7 km till träningsplats

muppia

Trådstartare
Hade ni ridit eller åkt transport?

Det finns en anläggning 800 m hemifrån här men stallet ligger ca 6 km härifrån så jag har totalt ca 7 km att rida. Finns inte träningar närmare stallet.

Jag har inte bil eller körkort, sambo ska byta jobb och kommer ligga ute (kör lastbil) några nätter i veckan, vet dock inte hur mycket ännu. Risken finns att han inte kan köra mig till träningar.

Jag ska prova rida någon dag. Ev finns genväg, det vet jag inte än, har inte provat köra den vägen, vågar inte då bönderna håller på med åkern precis vid avfarten och jag vill inte bli utskälld. Jag kan värma upp på vägen dit och varva på vägen hem. Eller kommer det ta för hårt på hästen att gå så lång till träningsplatsen? Det är hoppträningar jag kommer börja med igen efter ett uppehåll.

Sv: 7 km till träningsplats

Att rida dit ibland gör väl inget, men själv hade jag nog försökt åka med transport så mycket som möjligt. är det vinter o mörkt också, så är det ju inte precis kul att rida hem i mörkret ensam efteråt? Är hästen dessutom trött efter ett hårt pass, är det ju inte kul att stackarn ska gå 7 km till, det sliter väl.. rida dit-ok, men transport hem?

(haha vilken söt bild du har)

Jag letar just nu foderhäst för fullt och har funderat på samma sak. Vi har 8,7 km till träningsplatsen. Men den idén att rida dit och sen bli hämtat kan ju fungera. Jag har ju körtkort men känner att jag verkligen inte vill köra transport på den vägen, om jag skulle få möte skulle jag ju bara frysa till is:o
Men sambon kanske kan tänka sig att hämta:)
Annars har jag funderat på om man kan be tränaren komma till oss istället, henne har jag inga problem att hämta:laugh:. Vet ni om det förekommer?

Ja det gör det :) mina tränare har alltid kommit till mig.
ja att bli hämtad efteråt går ju på ett ögonblick för den som måste hämta, h*n slipper ju stå o vänta hela passet.

Jag har funderat på att skaffa en privattränare men det är en aning jobbigt om man ska vara ensam om att bygga en hel bana och bygga bort. Det finns två ridhus inom 2 km men inga träningar då det är privatridhus. Det hade varit lättare om man kunde göra en liten grupp om 3-4 personer så alla hade kunnat hjälpas åt med att bygga fram och bort.
Tyvärr är det svårt att bli hämtad eller skjutsad då jag inte bott här i Varberg så länge och har bara min sambo som hjälp. Och han byter ju jobb så han kommer inte vara hemma. Det är varannan tisdag så risken är störst att han är borta då. Jag vet tyvärr inte hur jag ska få hjälp med skjutsning tills jag har körkort och bil :(

Rida dit och hem är det enda möjligheten just nu. Åkte sträckan idag, det var 8 km totalt det skulle bli och då har jag kört genvägen. (kör moppe) Det är inte kul att rida i mörker men det kan jag offra om jag får utvecklas och ha möjlighet att hoppa och tävla lite som jag saknat att göra. Om jag får plats i träningen är planen att jag rider dit och kommer till träningen 10-15 min senare och börjar direkt med övningarna och sen när jag hoppat klart så varvar jag ner på vägen hem istället för på träningsplatsen. Det är mest på vägen hem jag känner mig tveksam till eftersom hästen kanske är utpumpad. *suck*

Ibland gör mitt liv det surt för mig men jag försöker komma någonvart på NÅGOT sätt.

anna__panna: Tack, javisst är jag söt :D

:idea:En liten tanke bara: Det är inte så att du kan hyra stallplats över natten efter träningen, så tar du och rider hem din häst dagen efter?

Det har jag nog inte råd med och det finns nog inte heller möjlighet då det inte finns boxar för privathästar där. Det är bara en elitryttare som har sina hästar på anläggningen, ridklubben hyr bara ridhuset och paddock samt utebanor... Men det var inte en helt dum idé iallafall...

Har du bara varma kläder och ordentligt med reflexer och panlampa ska de väl inte vara några problem att skritta 8 km!
Förr brukade jag rida till ridskolan och tillbaka för att tävla två klasser, ca 1 mil enkel väg ;)
Hästar är ju för sjutton vandrare! Se bara till att ni tränar ordentligt med kondis i mellanåt också ska de nog gå prima :) (när jag hade tillgång till ridbana brukade vi kantra 1 mil om dan, sen tröttnade jag :o Hästen kunde sprungit längre :D )

aha, vad synd då. Men går det inte att hyra ngt av de ridhusen som bara var 2 km bort då? Det borde ju inte vara jättesvårt att fixa ihop en grupp m några elever som vill vara med.
Jag har fixat lite sådana träningar så jag vet att det går, ibland får man ta tag i grejerna själv för att det ska hända något :)

Och jag håller med om att det känns lite tufft att rida ytterligare 8 km EFTER träningen...

Jag har runt åtta km ridväg till min ridklubb och jag rider till och från träningarna. Det tar mig runt en timme att skritta i maka takt enkel väg, jag tycker det är bra uppvärmning och avslappning. Jag tar med skrittäcke och ordentligt med reflexer samt en pannlampa, sedan är det bara att trampa hemöver. Pålle är torr och nöjd när vi kommer hem till stallet. Jag tycker det är bättre för honom att rida dit och hem även om det är mer tidskrävande och lite småtradigt för min del att rida hem i mörkret :)

Har ni 8 kilometer sammanlagt (alltså 4 dit och 4 hem) eller är det 8 km varje väg?
För 4 kilometer är ju inte så långt att rida hem, men 8 kanske blir lite tungt om man inte tränar mycket kondition då.

Tänkte som cela, kan du inte hyra in dig i ridhuset 2 km bort och försöka fixa ihop träningen med någon annan? Tränaren kanske har någon annan i närheten, eller om du frågar i stallen och i ridhuset. Borde ju finnas någon, är man iaf två så är det ju lite lättare.
Lycka till iaf!

Det är 8 km enkel väg. Det är just därför jag velar lite. Hade det handlat om 4 km enkel väg så hade jag inte frågat här :)

Jag ska prata med de som har ridhuset, jag får rida där och jag får ta dit tränare men jag tror inte det är så roligt att träna, dessutom hade de för löst underlag senast jag red där så jag är rädd om hästens ben.

Elina - som du vet så känner jag inte många här så det är lite svårt att samla ihop några ryttare, det jobbet känns som jag kan låta de som har ridhuset ta hand om för det är nog folk som rider där hos dem.

Ja, det är inte alltid man har mycket tid. Sen känns det bara inte så schyst mot hästen som ska gå 8 km hem även om det inte kommer bli skritt, kommer nog bli en lång avslutning där hon får trava av efter träningen.
Jag ser både minus och plus.
Imorgon tänkte jag rida dit bara för att se hur lång tid det tar varvat med trav och galopp och sen hemåtvägen endast trav och skritt så att jag får en hum.
Hon har bra kondition men inte i tävlingskondition än, jag jobbar på det nu. Måste klippa henne också så hon orkar gå hårdare utan att bli för varm.

Ja det var det jag tänkte med. Antingen om tränaren eller de i ridhuset känner någon som vill vara och träna.

Hoppas det går bra iaf. Du kan ju alltid testa en dag när Joel är hemma och kan hämta dig ifall hon inte skulle orka hela vägen. Om hon orkar så vet du ju säkert så då kan du ju fortsätta träna där och rida hem.

jag hade ridit både dit och hem, men jag tränar distans i vanliga fall (och ska alltså rida ett långpass - 3-4 mil - en gång i månaden ungefär när vi ligger i träning :D).. hehe :D
ev om hästen var trött; vila en stund efter passet, gå första km och sen hoppa upp och rida resten.

jag har 1.5 km till mina träningar och dit brukar jag skritta men då leder jag hästen hem + dit så får man lite egen motion med ;) det tar ungefär 25 minuter att rida och 5 min med transport.

7 km låter liite långt kanske, med tanke på att man ska träna i kanske mer än en timme. men går gör det ju men kanske inte varje vecka. jag skulle nog åka transport iallafall.

Tja eftersom jag är lite bekväm av mig och inte har så gott om övrig tid, så hade jag kört hästen både dit och tillbaka. Hon är otroligt lättlastad, går av och på själv.
Vad blir det i X-tra tid att rida fram och åter?
Tror inte heller att hästen tar skada av att ridas dit och tillbaks, men det kanske inte känns så rätt om den jobbat rejält nått pass.

Jag har som sagt ingen bil eller körkort. Tänkt att det får bli tillfälligt för grupperna där är mestadels ponnyryttare och de storhästryttarna hoppar bara 80-90 cm. Alltså inte i samma nivå som jag (110-120)
Sen skulle jag försöka få komma dit lite senare och gå lite tidigare (när alla ska trava av sina hästar så gör jag det på vägen hem istället). Hästen brukar ju ofta få stå och vila mellan hopprundorna. Sen kan jag ju avsluta hästen på vägen hem istället för att avsluta med de andra i ridhuset (trava av)
Ska rida idag till och från träningsplatsen (utan att träna förstås och se hur lång tid det tar. Återkommer om tidslängden)
Det blir ju lugnare hoppning i början så jag känner inte det är så farligt att rida 8 km hem, hon har inte hoppat på 4 månader så det blir inte direkt tuta och köra utan enklare rundor och mer teknik. Sen när det är höjd som kommer så kan det kännas slitsamt. Men å andra sidan är det ju som -Catherine- sa, hästar är vandrardjur så min häst borde kunna skritta hem :p Jag hopptränade 2 ggr i veckan i våras (gymnasiet) och hade 30 min ridväg dit och hem. 20 min om jag var snabb dit, annars lite över 30 min och det kändes ok. Hästen kändes aldrig trött eller flåsig när vi kom hem.

iloveyou: 1,5 km är ingenting! Det handlar om 8 km, att rida dit är inga problem men det är hemvägen jag velar över... Har haft 5 km till träningsplats förut, inga problem att rida dit och hem för mig.

Elina - bra tanke, kan be Joel vara beredd utifall att...

Jag hade ridit. 8 km är ju ingentting för en häst (såvida den är i någorlunda bra form förstås), som någon skrev så är hästar vandrande djur. De kan gå otroligt långt utan att bli trötta!

Jag red 7,5 km till en brukstävling i höstas. Hästen hade stått hela veckan när ajg var bortrest, men tävla ville jag ändå :p Asfalt nästan hela vägen, så vi skrittade mest. Väl där fick vi vänta ett antal timmar innan starten gick, och hästen var helt kocko! Superpigg och oj vad han flamsade! När han blir pigg springer han inte okontrollerat, han blir världens publikfriare och ska flörta med alla.. Inte så lyckat på bruks när domarna går runt inne på banan :p
Anyhow, när allt var över (och hästen flörtat till sig resten av publiken) så gick vi hem igen. Fortfarande lika pigg häst, och en rejäl avskrittning. Ingen träningsvärk dan efter.
har även ridit till en träning, och samma sak där; inga problem alls att rida dit och hem. Vilade ca en timme innan träningen (fick inte låna box el hage, så vi satt på parkeringen.), full rulle på hemvägen.

Vet inte riktigt hur långt jag har till anläggningen där jag tränar men jag red alltid dit vilket tar 30-35 minuter om man skrittar... Nu när jag lurar på det blir det säkert kortare än 7 km...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar