5-åring som kissar i sängen

mumrikan

Trådstartare
Sonen är så stor och mogen på många sätt, går i skolan (nollan), cyklar tvåhjuling och lär sig simma, så jag tycker väl egentligen att det är OK att han är "bebis" på nåt.
Men nu pratar han om att sova över hos en kompis men vågar inte för att han fortfarande har blöja på natten (innan kunde han sova torr i 1-2 veckor i rad innan det kom kiss 1-2 nätter, nu är han i en svacka och den är nog bara torr ett par ggr i månaden).
Nån annan som har barn (väl vanligare hos pojkar har jag hört) i samma ålder som fortfarande inte är torr på natten?
Jag tycker att jag försökt alltifrån att locka till att ignorera det, men kanske finns det nåt jag inte försökt ni kan tipsa om?
Vi har ju också ett problem med att man inte kan köpa så stora blöjor här utan vi får importera dem från Sverige och nu går det ju åt en per natt, inte som innan när han kunde han en 2-3 nätter.
Vi har ju försökt att låta honom sova utan blöja också men det kommer ju såna mängder även om han kissar precis innan han somnar och aldrig dricker något tre timmar innan läggdags.

Sv: 5-åring som kissar i sängen

Jag har inga sängvätarbarn, men det verkar vara ganska vanligt med just pojkar som är sena med att hålla tätt på natten. Tror att det finns en del tips & trix som kan hjälpa, testa att googla.

Annars vet jag att det finns övningsbyxor för barn som inte är helt torra (onetex har iallafall). Kanske att det kan vara ett alternativ till blöja så att han inte ska behöva skämmas?

Min 7-åriga dotter är fortfarande inte natt-torr. Inte ens i närheten. (jag SKA ta tag i att ta med henne till vårdc och få hjälp, tummen sitter bara fast :crazy: ) Hon vaknar inte av att hon är nödig, inte av att hon kissar så det skvalar (i blöjan) och oftast inte heller efter att ha kissat i sängen, de nätter hon väljer bort blöjan.
Min 5-åriga dotter är inte heller helt torr, men nästan.

Vi har inte satt någon som helst prestige i detta, tjejerna väljer själva varje kväll om de vill ha trosor eller blöja - förutom att jag just nu ber dem ha blöja de nätter maken jobbar borta pga att min kropp inte håller för att bädda rent till dem när olyckorna händer... (höggravid med foglossningar)

Det är hypofysen som genom ett hormon styr hur mycket urin som bildas. På natten har man ingen koll på det utan det ska styras av hormonet. (Förenklat - så jag kommer nog få synpunkter på detta av någon som orkar skriva mer) Så att vissa tar tid på sig att bli nattorra är inte så konstigt om "hypofysen inte riktigt är mogen ännu". Jag vet inte vid vilken ålder det förväntas att det ska regleras. Men men kan nog ha problem med det rätt så länge utan att det blir problem med det i framtiden. Det är ju alltid någon eller några som tar längre tid på sig, så är det ju. Det ameo skriver är intressant för jag kan mycket väl tänka mig att det är ärftligt.

Man får inte hjälp med det från vårdc förrän de är i skolåldern i alla fall, efter vad jag har förstått.
Jag hoppades att skolläkaren skulle kunnat hjälpa oss eftersom jag nämnde det i hälsodeklarationen vi fick fylla i för dottern inför läkarbesöket. Men icke, han bara hänvisade till vårdcentralen. Och det är ett projekt att ro i land, att få med sig dottern ifråga dit - jag har ju småsyskonen hemma också, så det skulle innebära antingen att maken får ta ledigt från jobbet eller att syskonen följer med.

Såvitt jag vet har varken jag eller maken haft problem med detta som barn.

Det finns tabletter som hjälper om det är hormonerna det är fel på.
Och då så är ju problemet ur världen.
I andra fall så blir det litet knepigare.

Den ärftliga varianten brukar hoppa över någon eller några generationer så att fråga far och morföräldrar är ett tips.

Ja jag kan tänka mig att det är någonstans i skolåldern. Min f.d. pojkvän hade haft problem med det rätt så länge, men han var inte sängvätare utan det växte bara bort. Men jag vet inte riktigt i vilken ålder. Innan tonåren iaf ;) Men det är ju rätt så många år mellan 7 och 13.

Nä jag har inga säkerställda källor för att det skulle vara ärftligt mer än det jag har lyckats luska ut i bekantskapskretsen. Det verkar inte helt ovanligt att en del syskon är lite senare. Men det är ingen säkerställd statistik bakom det! :idea:

Min son, Isaac, 5,5 år just nu kissar i blöja varje natt. Han vaknar inte när han kissar och vaknar inte ens av att det är blött, säger inget heller så jag tröttnade efter ett tag när jag testat allt det där med att inte dricka på en viss tid och ta upp och kissa innan jag lägger mig osv, så nu är det blöja som gäller. Jag tog upp det hos BVC när han var på 5års kollen men hon sa att det kanske skulle lösa sig inom några månader och att vi kan prata om det på läkarkollen vid 5,5 år. Så jag ska ta upp det då med.

Jag hoppas det löser sig snart för det är nog jobbigt när man komemr upp i skolåldern och vill sova över hos kompisar, så långt har jag inte tänkt ännu ( fortfarande förvånad över att Eric är SÅ stor och börjar ettan till hösten:p).

Skönt att höra att vi inte är ensamma!
Enya: Ja det är ju det som är problemet. Vi har ingen prestige om det hemma, bara sätter på blöja på kvällen och slänger den på morgonen. Men när han skäms för kompisarna, vad gör vi då? Andra i hans klass har börjat sova över hos varandra och efter att 1-2:orna sov över på skolan en natt har 0:orna också börjat prata om det (fram till jul var de uppdelade på en 0-1:a och en 2-3:a så eftersom halva klassen nyss varit klasskompisar med halva den andra klassen, vill de ofta göra samma saker).
Vi kämpar tappert med att han inte ska dricka på kvällen men ibland är han så ledsen över det. Jag och sambon lider ju också för vi kan inte dricka nåt heller om han ser på för då blir han "sååå törstig".
Och så är det det här med att hitta blöjor i så stor storlek här. Vi köpte två paket i Sverige i julas men när han använder varje natt lär de inte räcka så länge. Har funderat på att sy tygblöjor, men med de mängder han kissar får jag ju sätta på honom ett helt baklakan om det ska suga upp.
Men som ni säger, det är väl bara att vänta.

Min äldste son kissade i sängen tills han var ca 7. Men han var torr en lång period innan. Sen blev det bara tätare och tätare. Hade madrass med skydd. Testade att inte låta honom dricka sent, väckte honom så han fick gå på toa mm.
Till slut sa jag att om du ska sova över hos nån måste du sluta kissa i sängen. Tror inte ens att det fanns så stora blöjor då. Han blir 18.
Sen gick han upp och kissade på nätterna och efter nån månad var han helt torr.
Ingen av oss föräldrar har haft problem, och hans lillasyster var helt torr vid 2.
Så det är nog något som förvinner när kroppen är mogen.

Så du menar att han var ganska torr och sen började han kissa alltmer och till slut bara slutade han. Eftersom min son innan var nästan torr (han skulle få en sparkcykel om han var torr i en månad i sträck, kissade en gång efter 20 dagar och sen lyckades han aldrig få så många dagar i rad längre så han fick sparkcykeln nu i julklapp istället) och nu kissar han nästan varje natt, så kanske det är som värst innan det går över? Hoppas kan man ju alltid;)

Som jag minns det så blev han i stort sett torr vid 3 år, fick ha blöja ett tag på natten.
Sen kissade han ner sig nån natt då och då, men inga större problem.

Om jag inte minns helt fel så började han som mest i samband med att han började 6-årsgrupp och kanske började sova djupare då han blev tvungen att gå upp tidigare än innan då jag jobbade kväll och var hemma på dagarna. Så om det var för att han var trött och inte vaknade eller om han helt enkelt inte var mogen vet jag inte.
Det varade i kanske högst 6-7 månader, för jag vet att han var orolig för att inte kunna sova över när han skulle börja skolan, men han var i stort sett torr då. :)

Jag kissade i sängen tills jag va 12, När jag va yngre, Ungefär i din sons ålder. Så fick jag en slags nässpray. Funkade varennda natt, Men då ahde jag blöja fallifall. När jag va 12, Tog jag tabletter, Man stoppade dom under tungan och lät smälta bort, Man kunde ta med lite dricka. Det e typ hormoner som inte utveklats. Ingen aning faktiskt .. Men men, Jag gick alltid för att sova över hos kompisar, Och! På dagen gick det bra. MEN! på natten .. Usch! Kunde inte somna! Va så rädd att det skulle hända och ackack! Kunde ringa min mamma klockan 12 på natten och säg att jag mådde dåligt, Fast jag absolut inte gjorde det. Kompisarna tröttnade och jag vart helt ensam tillslut .. Jag berättade då att jag var en sängvätare, Och dom brydde sig inte ett dugg! Och eftersom din son är lite yngre, Så kan du ju säga till din sons kompis mamma att, Ja, han har blöja. Så får väl hon prata med sin Son/dotter, Och förklara.

Förlåt, Skrev ganska onödigt "/

// Spooky INTE skuggan .

Jag har en pojke som blir 9 i november som kissar på nätterna. Vi har hållt på sen han var just 5 år med alla möjliga prylar men inget har funkat. Nu har vi precis börjat på en kur Minirin igen och det verkar *peppar peppar* funka bra. Vi får se om någon vecka.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20040607001189&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Jag köper blöjor på Willys som passar min son.

(PS när blev en 5-åring ett skolbarn, med tanke på trådens kategori)

Nu har jag inga barn, men tanken bara slog mig - kan man inte väcka den lille någon gång eller fler på natten och gå på toaletten?

Så gjorde jag med min, men det funkade pga att jag jobbade kväll, och inte behövde gå till jobbet kl 7 på morgonen.
Kanske svårt om man behöver sova själv på natten.
I början var han jättetrött och ledsen när man väckte honom,
men tror det hjälpte då han till slut gick upp själv och kissade även om jag inte gick in. Blev väl en rutin av det till slut.

Nu har jag inga barn, men tanken bara slog mig - kan man inte väcka den lille någon gång eller fler på natten och gå på toaletten?
Det kan fungera för att slippa byta sängkläder, men det hjälper egentligen inte barnet att "bli torrt"....
Plus att både barn och förälder får nattsömnen störd.

Jag har en pojke som blir 9 i november som kissar på nätterna. Vi har hållt på sen han var just 5 år med alla möjliga prylar men inget har funkat. Nu har vi precis börjat på en kur Minirin igen och det verkar *peppar peppar* funka bra. Vi får se om någon vecka.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20040607001189&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Jag köper blöjor på Willys som passar min son.

(PS när blev en 5-åring ett skolbarn, med tanke på trådens kategori)

Minirin var de det hette ;D

Ska jag av ditt svar tolka det som att man går i skolan som 5-åring i Bolivia? Förväntas jag veta om det?

Eg. en irrelevant kommentar men i Sverige är skolbarn barn som fyller 6 år då de kommer in i skolans värld från förskolan. Där är liksom mina referensramar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 944
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 671
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 215
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka