4-månaders som vaknar ofta

Sv: 4-månaders som vaknar ofta

Teorin låter rimlig men nej jag har inte testat att pumpa ur och ge på natten. Tror du flaskan gör att han äter mer effektivt?

Jag tror kanske att det blir alltför krångligt för mig att gå upp och ta ur flaskan ur kylen och stå och vänta på att den ska värmas i vattenbad medan han skriker... Tror i så fall att är bättre att tända lampan, sätta mig upp och se till att han ammar ordentligt istället för att vi båda somnar när han fått in bröstet i munnen...;)

I natt sov han för övrigt ganska bra, somnade inte förrän 21.45 men vaknade bara kl 02, 04.30 och 05.30 (då ville han inte ens äta utan somnade om så fort jag tog upp honom i sängen) innan det var dags att gå upp vid 07.30.

Skönt att du fått sova hyfsat inatt iaf :)

Fördelen med flaska är ju att det inte nödvändigtvis måste vara DU som matar :)

Det är sant. Men pappan jobbar ju och jag är inte så trött att jag känner att jag behöver avlösning.

Det som jag tycker är skillnaden på äldre barn som äter välling och små som ammas är att med äldre barn kan man dela på det - jag har inte gått upp varenda natt fram till att han slutade äta på natten utan det har vi delat på. Amningen är ju av förklarliga skäl svårare att dela på, alltså är det hårdare.

Brostmjolk klarar sig bra i rumstemperatur i manga timmar, om du pumpar ur av den feta mjolken pa morgonen, har flaskan i kylen under dagen och tar ut den nar du gar och lagger dig sa kan du ge den rumstempererad under natten. Ja, jag tror att de ater mer ur flaska. Det kommer fortare darifran an fran brostet och kraver mindre anstrangning.

Snyggve det har inte funkat pa mina heller :)

Rent generellt tycker jag att 4 manader ar for litet for att man ska halla pa och andra pa grejjer, anpassa dig sjalv efter barnet istallet sa mycket det gar. Om du ska borja jobba sen - ta den fajten da. Jag antar att pappan ska vara hemma om du jobbar och da blir natterna hans problem.

Jag tror det är olika, det där. Mitt barn åt bäst från bröstet, med flaska blev det mest slabb och trams. Det funkade till nöds, men ville man ha bebisen riktigt mätt var det amning som gällde.

Och just det, tänk på att sova på dagarna när barnet sover, om du inte klarar av att sova så lägg dig och vila i vilket fall. Detta för att du ska kunna återhämta dig just för att du behöver vara vaken om nätterna.

Jag tror att min bebis funkar mer som Mabuses, att han inte äter ordentligt med flaska.

Men det var bra att veta att bröstmjölk klarar sig längre än tre timmar som jag har fått veta!

Tänker höra med bvc-sköterskan imorgon vad hon säger. Tyvärr har jag inte jättestort förtroende för henne.

Dock känner jag att det inte kan skada att testa sådant som att gå upp och amma istället för att ligga.

Och just det, tänk på att sova på dagarna när barnet sover, om du inte klarar av att sova så lägg dig och vila i vilket fall. Detta för att du ska kunna återhämta dig just för att du behöver vara vaken om nätterna.

Tack för omtanken. Dock är jag faktiskt inte så trött konstigt nog, även om jag vaknar många gånger per natt. Har hittills inte behövt gå och lägga mig på dagarna förutom de första veckorna och sen har jag slumrat till någon eftermiddag när vi ammat.

Knapplån.

Jag har två barn som har fungerat väldigt olika. I början var de ganska lika (vaknade många gånger). Jag slutade amma barn 1 vid 9 månader när jag skulle börja jobba, men det blev ingen som helst skillnad i antal uppvak tyvärr.

Barn 2 slutade jag amma vid 7 månader och 3 dagar senare sov hon hela nätter.

Det stora barnet som nu är 5 vaknar fortfarande minst en gång/natt (ofta 23-24 redan, då får hon komma över till oss och sover oftast lugnt resten av natten, men hon letar efter mig med sina händer många ggr/natt).

Flaska funkade inte på någon av mina heller, det är bara vad jag uppfattat rent generellt. :) Och ska jag bara se till mina egna så har de ätit absolut bäst och längst under natten och jag har sluppit oroa mej under dagen om de får i sig tillräckligt. Min första son började äta mer än 2 majskorn om dagen när han var ett år, innan dess hade han inget intresse. Då var det jätteskönt att veta att han fick i sig allt han behövde via bröstmjölken. Tvåan har alltid gillat mat men aldrig tagit vare sig napp eller flaska.

Tråkigt att du inte fixar att liggamma, jag var tvärtom och kunde inte sitta upp och amma. Kan du inte försöka halvsitta i sängen så ni bara kan glida ner när han är färdig?

Jo, jag liggammar på nätterna, ibland på dagarna också, har ju skrivit det på flera ställen!
:)

kl

Tänkte det kunde vara dags för en uppdatering ifall det är någon som är intresserad. Min pojke fyller ett om några veckor och jag har fram tills nu ammat jättemycket på nätterna. Jag hade hoppats att han själv skulle gå över till att amma mer sällan på nätterna men så har det tyvärr inte blivit.

Han brukar somna mellan kl 20 och 21 i sitt eget rum och har ofta vaknat en gång strax efter att vi själva lägt oss vid 22.30 eller annars någon timmer senare och jag har då burit in honom till vår säng.

Sedan har han vaknat ytterligare några gånger fram till ca 04 och sen har jag haft honom klistrad vid bröstet fram till väckarklockan ringt vid 06.30. Jag har hela tiden tänkt att han har ett behov av att ha det såhär, han vill ha närhet och trygghet när jag är borta hela dagarna och det skulle kännas hemskt att förvägra honom nattamningarna.

I fredags hade vi en kompis med sin tvååring på besök. Hon hade gjort ungefär på samma sätt som jag tills hennes barn var 10 månader. Då hade hon slutat amma på nätterna och flyttat in barnet till eget rum och det hade gått jättebra.

När vi pratade så kände att det fick vara nog för mig också! Jag behöver sova på nätterna nu, särskilt när jag jobbar heltid. Det börjar också kännas segt att inte kunna lämna bort honom över en kväll/natt utan att pumpa ur.

Så natten till söndagen hade jag bestämt mig, nu blir det ingen mat på nätterna längre om det inte blir alldeles för förtvivlat. Det gick mycket bättre än jag trodde!

Jag ammade innan han somnade vid 21, sen vaknade han kl 23 och drack lite vatten och somnade om direkt, vaknade 02 och drack vatten och somnade om och vaknade kl 05. Då gick han inte att söva om utan fick yoghurt, ammade lite och sen var han uppe till halv sju då han somnade om och sov till 9!

I natt vaknade han 23, 02 och 05 och drack vatten och somnade om direkt alla gångerna och sov sen till 6.10 och var på ett strålande humör!

Även om jag räknar med att det kan komma bakslag så känns det helt underbart att få sova själv med sambon i vår egen säng.

Senast ändrad av en moderator:

Ser nu att det blivit bättre, men för oss blev den enorm skillnad när vi gav gröt (numera havrevälling) till sista målet istället för amning, har du provat det?

Det kändes som han stod sig mycket längre på det.

Tyvärr hatar han både gröt och välling. Vi har provat många gånger och de flesta sorter. Istället kör vi numera kvällsmat vid ca 17-18 och sen grekisk yoghurt och amning innan läggdags.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 725
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka