50% border 25% golden 25% labbe

Sv: 50% border 25% golden 25% labbe

Men det blir kanske trevliga familjehundar av korsningarna istället! :cool:

Valet är ditt TS, men jag avråder starkt ifrån en bc-korsning. Korsa vad ni vill, men INTE bc eller draghundar. Snälla!

:rofl: ne tack någon draghund ska ja då rakt inte korsa me...

/madde_padde som har en hemsk och oduglig samojed/labrador hemma :smirk:

tål inte andra hundar, skyddar mig mot ALLT, drar som tusan! stöddig så de står härliga till

men underbar inne att ha att göra med! och fruktansvärt vacker

4665518.jpg

840404.jpg

vi blev varnade redan på valpkursen att vi skulle reklamera hunden men men är man kär så är man :o:love:

dock måste ja säga att ja faktiskt börjar få fason på han!
han kan fortfarande inte gå lös annat än på gården där de gunkar 98% av gångerna!
men har börjat kunna ha me han ut bland folk lite grann

jag var alldeles för grön när ja fick denna hund, han är nu 8 år har lagt ner massa pengar och tid på honom! 2 brukshundsklubbar ville inte ens försöka... 2 hunspsykologer har försökt hjälpa oss och ännu en brukshundsklubb :smirk: nu när han börjar bli gammelgubbe verkar de som om bitarna skata börjar hamna på plats!

men trots att du nu borde lärt dig att detta är den mörka sidan av blandrasaveln (som faktiskt överglänser den positiva) och att sånt här kan hända och värre ändå är du beredd att köpa ännu en blandras...och dessutom med Border Collie i? Förlåt mig men jag får verkligen inte det att gå ihop. Förklara.

Ja, visst är det skillnad. Lika stor skillnad som att ha en vallhund som hämtar in korna och hästarna eller en som biter bena av fåren. Det kan också vara samma hund som gör detta. Att den är tränad i vallning gör inte att den kan valla allt.

Gnist: Jag ber om ursäkt för att jag läste fel.

Vi fick rådet att skjuta vår hund redan när han var valp, därför att alla vet att en BC korsning aldrig kan lära sig valla. Eftersom han är duktig, så tycker vi att det är en väldigt orättvis inställning.

Om en hund har vallanlag så kan man ta vara på det. Vi och våra hundar skulle förmodligen inte klara oss i en vallningstävling, men vi skulle inte klara oss utan dom vid insläpp och utsläpp, flytt och dyligt på gården.

Något som ingen tagit upp, men som jag tycker är viktig vad gäller korsning med dessa hundar är att BC kan ha fullständigt kassa leder, och det visar sig inte direkt. Vi har röntgat den ena som åring utan anmärkning, och som femåring då hans höfter visade D.

hmm ne ni har rätt ja ska inte ha någon blandras!
belv så himla sugen så söta å dana! men men!

de blir nog en whippet trots allt

Om du vill veta hur det kan gå med bordercolliekorsningar, råder jag dig att kontakta Pippi27 här på forumet. Hon har jobbat med många såna.

Här har man inte varit på Buke på ett tag och så kikar jag in idag och hittar en bc-tråd:idea:

Som Dravena ovan skrev så har jag arbetat med flertalet renrasiga bc och bc-korsningar av alla de slag.

Du -ts- har redan skrivit att du hoppade över denna korsningsvalp och funderar på whippet istället. Måste säga att det är ett klokt val.
Av alla de otaliga hundar jag haft har FÅ bc-korsningar varit bra mentalt. Det är ett lotteri med mestadels nitlotter.

pippi - bc-ägare med mer än 15 års erfarenhet av rasen.

Du Gnist!
Det var inte meningen att dra alla Bc över samma kant. Bc är en mycket trevlig hund och rolig att arbeta med, men det är inga lätta hundar.
Många tror tyvärr att om man skaffar an BC så kommer man till SM direkt. De kräver sin förare. Vad jag egentligen ville komma fram till var att i alla raser finns det bra och mindre bra exemplar. Och det är synd att så många fokuserar på enbart bra vallegenskaper och inte så mycket på god mentalitet. Men får du en hund med en bra balans mellan dessa så får du nog den absolut finaste hunden:)

På detta forum kallar vi inte varandra för pucko. Tänk på netiketten.

Mvh moderator Jadzia

jo men själklart kommer den få jobba också, de fattar jag! tänka lite med huvudet! tanken är att framtida hund ska gå lite agility

måste bara få lägga in min åsikt här

om du ska ha bc så måste du veta att det är många bc som blir väldigt stressade av agility (även om det bara är bc blandning i "din")
detta har jag sett exempel på. och det är inte taget ur luften

jag avråder alla som har en hund med lätt för stress att utöva agility
det är många bc som inte klara agility..(självklart så finns det bc som klarar agility jätte bra)

är ingen bc kännare men jag känner till agility så det jag skriver är helt i agility synpunkt

såg nu att du funderade på whippet istället men låter ändå mitt inlägg vara kvar.
lycka till med ditt hundval hur det än blir :D

Senast ändrad:

vad ja vet så skrev hon aldrig pucko? Sen vad man menar är väll en annan sak. Det får ju var och en enskild tolka som den vill.

Men vad ÄR det med buskavel och bc?! Vad kan bli vettigt av en sån korsning?

:mad:

Nu blir jag putt :mad:

Jag HAr och har haft bc korsningar o maken till kloka, intelligenta förnuftiga hundar får man leta efter,,,
Men man måste kunna LÄSA hundar och kunna BLI läst av hundar..Man måste inte aktivera dom till max, däremot bör man motionera dom och ge dom ARBETSUPPGIFTER...med arbetsuppgifter menar jag inta att dom måsta fåvalla får utan det kan faktikst räcka med att bära tidningen, hämta husse. leta svamp eller vadsomhelst som får dom att känna sig behövda,

skyll inte på blandningarna, utan skyll på dom som inte klarar av att läsa o ta hand om sina hundar....SAMTLIGA av mina blandisar med BC har varit otroligt lättlärda, lyhörda och kloka....

*lånar knapp*

Jag har en bc-schäfer och aussie korsning. Väldigt go hund. Kräver mycket av min lediga tid. Men det var det jag ville. Fylla upp min tid.

Jag har precis börjat en dragkurs med honom och han tycker det är jättekul. Ska även börja med lite hjärngympe grejer som min hundinstruktör har föreslagit. Ska bli super kul.

Som sagt mycket tid får man lägga men jag tycker det är värt varenda sekund

om personen ifråga tar åt sig så måste den ju i själva verket hålla med om att den är ett pu**o;) En med rent mjöl i påsen hade tagit de med ro;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 117
Senast: Lucia999
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 532
Senast: Lona
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 742
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)