3-årstestet

Sv: 3-årstestet

GUD va kul kan man få stam och bild kanske!!

Oh, tack! :o Han hamnade på delad förstaplats, så det var roligt! Stam Riccione-Don schufro. Har tyvärr ingen bild här, men jag tror att det kommer en i Ridsport med lite tur. Det lustiga är att skritten normalt är hans klart bästa gångart, och den fick han "bara" 8 på den här gången. Annars ligger den mellan 9 och 10 på en bra dag. Kul att ha en fin häst! :)

vilka super betyg:love:
Kan du verkligen vara nöjd med tycker jag!

Tycker du ska åka till flyinge! var där med min 3 åring för några årsen och det var super kul och en rolig erfarenhet tycker jag

Å, berätta mer! Vad behöver de kunna och vad är det som bedöms? :bump:

Å, berätta mer! Vad behöver de kunna och vad är det som bedöms? :bump:

nu visade jag ju in som hopptalang,(mest för skoj skull, då det igentligen är dressyr stam på min) men kollade på dressyren.

Av vad jag (som bara stod i publiken) såg och själv kunde bedömma så ska hästen kunna länga och korta sig utan att bli springig och obalanserad, stadig i formen, galoppen på de bäst placerade (var årgången då First Wish blev förstaplacerad) var välbalancerade och med välundersatta bakben i uppförsbacke (fattningarna var utan dess like på vissa av dem:love:)
Kommer inte ihåg om det visades någon skänkelvikning/enkla byten/förvänd galopp, men jag skulle gissa på att de bör kommit så pass långt i sin utbildning att de skulle klara det hyfsat iallafall.
Kommer ihåg att de visades i grupper om 3, så de bör ju kunna koncentrera sig på ryttare och inte visa alltför mycket intresse för andra hästar inne på banan:rofl:

Dressyrtalangerna tycker jag personligen har betydligt större press på sig än de på hoppsidan! att jämnföra hopp och dressyren för 3 åringarna är nästan fel för dressyrhästarna är så mycket längre i sin utbildning.

Har ju inte sett dig rida eller så, men jag skulle nog råda för dressyren att leja någon för visningen som har erfarenhet och gjort det innan.....De ska ju få en ärlig chans att visa sin bästa sida tycker jag.
Själv skakade jag nervösitet där jag stod på läktaren då min häst visades:D

Din fick ju toppen poäng, så det borde ju inte vara några problem;)

Svarar i denna tråd oxå..

Nu är 3-årstestet avklarat för mig och min Cornetto oxå. En väldigt rolig upplevelse, men oj vad jag va nervös. Dock hade jag med mig en något matt häst, som brukar vara super fin i löshoppningen. Men framåtbjudningen va inte på topp. Vääääldigt varmt oxå..
Men han fick dessa poäng:
TYP - 8 Ädel, långlinjerad
HHB - 8 Vackert huvud, välformad hals, bra sadelläge, sluttande kors
EXTR - 8 Bra ledgångar, ngt tät och tåvid bak
SKRITT - 8 Vägvinnande, energisk, taktmässig
TRAV - 7 Taktmässig, ngt oelastisk
GALOPP - 7 Energisk, rytmisk. Ngt obalanserad
TEKNIK OCH FÖRMÅGA - 7 Ngt svag bjudning
TEMPERAMENT & UTVECKLINGSBARHET - 7 Svårpåverkad, sansad

46p som dressyrtalang
45p som hopptalang
KLASS 1 och godkänt ridprov!

Är nöjd med min kille, dock vet jag att både han och jag kunde bättre. Men man vet ju aldrig hur unghästar ska reagera och jag är glad att han va så lugn som han va!
Dock är jag lite besviken på ridprovet, min herre hade bestämt sig att jag inte skulle få sitta upp. Och domaren blev lite irriterad att det tog sån tid. Väl uppe så va han väldigt trött och det gjorde att min ridning inte blev den bästa precis. Men vi blev godkända iaf:D

Och i mina ögon va min pärla den absolut snyggaste på hela dagen :love:Han drog till sig många blickar oxå!:love::love: Älskar min herre!

Bilder kommer..

*KL*

Jag svara väl också i den här tråden.

Treårs är avklarat! Hade precis som Lord_calvert med mig en aningens matt häst som reagerade precis tvärtemot vad vi hade föreställt oss :grin:. Hon var otroligt lugn och sansad och verkade högst konfundersam i både löshoppningen och lösgaloppen. Hon som annars har haft problem med att "coola ner" och hoppa avspänt då hon mer har skenat som en blådåre, gick med rätt dålig bjudning :eek:.

Sen mättes hon inte till mer än 156 cm så det drog ner poängen rätt rejält faktiskt. Är nöjd ändå men såhär i efterhand så är det lätt att vara efterklok och jag inser att om vi hade drivit på henne mer i lösgaloppen så hon hade kommit igång bättre så hade hon även hoppat mycket bättre....men men...

Typ: 7
HHB: 7
EXTR: 7
SKRITT: 8
TRAV: 8
GALOPP: 8
TKN: 7
TEMP: 6

Klass I som dressyrtalang och klass II som hopptalang.
Genomförde även ett godkänt ridprov och fick där mkt god kritik.

Bild fr. innan ridprovet

20336442.jpg

*Knapplånar lite*

Härligt att det gått så bra för alla på 3års.
Själv ska jag min visas på lördag i Sundsvall och jag har redan svårt att sova.

Tjejen som skulle visa, har fått förhinder, så det blir jag själv som får visa istället. Jag som ens aldrig varit på ett 3års börjar nu bli lite nervös. Mina förväntningar är därför låga och kommer bli hel nöjd om hästen sköter sig som den ska.

Återkommer när allt är över :)

kl

Igår visade jag och medhjälpare min fuxa på Plönninge. Hon skötte sig mkt väl och fick klass ett som dressyrtalang med poängen: 887887-46p och som hopptalang 887767-43.

Med tanke på att hon vilat från träning pga en spark 5veckor innan och bara varit igång sista veckan så är jag jättenöjd.
Ridprovet skippade vi då inte förberedelsetiden räckt till riktigt.

Stammen på Abbey Road är e: Danzas- Dragon- LongJohn**

Abbeyfltad.jpg

Tack!

Hon är en riktig raring som älskar människor och nästan slår knut på sig själv för att vara till lags (ibland med korslutning som följd:p).

I dag har en våra uppfödningar visats på Strömsholm
Typ 8
Hhb 8
Extr 8
Skritt 7
Trav 9
Galopp 7
Lösh tf 7
Lösh temp 6

Såg henne inte själv, men en vän sa att hon var spänd
Stam Silvano-Heslegårds Weltmeister-Tilden xx

Hur vanligt är det att dom maxar hindret, och sen bara ger en 7 i betyg?
En 6a i temp, trots att hon missbedömde hjälphindret på sista språnget och fick med sig bommen mellan benen och trampar om och gör ett stort luftigt språng över maxat hinder.

Jag ställer mig frågande till den bedömingen, ingen annan häst jag såg fick hoppa så högt men dom fick ändå bättre betyg.

Till saken hör att det är "oren" stam fast gröna papper (av misstag) och att hästen är pytteliten, hoppdomaren ville först inte bedöma hästen alls.

Vet inte hur pass vanligt det är men samma sak hände med min pålla. Hon hoppade hindret på maxhöjd och fick utlåtandet svag framåtbjudning och dåligt självförtroende men god teknik. Hon varken rev eller stannade på maxhöjden. Fick ändå bara 7 resp 6.

Hur vanligt är det att dom maxar hindret, och sen bara ger en 7 i betyg?
En 6a i temp, trots att hon missbedömde hjälphindret på sista språnget och fick med sig bommen mellan benen och trampar om och gör ett stort luftigt språng över maxat hinder.

Jag ställer mig frågande till den bedömingen, ingen annan häst jag såg fick hoppa så högt men dom fick ändå bättre betyg.

Till saken hör att det är "oren" stam fast gröna papper (av misstag) och att hästen är pytteliten, hoppdomaren ville först inte bedöma hästen alls.

Men nu förstår jag inte vad du menar. Min uppfödning har inte oren stam. Mamman har gröna papper och är premierad. Hon är inte heller pytteliten. Du måste mena någon annan.

Jag pratar om min häst.

Har löshoppat henne under 1 års tid hos en annan hoppdomare som inte förstod bedömningen på någon av de hästar han tränat.

Ah vad kul en till som var på Plönninge.

I går (söndag 18/5) gjorde min lilla Tara sitt treårstest.

Hon mättes in på 161 cm :D (glad då hemma har jag bara lyckats mäta henne till 158 cm, har likadan mätsticka som dommaren hade men med största sannolikhet så gör jag inte riktigt rätt).

Hon skötte sig utmärkt och fick ungefär de poäng jag trodde hon skulle få.

Typ 8
Hhb 7
Extr 7
Skritt 7
Trav 7
Galopp 7
Lösh tf 7
Lösh temp 6

Dvs 43 som dressyr och 42 som hopp. I vanliga fall så har hon en 8-9 på galoppen men den var för dagen inte riktigt så bra. Tror att hon växer lite (ser för tillfället lite överbygd ut, men det var inget som dommaren kommentera) och/eller har lite träningsvärk då hon även tappade traven lite bak under ridprovet (godkänd).

7:an på skritten och traven kändes roligt att få då vi har tränat en del i visning för hand. Tara tycker inte att det är det roligaste här i livet och jag var lite rädd för att hon kanske bara skulle få 6-or. Men igår var hon framåt och villig att visa upp sig.

Fick för övrigt bra kritik från tre mycket trevliga dommare. Fick även kommentaren "Trevligt visad" (fast det kanske de sa om alla).

Tycket att det hela flöt på väldigt bra och alla var lika trevliga trots att detta var 4:e dagen som treårstestet hölls. Det enda negativa är att det fanns inte en enda skylt som visade vägen till treårstestet på Plönningeanläggningen (ingen som någon av oss tre som var med i bilen såg i alla fall och vi velade runt litegrann innan vi hittade rätt).

Mvh

Tora

Visade 17/5 i Sundsvall
Typ 8
Hhb 8
Extr 8
Skritt 7
Trav 7
Galopp 7
Lösh tf 7
Lösh temp 7
= 45 gång. klass 1
= 45 hopp. klass 1
H5-webb.jpg

Är jättenöjd då jag för en månad sedan inte trodde vi skulle komma till start pga balltramp.

Valack e.Richfield-Vivaldi-Unesco

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Rebecka83
·
Träning Jag hoppas att min tråd hamnar rätt nu, jag var lite osäker. Annars ber jag någon vänlig själ att flytta den till sin rätta plats...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 395
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar