3-års test

Sv: 3-års test

Så personligt på hoppande tycker du också är okej?

Du skrev tittar man på hur dressyrhästar ofta hoppar så saknar de ofta helt ryggverkan.

Du påstår med andra ord att dom flesta dressyrhästarna hoppar dåligt. Är inte det att dra alla över en kam? Och vad är det som säger att en dressyrstammad häst ska dressyra och inte hoppa?

Jag kan mycket väl läsa och det jag läser från dig är oftast väldigt negativt och tråkigt.
 
Sv: 3-års test

Vet du vad ordet OFTA betyder ? Om inte slå upp det i ordboken, blir rätt tröttsamt när någon påstår att man skrivit något man inte har och dessutom tom citerar det man skrivit där det klart framgår att man inte alls skrev det den påstår att man skrev.
 
Sv: 3-års test

Vilka av hästarna har du sett film på ? Har du någon länk för iså fall skulle jag vilja se filmerna och se om jag kan friska upp mitt minne...jag såg ju som sagt alla (den sista helgen) och jag av vad jag minns så håller jag inte med dig. Tvärt om, dressyrhästarna med höga poäng *var* förvånansvärt bra även i ryggverkan.
 
Sv: 3-års test

Har tyvärr inga länkar det cirkulerar filmer på ett stort antal hästar från dessa visningar för att folk på plats reagerade mkt på poängsättningen och började filma, dessa har sedan skickats till en hel del olika kunnigt folk för åsikter (såg dem hemma hos en vän som fått dem skickade till sig), skulle gissa att tanken är att gå vidare med dem om åsikterna är den samma från de som fått dem tillsända.
Blir mer och mer uppmärksammat nu mer vid avvikande bedömningar bollen har väl börjat sättas i rullning antar jag iom de uppmärksammade fölvisningarna och annat rabalder runt det.
 
Sv: 3-års test

Vet du vad ordet OFTA betyder ? Om inte slå upp det i ordboken, blir rätt tröttsamt när någon påstår att man skrivit något man inte har och dessutom tom citerar det man skrivit där det klart framgår att man inte alls skrev det den påstår att man skrev.

Håll en trevlig ton i tråden! I ovanstående och flera andra inlägg i tråden är du otrevlig. Man kan hålla en god ton även om man inte tycker lika.

Görel - moderator
 
Sv: 3-års test

Vet du vad ordet OFTA betyder ? Om inte slå upp det i ordboken, blir rätt tröttsamt när någon påstår att man skrivit något man inte har och dessutom tom citerar det man skrivit där det klart framgår att man inte alls skrev det den påstår att man skrev.

Och du har uppenbarligen också problem med läsförståelsen... då ZanMiguel skriver att du påstår att de FLESTA dressyr hästar har dålig rygg... det är ju precis så du skriver...

Tycker du ska tänka efter lite innan du skriver, tråden skulle vara mycket trevligare utan att du har den attityden du har.

MVH Russin8
 
Sv: 3-års test

Och du har uppenbarligen också problem med läsförståelsen... då ZanMiguel skriver att du påstår att de FLESTA dressyr hästar har dålig rygg... det är ju precis så du skriver...

Tycker du ska tänka efter lite innan du skriver, tråden skulle vara mycket trevligare utan att du har den attityden du har.

MVH Russin8

Jadu läs igen och se vad ZM skriver i första påstår hon att jag skriver att alla gör det........... Sen ändrar hon till de flesta.
Och nej jag har inte någonstans skrivet att de flesta gör det, jag har skrivit ordagrant att det OFTA är det problem dressyrhästar har med hoppning. Jag kan inte se på vilket sätt du tillför någonting genom att hoppa in som någon form av tolk när du bara tolkar ordagrant vad som redan står ???

Jag kan inte hjälpa att ZM känner sig trampad på tårna och känner ett behov av att hävda sig, vi har inte diskuterat hennes häst hoppar man in i diskussioner med att börja med att ljuga om vad andra i diskussionen har sagt dessutom långt efter den avslutats då får man skylla sig själv om man blir ifrågasatt om sin läsförståelse, men hon hade väl en dålig dag och kände för att dra igång någonting........
 
Sv: 3-års test

...och med den logiken är du konstant trampad på tårna och har alltid en dålig dag. För det finns ingen som hävdar sin åsikt som du gör.
 
Sv: 3-års test

Jadu läs igen och se vad ZM skriver i första påstår hon att jag skriver att alla gör det........... Sen ändrar hon till de flesta.
Och nej jag har inte någonstans skrivet att de flesta gör det, jag har skrivit ordagrant att det OFTA är det problem dressyrhästar har med hoppning. Jag kan inte se på vilket sätt du tillför någonting genom att hoppa in som någon form av tolk när du bara tolkar ordagrant vad som redan står ???

Jag kan inte hjälpa att ZM känner sig trampad på tårna och känner ett behov av att hävda sig, vi har inte diskuterat hennes häst hoppar man in i diskussioner med att börja med att ljuga om vad andra i diskussionen har sagt dessutom långt efter den avslutats då får man skylla sig själv om man blir ifrågasatt om sin läsförståelse, men hon hade väl en dålig dag och kände för att dra igång någonting........

Du anser alltså att du bättre kan avgöra om en häst använder ryggen genom att titta på en film än vad en utbildad erfaren dommare på plats kan?
Vet inte jag, men ibland kan det kanske vara så att det svider för uppfödare till hopphästar att dressyr stammade hästar hoppar bättre....
 
Sv: 3-års test

Så du påstår att "alla" dressyrhästar hoppar med dålig rygg?
Min "dressystammade" fick 88 i hoppningen och att han använder ryggen väl. Samt god bak och fram bens teknik.
Dom hästarna som var bäst i hoppningen på Strömsholm förra helgen var dressyrstammade, Skovens Rafael och Qourterback.... dom hoppade 9-10 respektive 10-10. Tror inte att dom hoppade med dålig rygg för då får man inte dom poängen.:grin:

Måste bara inflika att Quaterback är mer än väl hoppstammad på både mammas sida och pappans sida.

Brandenburger är hopphingst e. Beach Boy som är väldigt välkänd i Sverige och på pappans sida där Galoubet A ligger.

Vill nog säga att Quaterback är mer än väl en dubbeltalang genom sina linjer
 
Sv: 3-års test

Redan efter ditt första inlägg här där du tyckte att tråden var onödig så tänkte jag direkt att där är någon det inte gått så bra för på 3-års, sån trist attityd.

Också märkligt hur dina hästar alltid har otur med underlag, domare och Gud vet allt, men alla andras hästar är det en massa fel på, trots högre poäng. Vill minnas att det var samma när du visade på bruks...
 
Sv: 3-års test

Redan efter ditt första inlägg här där du tyckte att tråden var onödig så tänkte jag direkt att där är någon det inte gått så bra för på 3-års, sån trist attityd.

Också märkligt hur dina hästar alltid har otur med underlag, domare och Gud vet allt, men alla andras hästar är det en massa fel på, trots högre poäng. Vill minnas att det var samma när du visade på bruks...

Bara att buga åt dina så träffande ord till Gylle.

Gylle: Du har säkert mycket kunskap och erfarenhet att bidra med men din attityd och ditt sätt att sätta sig över utbildade erfarna domare och andra personer är tråkigt. Du blir inte särskillt trovärdig när du inte är objektiv när det gäller egna kontra andra hästar och deras bedömning. Kan du inte hitta ett sätt att dela med dig och diskutera utan att vara otrevlig eller alltför subjektiv..?
 
Sv: 3-års test

Jag håller med, QB-Beach boy är ingen ren dressyrstam.

Såg man hästarna live så såg man att de var riktiga 10poängare.
Otroligt snygga rakt igenom med bra gångarter och hopptalang.
Vilket alla tre domare höll med om.
 
Sv: 3-års test

Redan efter ditt första inlägg här där du tyckte att tråden var onödig så tänkte jag direkt att där är någon det inte gått så bra för på 3-års, sån trist attityd.

Också märkligt hur dina hästar alltid har otur med underlag, domare och Gud vet allt, men alla andras hästar är det en massa fel på, trots högre poäng. Vill minnas att det var samma när du visade på bruks...

Snacka om kvalificerat skitsnack som du inte har en enda aning om.

Det är säkert jag som hittat på att underlaget var katastrof första dagen i Bollerup, det var säkert för att jag hittat på som de sedan flyttade hela löshoppningsringen till dagen efter, tänk vilken makt jag har..............

Du tror på fullaste allvar alltså att det inte påverkar hästarna att de inte kan röra sig i ridhuset utan att hålla på och ramla ? Att de vrickar sig och sådant påverkar naturligtvis inte alls deras prestation...........
Jag hade varit evigt tacksam om jag hade sluppit hoppa någon häst på det underlaget, jag finner det inte särskilt roligt att nu ha en halt 3 åring som borde varit ute på bete och härjat redan.

Att i frågasätta tråden har inte ett spår med mina treårs resultat att göra som du kanske också såg när jag skrev varför jag tyckte tråden var onödig.
Gått dåligt på tre års ? Nä inte för någon av dem på de bitar de fick en chans att visa. Diplom brukar sällan anses ha gått dåligt, inte heller att ha fått 8/9 på hoppningen av den domaren dessutom på trött häst som inte visade max i slutet. En bra måttstock dessutom eftersom det är den häst som hoppar sämst av dem normalt......
 
Sv: 3-års test

Fast det var nog bara två domare :) Alla vi som var i ringen hela helgen var eniga om vilka hästar som glänste
Det är på kvalitén som det brukar vara två hoppdomare
 
Sv: 3-års test

Bara att buga åt dina så träffande ord till Gylle.

Gylle: Du har säkert mycket kunskap och erfarenhet att bidra med men din attityd och ditt sätt att sätta sig över utbildade erfarna domare och andra personer är tråkigt. Du blir inte särskillt trovärdig när du inte är objektiv när det gäller egna kontra andra hästar och deras bedömning. Kan du inte hitta ett sätt att dela med dig och diskutera utan att vara otrevlig eller alltför subjektiv..?

Det är för det första inte jag som har ifrågasatt domarna på det stället det är andra mkt erfarna med mkt kött på benen som gjort det du tror alltså allvarligt att det inte ligger något bakom när människor med stor erfarenhet tom gör sig jobbet att stå och filma en massa hästar för att sedan kopiera det till ett stort antal skivor och betala porto för att skicka ut dessa skivor till flera för åsikter. Och tilläggas skall vilket även poängterades på filmerna de som filmade varken visade eller hade anknytning till någon häst på den visningen.

Vad gäller om jag är subjektiv eller inte med mina egna så fick jag bassning så sent som några veckor innan 3 års att jag är alldeles för hård i min bedömning av dem av rutinerad domare :cool:
Den med diplom var jag tveksam att visa för den inte var tillräckligt färdig än och därmed inte tillräckligt bra i hoppningen och först efter att ha inhämtat åsikter från hoppdomare så blev han anmäld.
Ribban ligger rätt högt på vad som anses som bra hoppning här och de har lite konkurrans att hävda sig mot. De som är visade på 3 års visningar av de som står i stallet just nu har hopppoängen 9/9, 10/10, 9/8 och 8/9 till det två ovisade som ligger klart uppe i toppskiktet av dem här hemma. Så nej jag är inte särskilt subjektiv med mina egna, tvärtom får jag även alltid höra när jag har spekulanter här tex.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 315
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp