3-års test

Sv: 3-års test

Vad kul att den som "vann" i Bollerup (hopp) var ett litet sto! 158 cm. Där ser man vad småttingarna kan!
 
Sv: 3-års test

Avbröt domaren hoppningen på din första häst då? Och ändå fick den slutbetyg? Det är mot reglementet.
 
Sv: 3-års test

Ehhhhhh du kanske ska ha lite mer på fötterna innan du försöker dig på att kasta skit lite kunskap tex hade väl inte varit fel........

Jag har inte visat någon häst för JO på många år men satt och kollade på när han dömde så sent som i Flyinge och nej han var inte generös med poängen överlag.

Och vad gäller HJ så var för övrigt min en av få som lyckades locka 9a ur honom och den andra avbröt löshoppningen pga att underlaget inte höll så nej det påståendet gjorde jag knappast för att mina gått dåligt.
Många år med unghästar gör att man har rätt bra koll på bedömningarna.

Det är allmänt känt bland de som är aktiva visare att olika domare har olika nivåer knappast något nytt under solen precis.

För att motiveringen till att han bara fick en sjua var just stor han har inte en typ som annars motiverar till att bara få en sjua tvärtom har de rutinerade gnabbats om ifall han skulle lyckas knipa tom en en nia, under åtta har ingen ens drömt om det får man inte på en högställd långbent häst utan några "brister" i exteriören. Till hans nackdel vad gäller storlek är att han dessutom ser ut att vara ytterligare betydligt större än vad han är vilket ju förstärker intrycket ytterligare att han är väldigt stor.

Jag har på fötterna..........
Jag har inte påstått att du har haft JO som bedömt dina hästar bara att du har en massa åsikter om att andras hästar är högt bedömda medan dina egna hästar hittar du på ursäkter och fel i underlag och domares bedömning.... Och du bröt inte med någon av dina hästar för då hade de inte fått resultat. Det blev bara inte bättre den dagen. 44/42p och 44/47p
Känns som du tycker att domaren varit lite snål pga storlek och gett din häst en 7:a på typ, vilket är intressant då du tycker att de bedömer för snällt i andra fall Myggan_ox häst... tex Om du kollar bedömningarna från B hittar du två andra hästar som var större än din och som fick högre betyg på typ... konstigt?!? Tycker att din attityd i 3-årstest tråden är riktigt tråkig och du är definitivt inte objektiv när det kommer till dina egna hästar...

Om man kastar onödig skit och har otrevlig attityd får man var beredd på att ta en del själv. Och jag har en hel del erfarenhet, vi har visat unghästar både inom familjen ca 4st/år och på det stället jag jobbade som hunghästberidare. Där ägaren för övrigt är unghästdomare och GP-domare, fött upp två godkända väl använda SWB hingstar.
 
Sv: 3-års test

Jasså bröt vi inte löshoppningen det var intressant ? Jo löshoppningen avbröts efter att han hoppat för godkänt efter höjningen gjorde han en rejälv rumpel i hörnan som var katastrof hal och ramlade mer eller mindre in över hjälphindret då valde vi att bryta som man alltid har rätt till efter att de hoppat för godkänt, han fick hoppa ett litet lågt räcke för att få en snäll avslutning. Helt rätt val var det då hästen var halt dagen efter och tyvärr fortfarande är det en vrickning i kotan.

Att två andra fick högre även om de var större är väl inte det minsta konstigt de skulle kanske legat ett poäng högre än de gjorde om de inte varit så stora, precis som min. Är det svårt att förstå att hästen fick motivationen STOR till poängen ? Och jag har visat/sett tillräckligt många hästar bli bedömda för att veta att den typen normalt inte ger 7 på typ poängen om han varit av "normal" storlek. Högställda långbenta hästar får inte 7a på typ.
 
Sv: 3-års test

Fast nu var jag ju där och iaf muntligt så beskrevs typen även som av det lite tyngre slaget. Stor av det lite tyngre slaget (även om det bara är lite) och stor av det lättare slaget är nog det som avgör skillnaden mellan en 7a och en 8a även om mankhöjden är densamma. Jag tror inte det är så enkelt som att de sätter en poäng, kollar om mankhöjden överstiger önskad och isåfall drar ifrån.
 
Sv: 3-års test

Det var en till Bocelli med dubbeldiplom på Strömsholm. En riktigt fin skimmelmärr.

Lite lustigt på Strömsholm denne helgen är att hälften av hoppdiplom faktiskt kneps av gångartstammade hästar och att de två bästa med 52 poäng var gångartshästar.

Hej Vad roligt att du tyckte vår uppfödning var fin.
Själv gillar vi henne skarpt trots att hon är en riktig märr:

Helt riktigt fick Beauty QRE E: Bocelli U: Miranda (6) E: Magritte dubbel diplom
Gångarter 48 med bedömningen 987 798 på gångarter samt 99 i löshoppningen(50 totalt).

Vi hade även en annan avkomma som gick 3 årstestet fast på lördagen.

Han fick 46 i dressyr och 45 i hoppning
788 878 och två 7or i hoppningen. Var aldeles för het i hoppningen.
E: Nobel U: Terra Nova (f.2)- Amiral
 
Sv: 3-års test

Hon var jättefin! Nobelavkomman har jag inget minne av, visades den också på Strömsholm?
 
Sv: 3-års test

Inte enligt reglementet.

Jodå all höjning efter 110 som de måste hoppa för att få godkänt är frivillig men om man vill ha högre poäng så måste de hoppa de högre hinderna. Många dressyrhästar som väljer att avbryta efter 110 för att inte riskera något, blir lite tokigt när man vill se om en gångartshäst möjligen även nedärver bra hoppning för man vet inte när man tittar på resultatet om de bara har hoppat för godkänt eller fortsatt.
Det är precis samma som på bruks det går att hoppa ett lättare alternativ för godkänt men då kan de inte få de högre poängen då måste de hoppa det högre alternativet också.
 
Sv: 3-års test

Hon var jättefin! Nobelavkomman har jag inget minne av, visades den också på Strömsholm?

Hej

Nej Nobelavkomman visades i trollhättan tror jag det var.
Himla roligt att få så fina uppdateringar av deras nya ägare. :-) O massor med bilder på dem.

Skimmeldamen fick tom vara med i tidningen ridsport.
 
Sv: 3-års test

Tänkte väl det, eftersom jag vet vem stoet är tycker jag att jag borde ha kommit ihåg:)
 
Sv: 3-års test

Aha trodde du att du visste vem beauty var :)

Ja Nova är inget sto man glömmer. Men tyvärr så fick hon avlivas i våras i samband med fölningen :'( så Norton är hennes näst sista avkomma. Den sista är e briar o bor fortfarande hemma
 
Sv: 3-års test

Tittar man på hur dressyrhästar ofta hoppar så saknar de ofta helt ryggverkan i språnget vilket även var fallet på de video jag sett i år, kvicka hästar med hyffsad benteknik men som inte alls hoppar med ryggen som fick bra poäng. Dessa kommer aldrig att bli några bra hopphästar mer än möjligen för småklasser sen måste hästen använda ryggen annars kommer de bara att bli flacka och leka plockepin, det går inte att hoppa större klasser med en häst som inte använder ryggen.

Så du påstår att "alla" dressyrhästar hoppar med dålig rygg?
Min "dressystammade" fick 88 i hoppningen och att han använder ryggen väl. Samt god bak och fram bens teknik.
Dom hästarna som var bäst i hoppningen på Strömsholm förra helgen var dressyrstammade, Skovens Rafael och Qourterback.... dom hoppade 9-10 respektive 10-10. Tror inte att dom hoppade med dålig rygg för då får man inte dom poängen.:grin:
 
Sv: 3-års test

Så du påstår att "alla" dressyrhästar hoppar med dålig rygg?
Min "dressystammade" fick 88 i hoppningen och att han använder ryggen väl. Samt god bak och fram bens teknik.
Dom hästarna som var bäst i hoppningen på Strömsholm förra helgen var dressyrstammade, Skovens Rafael och Qourterback.... dom hoppade 9-10 respektive 10-10. Tror inte att dom hoppade med dålig rygg för då får man inte dom poängen.:grin:

Är du inte läskunnig eller vad är ditt problem ? Läs det du citerar igen och fundera lite på om du kanske har problem med läsförståelsen.............

Jag har tyvärr sett filmer på flera av hästarna som gick där och fick bra poäng, ryggverksamhet var väl inte deras starka sida precis...............
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 316
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 674
Senast: Freazer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp