Hinner inte läsa just nu, men jag har aldrig sagt att dom inte behöver järn. Jag har bara sagt att järnet i bröstmjölken säkerligen räcker till om man tex vill helamma till 7-8 månader istället för 6 månader (som det står i min länk, och jag anser att amningshjälpen hör inom ämnet, annat vore väl konstigt). Jag pratar inte om att helamma tills ungen ska flytta hemifrån, men om man som jag hade med min stora tös, problem med att hon inte ville ha annat än ersättning så blir det ett stort orosmoment när bvc säger du MÅSTE få henne att äta riktig mat, och sedan kommer med både den ena och den andra utläggningen. Varför istället inte säga ja, men alla är inte redo att börja äta mat vid 6 månader. Ta ni det i eran takt och försök om ett litet tag till igen. Det viktiga är att hon går upp och verkar må bra. Skulle vi vara oroliga för järnet så kan det enkelt kollas med ett blodprov men det är inget att oroa sig för i dagsläget. Vi kan väl ha en koll om 3 veckor igen för att se hur det går?
Det var inte heller det att den ungen inte gick upp i vikt, 6,9 kg vid tre månader och 13 kg vid 1 år.
Så järn i all ära men stressa och pressa föräldrarna till att gå över till mer matigt utan att barnet är redo? Nej. Då funkar bm alldeles utmärkt ett tag till såvida som jag skrev innan, ungen verkar må bra, är glad, pigg och sover bra, kissar bra och följer sina kurvor.
Är det så att barnet inte gör det, självklart krävs det någon förändring då. Alla klarar sig inte på bm, men alla behöver heller inte ha gröt på 6 månadersdagen. Man får gå efter individen.