50% border 25% golden 25% labbe

Sv: 50% border 25% golden 25% labbe

min labbe (utan en gnutta BC i sig) hade rivit huset om hans "jobb" bestod i att vara med i stallet. de som träffar honom tycker att han är en jättetrevlig och lugn och fin hund på alla vis, men de har ingen aning om hur mycket arbete som ligger bakom, eller hur mycket tid jag fortfarande lägger ner på honom. en labbe av den typen korsat med en BC hade gett en närmast ohanterbar hund.

kan TS inte hantera, stimulera och ge ett värdigt liv åt en renrasig BC, eller en labbe av min typ, så ska hon inte ha den här blandningen.

men en BC nöjer sig inte med att bara vara med i stallet. alltså har du nog inte förstått exakt hur mycket en BC kräver.

En border collie kräver bra mkt mer än att bara va med i stallet 2-3 timmar, uteritter + promenader.
varken min rena BC eller BC-korsningen hade nöjt sej med det, då hade dom blivit helt odrägliga.

Ska du skaffa en korsning med dom raserna så lär du få lägga bra mkt mer tid på aktivering och inte bara motion.

Ja men det var ju underförstått ( har jag fått lära mig av sommarvind ) att Madde_Padde skulle motionera sin hund mycket mer än vad hon skrev från början..

Vi här på Buke är ju tankeläsare, det vet väl alla

/ Trött

man behöver ju inte måla fan på väggen innan man vet vad hon mer tänkt göra? Är du osäker kan du ju fråga henne? Är du trött så tycker ja att du skall gå och lägga dig. :eek:

KL

Bara för att vara j**ligt jobbig så måste jag komma med ett par kommentarer. Vi har en ren BC, och en BC/ Labrador/bernersennen. Blandrasen är den duktigaste vallaren, för han hinner lyssna på vad han får för kommando. Dock är han kroppsvallare för att användas i stallet, så leder man en häst förbi honom får han ofta för sig att köra på den. Den rena BCn är ögonvallare i fält, men inte lika vass som blandrasen. Mamman till den rena BCn bor hos grannen, men klarar inte vallningen jättebra. Hon kräver otrolig stimulans, men det gör inte våra. De blir tokiga om man inte går promenad, men ohanterliga vill jag inte påstå att de blir. Däremot är de med oss överallt, och vi pratar med dem hela tiden eftersom de är en del av vår familj. Vi stänger inte in dem i hundgård. Är vi inte hemma och de mot förmodan inte kan följa med, är de antingen i huset eller ladugården, likaså när vi jobbar.
Jag tycker inte att de kräver mer än någon annan hund, mer än att de måste få tänka. Själv kommer jag förmodligen aldrig att ha annat än BC eller blandras med BC i. Det är den smartaste, roligaste, piggaste och mest lojala hundras jag varit med om, oavsett iblandning av andra raser.

Varför ska jag fråga henne för?

Vill man ha ärliga svar så försöker man väl vara så uppriktig som möjligt i sitt inlägg och inte lita på att majoriteten av bukes medlemmar tankeläser..

Varför försvarar du henne så in i helskotta, det blir ju bara mer grötigt..

TS hade bara kunnat flika in att hennes ursprungsinlägg var undermålig och att hon hade tänkt aktivera hunden med ditt och datt, men när du går in och total försvarar en användare som inte behöver försvaras så ja då blir det lite löjligt...

okej.. nu har de nog skett en stor missuppfattning här. Jag försvarar inte TS. Jag säger som jag tycker och anser. Jag tycker inte att man skall va hur negativ som hellst bara för att de är blandraser det handlar om. Jag tycker om Blandraser jag har inte ett uns emot deras avel så länge de sker på friska och bra föräldradjur. Det ja kan uppfatta som löjligt är att du inte kan acceptera att alla är faktiskt inte emot den aveln och det behöver inte gå käpprätt åt helvette bara för att det är en hund med aktiva raser i. Okej ts skrev inte att hon tänkt aktivera hunden, men de kanske hon har? Ja förstår helt och hållet att en bc behöver arbeta en del för att må bra men vi behöver ju inte "ta i så vi skiter ner oss" för det eller? Den bc blandningen vi hade den aktiverades inte varje dag det hände att det blev dagar med bara motion. Världen gick inte´under för det.

Jag försvarar inte TS bara för att ja inte tycker likadant som dig.

saken är ju den att man aldrig vet vad som slår igenom.

Du har dina hundar till vallning, det e ju det BC's är avlade för, om du har dina till vallning, då får dom ju den stimulansen dom behöver. Det går inte jämför med en hund som inte aktiveras mentalt alls
och eftersom TS inte sa nån slags aktivering öht förutom promenader och uteritter, vilket jag klassar som motion och inte riktig hjärnstimulans, ja då kan det går rent åt...

Att sen blanda med raser som inte ens hör till samma grupp eller har nåt gemensamt, det gör inte saken bättre.

Jo men nu ska du nog ta och läsa inläggen igen...

Vart har jag skrivit att jag råder TS att inte skaffa denna valp för att det var en blandras ?

Ingenstans..

Det du således uppfattar som löjligt har jag inte ens skrivit, så nu har vi rett ut det.

Nu har jag tjattrat klart med dig, du förstår inte alls vad många i denhär tråden försöker få fram så det är nog ett dött lopp..

Godnatt!

Exakt. Det är därför jag är så fundersam över varför det florerar så många korsningar med bc i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 117
Senast: Lucia999
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 534
Senast: Lona
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 742
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18