50% border 25% golden 25% labbe

Sv: 50% border 25% golden 25% labbe

men vad jag har kunnat läsa så har inte ts skrivit att hon endast tänkt lufsa i skogen? Det har väll inte vi den blekaste aning om? Vad hon tänkt göra förutom att ha med den i stallet?

Det vet väll dom flesta med ett strakt hundintresse att en bordercollie behöver mkt psykisk träning.

Nu skall vi inte förstöra denna tråden för ts Vad du har för personliga åsikter om blandrasavel är fullkomligt ointressant då ts undrade va om va man trodde om just den blandingen hon skrev inget annat.

Många tycker att det är fel att stödja blandras avel pga att dom bidrar till knepiga blandingar med skum mentalitet mm. det där är bara ett exempel. Finns fler anledningar till att dom inte vill stödja den typ av avel. Men de dom inte skriver de är att även dom renrasiga hundarna kan va minst lika dåliga som en ev blandras skulle va. Det finns mkt dåliga individer i både renras och blandras. Finns inget som talar för att det kommer att bli en kanon hund bara för att de råkar av en renras;) Nog talat om detta, de är nog dags att lämna lite plats åt ts

Läs på om alla 3 raserna kan du tänka dig att ha de psykerna mm på din hund.

Men jag förutsätter sjävklart att TS beskriver hur hon ska aktivera sin hund så riktigt som möjligt, annars är det ju omöjligt att ge råd som hon tydligen vill ha :

Va tror ni om dessa valpar?
Är lite sugen på en! va tror ni om storleken på dom hur stora blir dom? Temprament något ja ska tänka på osv?
Bir i rellativt litet, kommerh a hunen me till stallet ca 2-3 timmar om dan med på uteritter samt promenader givetvis!

Jag är ingen tankeläsare och utgår från det som TS skriver att hon ska aktivera sin hund med stämmer och det är inte NOG för majoriteten av en sådan korsning ( eller renras )

PUNKT!

Nej det vet jag, jag ser ju själv vilken konflikt det är mellan jakt och vall på min. Jag menade mer att jag skulle inte vilja ha en renrasig heller om jag inte hade möjlighet att valla med den :)

Något även jag håller med om...även om just min vallar mina hästar på ett för BC helt ok vis och är styrbar;)...men, min är en av alla dessa omplaceringar och jag ställde upp för familjen som hade henne först och så blev hon kvar.

En kompis till mig har en blandning mellan border och labbe, lugnare hund får man nog leta efter!
Hon är nu tre år och har UNDER HELA uppväxten varit väldigt lugn och harmonisk.

Så alla korsningar är inte lika dana. Nu blev hela kullen bra och det är ju skönt!
Om man säger så här...min är lugnet själv idag. En härlig tjej som är mycket städad överallt. Dock...de som köpte henne från början klarade inte att styra upp henne och där var det kaos...som dock gick att komma tillrätta med...för mig. Det beror alltså mycket på vem som har hunden...:cool:

Förtydligar...det är väldigt mycket snack om aktivering men sällan man kommer på idén att hunden ska kunna avaktiveras...

Senast ändrad:

Vet du vad du ger dig in på så kör på. Kan nästan lova dig att BC'ns starka arbetsvilja kommer dominera i den blandningen (inte bara pga. den 50%) men har du bara tid och viljan att ge den den aktiveringen (fysisk men FRAMFÖRALLT psykisk) som den kan komma att behöva så ser jag inga hinder.
Min hund hade en "bästa kompis" under uppväxten, blandning bordercollie/collie, trevlig hund som till utseendet liknade en collie, väldigt aktiv och när hon lekte med min hund märktes det att det var vallhund i henne då hon gärna ville ringa in henne med mig och hennes matte. Träffade även ett kullsyskon till henne, den hunden i sin tur såg ut och var tecknad som en BC och den hade fruktansvärt mycket vall i sig - klarade knappt av att leka med min hund och "vallade fast henne" så att hon knappt kunde ta sig nånstans.
Var 8 valpar i den blandiskullen och alla var olika, kanske inte till utseendet men till sättet...så att köpa en blandras är verkligen som att köpa "grisen i säcken".

Det är just det..

Jag hade inga förutfattade meningar ang vad TS vet eller inte vet, jag gick helt enkelt på det som TS skrivit...

Det var du som tog något förgivet, inte jag.

nej men du kan ju inte sticka under stolen med att du gärna helst av allt hade rekomenderat henne att köpa en renras istället:p

Vad jag personligen tycker om renras vs blandras hör inte hit..

Eller tycker du att det är relevant i ämnet ?

Jag utgick från raserna i den hund TS är intresserad av och sedan läste jag vad TS tänkt aktivera sin hund med och därefter avrådde jag henne att skaffa en sådan blandras om det är vad hon tänkt aktivera sin hund med .

Plätt lätt...

Senast ändrad:

Många tycker att det är fel att stödja blandras avel pga att dom bidrar till knepiga blandingar med skum mentalitet mm. det där är bara ett exempel. Finns fler anledningar till att dom inte vill stödja den typ av avel. Men de dom inte skriver de är att även dom renrasiga hundarna kan va minst lika dåliga som en ev blandras skulle va. Det finns mkt dåliga individer i både renras och blandras. Finns inget som talar för att det kommer att bli en kanon hund bara för att de råkar av en renras

Men chanserna är dubbelt så höga att du inte köper "grisen i säcken" om du sattsar på en renrasig valp istället för en blandras. Vill man ha en blandras så är det hundra gånger säkrare att sattsa på en vuxen hund.

Ärligt talat måste jag hålla med Calazirya's rekomendationer, hade hon avrått från att köpa en renras av samma skäl så hade du förmodligen aldrig haft något att säga om saken.

Jasså det tycker du minsann..

vad ska du skratta åt om jag berättar att jag inte alls är uppretad, utan ställer mig bara frågande till hur du kan tolka saker som du gör och samtidigt ifrågasätta mina svar ( som är baserade på vad TS faktiskt skrev i ursprungsinlägget )

Du vill uppebarligen inte svara ..

Senast ändrad:

Nu skall vi inte förstöra denna tråden för ts Vad du har för personliga åsikter om blandrasavel är fullkomligt ointressant då ts undrade va om va man trodde om just den blandingen hon skrev inget annat.

Många tycker att det är fel att stödja blandras avel pga att dom bidrar till knepiga blandingar med skum mentalitet mm. det där är bara ett exempel. Finns fler anledningar till att dom inte vill stödja den typ av avel. Men de dom inte skriver de är att även dom renrasiga hundarna kan va minst lika dåliga som en ev blandras skulle va. Det finns mkt dåliga individer i både renras och blandras. Finns inget som talar för att det kommer att bli en kanon hund bara för att de råkar av en renras;) Nog talat om detta, de är nog dags att lämna lite plats åt ts

Nu ska vi se här.
Min personliga åsikt om blandrasavel är helt irrelevant. Fakta däremot är högst relevant. Och även du lär vara medveten om riskerna med att köpa en blandras. Det vill säga att man vet inte vad man får. Man kan få världens mysigaste hund, men man kan lika gärna få en svårhanterlig aggressiv stressmaskin. Det är dessutom ofta svårt att kolla upp stammen på en blandras.
När man köper en renrasig hund så vet man vilka egenskaper som avlats på under årtionden, ibland århundraden. Man vet vilka meriter föräldrarna har, och man kan läsa i protokollet för mentalhundstestet vilka egenskaper föräldradjuren har. Detta är inte möjligt med blandraser eftersom man inte längre får göra MH med blandraser, om man inte ska ha hunden som tjänstehund.
Köper man en blandras så är det som att spela på lotto, man har ingen aning om vilka egenskaper som kommer nedärvas till valpen. Det fungerar inte så att man kan ta sina två favoritraser och para dem och så får man de bästa från båda raserna.

Detta betyder inte att jag inte har träffat trevliga blandraser, eller otrevliga renraser. Men skaffar man en hund bör man väl ändå maximera förutsättningarna för att få en bra hund, genom att köpa en hund med ett dokumenterat sunt ursprung?

nej men du kan ju inte sticka under stolen med att du gärna helst av allt hade rekomenderat henne att köpa en renras istället:p

Men det är ju å andra sidan helt förståeligt, eftersom TS frågar tex "Hur hundarna kan tänkas bli". Med renras har du ju den stora fördelen att du kan spåra tillbaka i släkten, se vilka egenskaper de olika djuren avlats på osv. Om du plötsligt mixar och bara slänger ut ett antal tärningar på ett bord kan ju vilken siffra som helst komma upp. Därför är det lättare att rekommendera en renras.

Det finns mkt dåliga individer i både renras och blandras. Finns inget som talar för att det kommer att bli en kanon hund bara för att de råkar av en renras;)
Javisst, det finns massvis med dåliga individer bland renraser. Fördelen med en renras är dock att man faktiskt kan kolla upp hur avkomman kan tänkas bli. Man vet vad syftet med rasen är och vad den ska användas till och således vet man ungefär hur den kommer bli mentalt inriktad, man vet även ungefär hur den fysiska hälsan hos den renrasiga hunden kommer att bli.

Man vet det just för att en renrasig hund har hela sin historia dokumenterad i lååånga lååånga ramsor bak i tiden.

En blandras vet man inte hur den kommer bli mentalt, man vet inte hur dens fysiska hälsa kommer se ut och chansen att det blir sämre båda vägarna är tyvärr större.

(om man nu jämför med seriös renrasavel)

ursäkta att ja inte sitter här dygnet runt, okej då är du inte uppretad. Då är alla nöjda och glada.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 117
Senast: Lucia999
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 534
Senast: Lona
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 742
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning