7 km till träningsplats

Sv: 7 km till träningsplats

Ja det är nog kortare än 7 km. Jag har ju 8 km enkel väg. Du hade nog ca 4 km om det bara var skritt hela vägen.

Vi har lite drygt 2 km till paddocken och det tar ca 30 min, så det var nog ganska mycket kortare än 7 km :p
(Vi har ganska snabba skrittare.)

:eek: Jag hade 4 km förut på Strömsholm, då tog det 30 min att bara skritta hela vägen :p

*kl*
Nu har jag ridit. Så här ser det ut:
10 min skritt, sen varvat med trav/galopp i 10 min, sen sista biten är på asfalt så det blev 20 min skritt = 45 minuter dit. Hästen hinner pusta ut innan hon kör för fullt igen.
Hemvägen - 20 min skritt, 15 min trav och sen 25 min skritt igen = 1h

Det känns inte schyst mot hästen :( Hon var inte det minsta trött dock...
Kan nog få bort ca 10 min om jag skrittar längs åkern innan bostadsområdet direkt till anläggningen. Rider jag genom bostadsområdet kostar det ca 10 min extra... Fast jag vet inte om man får rida vid kanten?
Vet ni, eller måste jag kolla med bonden först även om det inte är PÅ åkern jag tänkt rida...

Transporterat helt klart!! Känns inte bussigt mot hästen att träna och sen rida hem den 8 km :crazy:

Nej så känner jag också.
Men jag får väl låta bli att komma igång med min hoppning tills vidare... *suck*

Men tänk dig en skolhästs vardag, en vanlid eftermiddag på ridskolan: Först en mellanlektion på 45 minuter med alla gångarter, sedan en specialgrupp med hoppning i 45-60 minuter, och sedan en nybörjarlektion för vuxna på 60 minuter. Låter det inte som en vanlig dag för en skolhäst? Och det är ganska exakt den träningen du ger hästen. Jag tycker altså att det inte är någon fara, speciellt inte om du lägger in lite vila emellanåt. Kanske att gå istället för att rida en bit av vägen?
Som någon sade, hästar är vandrare som i naturligt tillstånd strövar 20 timmar om dagen.
Glöm inte reflexerna bara!

Vet ni, eller måste jag kolla med bonden först även om det inte är PÅ åkern jag tänkt rida...

Jag tycker att du kan rida om du har svårt med bil/transport. Du kanska inte behöver vara med varje vecka utan kan vara med varannan? Verkar hästen trött någon dag kan du ju som några redan skrivit hoppa av och leda en bit. Kan ju vara skönt för dig också om det är kallt ute (man blir varmare av att gå än sitta och skritta)

Om åkermarken ska du absolut säga till markägaren och be om lov att använda kanten. På håll så syns det ju inte om du är i kanten eller inte och blir hästen rädd och hoppar till kan du snabbt göra några snygga hål på odlade delen. Bättre att förekomma än förekommas s a s.

Tack för ditt svar. Träningen är bara varannan tisdag så det kommer inte bli varje vecka ändå. Det är iallafall bara en början jag rider där så att jag får hoppa och hästen också tills jag hittat bättre möjligheter som kanske lite folk som vill hoppa med mig i det ridhuset närmare stallet om det nu är bättre underlag där.

Jag ska stanna till om jag ser bönderna ute, de brukar vara ute mycket. Förhoppningsvis får jag rida på kanten. Hästen hoppade ner i åkern när vi skrittade på asfalten för hon var så rädd för sopsäckar som låg kanske 20 m bort :rofl:

Jag är inte 100 på det där med att rida på åker osv, vet att man ska fråga bonden om man rider på stubbåkrar om höst. Oftast har det varit ok att rida längs kanten. Hoppas det är ok här nu med.

Ikväll åker jag transport iallafall, tycker jag om dem så ska jag försöka prata med svärmor och se om hon vill hjälpa mig, hon har haft hästar tidigare och har bil med krok. Är sambon borta kommer jag fråga henne.
Håll tummarna nu att det är bra träning!

Ska hålla alla tummar jag har (alltså två :D)

Hoppas det funkar bra med nya hacket också! :bump:

Jag skulle aldrig ridit hela den vägen dit och tillbaka.. Jag har 2 km till stället jag tränar och jag tycker att det är för långt för att rida..
Finns det ingen som kan ställa upp med skjuts de gånger du inte kan få hjälp av din sambo?
Släktingar, stallkamrater osv.. Fråga runt!
Eller kan du kanske hitta en annan dag för att träna? När din sambo är hemma?

Stallkamraterna har jag inte så bra kontakt med. Men jag har haft dem i åtanke ifall det krisar.
Svärmor ska jag prata med sen när sambon väl bytt jobb.
Mina släktingar bor 60 mil härifrån så jag har tyvärr bara två pers jag känner att jag kan fråga. Sambo och svärmor.
Har tyvärr inte ett riktigt liv här i Varberg, jag försöker skapa mig ett eget liv. Svårare än jag trodde tyvärr.

En annan dag att träna hade gått om jag kände till tränare runtomkring samt jag kunde bilda en liten grupp om 3-4 pers så man slipper bygga fram och bort hinder ensam. Det här är bara tillfälligt. Jag måste komma igång på något vis.

Hoppas det löser sig för dig!
Jag vet själv hur det är när man så gärna vill komma igång men det krånglar med tränare och transport..
Själv måste jag låna både bil och transport + övertala folk att följa med för hjälp med lastning osv.. Men det gör inte så mycket att det är krångligt för träningarna är så bra så att det överväger :laugh:

Jag behöver KÖRKORT. Resten är inte svårt att fixa eftersom jag tror jag skulle kunna lära hästen lasta sig själv på sikt.
Jag har egen transport. Allt annat fattas.

Jag har ungefär 2 mil till närmsta träningsplats, det finns tillgång till uppstallning så jag brukar rida min häst till träningsplatsen på morgonen, rida lektion på kvällen och rida hem dagen därpå, min häst är i finfin kondis, har bra muskler och styrka i kroppen och det är absolut inga problem för oss att ta oss den biten för att kunna träna. Självklart skulle det vara kunglig lyx om jag kunde köra hästen dit och hem, men när körkortet inte är klart och man har en pojkvän på annan ort blir det inte lätt.

Så om uppstallningsmöjligheter för en natt finns så försök satsa på det, 7km, det är ju egentligen ingenting ;)

Jag hade inte ridit så långt, känns inte så snällt mot hästen...

Kan du inte försöka fixa körkortet själv? Ladda ner massa teori från nätet/låna någons bok. Teorin är inga problem att göra själv. Och så övningskör massa, massa med din kille? Förstår att det är svårt med pengar, men snåla in på så mycket som möjligt under en period och ta inte så mycket lektioner så blir det mycket billigare! :)

Du har ju redan kommit fram till att det blir långt/tidsödande att rida dit och hem, och en tanke är ju att hem får du nog ändå gå själv, jag hade inte velat sitta på en häst som förmodligen är trött efter ditridandet och träningen, ryggmusklerna sänks och man belastar ryggraden onödigt.

Är hästen tränad för ändamålet är det ju skillnad, t ex om du ett par månader skrittat dit och hem och ridit lite spontant däremellan (egen ridning utan tränare och krav alltså). Då vet man ju ungefär hur mycket träning hästen pallar för att inte vara helt slut när den väl kommer hem.

Men det blir ju ungefär 3 timmar med dit-träning-hem, och personligen tycker jag det är rätt tufft för en normaltränad hobbyhäst som inte fått en långsam inskolning på konceptet.

Tillägg: själv är jag rätt mån om att ha hästen fräsch till varje träning, så fräsch det bara går för att både hästen och jag ska få ut maximalt av träningen. Att komma dit på en häst som man känner kanske kan bli lite för trött av hemridningen är nog inte optimalt ur träningssynpunkt. Betala för att hålla igen, menar jag.

Senast ändrad:

Naturligtvis går det alldeles utmärkt att skritta dit träna och skritta hem, bara du tränar hästen för det (se ovanstående inlägg) På den tiden det var ovanligt att de flesta hade egen transport samt att det inte fanns att hyra på mackarna var det inte alls ovanligt att man red 5-10km till träning både en och två ggr i veckan och vilken grundkondis hästarna hade :) (det värsta var att man fick ont i ändan om man hade en hård sadel, ibland lämnade jag sadeln och red barbacka hem) Däremot skulle jag bara skritta, räkna med att 6km i timmen är en normal promenad takt. Lycka Till

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade inte ridit så långt, känns inte så snällt mot hästen...

Kan du inte försöka fixa körkortet själv? Ladda ner massa teori från nätet/låna någons bok. Teorin är inga problem att göra själv. Och så övningskör massa, massa med din kille? Förstår att det är svårt med pengar, men snåla in på så mycket som möjligt under en period och ta inte så mycket lektioner så blir det mycket billigare! :)

Detta är ju en gammal tråd. Hon har redan tagit körkort och står inte ens kvar i samma stall längre. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar