6-årsverksamhet

L

Limen

Hur fungerar det? Går barnen i skolans lokaler och har lärarledd verksamhet? Vad får barnen göra? Hur många timmar per dag och vilka tider?
 
Sv: 6-årsverksamhet

Det kan nog skilja sig lite från kommun till kommun men hos oss ser det ut såhär:

Verksamheten håller till i skolans lokaler och har ett eget "klassrum". Dagen börjar med att vi har samling där barnen får prata om olika grejer och vi går igenom namnsdagsbarn samt datum. Sedan får barnen jobba ett litet pass. Det kan vara med bokstäver eller siffror(På min skola jobbar vi efter Bornholmsmodellen). Efter det får de äta frukt och sedan är det fri lek inne/utomhus fram till lunch. Efter lunch är det fri lek tills vi har en slutsamling där vi läser en bok. Här pågår verksamheten mellan 8.00-12.00.
1 dag i veckan har barnen gymnastik och 1 dag går vi till skogen.

Man kan säga att det är ett mellan ting mellan förskolan och skolan. Barnen får chans att bekanta sig med språket och med siffror samt lära sig att fungera i gruppen o.s.v.
Det ger även en chans att tidigt fånga upp svaga barn och kunna förbereda för skolgången.
 

Liknande trådar

Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 621
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 706
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp