50% border 25% golden 25% labbe

Sv: 50% border 25% golden 25% labbe

jo men själklart kommer den få jobba också, de fattar jag! tänka lite med huvudet! tanken är att framtida hund ska gå lite agility

Varför ska jag fråga henne för?

Vill man ha ärliga svar så försöker man väl vara så uppriktig som möjligt i sitt inlägg och inte lita på att majoriteten av bukes medlemmar tankeläser..

Varför försvarar du henne så in i helskotta, det blir ju bara mer grötigt..

TS hade bara kunnat flika in att hennes ursprungsinlägg var undermålig och att hon hade tänkt aktivera hunden med ditt och datt, men när du går in och total försvarar en användare som inte behöver försvaras så ja då blir det lite löjligt...

:crazy::eek: jisses va du tar i :mad:

*skrattar*

Jag tar inte alls i, svarade bara på Sommarvinds inlägg om att man kunde gissa sig till att du skulle aktivera mer än vad du antydde i ursprungsinlägget.

Du måste väl ändå hålla med mig om att om man frågar efter tips, råd eller what ever så ska man ta med en sådan vesäntlig del som akrivering och inte utesluta vissa delar ?

Hur ska vi som svarar kunna veta att du tänkte akrivera med en massa annat ?

Man utgår ifrån att det du skriver i ursprungsinlägget är riktigt och svarar därefter.

:)

saken är ju den att man aldrig vet vad som slår igenom.

Du har dina hundar till vallning, det e ju det BC's är avlade för, om du har dina till vallning, då får dom ju den stimulansen dom behöver. Det går inte jämför med en hund som inte aktiveras mentalt alls
och eftersom TS inte sa nån slags aktivering öht förutom promenader och uteritter, vilket jag klassar som motion och inte riktig hjärnstimulans, ja då kan det går rent åt...

Att sen blanda med raser som inte ens hör till samma grupp eller har nåt gemensamt, det gör inte saken bättre.

Visst har vi dem till vallning, men huvudsakligen har vi dem till sällskap, och det mår de bra av. Vi har med dem i ladugården, vi går promenader och ibland, väldigt sällan får de följa med när jag rider. Min poäng var att oavsett vilken hund man har så ska den aktiveras, men bara för att man har en BC så betyder det inte att man inte gör annat än tränar den. Så länge de får tänka lite, och det gör de om de är med alltid och man pratar med dem, så är de rätt nöjda. Däremot är det inte meningen att de ska vara inne i en lägenhet mer än max en dag utan någon längre promenad, men det tycker inte jag att någon hund ska behöva.

Ang det jag skrev om vallning, så var det för att svara det p**ko som påstod att korsningar inte kan valla.

Dock väldigt sällan BC-korsningar blir dugliga som vallhundar...

Ang det jag skrev om vallning, så var det för att svara det p**ko som påstod att korsningar inte kan valla.

Synd att du inte lärt dig läsa innan du kläcker ur dig sådana tillmäten. Inlägget är trianglat!

Vet du skillnaden mellan att vara duglig till vallning och att ha vissa vallanlag?? Eller på "aldrig" och "väldigt sällan"?? Om inte, så var tyst..

Det är ju skillnad på en hund som går att använda i fårverksamhet än en sönderstressad hund som försöker valla runt hästarna i hagen genom att bita dem i haserna.

men vi behöver väll inte hänga upp oss så mycket på det här? Det tar ju bara en massa onödig plats:eek:

Men det blir kanske trevliga familjehundar av korsningarna istället! :cool:

Valet är ditt TS, men jag avråder starkt ifrån en bc-korsning. Korsa vad ni vill, men INTE bc eller draghundar. Snälla!

Det är ju skillnad på en hund som går att använda i fårverksamhet än en sönderstressad hund som försöker valla runt hästarna i hagen genom att bita dem i haserna.
Måste bara inflika att det är helt ok med en hund som sköter sig bland hästarna också:cool:

Japp jag hade avslutat diskussionen, men då riktade Madde_Padde ett inlägg till mig och jag svarade ..

Jag måste säga att renrasiga BC inte är så trevliga hundar som folk vill få det att låta. De sista åren har aveln på dessa vallegenskaper gått över styr. Stressiga och lite aggressiva hundar är resultatet av detta. Nu har jag säkert enligt er andra bara sett Bc som är understimulerade och inte tillräckligt arbetade med. Men jag anser att
det är alldeles för stort fokus på bra vallegenskaper.

På flera stora agilitytävlingar ser man många Bc som är stressade och inte klarar av att slappna av varken före eller efter start.
Okej de är inte avlade för att tävla i agility, men vilken hund är det?

Det är väl ingen som har sagt att bc är perfekta? Ännu mindre anledning att blanda med dem hej vilt.

Jag måste säga att renrasiga BC inte är så trevliga hundar som folk vill få det att låta. De sista åren har aveln på dessa vallegenskaper gått över styr. Stressiga och lite aggressiva hundar är resultatet av detta. Nu har jag säkert enligt er andra bara sett Bc som är understimulerade och inte tillräckligt arbetade med. Men jag anser att

På flera stora agilitytävlingar ser man många Bc som är stressade och inte klarar av att slappna av varken före eller efter start.
Åter kan det finnas fler orsaker till detta. Har dessa hundars ägare kunskap i att få hunden att varvaner? Det vet vi ju inte...

Jag har träffat flera goda som mindre goda representanter och i de flesta fallen har det varit en förarfråga...:cool:

För en gång skull ska jag inte tala om blandrasers vara eller icke vara. Däremot ska jag ge dig rådet att gå och ut och rådfråga erfaret folk och då menar jag personer som jobbar med hund regelbundet. Det kan säkert ha en poäng att fråga här eller ta in åsikter från de som äger denna typ av blandras, men det ge rinte en helt rättvis bild. Här på forumet vet man inte vem man pratar med. Det kan lika gärna vara en trettonåring med familjens första hund som en gammal tävlingsräv. Ägare till blandraser tenderar att utgå bara från sin egen/egna hund/hundar och missar helheten.

Med erfaret hundfolk kommer du att få åsikter och erfarenheter som grundar sig på arbete med hundratalet hundar, både renras och blandras. De kommer dessutom att vara ganska objektiva då inga känslor för egen hund är inblandad. En gammal instruktör, tävlingsräv eller professionell tränare vet fördelarna och nackdelarna vilka du då bör lyssna på. Du bör också prata med erfarna BC-uppfödare för att få ett hum om hur en renrasig BC kan vara.

Jag vet vilka svar du kommer få. Det finns en anledning till att de som ligger i topp kunskapsmässigt väljer bort blandras. Det är inte bara tävlingsmänniskor som väljer renras utan även profiler som bara har hunden som sällskap. Fundera på varför det är så.

Själv har jag haft en BC/Pyrenee. Mycket trevlig hund, men jag vill inte ha en BC-korsning till.

Många som kör agility eller lydnad missar att valla med hunden. Där har du svaret många gånger till varför hunden inte fungerar optimalt. En sådan extrem vallhund ska inte gå i bara lydnad eller agility.

min labbe (utan en gnutta BC i sig) hade rivit huset om hans "jobb" bestod i att vara med i stallet. de som träffar honom tycker att han är en jättetrevlig och lugn och fin hund på alla vis, men de har ingen aning om hur mycket arbete som ligger bakom, eller hur mycket tid jag fortfarande lägger ner på honom. en labbe av den typen korsat med en BC hade gett en närmast ohanterbar hund.

kan TS inte hantera, stimulera och ge ett värdigt liv åt en renrasig BC, eller en labbe av min typ, så ska hon inte ha den här blandningen.

Jag sitter med en golden som gör att jag vill utfärda liknande varning som Cillamuffins.

Min har krävt mycket jobb men är fortfarande inte av det "presentabla" slaget utan kräver tummen i ögat och mycket arbete från mig vid möten med andra människor. Hon är arbetsnarkoman, lättstressad och otroligt intensiv i allt hon gör. Men en skitgo hund ändå.

Att kasta in lite BC i henne skulle ge en "vidrig" hund att leva med. Min är underbar att jobba med, men jobbig att leva med. Och då är ändå goldens "så lugna och lättdresserade!" enligt allmän mening.

Nu är ju det här bara en individ och inte den bästa representanten för rasen. Men ett exempel på hur det KAN bli i värsta fall.

Jag undrar hur en vallande apportör skulle jobba?

Den hund TS nämner i första inlägget är ingen blandning jag skulle rekommendera någon faktiskt, snarare avråda ifrån.
Ska man nu promt korsa hundar så kan man väl åtminstone välja hundraser som är framavlade för samma syfte.

BC är ju ändock avlad på en viss stress och snabb reaktionsförmåga och extremt snabb rörlighet i kropp och knopp, men jag kan bara hålla med i att det inte är bra att avla bara på tävlingsresultat som vissa gör. Det sker som sagt på bekostnad av mentalitet och även i viss mån även på den kroppsliga hälsan.

Dock finns det ju uppfödare som prioriterar goda vallegenskaper med ett trevligt stabilt och socialt fungerande psyke och dessa hundar är ju helt underbara. När de får jobba som de är avlade till så fungerar de även som trevliga och sociala familjehundar så att dra alla över en kam som du gör ovan är inte schysst mot vare sig rasen eller de uppfödare som lägger ner ofantligt mycket jobb på att få fram bra hundar! :cool:

Klokt talat:bow:...ska tillägga att min 3-åriga tik är 95% BC och 5 % lab. Underbar hund men aldrig mer!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 117
Senast: Lucia999
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 532
Senast: Lona
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 742
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025