Hon vill så väldigt gärna vara en supermamma och har nog lite svårt att be om hjälp och så eftersom hon vill klara det själv.

Ja jag vet inte alls...

Hon är trött tidigt, nattningen börjar runt 20-21 och jag skulle kunna tro att anledningen till att hon sover så pass mycket på dagarna är för att hon inte sover så bra på nätterna iom panik-skrikpassen på en timme i stöten, flera gånger per natt.

När mina var 8 månader så brukade dom somna vid 19-tiden. Och då sov dom några timmar under dagen.

Skulle snarare säga att det är sent än tidigt med 20-21 tiden för nattning.

Men eftersom hon sover såpass oroligt under natten så kan man alltid fundera på magproblem. Tex laktosintolerant eller tom mjölkproteinallargiker.

Ammas barnet?

Kan man inte prova att faktiskt SLUTA lägga barnet en period? Låta det hitta sin egen sömn? Hon verkar ändå inte somna före midnatt och nattningen i sig tar garanterat massor av energi av mamman. För eller senare torde ju barnet somna? Om man därmed bryter att det blivit massa bråk kring läggning och sen när det inte är så kaosartat hittar nya rutiner?

Har dottern någonsin sovit? Runt 8-9 månader är annars ofta en tuff period för många bebisar med en utvecklingsfas deluxe.

Vad jag kan minnas så har hon varit krånglig ända från början. Hon ammas inte.

Det har väl blivit värre ju äldre hon blivit som det verkar. Men hon har varit såhär nu i flera månader så i viss mån har det säkert med utvecklingen att göra men på det stora hela så vet jag inte.

Hennes pappa och hans bröder var/är alla laktosintoleranta tydligen, och mamman har varit väldigt försiktig med mjölkprodukter till dottern just därför.

Hur visar sig laktosintolerans samt mjölkproteinallergi i övrigt?

Ang tiden för nattning så är hon trött tidigare, men börjar nattas vid 20-21tiden. Det var någon som undrade när det nattas :)

Senast ändrad:

Jag gjorde något liknande, stod upp, höll i famnen och vaggade tills han somnade (ja det gäller att vara ganska stark, kunde ta en timma). Eller la ned, lät honom ligga när han var stilla, om han reste sig tog upp och vaggade. (men det sägs ju iofs att barn ska lära sig somna själva).
De lär sig somna själva, tids nog.
Om de behöver närheten och kanske att hållas fast lite för att somna så ser jag inget fel i det. Vi har låtit alla våra barn somna i vår famn upp till ca 1 års ålder och har inte haft några problem att få dem att somna själva sen. Vi har då gått över till att ha dem i spjälsängen och sitta bredvid dem, för trygghetens skull, tills de själva lagt sig ner och somnat.

Sen några spontana kommentarer angående ts fråga

Först - kolla upp så hon inte har någon födoämnesallergi.
Sen - skala bort någon timmes sömn på dagtid så att det inte är där problemet ligger
och det sista är verkligen lättare sagt än gjort, men försöka slappna av själv och acceptera faktum. Jag tror på att en avspänd mamma ger ett mer avspänt barn - även om det självklart finns alla varianter här också.

Har hon kollat så att hon inte har problem med reflux? Det kan skapa skrikpanik också.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 337
Senast: monster1
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 897
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar