Sv: 5 hektar

*KL*

Vår kille var svår under sin uppväxt, han är en sådan som aldrig kommer att bli vrålfet vad man än fodrar med. Fet javisst, men inte vrålfet.

Som ett unghäst gick han på stora ytor, och tog de slut så fick de en ny hage under sommaren. Vinterhagen var densamma hela tiden, men räckte till i yta utan problem.

1 År

IM000624.jpg

2 År

IM000805.jpg

3 År

leynirjuni06a400.jpg

4 År

leynirjuli07a.jpg

På Islandshäst brukar man kalkylera med ca 2 hästar per 1,5 ha och sommar. Är sommaren gynnsam, kan det räcka med 1 ha per 2 individ, men då får det inte bli så kruttorrt som det har varit nu.

Stödfodar.

Ja.
Man får rätta stödfodret efter årstid.
På vintern så har jag givit 50/50 med lusern och blandsädskross.
Och på sommaren något trevligt färdigfoder i form av pellets.

Mest en valack men jag har även ett bra sto för sådant.
Jag har inte haft så många utan bara ett par tre stycken.
Och de har fått beta av det bästa av alla mina hagar.
De äldre hästarna har fått gå i hagarna efter dem.

På så sätt så har åringarna fått tillräckligt och de vuxna inte ätit ihjäl sig.
Jag har faktiskt sällan behövt stödfodra på sommaren.

Alltså jag hivar inte bara ut dem i en hage och låter dem gå där hela sommaren.
Utan jag håller koll och ser till att hästarna får vad de behöver.
Om jag så skall bära ut foder för att det skall bli så.

men jag förstår inte riktigt.
om man nu har så mkt bete och hektar som du säger att du har VARFÖR måste man då stödfodra? har man inte mkt hektar för att gräset skall räcka så man inte behöver stödfodra?.

är det islandshästar du har?
helst skall ju grovfodret täcka och man inte skall ge massa extra färdigfoder och kraftfoder och sånt ju.

okej tack för bilderna.
vart gick han på unghingstbete?
hur många hektar hade de sommar och vinter då och hur många hästar?

vid vilken ålder tog du hem han? när kasterades?

Han var på unghingstbete ca 5 mil från där jag bor, hos en stor uppfödare/avlare.

Betet under sommaren i ha vet jag inte, eftersom de fick nytt bete om det tog slut där de befann sig. Den hage som han är fotad i de två första gångerna var enorm och hur stor törs jag inte ens gissa, men det var andra hagen de gick in i. De startade först i en hage, och fick sen den här. I den flocken gick ca 6-7 hästar under sommaren, och denna underbara människa som hade vår ögonsten var av åsikten att hästar ska få mat i munnen när de tar sig en tugga, ffa när de är unga och växande.

När vi var och hälsade på, så fick man allt leta en stund innan man hittade dom. Första gången tog det nästan en halvtimme inna vi såg dom, gången efter var Boj bekväm och ropade. Jovisst kom vår lilla pärla ångandes.

om man nu har så mkt bete och hektar som du säger att du har VARFÖR måste man då stödfodra? har man inte mkt hektar för att gräset skall räcka så man inte behöver stödfodra?
Därför att 1-årningar har svårt att äta så mycket som de behöver.
Och de behöver 130% av proteinet mot vad en vuxen häst gör.
Det innebär att de behöver gå på grön och frodig typ gräsmatt hela tiden.

Nu när det är torrt så innehåller inte betet tillräcklig andel protein.
Även om man har aldrig så mycket bete.
De svälter ihjäl med magarna fulla med gräs.

är det islandshästar du har?
Ja.

helst skall ju grovfodret täcka och man inte skall ge massa extra färdigfoder och kraftfoder och sånt ju.

Jo helst.
Och jag försöker ju att täcka behovet med hösilage eller lusern först och främst.

Men det är bättre att de äter färdigfoder av typen pellets än att de inte får den näring som de behöver.

är 5 hektar litet/stort/lagom mkt yta för 12 unghästar?

hur många hektar behövs/islandshäst unghäst/vuxen?

Det är en fråga som inte går att svara på även om många försöker göra det.

Det är otrolig stor skillnad på hektar och hektar. Är det tex magert naturbete eller bördig åkermark.

Vi har tex drygt 4 ha åkermark. I sommar kommer vi att ha 7 hästar som betar men det skulle säkert räcka till 10 hästar utan problem. utöver det har vi skördat ca 20 ton ensilage.

Så glöm det här med tumregler för antal hästar per hektar.

Då har du ju valt fel fröblandning. Eller är det inte åkermark?

Det är toktorrt och sönderbränt här uppe.
Hos de flesta.

För egen del så är det steniga gamla bronsåldersåkrar uppbrutna i skogen.
Delvis sandjord och utmärkt för potatis (som jag inte odlar).
Och på dessa så försöker jag att ha ett så magert bete som möjligt för att kunna erbjuda hästarna stora ytor utan att de blir feta.
Just nu så fodrar jag fortfarande med hösilage för att spara på betena då de blev redigt trasiga av den blöta vintern.
Dessutom så är fångrisken stor med stressat gräs.
Just nu så regnar det och om några dagar så skall jag byta till en hage med gräs i.

Jag har hittills aldrig behövt stödfodra 1-åringar.
I år så har jag inga, men om jag hade haft det så hade de fått gå på gräsmattan vid huset och i hagen runt ridbanan som båda är hållna frodiga och gröna.
Tidigare år så har det räckt med att jag låtit 1-åringarna få beta alla hagar före resten av hästarna.
På det viset så har de äldre hästarna inte heller blivit så feta.

Kan inte annat än att hålla med Thomas! Det kan skilja så otroligt mycket på hektar och hektar. Har flera gånger haft mindre än en ½ hektar per häst och betet har både räckt till och blivit över. Andra hagar jag har är inte betet så frodigt.
Så jag vågar inte bedömma om det räcker eller inte, det bästa är att se hur betet ser ut och "vilka" hästar som ska gå där. (I ditt fall unghästar)

ja okej tack för svaren.

men åkermark vad menas egentligen med det, att man på hösten plöjer och sår hö/ensiage gräs och sen låter hästarna gå på det när det växt upp istället för att göra ensilgae/hösilage/hö av det eller?.

det är väl EXTREMT skarpt och näringsrikt?.

så gör man väl knappt på kor?. de brukar väl få gå på åkermark när bonden tatt första skörden?.

det är ju jättesvårt vad man menar med skogsbete oxå. eller naturbete då.
menar man då bete som växer själv vilt och som man alltså inte sår?

men sen är det ju skillnad på naturbete och naturbete för naturbete/skogsbete kan ju vara mitt ute i en skog utan en enda glänta= inget gräs att tala om.

eller så är det öppna marker blandat med skog(där det inte växer nåt att tala om).

eller så är det helt öppet men så kuperat att det inte går att ha det som åkermark utan det då blir betes mark....men att det alltså inte finns någon skog som täcker för solen.

hagen i fråga är alltså 5 hektar och vad jag kunde se och gissningsvis var det minst 3 hektar som var helt öppna från skogen och där växte det alltså gräs icke odlat eftersom det var en beteshage kuperad.
troligen har kor gått där innan.

sen var det nog säkert 1 hektar som var enbart skog sen resten blandad med skog som kanske var lite mer gles så de kunde växa lite men faktisk va de rätt mkt skog på de 5 hektar så för att 5 hektar "betesmark" skall räcka så måste de nog vara helt öppet iaf utan skog som hindrar gräset från att växa...

eller tänker jag fel?
får det ens räknas som bete när det innehåller massa skog?

eller tänker jag fel?
får det ens räknas som bete när det innehåller massa skog?

Enligt EU så är det inte betesmark om det finns fler än 50 träd per hektar.

Där det är övervägande skog så blir det inte mycket för hästarna att äta just där ju.

ja okej tack för svaren.

men åkermark vad menas egentligen med det, att man på hösten plöjer och sår hö/ensiage gräs och sen låter hästarna gå på det när det växt upp istället för att göra ensilgae/hösilage/hö av det eller?.

Åkermark är helt enkelt mark som lämpar sig att plöja, harva och så. Man kan ju odla nästan vad man vill på åkermark. Om man vill ha bete på åkermark så sår man gräs som lämpar sig för just bete. Tex så måste gräset vara tramptåligt.

Det är en fråga som inte går att svara på även om många försöker göra det.

Det är otrolig stor skillnad på hektar och hektar. Är det tex magert naturbete eller bördig åkermark.

Vi har tex drygt 4 ha åkermark. I sommar kommer vi att ha 7 hästar som betar men det skulle säkert räcka till 10 hästar utan problem. utöver det har vi skördat ca 20 ton ensilage.

Så glöm det här med tumregler för antal hästar per hektar.

Jo visst är det så att det beror på marken hur många hästar betet räcker till och att det skiljer mycket mellan olika sorters marker. Men när det handlar om unghästar tycker jag att även ytan är viktig och inte bara att gräset räcker. 4 ha för 10 unghästar är för litet tycker jag oavsett om betet räcker.

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 347
Senast: Enya
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka