4-månaders som vaknar ofta

R

Raderad medlem 19815

Ja, som rubriken lyder. Min 4 månaders bebis vaknar ganska många gånger på nätterna. I natt såg schemat ut såhär:

19.30 amning
20.00 somna för natten
23.00 jag väcker för amning eftersom jag går och lägger mig då
01.30 amning
03.30 amning
04.45 amning
hemlig tid (orkade inte kolla klockan) amning
06.45 vakna

Under dessa tillfällen under natten så vaknar han egentligen inte utan både gnäller/skriker och äter med stängda ögon. Ju senare det går på natten desto mindre äter han känns det som, ligger bara vid bröstet och äter lite grann så det känns faktiskt inte som att han är hungrig egentligen och han är inte det minsta hungrig när han vaknar för dagen. Tidigare har jag tänkt att han väl behöver äta så här ofta eftersom han ju säger till, och inte tänkt så mycket mer på det, men nu är han ju rätt stor och så här ofta äter han inte ens under dagen.

Han sover i egen säng i vårt sovrum och har ända sen han föddes gått upp jättebra i vikt.

Läste också en fråga i vår lokaltidning igår (bvc-sköterska svarade på fråga från familjeliv) som var på pricken lik vår situation och svaret blev att så ska ni inte behöva ha det. Tipsen blev att inte amma varje gång bebisen vaknar utan att istället hålla ut (hur då i så fall? Ta upp? Lugna i sängen där han ligger?) samt att börja ge gröt och välling på kvällen (vill jag helst inte, har tänkt helamma tills han är 6 mån och tror inte det skulle hjälpa i vilket fall).

Borde han inte klara sig med att äta var tredje timme på natten?

Det börjar kännas lite jobbigt faktiskt... Ska snart till bvc och tänkte fråga sköterskan då men jag är inte så imponerad av henne så ville fråga här också.

Tips=kärlek!!

Sv: 4-månaders som vaknar ofta

Jag hade inte väckt bebin alls.
Sen hade jag introdcerat napp om han bara är snuttesugen på natten
Jag hade givit honom ersättning till sista amningen

Spontant tänker jag att du fokuserar väldigt mycket på amningen som mat (hungrig, ohungrig, viktuppgång) i det du skriver. Jag tänker att amningen är så mycket mer för bebisen; trygghet, närhet, hjälp att somna om... Bebisen kanske inte "behöver" mat varje gång (fast en aspekt är ju att amningsfrekvensen håller mjölkproduktionen uppe), men däremot de där andra sakerna. Jag tyckte att amningen var ett smidigt sätt att sköta det på, men där kan man förstås tycka olika. Jag valde då att gå upp och amma vid första uppvaket, och från uppvak två liggammade jag och så sov vi tillsammans resten av natten - då blev det också färre uppvak (eller så märkte jag dem bara inte :p)

Jag hade inte väckt bebin alls.
Sen hade jag introdcerat napp om han bara är snuttesugen på natten
Jag hade givit honom ersättning till sista amningen

Tack för svar!

Anledningen till att jag väcker honom vid halv elva-elva är att han annars vaknar en timme senare ändå och vill amma, på så sätt får jag ju några timmars sammanhängande sömn.

Napp har vi provat lite halvhjärtat men han är inte alls intresserad men vi bör kanske vara mer ihärdiga?

Jag har tänkt att ersättning inte borde hjälpa eftersom han de första gångerna han vaknar äter ganska bra, det är senare på natten det är mer action och då är han väl mättnaden av ersättningen gått över?

Jag kan nog ha fel, men vissa barn kanske är lite sådana?

Mitt tips om du inte vill amma en eller två av gångerna han vaknar är att bara lyfta lite på honom, lägga tillbaka honom och klappa lite på honom. Om han inte somnar om utan fortsätter gny så lyft upp och amma. Bara så att han inte får omedelbar "belöning" när han vaknar till. Efter några försök kanske han somnar om bara för lite kram och klapp.

Minns inte hur A vaknade när han var 4 månader. Men fram till 10 månader vaknade han i alla fall ett par gånger på natten för amning. Vid 10 månader hade jag slutat amma dagtid och drog in nattetid också. Började med att bara "finnas" och vända lite på honom när han vaknade. Envisades han så lyfte jag upp och ammade, avbröt amningen snabbare och snabbare och gav napp, han somnade alltid om ändå med lite protester. Till slut fick han bara napp o gos.

Men vet inte om mina tips är så bra egentligen. Jag går ju fortfarande upp ett par gånger varje natt. Ca 2 för att putta in napp och klappa och en för att lyfta över till vår säng vid 05 tiden.

Jag tror att han skulle sovit bättre i eget rum. Känns som att han vaknar mer när vi lagt oss än innan.

Jag måste väl ändra mig lite. Han får ju omedelbar "belöning" när han vaknar till. Dvs du bevisar att du existerar och att inga monster finnes här, men på ett annat sätt än mat.

Har du provat att samsova? Jag tror att han bara vill ha närheten och goset och ligger ni då i samma säng så hittar han bröstet själv och äter så slipper du vakna så mycket. Om du vil så kan du ju byta sida någon gång under natten men annars spelar det egentligen ingen roll om han bara äter ifrån ena bröstet på natten.
Min son åt varje timma tills han var nästan femton månader och vi började samsova när han var tre månader och då fick jag ju den sömnen jag behövde och han fick den närheten han behövde.
Jag ville inte heller börja ge annat innan sex månader och när vi väl gav annat så ändrade det inte hans sovmönster ändå.

Spontant tänker jag att du fokuserar väldigt mycket på amningen som mat (hungrig, ohungrig, viktuppgång) i det du skriver. Jag tänker att amningen är så mycket mer för bebisen; trygghet, närhet, hjälp att somna om... Bebisen kanske inte "behöver" mat varje gång (fast en aspekt är ju att amningsfrekvensen håller mjölkproduktionen uppe), men däremot de där andra sakerna. Jag tyckte att amningen var ett smidigt sätt att sköta det på, men där kan man förstås tycka olika. Jag valde då att gå upp och amma vid första uppvaket, och från uppvak två liggammade jag och så sov vi tillsammans resten av natten - då blev det också färre uppvak (eller så märkte jag dem bara inte :p)

Tack för svar!

Anledningen till att jag skrev det där med viktuppgång var att det väl kan vara en indikation på att han fysiskt sett inte behöver äta sådär himla ofta som han gör så vi kanske inte behövde diskutera just det i tråden.

Jag vet att amningen är mer för bebisen än bara mat och jag tycker också att det är mysigt att amma. Vi gör ju också det ganska många timmar om dagen så han får ju också närhet och trygghet då. Och jag vet att nattamning håller mjölkproduktionen igång men det borde väl räcka med 1-2 gånger för det tänker jag.

Jag liggammar alltid under nätterna, jag slumrar till när han äter, vaknar efter ett tag och lägger över honom i hans säng igen. Vi samsov första månaden. Jag tycker dock själv att jag sover bättre när jag sover själv och bvc-sköterskan sa också att de ofta sover bättre i egen säng eftersom de inte känner mammans mjölklukt och vaknar av den.

Ja, så tänker jag också, men ville höra lite hur andra gjort också. Ska nog prova detta.

Oj, låter jättejobbigt!

Första månaden samsov vi och det kändes jättemysigt och jag kände verkligen att han behövde närhet. Två månader efter det sov han i spjälsäng där vi tagit bort en sida och ställt bredvid min säng och jag lyfte bara över honom när han behövde amma. Sedan en månad står hans säng vid vår fotända. Närhet får han ju fortfarande iom att vi ammar i min säng x antal gånger/natt och vi sover en del ihop också iom att jag ofta somnar till när jag lagt honom till bröstet.

Med samsovning tänker jag att det kanske är så att bebisen lätt vaknar ofta då det ju hela tiden luktar mamma och mat, men att man som mamma lättare somnar när man lagt till bröstet. Samsover man inte så kanske bebisen ofta äter mer sällan men man vaknar ju till själv när man går upp och hämtar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gjorde som du när det gällde samsovande. Numera kan jag faktiskt sova ok med A i sängen, efter halva natten. Men jag kan fortfarande inte somna på natten med honom i sängen (han är så söt :laugh:).

TinyWiny: Vet inte om det gör mig till en ondskefull person, men samsova var och är verkligen inget för mig. Folk och bebisar är olika.

(liggamma kunde jag inte heller göra före 5 månader då mina bröst blivit lite mer lealösa och A lite större. Innan dess nådde han helt enkelt inte upp till bröstvårtan när jag låg på sidan (låg jag på honom riskerade jag somna och platta till honom).)

Ville bara säga att samsova kanske inte är lösningen på problem för alla direkt.

Vi började med smakisar vid 4 månader. Men inte i en sådan mängd att det kunde påverka ätande på natten (läs 1 tsk morot om dagen, på förmiddagen mot slutet av månaden 1 msk.). Kort sagt så gav inte heller vi ersättning sista målet på kvällen eller gröt förrän lite senare.

När han senare åt lite mer på kvällen tycker jag inte det påverkade hans nattätande så mycket. Å andra sidan skulle han säkert ökat upp mängden han åt på natten om han inte fått mer på dagen. Han hade tendenser åt det hållet vid runt 4 månader.

Kort sagt vette sjutton om ersättning eller gröt skulle lösa dina problem alls (så det borde inte vara så att du måste ändra planen om att helamma till 6 månader).

Å andra sidan. En anledning som jag läst till att man ibland/traditionellt i sverige börjar med smakisar vid ca 4 mån ålder är att vissa stora/tunga barn då behöver mer energi och antingen måste börja äta oftare på nätterna eller börja få lite energi från annat också. Mjölk tar upp plats i liten mage i förhållande till energiinnehåll. Det var ngn viktgräns som nämndes. Vissa barn (A tex) börjar också intressera sig för vad föräldrarna äter däromkring.

(bara en förklaring till hur de resonerade på BVC innan WHO rekommendationerna, om barnet inte är intresserat, tungt, mamman vill amma mer ofta osv så är det väl lika perfekt att helamma till 6 månader eller 1 år.)

Senast ändrad:

Till TS.

Det låter som min son.
Han vaknade varannan timme på natten nästan hela tiden tills han var ca 7 månader och jag tröttnade. Då slutade vi tvärt med nattammningen. Vi hade alltid samsovit och han hade nog tutten som napp/snuttis. Napp ville han inte ha. När han väl hade vant sig och förstod att man kunde somna på annat sätt än med tutten började han sova mycket bättre. Han vaknade inte lika ofta och började somna om själv och sov jätte bra i sin egen säng.

Nu kanske det här inte var till så mycket hjälp just nu, din bebis är ju mindre än min, men hittar ni ingen lösning som fungerar kan det vara värt att ha det i åtanke längre fram när bebisen blivit lite större.

Men somna själv går bra, det är att han vaknar av att han vill ha bröstet. Hur menade du att ni slutade tvärt? Tog upp och vyssjade när han vaknade eller vad? Jag vill inte sluta helt, en eller två gånger är nog bra, men vill gärna skippa resten.

Jag var faktiskt påväg att starta en liknande tråd häromdagen, så nu hoppar jag med in här.. Hoppas du inte tar illa upp ts!

Det låter som era nätter är ganska lika våra, fast vi samsover och bebis är 5,5 månader nu. Hon får ersättning de två sista målen under dagen och ammas övrig tid. När jag tog upp detta med min BVC-sköterska sa hon att det är bara så det är och att jag får gilla läget liksom... Men jag börjar faktiskt bli trött (inte less, men sömnig) nu, kan vi minska nattätandet till en eller två gånger skulle jag bli enormt mycket mer utvilad tror jag.

Vid ett tiotal i sitt liv har bebis som genom ett trollslag sovit ca 7 timmar i sträck så det borde ju inte vara en ren omöjlighet tycker jag..

Ibland försöker jag verkligen få bebis att hoppa över något nattmål och ge närhet, vyssande, napp, goselamm och resultatet blir då en klarvaken tvärilsk bebis som tar lååång tid att söva om och inte utan mat i vilket fall. Jag tror jag har lyckats förskjuta ett mål i en timme typ tre ggr, då hon har fått ligga och sova på mage (men då blir jag så nervös att jag ligger vaken och bevakar istället)

Men det jag funderar på är om sannolikheten är stor att ett sådant här barn bara börjar sova längre pass utan mat huxflux? Eller är det bättre att ta "kampen" med ett gäng jobbiga nätter nu medan man fortfarande har lite ork?

Absolut ingen fara! :)

Jag läste lite på fd growing people numera 1177 och där stod att när bebisen är 4-6 månader så kan de i många fall klara sig utan nattmål. Vad synd att du inte fick bättre hjälp av din bvc-sköterska. Får se vad min säger på tisdag när jag är där.

Med tanke på vad jag hört av andra samt av svaren i tråden så känns det kanske inte jättetroligt att det försvinner av sig själv. TinyWinys barn ammade exempelvis varannan timme under natten ännu efter första året...

Jag tror alltså på att ta några jobbiga nätter istället för att vänta ut det men vill inte experimentera själv innan jag pratat med bvc.

Jag börjar jobba i april när N är 8 månader så då MÅSTE det ha blivit en bättring, inte en chans att jag håller på såhär då.

Min bebis vaknade säkert en gång i timmen mellan 00-06, när den var ca 3-5 månader. Varje gång ammade jag. Jag vill bara säga att du är ensam med dina problem.

Jag tyckte boken "Somna utan gråt" gav en hel del tröst och råd under den här tiden och även senare när barnet definitivt var stor nog att inte äta på nätterna.

Jag vet att amningen är mer för bebisen än bara mat och jag tycker också att det är mysigt att amma. Vi gör ju också det ganska många timmar om dagen så han får ju också närhet och trygghet då. Och jag vet att nattamning håller mjölkproduktionen igång men det borde väl räcka med 1-2 gånger för det tänker jag.

Ja, självklart får han det ju på dagarna med :) - fast det hindrar ju inte att han kan behöva "trygghetspåfyllning" på nätterna också :). Du kan ju såklart prova att söva om på annat sätt än med amning när han vaknar, och se vad som händer. När min son var sådär liten hade det förmodligen resulterat i rätt mycket gråt och bärande innan han kommit till ro igen - därav mitt val att amma varje gång (och maximera min sömn :D). När han blev större blev det "automatiskt" så att vi provade att söva om på annat sätt om han vaknade innan han borde vara hungrig, ungefär som Cattan skriver (fast vi valde att bara hålla om honom och ibland nynna lite), och dessutom så började han sova längre och längre pass av sig själv (utom under utvecklingssprång och sjukdom).

Jonathan blir 6 mån på lördag; han får gröt på kvällen, han tar napp, vi samsover och ÄNDÅ vaknar han 4-7 ggr/natt :p Jag har gett upp.... Jag kan alltså inte hjälpa dig, men du är åtminstone inte ensam!

Hugger en knapp.
Inser nu vilken jättetur vi har haft! G slutade i princip helt att äta på natten vid 4 månader. Helammade till 6 månader började med ersättning och slutade helt efter 6,5 mån, har aldrig samsovit, utom när han vaknat och varit otröstlig såklart. Nu är han 7 mån, vaknar ibland en gång på natten då jag brukar få lägga över honom i vår säng.
Så visst borde din lille kunna klara sig utan att äta så ofta. Självklart är barn olika men jag förstår verkligen att det är jobbigt!! Jag höll på att bli knäpp när han en period vaknade 3-4 gånger/natt ;) blev bortskämd från första början med att han sällan åt mer än 2 gånger..

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 725
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka