5-åring som kissar i sängen

Sv: 5-åring som kissar i sängen

Ska jag av ditt svar tolka det som att man går i skolan som 5-åring i Bolivia? Förväntas jag veta om det?
Ja! :angel:

Kanske behöver man inte veta när just barnen i Bolivia börjar skolan, men vet man att TS bor utomlands så är det lättare att förstå att de börjar i skolan tidigare än vad barnen gör i Sverige.

Jag tror att det är ärftligt och att det går över av sig självt. Jag kissade faktiskt själv i sängen nästan varje natt till jag var sju år. Mina föräldrar brukade ta upp mig sent innan de gick och lade sig för att kissa och det hjälpte oftast. Jag drömde alltid om att jag gick på toa och sedan kissade för fullt. Rätt var det var gick det bara över.
Två av mina barn hade blöja till de var i femårsåldern men sedan bara upphörde kissandet. De hade båda två varsin kompis (även de syskon) som hade samma problem så de kunde sova över med dem utan att behöva skämmas.
Det kommer med all säkerhet att bara upphöra rätt vad det är så håll ut!

Jag tror att det är ärftligt och att det går över av sig självt. Jag kissade faktiskt själv i sängen nästan varje natt till jag var sju år. Mina föräldrar brukade ta upp mig sent innan de gick och lade sig för att kissa och det hjälpte oftast. Jag drömde alltid om att jag gick på toa och sedan kissade för fullt. Rätt var det var gick det bara över.
Två av mina barn hade blöja till de var i femårsåldern men sedan bara upphörde kissandet. De hade båda två varsin kompis (även de syskon) som hade samma problem så de kunde sova över med dem utan att behöva skämmas.
Det kommer med all säkerhet att bara upphöra rätt vad det är så håll ut!

Just det där hände mej när jag var nästan vuxen, minst 15 iaf :o
Jag drömde att jag satt på toa och kissade, vaknade av att det blev varmt :crazy: Min mamma blev lite ställd när jag la in kisselakan i badrummet, jag som var torr när jag var 2 år :angel:
Kan väl säga att jag efter det är väldigt noga med att kissa innan jag ska sova.

TS bor i Bolivia.
Tack för att du assisterar och går in i mitt försvar :). Jag har dock flyttat från Bolivia till Kenya, men det förväntas du inte veta eftersom jag inte varit lika aktiv på Buke sen jag flyttade:D.

Ska jag av ditt svar tolka det som att man går i skolan som 5-åring i Bolivia? Förväntas jag veta om det?

Eg. en irrelevant kommentar men i Sverige är skolbarn barn som fyller 6 år då de kommer in i skolans värld från förskolan. Där är liksom mina referensramar.
Du kanske inte förväntas veta allt men:
1. Jag skrev i mitt inlägg: "Sonen [...] går i skolan (nollan)" och "Vi har ju också ett problem med att man inte kan köpa så stora blöjor här utan vi får importera dem från Sverige" så då kan du lista ut att han går i skolan och att vi inte bor i Sverige. Han (5,5 år) går på svenska skolan här och de har en sk "nolla" eller förskoleklass med 5 och 6-åringar som har ett liknande upplägg med samma ämnen som de sedan ska ha när de börjar 1-2:an till hösten, bara lite lägre krav.

(Irrelevant sidofråga: Jag vet inte hur skolsystemet funkar i Sverige, men kan inte 5-åringar gå i förskolan där om man vill att de börjar ettan som 6-åringar vilket man väl kan numera?)

2. Jag skrev dessutom inlägget under skolbarn även om jag vet att han är på gränsen till att vara skolbarn eftersom jag ville att de med skolbarn skulle svara, inte de med småbarn eftersom det är vanligt att småbarn kissar på natten.

Jag har en pojke som blir 9 i november som kissar på nätterna. Vi har hållt på sen han var just 5 år med alla möjliga prylar men inget har funkat. Nu har vi precis börjat på en kur Minirin igen och det verkar *peppar peppar* funka bra. Vi får se om någon vecka.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20040607001189&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Lycka till, hoppas det funkar. Jag har hört om det ockå men fick på BVC när jag var på besök i somras veta att det inte ges innan barnet fyllt 8 år.

Jag köper blöjor på Willys som passar min son.
Som sagt finns det inte så stora blöjor i Kenya.

lobell: Jag har försökt att väcka honom men han sover så djupt att han inte vaknar och vi kan inte få honom att kissa då. (det är illa nog att försöka väcka honom k 7 på morgonen trots att han somnar vid åtta eller ibland sju på kvällen)

Prata med BVC, vi har fått stora blöjor på recept. De brukar ha någon luddig "gräns" vid 6 år men ta upp att ni inte hittar blöjor i rätt storlek och att han inte vaknar.
De barn som drabbas av detta är ofta, förutom den ärftliga delen, barn som sover som klubbade oxar.
Vi fick prova ringmatta till ett av barnen, alla varelser i huset stod i givakt vid sängen när larmet ljöd, alla utom barnet som skulle vakna:)
Ta också upp att det är en psykisk grej då han nu skulle vilja sova borta men inte kan och tvingas till vita lögner inför kompisarna.
Sen man fått träffa en barnläkare kan man få Minirintabletter som ersätter "kisshormonet" som saknas.
Det är jättejobbigt för sängvätare med kompisar och sova över.

Läste lite mer och insåg att du inte bor i Sverige

Senast ändrad:

Lycka till, hoppas det funkar. Jag har hört om det ockå men fick på BVC när jag var på besök i somras veta att det inte ges innan barnet fyllt 8 år.
Våra pojkar har fått det vid sex års ålder.

I Sverige finns det som sagt blöjor i rätt storlek (han väger ca 25 kg) men här i Kenya är den största storleken 12 kg. Men nästa gång vi får besök får jag nog ett paket från Sverige.
Jag ska se om det kanske kan finnas nåt liknande Minirin här, annars får det bli nästa gång vi är i Sverige. Nån som vet vad Minirin innehåller, typ verksam substans?

Desmopressin heter det verksamma ämnet. Finns både som smälttablett och nässpray, jag tycker tabletterna verkar bättre (åtminstone på mina).
www.fass.se så kan du själv läsa om medicinen.

Lycka till!

Finns det inte postutlämning där du bor? Annars kan man ju frakta vad som helst med flyg eller båt över hela världen så ett par blöjpaket skulle väl någon vänlig svensk kontakt skicka till dig?

Jo, jag har fått för mig att något så "bulkigt" och tungt som blöjor kostar många hundralappar att skicka hit. Men om du vill får du gärna kolla upp med posten eller om det finns något annat sätt.

Jag håller med Skuggan. Prata med kompisens förälder, om din son vill det.
Min äldste sons kompis (8 år) är sängvätare och skäms inför andra om det, men han vet om att jag oxå var det när jag gick i skolan, så han har inga problem med att sova över hos oss.
Men mina barn vet inget, utan när de frågat om hans lakan (engångslakan, gratis från sjukvården!) så har jag bara sagt att det är nattlakan och sen så har de inte undrat mera!!! (Han har oxå med sig x-tra pyamas & plastpåse, i väskan brevid sängen och så fixar han det själv när han har råkat kissa)

Försök att få din son att förstå att han är precis som alla andra, många kissar på sig på natten, han är helt normal! ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 671
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 215
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka