3-årstestet

Sv: 3-årstestet

jag hoppas jag ska kunna visa min dam på vreta i maj, hon får igentligen inte vara med för hon har gråpapper men jag vill visa henne iaf och det får jag om det finns plats.
Hoppas vi kan vara redo för det då också =)

Hon är efter Akribori-Marwin

Det ligger proppar ute från nästan alla nu.
Titta på ASVH:s hemsida. Scrolla nedåt och titta i listan till höger.
Alla utom 5 föreningar har lagt ut sina proppar.
Jag skulle kunna länka men man får inte det tror jag.

Jo de flesta men fortfarande inte Kronoberg tyvärr... lite dumt eftersom vi ändå ska visa 3 maj... får hoppas att den kommer snart... börjar bli tokig på det där... är där inne nästan varje dag och kollar men blir besviken varje gång...:crazy:

Usch, jag är super nervös då jag faktiskt aldrig varit på ett 3årstest. Försöker läsa och snappa upp all info just nu.

Är inte säker på vart jag vill visa herrn än. Antingen blir det Gävle eller sundsvall. I Sundsvall går ridprovet inomhus och det känns lite tryggare än utomhus på lillherrn. Men gävle är iofs närmare. Dessutom är domaren för ridprovet i gävle en som jag har lite skräck för :p

"Foppa" har löshoppats tom 1.10 ca 5ggr. Hoppar med lite för mkt hängade framben och dålig rygg, men vi jobbar på med det. Har tillgång till ridhus dagligen, som ofta är ledigt så det bådar förhoppningsvis gott.

Han går nu i alla gångarter och har själv börjat söka sig nedåt och går hyffsat stadigt i traven. Ridit ut SJÄLV har vi faktiskt också avklarat. För tillfället är det pissväder och jag har fullt upp de andra hästarna, så han har fått en veckas vila nu och det tror jag bara är gott för lillen.

Han är nu ca 1,70 och tyvärr inga bilder på denna data..

Ni som är lite mer erfarna än mig, kan ni inte berätta lite kortfattat hur de flesta ligger till ridmässigt och hur mentalt förberedda är de flesta hästarna.

Känns som min kommer springa runt och skrika och vara helt okontaktbar just nu. Vi är iväg och miljötränar så mkt vi hinner, men känner mig lite väl nervös för det här :D

Kan bara säga att jag tycker att dom flesta 3-åringar tar det otroligt lugnt på "tävlingsplatsen", ibland bli dom spända i själva arbetet men tycker att det är allt. Brukar vara väldigt lugnt på själva "tävlingsplatsen".
Är egentligen ganska konstigt tycker det har varit mycket lugnare på dom 3-års test jag varit än vad hästaktiviteter annars är.

Angående vilket tillfälle du ska visa din häst. Jag hade visat på det stället som var senast just för att du ska få möjlighet att åka och titta på det stället som visar först, så att du i alla fall har sett det innan och sett hur det fungerar med dom olika momenten och så.

Ridmässigt behöver du bara ta dig runt två varv åt varje håll i varje gångart, behöver absolut inte vara i form eller ens nästan i form. Man brukar vara flera hästar inne åt gången vid ridprovet om man inte rider hingst. Du får till och med utnyttja dom andra som är inne som draghjälp och liknande för att ta dig runt dina varv där inne.
Så det är absolut inga höga krav.

/Camilla

Åh tack för den infon... skönt att höra... har varit supernervös för ridprovet...
Läste att man fick ha medhjälpare vid uppsittning... hur går den till måste man sitta upp från marken eller får man använda pall eller allra helst får nån kasta upp en?? Vill helst inte behöva gå upp från marken varken för min eller hennes skull:crazy:

Okej vad skönt att höra :)

Vad smart, det hade jag inte alls tänkt på att jag kunde göra. Då blir det nog Sundsvall för mig.

Det är alltså inte mer, då känner jag mig lite lugnare.

Hur är det med löshoppningen, jag hörde rykten om att man ska ha egna medhjälpare med sig, men jag har då aldrig hört detta förut att man måste ha med egna funktionärer?!

Usch vilken dålig koll jag har. Skönt att det finns kunnigare folk där ute :p

Det bästa är att ha egna medhjälpare till löshoppningen, men brukar gå att lösa så att man får hjälp på plats, men är inte alltid den bästa kvaliten på dom medhjälparna.

/Camilla

Jag har blivit uppslängd så gissar att det är okej. Är aldrig någon som sagt något i alla fall.

/Camilla

Okej, det är så alltså.

Kanske ska knoppa ihop ett "team" som hänger med när det väl är dags :D

Är inte alls insatt i det här med 3-årstest. Min donna (e. De La Gardi, ue: Eighty Eight Keys xx) slet av tåsträckarna på ett bakben i sommras, så jag la ner tankarna på testet. Men nu är hon så pass bra att jag åtmindstone funderar på det.

Visst är det så att testet besår av tre delar; *visning för hand, *löshoppning, *ridprov?

Hur högt måste man löshoppa hästen?

Delvis KL.

GUD vilka snyggingar alla har :love:

Hoppas att det går bra för er allihop. Jag ska ut på nätet nu och leta anmälningsblanketter :D

Hur mkt har hänt än så länge? Galopperar ni i skogen ännu :rofl:
Min är en riktig buse och nu har det kommit snö här så vi vilar lite. Men hon är ju duktig iaf. Lord Calvert och jag kanske ska byta häst ett tag? Min är lättlastad och pigg som attan. Bocka kan hon också :devil: Fast hon är ju varken stor eller grov iofs.. Men jag önskar få rida på en som är lugn och snäll :D

Har du hittat anmälningsblanketten, eller behöver du hjälp?:p

*räcker upp handen* Jag har galopperat i skogen nu:bump: Han är riktigt duktig min pojke, mer bjudning har det kommit oxå.. Och bockar:devil:
Och så har vi åkt transport nu.. tror inte det blir så stora problem med det heller nu! SKÖNT!

Jaså, du vill låna min lite?;) Honom skulle jag inte i nuläget byta mot ens Briar:love:;) Hehe!

*knapplån*

Hmm har nu noga läst igenom alla de där sidorna på asvh:s sida men har ändå funderingar:

Hur högt ska löshoppningen vara?

Och kan man på 3årstestet på diplom i både hopp och dressyr/gångarter? att gångartsdiplom endast ges till de som visats under ridning kunde jag ju läsa men hoppdiplom då? ska de hoppas under ryttare för att få diplom i hoppning?

Läste att testen ska vara mellan april och 14 (16, 18?) maj, men jönköpings län i riddesberg står det att det är den 24-25maj... är dte något jag ska bry mig om? elle rbara tacka och ta emot den extra tid jag då får på mig?

Jag börjar nu bli riktigt sugen på att visa min lilla grabb, dock bara för hand och löshoppning /fritt. alltså inte ridning (inte sutten på än :o, men han är lite tanig och sen i utv.)
Men han är väldigt trevlig och okomplicerad, tömkörd och lite löshoppad. tänkte komma igång nu och åka iväg och träna honom på bortaplan lite mer, gjorde det i höstas och han var coollugn och tyckte det var kul, lekte lätt över 1m då med väääldigt mycket rygg (vilken han också använder vid bockning :devil:)
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/497

Har dock inte haft tillgång till ridhus under vintern så "träningen" har legat nere sen december (dock tömkört lite när underlaget tillåtit)
longerade honom idag, och var jättenöjd över honom, hade bara träns och longerlina (inga inspänningstyglar) och han artbetade på jhättetrevligt, sökte sig nedåt och höjde nacken av sigsjälv, höjde ryggen och tramnpade under bra, gick lite öppna och skänkelvikning också :love:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/543

Oj nu blidde det mycket skrivet, men satte fetstil på det väsentliga :banana:

Jag ska visa en 3-åring i Flyinge. Löshoppar superfint! Har själv bara ridit på den en gång för ca 1 vecka sen. Galopperade för andra gången då. Blir nog i Flyinge. Sto efter Cagliostro-fullblod

*knapplån*

Läste att testen ska vara mellan april och 14 (16, 18?) maj, men jönköpings län i riddesberg står det att det är den 24-25maj... är dte något jag ska bry mig om? elle rbara tacka och ta emot den extra tid jag då får på mig?[/B

:

Precis min tanke. Det får bli riddersbeg för min del oxå om vi kommer iväg. Men tyckte att det verkade konstigt med datumen när jag läste på hemsidan. Någon som vet?

haha, åjo det skulle du nog :D

Jag ser anmälningsblanketten men ingenting om anmälningsdatum osv. Södra Kalmar Läns Halvblodsklubb går fortfarande inte att komma åt. Sidan kan inte visas... Kul att det går bra med din iaf :) Har du kunnat anmäla ännu?
Vill du se på en som kan bocka kan du komma hem och kika på min. Har en del rejs på film, tyvärr går de inte att lägga ut här :mad:

Hur var det att köra honom då?

Detta har jag tyvärr ingen koll på eftersom det ligger fel till för mig men ngn annan kanske har ett bra svar??

Löshoppningen går upp till 120 och är hästen väldigt lovande höjs de till 130.

Man kan få både hopp o gångartsdiplom men för att få diplomet måste hästen visas riden dock inte hoppad uppsutten utan endast visas i alla 3 gångarter åt båda varven, inga som helst krav på form.

Va där det som inte går att komma åt? Kan du inte öppna proppen? Det kan jag iaf, och sista dag då anmälningen måste ha kommit till dom är den 25 april, likaså betalningen!
Såg att erat ridprov skulle vara utomhus, om det inte va dåligt väder;)
Genrep står det oxå, den 20 april.. Då kan man anmäla sig o vara med! Ska du det?

Joda, det gick bra att köra honom han stod bara och flåsade lite, annars ingen fara..!
JAg har inte anmält ännu, ska vänta lite till och se:D

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Rebecka83
·
Träning Jag hoppas att min tråd hamnar rätt nu, jag var lite osäker. Annars ber jag någon vänlig själ att flytta den till sin rätta plats...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 395
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4