5 nya plagg om året

strawberrysylt

Trådstartare
Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen.

https://miljo-utveckling.se/vadjan-max-fem-nya-plagg-per-ar-for-klimatets-skull/

5 nya plagg och varje plagg bör hålla 15 år och användas 270 ggr.

Hur klarar ni det?

Jag har köpt en del nya underkläder i år, gissar på 10 par trosor, 4 bh:ar och 2 par strumpor, men det är ju inget jag gör varje år, absolut inte. Det behövdes.

I övrigt har jag köpt en keps och ett par skor nytt, men resten är second hand.

Jag tycker råden låter vettiga. Second hand är mycket roligare och bättre, är väl bara underkläder och så skor om man inte har tur att hitta bra begagnade såna man behöver som behöver köpas nytt tycker jag.

Jag har några få plagg i garderoben som jag haft i 15 år, men många jag hoppas kommer dit och som inte har så långt kvar. Men skulle jag tröttna och de går att använda säljer eller skänker jag till second hand.
 
Spännande projekt! Räknas det om man syr plagg av second handkläder?

Jag bor trångt vilket gör att jag sliter mycket på det jag har och lappar och lagar jeans åt mannen och barnen.

Garderoben är väl så stor att jag inte skulle behöva tvätta annat än underkläder i tre veckor. Jag vädrar och hänger upp och återanvänder byxor och stickade tröjor ett par gånger. Tvättar vid fläckar och dyl.
 
Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen.

https://miljo-utveckling.se/vadjan-max-fem-nya-plagg-per-ar-for-klimatets-skull/

5 nya plagg och varje plagg bör hålla 15 år och användas 270 ggr.

Hur klarar ni det?

Jag har köpt en del nya underkläder i år, gissar på 10 par trosor, 4 bh:ar och 2 par strumpor, men det är ju inget jag gör varje år, absolut inte. Det behövdes.

I övrigt har jag köpt en keps och ett par skor nytt, men resten är second hand.

Jag tycker råden låter vettiga. Second hand är mycket roligare och bättre, är väl bara underkläder och så skor om man inte har tur att hitta bra begagnade såna man behöver som behöver köpas nytt tycker jag.

Jag har några få plagg i garderoben som jag haft i 15 år, men många jag hoppas kommer dit och som inte har så långt kvar. Men skulle jag tröttna och de går att använda säljer eller skänker jag till second hand.
Kan absolut funka.

Per person, jag är osäker på hur mycket kläder jag köper på ett år men det går nog. Jag är nog uppe i det nu, men tre t-shirts var för jobbet och betalade av jobbet, osäker på hur det räknas. Har dem ju som mina nu, men skulle inte köpt så många annars.

Köper inte mycket second hand, å andra sidan lämnar jag inte mycket dit heller. Gillar mina kläder tills det är hål :)

Jag hade för mig de undantog typ trosor.
 
Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen.

https://miljo-utveckling.se/vadjan-max-fem-nya-plagg-per-ar-for-klimatets-skull/

5 nya plagg och varje plagg bör hålla 15 år och användas 270 ggr.

Hur klarar ni det?

Jag har köpt en del nya underkläder i år, gissar på 10 par trosor, 4 bh:ar och 2 par strumpor, men det är ju inget jag gör varje år, absolut inte. Det behövdes.

I övrigt har jag köpt en keps och ett par skor nytt, men resten är second hand.

Jag tycker råden låter vettiga. Second hand är mycket roligare och bättre, är väl bara underkläder och så skor om man inte har tur att hitta bra begagnade såna man behöver som behöver köpas nytt tycker jag.

Jag har några få plagg i garderoben som jag haft i 15 år, men många jag hoppas kommer dit och som inte har så långt kvar. Men skulle jag tröttna och de går att använda säljer eller skänker jag till second hand.
Utan större problem, bortsett från underkläder och långkalsonger som jag upplever är så usel kvalitet att de faller i bitar långt innan 270 tvättar.
 
Har köpt kopiösa mängder barnkläder i år. Det mesta begagnat.
Köper typ aldrig kläder till mig, men däremot tyg. Syr defintivt mer än fem plagg om året.

Upplever att många plagg, precis som @Migo skriver, inte håller för så många tvättar. Visst behöver man inte tvätta allt efter en användning när man som jag jobbar på kontor, men kläderna slits ändå.
 
Det och barnkläder kan jag förstå att second hand är positivt! Men om jag köper ett par nya byxor och använder till de ramlar sönder, ger ju totalt lika stor miljöpåverkan som om jag köper ett par begagnade
Men om du köper begagnade slipper du köpa ett par nya = ett par mindre som behöver tillverkas (i teorin).
---

Jag upplever tyvärr att det är kvaliteten på kläderna som gör att det krävs nyinköp. Här används allt tills det är så trasigt att det inte längre fyller sin funktion, men även när jag köper kängor för ett par tusen så är det sömmar som spricker inom ett år. Orimligt.
 
Jag tänker definitivt på miljö- och klimatpåverkan gällande kläder men har nog ändå köpt tio tolv nya plagg i år. Har dessförinnan haft några väldiga snål-år så t ex under pandemin har jag nog inte ens köpt fem nya och nu har det behövt byggas på lite i garderoben. Försöker också välja linnetyger av bra kvalitet men tyvärr är det ändå några som slits så att det går hål ganska snabbt.

Men jag har också kläder som använts i femton år eller mer och som funkar fortfarande.

Det jag behövt rensa ut senast är linnen eller andra tunna tröjor av dålig kvalitet som blivit så urtvättade att de är helt sladdriga och uttänjda.

Och det jag reagerade mest över som känns slösigt när jag gick igenom min klädförvaring senast är sådana där tshirts som delas ut när man springer ett lopp. Jag har kvar Vårruset 2005 så den uppfyller ålderskravet väl men sedan ligger där en del andra som mest bara tar plats. Även om jag använder dem då och då för egen träning eller trädgårdsarbete så är det fler än jag behöver och jag antar att många slänger dem efter en eller två användningar.
 
Men om du köper begagnade slipper du köpa ett par nya = ett par mindre som behöver tillverkas (i teorin).
---

Jag upplever tyvärr att det är kvaliteten på kläderna som gör att det krävs nyinköp. Här används allt tills det är så trasigt att det inte längre fyller sin funktion, men även när jag köper kängor för ett par tusen så är det sömmar som spricker inom ett år. Orimligt.
Jag vet inte om det i verkligheten blir ett par mindre som blir producerade?
 
Nackdelen med att ha få klädesplagg är att man istället behöver tvätta ofta.

Jag skulle aldrig klara att bara köpa fem plagg. Behöver kontorskläder, kläder när jag går ut på krogen etc (vilket är minst en gång i veckan), stallkläder, träningskläder med mera.
 
Tror att vi alla behöver tänka mer på hållbarhet, tidlöshet och långsiktighet inom det mesta. Inte bara mode. Hur mycket prylar behövs *egentligen*? Hur mycket plast och miljögifter ska vi fylla oss själva och planeten med?

Men jag köper också en del kläder. Mest till dottern dock, även om hon får ärva en del från kompisars barn.
 
Jag köper bara nya klädesplagg när mina gamla kläder är så sönder så att jag inte kan laga dem mer. I år måste jag köpa en ny vinterjacka då dragkedjan är paj och jag kan inte fixa dit en ny. Har löst det genom att sy dit kardborreband istället, men det ser inte så fint ut och de går upp stup i kvarten. Hatar att köpa kläder men jag måste ha en ordentlig och hel vinterjacka i vinter. Särskilt om det blir -36 grader igen 😅
 
Jag sliter på kläder tills de är slut och förstår inte hur det ska fungera. Underkläder håller långt ifrån i 15 år, strumpor sliter jag nog ut ungefär 10 par om året. Idag är ju kvaliteten på t-shirts så låg så många håller max 1 år. Byxor sliter jag hål i grenen på inom 1 år.
Jag är helt för att ta hand om sina kläder och att inte slänga dem hela men hur få annat än vissa långärmade tröjor att hålla så länge?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 705
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 035
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 358
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa foder för fin päls
  • Uppdateringstråd 30
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp