4-månaders som vaknar ofta

Sv: 4-månaders som vaknar ofta

Ja, jag tyckte inte att det verkade så, men ville ändå förtydliga.

Ha själv en trevlig helg, nu ska jag amma! :D

Absolut inte, snarare tvartom. Jag har sovit valdigt gott sedan mina barn foddes, och vaknar till max fyra sekunder medan jag byter sida, sen somnar jag gott igen. Det ar faktiskt av rent egoistiska skal som jag haft mina barn ammandes i sangen, jag hade aldrig pallat ga upp flera ganger i natten och halla mig vaken medan barnet ammade.

Samma här, jag behövde varje ögonblick sömn jag kunde få när jag skulle upp och jobba dagen därpå, så jag liggammade i sängen just för att det var det absolut snabbaste sättet att mata bebis på nätterna. Sitter man upp vaknar man till mer, och stiga upp för att värma ersättning ska vi inte tala om. Jag fattar inte att de mammor som stiger upp och värmer ersättning varannan timme hela nätterna orkar!

Ger du ersättning behöver du sällan mata barnet lika ofta som med amning eftersom det är mer svårsmält. Doppvärmare/mikro i sovrummet eller termos med varmt vatten är tips jag hört talas om.

De allra flesta jag känner som ammar, liggammar nattetid. De som inte gör det utan istället går upp, gör det för att de inte riktigt fått kläm på liggamningen.

Nu för några nätter sedan hade jag som ambition att gå upp och sätta mig och amma för att se att han åt ordentligt men det gick bara inte, jag var álldeles för trött...

Om man ger ersättning på natten så är nog det enklaste att ha en termos med lagom varmt vatten samt ersättning vid sängen så är det bara att blanda och mata.

Och precis som Sar skriver så behöver man väl inte mata lika ofta som när man ammar eftersom ersättning är kraftigare en bröstmjölk så de brukar stå sig längre.

Vår 1,5-åriga kille sover väldigt långa nätter men behöver fortfarande mat på natten.

Ursäkta trådrånet men nu blir jag nyfiken! Vår lilla tjej som nyss fyllt 1 äter också nattetid (1 gång) och BVC är på oss och tycker att vi ska "sluta skämma bort henne", "se till att hon äter dagtid" osv istället. Men jag tycker att hon ju faktiskt ÄR hungrig, annars skulle hon ju aldrig orka dra i sig 100-150 ml välling liksom. Dessutom äter hon som en häst dagtid, men är väldigt aktiv så hon gör uppenbarligen av med mycket energi.
Hon är för övrigt den enda i bebisgruppen (11-13 månader) som fortfarande äter på natten...
Jo, med mitt långa utlägg ville jag bara be dig berätta lite mer om sonen om du vill? Är han stor/liten i växten, aktiv osv? Och hur länge sover han och när äter han? Eftersom jag fått höra att min jänta "minsann inte alls har nåt behov av att äta på natten" så vore det ju kul att få höra lite om någon lite äldre som uppenbarligen har samma behov.

Visst kan jag berätta om sonen (ett av mina absoluta favoritämnen:love::D).

Han är stor för sin ålder, drygt 2 kurvor över "normalkurvan". Äter mkt bra på dagen, väldigt aktiv och motoriskt tidig. Sover från 20-21 tills han väcks strax efter 7 på förskoledagar, övriga dagar sover han längre på morgnarna. Sover fritt på em, längre tid på förskolan, kortare tid hemma.
Det är ju liksom inget snack om att han är hungrig när han vaknar till på natten.

Våra tvillingtjejer var precis likadana trots att de hade helt andra förutsättningar, prematurer men följde sin kurva bra, aktiva men snarare språkligt tidiga än motoriskt. Åt bra dagtid (dock inte samma mängder som sonen). Samma sovtid men förskjutet ca en timma eftersom de behövde stiga upp senare.

Jag tycker att vi har en rätt vettig bvckontakt. Skulle barnet börja minska sitt ätande dagtid till förmån för nattmål eller öka ytterst kraftigt i vikt utan att längden hängde så antar jag att hon nog påpekat att man kanske kan försöka byta ut nattvällingmålet mot vatten el.dyl men där har vi inte hamnat än.

Jo, de brukar ju vara ett kärt ämne :D Som sagt, "kul" att höra att det finns fler som behöver äta på nätterna.
Vår jänta ligger under en kurva på längden och två på vikten, men följer "sin egen" sedan tre månaders ålder (tror hon låg tre under på både längd och vikt innan det). Så jag tycker absolut inte att det gör nåt att hon trycker i sig lite extra.
Utan från BVC verkar det handla mer om att "så ska det vara" och en rädsla för att barnen ska bli bortskämda. Har dock fått den bättre av de två dåliga BVC-sköterskor vi har här, den vi har är i alla fall snäll med barnen!

Ligger barnet under kurvan på vikten kan jag överhuvdtaget inte förstå varför det skulle vara så enormt viktigt att ta bort ett nattmål barnet verkar behöva?! Nä, jag hade nog följt min egen övertygelse, tids nog så växer behovet bort (så var det i alla fall för mina äldre barn, innan 2 års ålder). En helt "egenihopsnickrad" idé är att det sker när magsäcken börjar bli så stor att den rymmer vad det individuella barnet behöver nattetid.

Min son har ganska nyligen slutat äta mitt i natten, han är precis tre fyllda. När han lägger sig äter han 1-2 flaskor välling och sedan håller han sig numera i normalfallet hela natten, eventuellt att han blir hungrig vid 5-7, då får han en välling. Men han har ätit en flaska mitt i natten så gott som varje natt fram till i somras eller höstas någon gång. Jag har inte tänkt att det skulle vara ett problem, så jag har inte tagit upp det med någon, alltså har jag inte fått höra att vi ska sluta skämma bort honom. :D

Min son har ganska nyligen slutat äta mitt i natten, han är precis tre fyllda. När han lägger sig äter han 1-2 flaskor välling och sedan håller han sig numera i normalfallet hela natten, eventuellt att han blir hungrig vid 5-7, då får han en välling. Men han har ätit en flaska mitt i natten så gott som varje natt fram till i somras eller höstas någon gång. Jag har inte tänkt att det skulle vara ett problem, så jag har inte tagit upp det med någon, alltså har jag inte fått höra att vi ska sluta skämma bort honom. :D

Vår son fyllde precis 2. Han får välling 1 gång, i enstaka fall 2. Vi har funderingar på att försöka sluta, mest för att jag även måste byta blöja om han vaknar och vill ha välling (annars blir det byte av sängkläder) och då måste jag vakna till lite mer ordentligt.

Nä, han må vara bortskämd, men han är å andra sidan otroligt trygg och "lätt" och ognällig att ha att göra med. Aldrig några problem någonstans eller med andra människor. Jag skäms inte över att skämma bort honom med lite extra trygghet i form av nappflaskan när han behöver den. Tids nog slutar han med det också. BVC:s råd angående amning och alla dessa råd om att barn vid 6 månaders ålder inte behöver nattamat ger jag faktiskt inte ett ruttet korvöre för.

Dock satt jag vid samma ålder och läste på precis samma sidor och hade precis samma funderingar. Önskar att jag bara låtit allt flyta på och att jag hade lagt tiden och tankarna på bättre saker. Min son har alltid sovit väldigt lite och gör det fortfarande. Dagis höll på smälla av när vi föreslog att han inte skulle sova middag längre, men vem sjutton orkar med läggningar som tar 2 timmar?
Som 6 månaders bebbe så vaknade han en gång var 20e minut hela natten. Jag har också startat trådar i min förtvivlan, men med facit i hand så var det bara tur att han somnade vissa gånger. Ingen "metod" funkade. Han började sova när han var redo för det och fortfarande så kan vi ha skitjobbiga nätter. Det händer att han sover hela nätter =10-12 timmar i sträck. Det händer också att han är vaken långa perioder under natten. Eller flera korta. och ibland sover han bara 8 timmar på en natt, men vill ändå inte sova middag dagen efter.

Nu tar vi allt som det kommer. Det blir bara bättre. :)

Och en sak till - han vaknar många gånger utan att vilja ha välling också, så jag tvivlar på att vi kommer att sova hela nätter bara för att vi låter bli att ge honom flaskan. Det kommer nog bara vara längre "tröstsessioner" när inte flaskan finns att ta till. Mardrömmar, växtvärk och förkylningar får honom också att vakna, samt magknip och en hel rad andra grejer.

Nu för några nätter sedan hade jag som ambition att gå upp och sätta mig och amma för att se att han åt ordentligt men det gick bara inte, jag var álldeles för trött...

Efter att du startade den här tråden blev jag tvungen att testa. I tre nätter nu har Lilleman sovit i egen säng, och då bara ätit 3 ggr/natt :banana: Ett mirakel! :D Har suttit på sängkanten och matat, inte speciellt bekvämt men det funkar. Han äter dock mycket längre tid på natten, inatt åt han 5-10 min per amning, och då bara från ETT bröst. Dagtid äter han sammanlagt 5-10 min från båda.

knapplån och allmänt svar

Jag vill börja med att säga att jag förväntar mig inte att mitt barn ska sova 8-11 h i sträck nattetid utan mat och jag vet att det i de flesta fall innebär 5-7 h sömn när man talar om att barnet sover "hela natten".

Men, att amma 4-8 ggr på 7-8 h är för mig väldigt jobbigt nu. För oss fungerar det inte att liggamma, trots alla tips, upprepade försök och coaching från en vän som gått kurser i ämnet amning. Så i mitt fall fungerar det inte att sova under tiden som barnet äter utan jag måste sitta upp och hålla barnet under tiden.

Det som ytterligare får mig att tycka såhär är att nu äter bebis med ca 4 h mellanrum all övrig tid, utom på natten.

Jag har nu en teori om att bebis kanske inte får i sig tillräckligt under dagen, så nu försöker vi hålla max 3 h mellan målen (jag har pratat med min bvc-sköterska och hon sa att det var ingen fara att försöka ge mat oftare om bebis inte protesterar)
Igår provade vi dessutom ersättning-amma-sova-ersättning-sova istället för ersättning-ersättning-sova-amma-sova som det varit en period och det resulterade i att bebis sov 22-23:30-04:05-7:30 (åt ers kl 23:30, ammade ca 30 min kl 04:05 och vaknade och åt kl 7:30)

Jag är mer än nöjd med denna natt, idag känns det verkligen som energinivån är högre än den varit på flera månader.

Ikväll provar vi samma sak igen och så får vi se vart det leder! :)

Efter att du startade den här tråden blev jag tvungen att testa. I tre nätter nu har Lilleman sovit i egen säng, och då bara ätit 3 ggr/natt :banana: Ett mirakel! :D Har suttit på sängkanten och matat, inte speciellt bekvämt men det funkar. Han äter dock mycket längre tid på natten, inatt åt han 5-10 min per amning, och då bara från ETT bröst. Dagtid äter han sammanlagt 5-10 min från båda.

Wow! Jag får väl försöka ta mig upp ur sängen jag också och prova...!

Har ni provat att samsova så han får den närhet han kanske behöver..?

När min son var 3 månader vaknade han lika ofta som din lilla. Vi åkte på semester och där fanns ingen spjälsäng, så han hamnade mellan mig och pappan i vår dubbelsäng. Helt plötsligt, över en natt sov ungen 22-7. :D Detta fortsatte han med även när vi kom hem och resten av sommaren.

Sen att han nu börjat vakna på nätterna och äta igen hör ju inte hit egentligen. ;)

Min kompis hade en teori att man raknade pa hela dygnsintaget av kalorier. Ju mer de ater pa dagen desto mindre ater de pa natten.

Har du testat att pumpa ut och ge honom flaskan pa natten?

Min kompis hade en teori att man raknade pa hela dygnsintaget av kalorier. Ju mer de ater pa dagen desto mindre ater de pa natten.

Jag hade samma teori innan och har väl egentligen det fortfarande. Men han åt lika ofta på natten trots att jag proppade honom full dagtid.

Vi samsov hela första månaden och sedan dess samsover vi till viss del, han somnar i egen säng men somnar vid bröstet när jag tar över honom till vår säng för att amma.

Enligt min bm så är det vanliga att de snarare äter oftare än mer sällan när man samsover eftersom de känner mammans mjölklukt så nära och blir sugna.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 725
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka