Sv: 3-års test
den som fick 1-2 på hoppningen i Strömsholm, vad gjorde den? Eller vad gjorde den inte kanske man ska fråga.
den som fick 1-2 på hoppningen i Strömsholm, vad gjorde den? Eller vad gjorde den inte kanske man ska fråga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Borde inte vara så svårt tycker man att få bedömningarna lite mer likriktade tex genom träffar där domarna får bedömma en hel hög hästar först individuellt och sedan öppet diskutera motiveringarna och komma till en mer samstämmig syn på när de olika poängen skall användas.
kl
Det är väl tur att inte lågpoängshästarna har läst här ute för då hade de nog inte hoppat så bra som de gjort på tävling långt senare.
i övrigt så tycker jag inte det känns helt bra att börja ifrågasätta mygganox häst. Man får utgå ifrån att domaren vet vad den gör annars kan vi lika gärna lägga ner allt vad bedömningar heter.
Finns avelshingstar som kommit undan med 7 ex "Parallellförskjuten ffa höger fram och tåtrång höger fram".
En annan 7a "Tät fram, biljarderar väster fram, något vinklad och vek bak."
Då får man ändå utgå ifrån att de är hårdare när det kommer till framtida avelshingstar.
I år verkade det tom så att inåttåad var av noll intresse då bla minst en godkänd hingst inte ens fick det omnämnt?
Just den domaren som du anser vara hårdare är tvärtom "känd" för att sätta höga poäng. Han var t ex den enda domaren som satte 100% av fölen i klass I för något år sedan... Det är ju han som dömde myggans häst. Fast jag tycker inte det går att se så stora fel på benen på filmen, tycker det ser ut att vara en trevlig häst med helt ok ben av det jag se.Ja och han brukar aldrig behöva mer än en sak för att sänka benbetygen under 7, du kanske skulle läsa vad jag svarade på innan du svarar....................
Just den domaren som du anser vara hårdare är tvärtom "känd" för att sätta höga poäng. Han var t ex den enda domaren som satte 100% av fölen i klass I för något år sedan...
Nu har du nog snurrat ihop något fullständigt, vi har inte diskuterat någon domare som bedömmer föl.
De domare vi pratat om ang generösa resp snåla är hoppdomare och inte exteriördomare, hoppdomarna brukar inte så ofta dömma föl
Oj vilka veka bakkotor otroligt att hon lyckades få en sjua med dem de brukar åka ner som en sten på det, dessutom är hon väl även ordentligt intåad fram (ser ut så på ridningen). Se till att stödja upp de där bakkotorna ordentligt med rätt skoning de kommer ge problem annars.
Men liten är hon väl inte ?
Detta har väl inte med hoppdomaren att göra utan det handlar om exteriördomaren (som även dömde alla föl till klass I).Ja och han brukar aldrig behöva mer än en sak för att sänka benbetygen under 7,
Ett välkänt exempel på hur allvarligt de brukar se på veka bakkotor är ju tex Chicago Z som åkte så det sjöng om det och fick väl en 5a om jag minns rätt och han var inte ens i närheten av så vek som den omtalade hästen.
KL på mig själv.
Har pratat med en kompis om hoppdomaren i Åstorp (som tydligen dömde där förra året också) och efter diskussion drar jag tillbaka mitt påstående om att han dömer snålt. Nu har jag mer på fötterna och mer kunskap
KL på mig själv.
Har pratat med en kompis om hoppdomaren i Åstorp (som tydligen dömde där förra året också) och efter diskussion drar jag tillbaka mitt påstående om att han dömer snålt. Nu har jag mer på fötterna och mer kunskap
Jo, den domaren ligger högt i sina bedömningar jämfört med andra, det har varit uppe flera gånger för diskussion (se nästa stycke). Det var ju han som dömde myggans häst och du tyckte ju själv att det var snällt dömt (men du hade väl inte sett att det var han som dömde). Sällan man vill "erkänna" att domaren dömer snällt när han ofta dömer ens egna hästar... Fast att du jämför myggans hästs ben med Chicago Z är väl ändå rätt magstarkt, C Z har andra fel på sina ben som drar ned poängen.
På tal om "snälla" domare så var det en av orsakerna till att ASVH införde "domar-rotation", dvs att samma domare inte får döma för många år på samma ställe. Det fanns nämligen en benägenhet att vissa domare dömde på samma ställe år efter år och var väldigt tjenis med vissa stora hästägare/uppfödare och det lätt blev lite väl höga poäng på vissa ställen. Det blev väldigt mycket protester från en del håll när man inte fick behålla sin vanliga domare och många ville helt plötsligt inte visa sina hästar alls om de inte fick ha "sin" domare.