5 Ledinflammationer. Berätta er historia.

Ebine

Trådstartare
Någon här som haft en häst med 5 (!!!) ledinflammtioner samtidigt (höftled, knäleder bak, samt bogleder) som blivit helt återställd? Hästen i fråga har blivit sprutad med kortison och ordinerats 1 veckas hagvila, 1 veckas uppsutten skritt och sen lätt jogging fram tills återbesöket.

Jag tycker det låter som kort återhämtning så jag kommer nog dra ut på det och låta det få ta sin tid, känner ingen stress alls. Vill bara ha en glad och frisk häst- om det är möjligt.
Veterinär tror höftledsinflammationen kommit från ett trauma och att hästen sen börjat "flytta" över belastningen och smärtan till knäna och sedan till boglederna- att detta pågått i flera år, men det är ju bara spekulationer. Hästar har ju en otroligt hög smärtgräns och ställer verkligen upp in i det sista för oss.

Någon som varit med om liknande? Eller ledinflammtioner på samma ställen? Berätta er historia.
Blir hästarna alltid bra igen??
Min häst störtade med tidigare ägare i en 3 kombination som 6-7-åring samt har hittat på en hel del andra grejor innan jag köpte henne. Bla. blev hon hoppad uppsutten som 4-åring på 150cm hinder på en auktion på Irland innan budgivningen startade och hon kom till Sverige.
Folk är tokiga.. klart sånt sliter. Detta har ju såklart kommit fram till mig nu i efterhand.
Kan tillägga att hästen även hade 2 låsningar i sin rygg som vi "tog bort" för cirka 1 månad sen efter att hon hoppat ut ur hagen. Och att jag även gjort det tidigare vid ett tillfälle, ca 1år sen. Men det är först nu jag åkt iväg och ultraljudat hela hästen och då gjort dessa fynd.

Man vet ju inte vart man ska leta och vem man ska vända sig till. Svårigheten är ju just att finna upphovet till att hästen beter sig konstigt. Men nu har jag hittat mannen i mina hästars liv och det är endast han som numera kommer få ha hand om dem. Vilket proffs. Ångrar att jag inte åkt dit tidigare, men sånt kan man ju inte heller sitta o spekulera i. Då mår man bara ännu sämre.

Jag är medveten om att alla hästar mer eller mindra bär på lite små-grejor som dom kan leva med, men detta känns lite extremt.

Tack på förhand för era svar.

Sv: 5 Ledinflammationer. Berätta er historia.

Jag tror inte det är helt ovanligt då de flyttar belastningen från det första onda stället vidare och överbelastar nästa led osv. På en klinik jag har besökt många gånger såg jag tranhästar som var rejält bandagerade på många ställen efter att ha sprutats i lederna efter hältundersökningar. Lycka till med att få hästen frisk.

Min häst hade en ledinflammation som spridit sig genom i princip hela kroppen innan jag köpte henne. Hon vilade i ett år och hade en igångsättning som pågick i ett halvår. Så ja, det låter som en väldigt kort vila! Lycka till!

Jag har haft en häst som blev utdömd med diagnosen hovledsinfl båda fram, hasledinfl en has, kroniska inflammationstillstånd i SI-leden , närliggande tornutskott och trappbildning mellan två halskotor.

Hästen blev dock bra efter en månads vila, butta och kortisontabletter och en behandling av equiterapeut.

Två månader efter utdömningen började han hoppas, drygt tre månader efter tävlades han.

Hittar man anledningen till inflammationerna tror jag inte att det är någon större fara. Problemen kommer oftast om man bara behandlar symtomen men inte orsakerna!

Lycka till!

Jodå, fast då berodde ledinflammationerna på erlichios.

Sen har jag haft en annan som vurpade i hagen och blev sned överallt. Som gav ledinfl överallt. Dock kom vi på snedheten för sent så det gav permanenta skador. Hon blev friskförklarad flera ggr, men det höll inte.

Min häst är sprutad totalt 7 gånger i diverse kotleder, men är äntligen friskförklarad efter 1.5 år. Kan du berätta lite mer om din häst, vad hade hästen för symptom som gjorde att du sökte veterinär? Jag har inte hört någon som har haft en häst med diagnosen ledinflammation i bogleder, eller i höftleden. Hästar har ju ingen bogleder, eftersom de inte har nyckelben som människor har?

Min häst är sprutad totalt 7 gånger i diverse kotleder, men är äntligen friskförklarad efter 1.5 år. Kan du berätta lite mer om din häst, vad hade hästen för symptom som gjorde att du sökte veterinär? Jag har inte hört någon som har haft en häst med diagnosen ledinflammation i bogleder, eller i höftleden. Hästar har ju ingen bogleder, eftersom de inte har nyckelben som människor har?

Hästen i fråga kändes inte ren att rida. "Tappade" bakdelen, stel i sidorna, en mindre hälta mm. Sen har hon under flera års tid med tidigare ägare stått på bakbenen- även kastat av dem och då blivit kallad för "dum häst". Det har dock upphört helt sen jag köpte henne och tog hjälp av ett proffs att rida till henne.

Har hållt på med massage på henne oxå, men känslan i ridningen har aldrig varit helt 100... så har jag tänkt att vissa hästar kanske inte har den perfekta gången, synnerligen inte en irländare. Men känslan sa ändå åt mig att något mer var fel. Så ja.. då beslöt jag mig för att gå till botten med det här..

Hon hoppade även över hagen 2ggr för 1 månad sen, då kändes hon ännu stelare i kroppen. Inte så konstigt om hon gått omkull och fallit hårt.(Jag var inte där, det var när personalen skulle ta in hästarna vid lunch).

Jag har aldrig varit med om att man inte behövt spruta mer än en gång då det varit så pass många inflammationer.
Jag undrar dock om man verkligen har hittat orsaken till hennes inflammationer eller om man bara behandlar symptomen.
Och varför symptomen hann gå så långt innan man uppsökte vetrinär?

Jag skulle nog ställa in mig på en längre period av behandling, vila, uppträning, ha en tight kontakt med en duktig equiterapeut och "bygga om" hästen i uppträningsfasen.
D.v.s. kolla så att inga låsningar/spänningar uppstår igen, att hon blir jämnt musklad, jämn över korset etc.

Arbeta hästen avsuttet på raka spar, skrittpromenader i skogsterräng m.m.

Sedan har jag aldrig hört talas om "bogleder" tidigare.

ENligt hästens konvalescens, som ju är skriven av veterinärer mfl, så finns det i allra högsta grad en bogled, och även bogledsinflammation.

Bogleden sitter 'framme' på bogen, vid den främre spetsen, där bogskaven brukar bli.

Ok, då vet jag. Tack för upplysningen, alltid roligt att lära sig något nytt!:bow:

1 veckas vila tycker jag inte låter så bra, faktiskt.
Enl min erfarenheter tar det ganska lång tid för Enstaka ledinflamationer att läka ut ordentligt så pass bra att hästen dessutom håller för vanlig ridning efteråt utan att få 'återfall'...

Hästar har ju ingen bogleder,
Fel! Hästen har en bogled som kan bli inflammerad, inte helt ovanligt på lösdrifts hingstar som busar och bråkar och går omkull, har sett och beh ett par st under årens lopp.

Ser inte beh och igångsättning innan åb till vet som onormalt! Tycker att du skall följa din vet ordination/beh och konvalecens program till punkt och pricka. Är det en bra veterinär med erfarenhet så vet dom i regel vad som krävs i antal dagar och beroende på vilken beh dom gjort för att kunna fastställa diagnos och kunna rehabilitera hästen.

Ja, hästar har bogleder, jag måste ha varit trött för jag trodde av någon anledning att man menade en led mellan bogen och ryggraden... Så fel det kan bli ibland!

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 884
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar