4 års kval dressyr

millan71

Trådstartare
Någon / några som tänker satsa på det iår? Jag är helt orutinerad på detta så jag skulle behöva lite vägledning. Var hittar jag kvaltävlingarna? Vad bedömer de? Vad är det för poäng som man måste ha för final? Vad ska man träna på innan? Läste i en tidigare tråd att man rider 2 och 2 och att domaren ropar ut vad för rörelser man ska rida. Har varit inne på swedehorse, men hittar just inte så jättemycket att läsa om hur allt går till och vad man ska göra för rörelser eller så är jag blind :o
HJÄLP!

Sv: 4 års kval dressyr

det brukar finnas några kvaltävlingar i aug/sep.

Det går till så att man rider 2 och 2. Domarna ger instruktioner på vad du ska göra. Brukar vara att visa hästen i alla tre gångarterna, kunna länga och samla samt flytta undan skänkeln.

De bedömer gångarterna, form, ridbarhet, förmåga till samling och längning osv. Bara grunderna mao... Gäller at ha en ridbar och balanserad häst som är väl grundriden.

gå in på sewdehorse.se så hittar du all information du söker.

det går fem kval i slutet av augusti/början av september, dessa är utspridda i landet.

hästen ska visa upp samtliga gångarter lite siddörande och längning

gå in på sewdehorse.se så hittar du all information du söker.

det går fem kval i slutet av augusti/början av september, dessa är utspridda i landet.

hästen ska visa upp samtliga gångarter lite siddörande och längning

Måste bara få kmmentera att dom är INTE utspridda i landet. Vi som bor i Norrbotten måste åka 100 mil för att kvala. Inte så man vill det med en 4 åring kanske vilket innebär att många fina hästar inte kommer till start.

Har varit inne på deras sida men hittar inga datum eller vart kvalen hålls? Har de inte lagt ut dem än eller kikar jag på fel ställe?:o

Från swedehorse.se:

Uttagning för 4-årschampionatet i dressyr kommer att genomföras på följande platser
Alingsås RK
24/8

Motala RF
31/8

Stävie RF
13/9

Enköpings RK
14/9

Huseby Bruk (Tingsryd RoK)
21/9

Här finns all information du behöver veta

Senast ändrad:

ok, tar tillbaka det, men för mig som bor i södra sverige känns det utspritt, men det är klart en bra bit uppp finns det inga sant.

Tackar, jag hade missat det totalt :crazy: Ja det var inte så svårt att välja vart man ska åka, tack och lov bor jag inte lika långt upp som Helena B men det blir ända 35 mil enkel resa att åka. Det känns helt ok, då är det bara att fixa deltagarbevis och träna på. Åhh vad kul! :bump:

Kvalet är en bra och nyttig grej att ha som mål att träna inför. Då har man ett specifikt mål och anpassar ridningen efter detta.

Det är också nyttigt för hästen att komma till en annan miljö och bli riden där; bra förberedelse inför en kommande tävlingskarriär.

Dock ska man vara medveten om att det verkligen är "gräddan" av Sveriges 4-åringar som LYCKAS kvala. Det förutsätter (enligt MIN uppfattning) en häst med gångarter utöver det vanliga, förmåga att länga och korta sig, gå stadigt på tygeln osv. Så: att kvala är mycket svårt men att delta är nyttigt och bra för de hästar som är MOGNA för det.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 008
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?