4-månaders som vaknar ofta

Sv: 4-månaders som vaknar ofta

Vad skönt!

Ja alltså jag har inte tyckt att det varit jobbigt alls fram tills nu, utan som sagt tänkt att han vaknar för att han behöver äta och då ska han såklart få göra det. Han har ju hela tiden ammat ofta, både dag och natt, men jag harn inte riktigt märkt att det blivit mer och mer sällan under dagarna men på nätterna har det hållit i sig.

Men när jag läste den där frågan i frågespalten och började fundera lite själv så kom jag plötsligt på att det är nog liiite jobbigt ändå...:p

Jaha där ser man.

Jag kan bli lite nojig förstagångsmamma ibland och tänka att det är något fel fast jag ju VET att det är helt normalt....

Mina barn har ammat mellan 2-10 ggr per natt fram tills de var ett ar ungefar. Ibland ater de mindre pa dagen, speciellt nar de ar i utvecklingsfaser och runt 4 manader brukar manga bebisar bli lattdistraherade. Istallet for att amma en halvtimme ammar de i fem minuter, sen ar allt annat mer intressant. Da har jag tyckt det var bra att de kunnat ata pa natten i lugn och ro.

Det har aldrig bekommit mej att de atit sa ofta, men vi har samsovit sa jag har somnat direkt igen.

*kl*
Kom att tänka på denna tråd imorse.

Vår tjej är 8 månader och såhär såg det ut igår kväll och inatt:
17.30 läggdags med amning
18.30 vaknar och ammar igen (= den normala rutinen för henne)
19.30 vaknar, ammar igen
22.15 vaknar, ammar. Jag ger upp och går och lägger mig själv också (vi samsover)
kl 00-06.45 åt hon säkerligen minst 4 gånger....

PUST!

Hon ammas inte dagtid (jag jobbar varannan dag) mellan kl 7.30 - ca 16.30. Och hon har varit svår att få igång med vanlig mat. Gröt, banan och fruktpuréer funkar. Välling går lite si och så. Matburkar är oftast blä.

Än så länge låter jag henne äta fritt på kvällar och nätter, men om detta fortsätter ytterligare några veckor så måste jag börja dra ner på det.

Detta var i och för sig en extrem natt. Oftast vaknar hon efter ca en timme och ammar, men sen sover hon i regel gott 4-5 timmar, dvs till ca 00 och sen äter hon vid 3-4tiden och ytterligare en gång innan det är morgon.

För egen del så blir jag mest förvånad över de som har bebisar som "sover hela nätter" från de är 2-3-4-5 månader. Med sonen (nu 4 år) så är jag tämligen säker på att han i åldern ca 8 månader (som vår lilla är nu) åt (ammade) i alla fall två gånger varje natt, men jag tror att det var i den åldern vi började "trycka ihop" ät-tillfällena och ersätta med napp eller lite vatten bara.

Med andra ord: du är inte ensam TS. Och det är inte konstigt eller onormalt att din bebis vill suga på bröstet ofta. Om man själv kan acceptera det så tror jag det är enklast att försöka avvakta tills det liksom fasar ut sig av sig själv. NÅGOT slags behov har de ju när de vill "tutta". Även om de rent biologiskt kan klara sig utan mat. Om man själv inte står ut längre (vilket jag känt nu i några dagar; att snart får det "vara nog") så får man helt enkelt "ta striden" och börja avvänja.

Själv är jag förvånad över vilka snabbglufsare era barn är ;) A åt i minst en timme varje gång han ammades :p (gissa om jag hade koll på vad som gick på TV mitt i nätterna under ett halvår)

Själv är jag förvånad över vilka snabbglufsare era barn är ;) A åt i minst en timme varje gång han ammades :p (gissa om jag hade koll på vad som gick på TV mitt i nätterna under ett halvår)

Ibland kunde den äldsta hänga vid tutten i uppåt en timme; speciellt faktiskt i åldern 3-4 månader. Det händer mer sällan med lillan.
Men ÅT så länge gorde de inte... mer hade det mysigt. Äter aktivt gör nog nuvarande bebis kanske ... 10-15 minuter.

Skulle jag ägna mig åt att vara vaken varje gång det ammas nattetid så skulle jag lida av oerhörd sömnbrist. Jag vaknar till när ätandet börjar och slumrar sen under amningen också. Så; TV-tittande blir det inget alls. :)

Ja, jag har också märkt att han är mer lättdistraherad, det är svårare att amma borta exempelvis. Även hemma försöker jag amma under så lugna former som möjligt.

Vilken tuffing du är, jag själv hade aldrig fortsatt sådär vid den åldern om jag kunnat undvika det.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så börjar jag jobba när min son är 8 månader och vill han fortfarande äta 4+ gånger varje natt då så måste jag försöka göra något åt det.

Tack för ditt svar!

Det där låter verkligen jobbigt. Jag förstår att du känner att det är nog snart...

För min del känns det än så länge ok, jag är inte helt förbi av trötthet eller så.

kl

pratade just med en kompis som har en 5-veckorsbebis. Hon har haft lite struligt med amningen och går varje vecka på besök på Södersjukhusets amningsmottagning (i Stockholm).

Angående amningsmaraton på natten så fick hon tips av personalen att inte liggamma under natten utan gå upp och sätta sig i soffan och amma så att man kan se till att inte man själv och bebisen somnar ifrån utan att bebisen äter tills den är mätt. De brukar då kunna stå sig 3-4 timmar enligt sköterskan.

Kompisens bebis äter nu 2 gånger/natt så detta ska testas i natt!

Vilken tuffing du är, jag själv hade aldrig fortsatt sådär vid den åldern om jag kunnat undvika det.

Absolut inte, snarare tvartom. Jag har sovit valdigt gott sedan mina barn foddes, och vaknar till max fyra sekunder medan jag byter sida, sen somnar jag gott igen. Det ar faktiskt av rent egoistiska skal som jag haft mina barn ammandes i sangen, jag hade aldrig pallat ga upp flera ganger i natten och halla mig vaken medan barnet ammade.

Jag forsokte sluta nattamma nar de var runt 14 manader, men det funkade inte sa bra. Sen fortsatte jag forsoka ett par ganger, hela tiden med intentionen att det skulle vara ok for bade mej och barnet. Till slut gick det bra, da var barnet 18 manader gammalt.

Det ar klart att du kan fa barnet att sluta nu. Kanske gar det jatteenkelt och kanske blir det ramaskri, om du inte provar sa far du inte veta.

Vi är nog olika där då, för jag tycker att det låter jättejobbigt att vakna till upp till 10 gånger per natt när man ska upp och jobba dagen efter, vad bra att inte du upplever det så!

Jag vill ju inte sluta nattamma helt och ska prata med bvc innan det blir aktuellt att ev. försöka dra in in något mål.

Ja det ar ju inte alla som kan somna om direkt heller, men som sagt ar jag vaken max fyra sekunder. Jag har ammat nattetid i nastan fyra ar och det har funkat bra.

Lycka till, det kommer sakert att ga bra.

Ja, som rubriken lyder. Min 4 månaders bebis vaknar ganska många gånger på nätterna. I natt såg schemat ut såhär:

19.30 amning
20.00 somna för natten
23.00 jag väcker för amning eftersom jag går och lägger mig då
01.30 amning
03.30 amning
04.45 amning
hemlig tid (orkade inte kolla klockan) amning
06.45 vakna

Under dessa tillfällen under natten så vaknar han egentligen inte utan både gnäller/skriker och äter med stängda ögon. Ju senare det går på natten desto mindre äter han känns det som, ligger bara vid bröstet och äter lite grann så det känns faktiskt inte som att han är hungrig egentligen och han är inte det minsta hungrig när han vaknar för dagen. Tidigare har jag tänkt att han väl behöver äta så här ofta eftersom han ju säger till, och inte tänkt så mycket mer på det, men nu är han ju rätt stor och så här ofta äter han inte ens under dagen.

Han sover i egen säng i vårt sovrum och har ända sen han föddes gått upp jättebra i vikt.

Läste också en fråga i vår lokaltidning igår (bvc-sköterska svarade på fråga från familjeliv) som var på pricken lik vår situation och svaret blev att så ska ni inte behöva ha det. Tipsen blev att inte amma varje gång bebisen vaknar utan att istället hålla ut (hur då i så fall? Ta upp? Lugna i sängen där han ligger?) samt att börja ge gröt och välling på kvällen (vill jag helst inte, har tänkt helamma tills han är 6 mån och tror inte det skulle hjälpa i vilket fall).

Borde han inte klara sig med att äta var tredje timme på natten?

Det börjar kännas lite jobbigt faktiskt... Ska snart till bvc och tänkte fråga sköterskan då men jag är inte så imponerad av henne så ville fråga här också.

Tips=kärlek!!

Jag skulle fästa spjälsängen vid föräldrasängen med ena sidan borttagen. Då går det lätt att skjuta in barnet dit efter amningen om det är jobbigt att samsova och man kan lätt dra det till sig eller lägga en arm över barnet.

Jag hade inte väckt barnet för amning utan istället hade nog min sambo fått ta ett ersättningsmål. Ville jag nödvändigtvis helamma så hade jag hellre fått ta att jag blev väckt rätt snabbt.

Jag tror att bebin är hungrig eller behöver tröst och då gäller det bara att göra det så lättsamt för en själv när man ger bebin vad den behöver. Själv somnar jag ofelbart vid liggamning (förutom med tvillingtjejerna då jag fick komma ihåg att vända mig emellan för att ge den andra- jag försökte få till liggamning med båda på samma sida men jag har helt enkelt för korta bröst!).

Så kan man lätt dra barnet till sig blir det knappt någon vakentid trots att barnet ammar ofta.

Låter som helt normala nätter när man helammar, tycker jag, inget konstigt alls? Mitt bästa tips är att ha barnet i sängen och amma liggandes om det går, så behöver du inte vara vaken så länge när du ammar.

För oss vände det vid tio månader ungefär, och då var det första gången någonsin som barnet sov mer än tre timmar i sträck. Innan dess såg våra nätter ut ungefär som du beskriver, tänkte aldrig på att det var något konstigt eller fel med det? Men för oss löste det sig alltså av sig själv, bebis slutade helt enkelt i princip från en natt till annan vakna för att äta på nätterna, tror att jag kanske ammade en gång per natt, vid fyrasnåret, efter det.

Senast ändrad:

Såhär står det på 1177.se:

Från fyra till sex månaders ålder kan många barn börja klara sig utan mat på natten även om behovet av nattmål kan återkomma i vissa perioder. Som förälder kan man försöka att hjälpa barnet att hitta en tydlig skillnad mellan måltider, vaken tid, vila och sömn. Annars kan barnet få en vana att äta när som helst dygnet runt, trots att det egentligen inte behövs.

och sen läste jag ju en fråga i vår lokaltidning som var tagen från familjeliv där en bvc-sköterska svarade. Gick dit nu för att leta efter den, hittade inte den men dock den här som är snarlik:

http://www.familjeliv.se/Forum-15-391/m62358246.html

(5-månaders som vaknar 2 (!) gånger per natt, bvc-sköterska svarar att bebisen inte egentligen behöver äta nattetid och att föräldrarna ska stå emot)

Så det är säkert helt normalt att vakna så många gånger, men lika normalt verkar det vara att de sover hela natten eller ammar någon gång bara.

I mitt fall tror jag inte det beror på att han faktiskt är hungrig som han vaknar så många gånger eftersom han knappt äter de sista gångerna, om ens något. Han kan rimligen inte vara hungrig en gång i timmen (vilket även min kompis fick höra på amningscentrum igår).

Tack för ditt svar!

Det där låter verkligen jobbigt. Jag förstår att du känner att det är nog snart...

För min del känns det än så länge ok, jag är inte helt förbi av trötthet eller så.
Egentligen inte jag heller. Sovandet är inget problem. Men "jouren" - att liksom vara uppbokad ibland hela kvällarna av Frk MiniBjörk. Det tär en del....

Men totalt sett så har vi haft det ganska lätt med henne jämfört med vår äldsta vad gäller just sovandet på kvällar. Mellan typ 3-7 månader så var det till 99% så att hon garanterat sov mellan läggning vid 17-tiden till klockan 23-24 utan problem. Så jag kunde vara rätt säker på att spendera kvällarna som jag ville (när även stora lagt sig). Vår stora vaknade säkert 3-4 gånger varje kväll.

Men nu är det väl någon "fas" som hon går igenom. Jag får stå ut ett tag till. Det är som sagt så himla psykiskt jobbigt att inte kunna göra vad man vill på kvällen. Slappa i soffan - tja, då följer man ngt program och vips så måste man avbryta för att gå och amma. Vill jag sy - ja, nog 17 vakna hon. Osv osv. Nåja, bara att skriva om det gör att det inte känns lika jobbigt längre.

Nu får vi se hur denna kväll blir. Hon har sovit två rejäla pass idag när hon var hemma med pappa och nu (kl 20) somnade hon nyss i min famn (samtidigt som vi nattade storebror). Håller tummarna för en sovarkväll!:D

Såhär står det på 1177.se:

Från fyra till sex månaders ålder kan många barn börja klara sig utan mat på natten även om behovet av nattmål kan återkomma i vissa perioder. Som förälder kan man försöka att hjälpa barnet att hitta en tydlig skillnad mellan måltider, vaken tid, vila och sömn. Annars kan barnet få en vana att äta när som helst dygnet runt, trots att det egentligen inte behövs.

och sen läste jag ju en fråga i vår lokaltidning som var tagen från familjeliv där en bvc-sköterska svarade. Gick dit nu för att leta efter den, hittade inte den men dock den här som är snarlik:

http://www.familjeliv.se/Forum-15-391/m62358246.html

(5-månaders som vaknar 2 (!) gånger per natt, bvc-sköterska svarar att bebisen inte egentligen behöver äta nattetid och att föräldrarna ska stå emot)

Så det är säkert helt normalt att vakna så många gånger, men lika normalt verkar det vara att de sover hela natten eller ammar någon gång bara.

I mitt fall tror jag inte det beror på att han faktiskt är hungrig som han vaknar så många gånger eftersom han knappt äter de sista gångerna, om ens något. Han kan rimligen inte vara hungrig en gång i timmen (vilket även min kompis fick höra på amningscentrum igår).

Jag blir faktiskt lite förtvivlad över en sådan inställning hos bvc. Att sova "hela natten" brukar innebära ca 5 h sammanhängande sömn. Somnar barnet kl. 20 så har det alltså sovit en "hel" natt kl 01!
Vilket inte alla är medvetna utan tror att en hel natt innebär 8-12h sömn, så att då ge rådet att "härda ut" och inte ge det späda barnet mat innebär att det finns hungriga bebisar som får skrika sig till sömns med bvc:s goda minne.

Bröstmjölk är lättsmält och barnen behöver då få många mål. Vaknar barnet utan att vara hungrig utan bara behöver tröst, kanske magen gör lite ont så får man ju försöka trösta det så gott det går, ligga nära, stryka över ryggen etc. Det som blir skillnaden mot för dagen är ju att man försöker ha det så mörkt som möjligt, inte tjoar runt med barnet etc. utan försöker ge det ro.
Våra äldsta flickor var som små klockor som åt exakt var 3:e timme dygnet runt. När de var drygt 5 mån så missade de för första gången ett nattmål och sov alltså 6 h i streck.

Det ligger liksom i de flesta späda barns natur att vakna ofta, där får man som föräldrar hjälpas åt för att klara sömnen men helammar man så blir det naturligtvis mamman som får ta nattmålen. Har man inställningen att "så här kan du inte behöva ha det" med ett barn som vaknar 2 ggr per natt så tror jag att man är helt fel ute och har romantiserat barnaanskaffandet. Fixar man inte att amma så ofta så är det bättre att gå över på flaska och dela nattmålen med den andra föräldern, kanske få sova en hel natt en helg för att sedan ha samlat mer energi till andra nätter.

Vår 1,5-åriga kille sover väldigt långa nätter men behöver fortfarande mat på natten. Nu tar han sin flaska själv så det är inget som speciellt påverkar vår nattsömn trots att vi sover i sängarna bredvid varandra. Minns jag rätt var våra flickor drygt 2 år innan de klarade en riktigt lång nattsömn utan mat och de har precis som vår minsting varit väldigt matglada dagtid.

Senast ändrad:

Jag kan nog ha fel, men vissa barn kanske är lite sådana?

Precis vad de sa till mig på BVC.
Min var hungrig på en middag men min mjölk var nog för klen så han upplevde det nog som att få ett glas vatten...
På min systers inrådan bytte jag till ersättning och vips blev den en matning på natten i stället för 4-5. BVC höll givetvis inte med men man måste ju orka också. idag är han 3 år och verkar inte ha tagit någon skada.
PS Jag hade väldigt gott om mjölk o pumpade även och gav för att se att han fick i sig ordentligt. Han följde sin viktkurva ävan innan ersättningen - han behövde nog amma "hela" tiden för att få i sig tillräckligt.

Tack för ditt svar igen!

Jag vet att en "hel natt" är 5 timmar, och det brukar väl oftast vara mellan ca midnatt och 05 enligt vad jag läst (tror det var på gamla growing people). Med tanke på det så har du ju helt rätt i att det verkligen borde stå i frågan/svaret på familjeliv, annars är det ju lätt att tro att det verkligen är en hel natt som avses. Fast å andra sidan så kanske det faktiskt är det som avses i svaret...?

Och jag tyckte att det var överdrivet att skicka in en orolig fråga när man får mata 2 gånger/natt istället för 1!

Jag vill igen understryka att jag gillar att amma, mitt barn gillar att amma, och jag matar honom när han är hungrig. Och det är inte alls så jobbigt att jag ens överväger att ge honom ersättning även om det gjort någon skillnad.

Men visst hade det varit skönt att om han hade ätit var tredje timme under natten.

Alltså, mitt inlägg var på inget sätt en kritik menat åt dig, det hoppas jag att du förstår!

Jag blir bara lite uppgiven ibland när till och med de som är utbildade i frågan har en (i mitt tycke) ytterst konstig attityd gentemot barns mat- och sovbehov. En pedagog på mitt barns förskola berättade bl.a. att de fått skäll för att deras (underviktige) son åt en gång på natten.

Det räcker liksom med föräldrar som är arga på att deras barn vaknar tidigt och det visar sig att de lägger barnet vid 18-tiden, hur länge tror de att ett litet barn kan sova i streck egentligen?

Ha en trevlig helg!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 725
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka