3-års test

Sv: 3-års test

Oj vilka veka bakkotor otroligt att hon lyckades få en sjua med dem de brukar åka ner som en sten på det, dessutom är hon väl även ordentligt intåad fram (ser ut så på ridningen). Se till att stödja upp de där bakkotorna ordentligt med rätt skoning de kommer ge problem annars.
Men liten är hon väl inte ?
 
Sv: 3-års test

Inte alls innåttåad fram, fick dessutom inte någon kommentar på det. Veka kotor bak har hon. Hur hon kunde få sina betyg? Får be dig vända dig till domaren med den frågan, inget jag kan svara på. ;) Tack för tipset med skor. :)
Hon är 160 cm och dessutom lite tunn. Hade önskat att hon var lite större och lite mer massa. Men en fin ridhäst kommer hon att bli i vilket fall, det är jag helt övertygad om.
 
Senast ändrad:
Sv: 3-års test

I ridningen är hon i alla fall intåad titta själv på ridfilmen så sätter hon det vita fram hela tiden intåat och briljerar med benet i rörelsen hela tiden i traven vilket de inte gör om de inte är intåade.
Så veka bakkotor brukar straffa ut betyget betydligt mer har aldrig sett någon få så högt som 7 med så veka bakkotor de brukar förr hamna på en 5 eller möjligen en 6 iom att det påverkar hållbarheten så mkt så brukar det "straffas" hårt. Så domaren var helt klart "snäll" mot vad de brukar vara när hon fick en 7a på benen.
 
Sv: 3-års test

I regel krävs fler än ett fel på benstället för att de ska få under 7:a, eller också just att rörelserna är hämmade eller att felet är så grovt att det påverkar hållbarheten.
 
Sv: 3-års test

Ja, vad ska jag säga? Det är väl detta som är med bedömning?
Nu är det bedömt på detta vis - inget jag kan påverka på något sätt. Jag är absolut inte missnöjd på mina poäng eller tycker att vi borde fått något annorlunda utan bara jättenöjd med vår insats idag. Jag hade inte innan några som helst förväntningar på vad hon borde eller inte borde få. Vad som blir av henne kan endast framtiden visa och hon är en underbar häst. :D
 
Sv: 3-års test

I regel krävs fler än ett fel på benstället för att de ska få under 7:a, eller också just att rörelserna är hämmade eller att felet är så grovt att det påverkar hållbarheten.

Inte av de domare som brukar dömma häromkring i alla fall, just veka bakkotor brukar de kapa dem runt fotknölarna för, vet mer än en häst som fått 5 på det trots i övrigt helt korrekta ben och de hästarna har inte ens varit så veka som denna för övrigt ser du väl själv att den även biljarderar fram så den är ju inte korrekt i rörelsen för övrigt heller när det gäller benen. Vet dock inte om de dömmer hårdare på hoppstammade hästar med det problemet iom att det är fullkomligt förödande för hållbarheten som hopphäst en dressyrhäst klarar sig kanske lite bättre, dock skall de ju inte dömma exteriören utifrån inriktning på unghästarna.
 
Sv: 3-års test

Inte av de domare som brukar dömma häromkring i alla fall, just veka bakkotor brukar de kapa dem runt fotknölarna för, vet mer än en häst som fått 5 på det trots i övrigt helt korrekta ben och de hästarna har inte ens varit så veka som denna för övrigt ser du väl själv att den även biljarderar fram så den är ju inte korrekt i rörelsen för övrigt heller när det gäller benen. Vet dock inte om de dömmer hårdare på hoppstammade hästar med det problemet iom att det är fullkomligt förödande för hållbarheten som hopphäst en dressyrhäst klarar sig kanske lite bättre, dock skall de ju inte dömma exteriören utifrån inriktning på unghästarna.

Fast Jan-Ove brukar väl användas väldigt flitigt av föreningarna i Skåne. :grin:
 
Sv: 3-års test

Fast Jan-Ove brukar väl användas väldigt flitigt av föreningarna i Skåne. :grin:

Ja och han brukar aldrig behöva mer än en sak för att sänka benbetygen under 7, du kanske skulle läsa vad jag svarade på innan du svarar....................

Cirkus hävdade att det behövs mer än ett fel på benen för att få under 7, det var det jag svarade på med inlägget du citerar.
 
Sv: 3-års test

Fördelen är ju då att lyckas man få höga betyg av den hoppdomaren har man ju något riktigt bra i stallet :) Hellre det än domare som sätter höga poäng bara för att de är snällare, det gynnar ju inte någon (mer än ev försäljning om köparen bryr sig om 3års testet).
 
Sv: 3-års test

Det krävs nog extremt mycket fel om benstället är under 7. I Åstorp var det en häst som jag såg som var betydande tåtrång fram, hjulig bak, marktrång och ostabila haser (domarens uttalande), som fick en 7a.
 
Sv: 3-års test

Jo man själv vet det, dock hjälper ju inte det så mkt när det sedan inte går att se vem som dömde hästen det är något som är helt sanslöst dåligt, det går inte att på något enkelt sätt se vilka domare som dömt vilka tester när propositionen där det står väl är borta skulle ju helt klart stått i alla fall även på resultatlistorna vilket det inte gör. Har man sparat gamla ridsport så går det att leka detektiv och kolla de gamla artiklarna från testet ifråga och se vem som var domare något annat sätt har jag inte hittat som man kan hitta uppgiften på. Det skulle ju framgått tex genom initialer även på blup vilka domare som dömt så att man på ett enkelt sätt kunde se det. Sitter man och kollar upp hästar på blup så har man ingen aning om ifall den fått sina poäng av en snål eller generös domare.
Borde inte vara så svårt tycker man att få bedömningarna lite mer likriktade tex genom träffar där domarna får bedömma en hel hög hästar först individuellt och sedan öppet diskutera motiveringarna och komma till en mer samstämmig syn på när de olika poängen skall användas.
Sen verkar det vara så att vissa domare bländas av vissa saker men helt verkar "skita" i vissa saker som ändå är en väldigt viktig beståndsdel i hoppningen. Tex har jag i år sett flera video från en bedömningsplats där hästar med svag ryggverkan fått höga poäng intressant är att på den platsen fick plötsligt ett flertal dressyrhästar höga poäng i hoppningen just ryggverkan brukar vara den springande punkten som dressyrhästarna missar på i hoppningen. Blir ju väldigt missvisande poängsättning om man sätter höga poäng på hästar som saknar ryggverkan i hoppningen för de kommer aldrig att bli några bra hopphästar.
Nej fram för en mkt mer likriktad poängsättning där alla ligger på samma nivå alltså inte att alla skall bli generösa eller att alla skall bli snåla utan det optimala är ju naturligtvis att de möts på mitten och varken är snåla eller generösa utan har samma krav för samma poäng.
 
Sv: 3-års test

Det krävs nog extremt mycket fel om benstället är under 7. I Åstorp var det en häst som jag såg som var betydande tåtrång fram, hjulig bak, marktrång och ostabila haser (domarens uttalande), som fick en 7a.

Även det är tyvärr helt individuellt från domare till domare vissa använder bara 7 och 8 i stort sett oavsett vad de har framför sig medans andra använder skalan betydligt mer. 6 or är inget ovanligt alls på benen och de behöver inte ha några större avvikelser för att få det från vissa domare.
Visade bla en för några år sedan som var intåad på ett fram ben i övrigt helt korrekt = 6, en annan benämdes som lindrigt parallelförskjuten i övrigt helt korrekt = 6.
 
Sv: 3-års test

Men alla hästar som får svag ryggverkan hoppar väll inte dåligt för att dom får det vid en bedömning och därmed är skithopphästar eller ?

Mia
 
Sv: 3-års test

Men alla hästar som får svag ryggverkan hoppar väll inte dåligt för att dom får det vid en bedömning och därmed är skithopphästar eller ?

Mia

Beror helt på vilken grad av svag ryggverkan finns enormt många olika grader när någon bedöms ha svag ryggverkan, en häst som hoppar med mkt rygg men inte vänder upp det där allra sista kan bedömmas ha ngt svag ryggverkan medans även hästar som helt saknar ryggverkan i hoppningen kan få samma kritik så utifrån kritiken kan man inte avgöra om det kan bli en bra hopphäst iom att spelet för kritiken är alldeles för stort för att vara talande.

Tittar man på hur dressyrhästar ofta hoppar så saknar de ofta helt ryggverkan i språnget vilket även var fallet på de video jag sett i år, kvicka hästar med hyffsad benteknik men som inte alls hoppar med ryggen som fick bra poäng. Dessa kommer aldrig att bli några bra hopphästar mer än möjligen för småklasser sen måste hästen använda ryggen annars kommer de bara att bli flacka och leka plockepin, det går inte att hoppa större klasser med en häst som inte använder ryggen.
 
Sv: 3-års test

Nej, jag hävdade inte alls det. jag citerar mig själv:

I regel krävs fler än ett fel på benstället för att de ska få under 7:a, eller också just att rörelserna är hämmade eller att felet är så grovt att det påverkar hållbarheten.

I det aktuella fallet så kanske biljarderingen inte syntes alls för hand, det syns ju mest på de böjda spåren.

När det gäller hoppning och gångartshästar så har jag inte ett extremt stort material att jämföra med, men på Strömsholm den förra helgen var jag i ringen som funktionär (och såg ca 90 hästar på nära håll) och de gångartshästar som hade bra hopppoäng (vilket var förhållandevis många) så hade de riktigt bra ryggverkan.
 
Sv: 3-års test

Nej, jag hävdade inte alls det. jag citerar mig själv:



I det aktuella fallet så kanske biljarderingen inte syntes alls för hand, det syns ju mest på de böjda spåren.

När det gäller hoppning och gångartshästar så har jag inte ett extremt stort material att jämföra med, men på Strömsholm den förra helgen var jag i ringen som funktionär (och såg ca 90 hästar på nära håll) och de gångartshästar som hade bra hopppoäng (vilket var förhållandevis många) så hade de riktigt bra ryggverkan.

Inte de jag sett video på därifrån i alla fall de hade typiskt dressyrrygg i hoppningen och fick ändå bra betalt.
 
Sv: 3-års test

Aha då är det synd att de inte utvecklar i bedömningen på vad sätt hästen har svag ryggverkan om den kan yttra sig på olika sätt ?

Tack Gylle för svaret Mia
 
Sv: 3-års test

kl
Det är väl tur att inte lågpoängshästarna har läst här ute för då hade de nog inte hoppat så bra som de gjort på tävling långt senare.:D

i övrigt så tycker jag inte det känns helt bra att börja ifrågasätta mygganox häst. Man får utgå ifrån att domaren vet vad den gör annars kan vi lika gärna lägga ner allt vad bedömningar heter.

Finns avelshingstar som kommit undan med 7 ex "Parallellförskjuten ffa höger fram och tåtrång höger fram".
En annan 7a "Tät fram, biljarderar väster fram, något vinklad och vek bak."

Då får man ändå utgå ifrån att de är hårdare när det kommer till framtida avelshingstar.:)

I år verkade det tom så att inåttåad var av noll intresse då bla minst en godkänd hingst inte ens fick det omnämnt?
 
Sv: 3-års test

Jag måste säga att de jag såg i Åstorp hade ganska mycket "fel" på benen. Jag blev förvånad, det var oerhört många tåtrånga, marktrånga och parallellförskjutna hästar.
Min 2åring har ju lite långa kotor och är lite utåttåad fram, hoppas vi kommer undan med 7 nästa år :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 312
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp