5-gångare och 4-gångare

T

tinystina

Med unghästar som inte är inridna, typ 4-5åringar, hur vet man om dom är 4-gångare eller 5-gångare? Har hästen visat alla gångarter i hagen eller finns andra tecken? Tänkte mest på alla annonser man ser som på något sätt ger intryck av att säljaren vet mindre än dom låtsas... Man blir ju nyfiken på vad ni som kan kollar efter för att se hur många växlar som finns :)

Om man kollar under fölets första levnadsvecka så ser man oftast vilka gångarter som finns. Man håller koll genom uppväxten.
Man kollar exteriör, man vet vad föräldrarn är, man ser hur unghästen rör sig-vad den väljer för gångarter.

Men jag känner mig aldrig helt säker så jag brukar gardera med - det är troligtvis en 5-gångare!

Jeg vet ikke, men "svigers" har en 11-årig hoppe som akkurat ble 5-gjenger ;-P

Du har ju fått svar, men ville bara tillägga att helt säker kan man ju inte vara föränn hästen är inriden, om ens då. Förmågan till flygande pass sitter inte bara i kroppen utan även i huvudet på hästen. Den måste ha energi och temprament för att kunna prestera en flygande pass, och en ryttare som kan plocka fram det. Egentligen är du ju lite så med alla gångarter , det är inte förän hästen är stark balanserad och välriden föränn man kan säja vad den egentligen har för kapacitet, men förutsättningarna kan man ju försöka förutspå med hjälp av stam, exteriör och tempramnet. men visst är det spännande :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar