Sv: 4-månaders som vaknar ofta
knapplån och allmänt svar
Jag vill börja med att säga att jag förväntar mig inte att mitt barn ska sova 8-11 h i sträck nattetid utan mat och jag vet att det i de flesta fall innebär 5-7 h sömn när man talar om att barnet sover "hela natten".
Men, att amma 4-8 ggr på 7-8 h är
för mig väldigt jobbigt nu. För oss fungerar det inte att liggamma, trots alla tips, upprepade försök och coaching från en vän som gått kurser i ämnet amning. Så i mitt fall fungerar det inte att sova under tiden som barnet äter utan jag måste sitta upp och hålla barnet under tiden.
Det som ytterligare får mig att tycka såhär är att nu äter bebis med ca 4 h mellanrum all övrig tid, utom på natten.
Jag har nu en teori om att bebis kanske inte får i sig tillräckligt under dagen, så nu försöker vi hålla max 3 h mellan målen (jag har pratat med min bvc-sköterska och hon sa att det var ingen fara att försöka ge mat oftare om bebis inte protesterar)
Igår provade vi dessutom ersättning-amma-sova-ersättning-sova istället för ersättning-ersättning-sova-amma-sova som det varit en period och det resulterade i att bebis sov 22-23:30-04:05-7:30 (åt ers kl 23:30, ammade ca 30 min kl 04:05 och vaknade och åt kl 7:30)
Jag är
mer än nöjd med denna natt, idag känns det verkligen som energinivån är högre än den varit på flera månader.
Ikväll provar vi samma sak igen och så får vi se vart det leder!