3-års test

Sv: 3-års test

den som fick 1-2 på hoppningen i Strömsholm, vad gjorde den? Eller vad gjorde den inte kanske man ska fråga.
 
Sv: 3-års test

Vi hade en häst som vägrade gå över bommarna på 3 årstestet och den fick 0-0 men den här hästen måste nästan ha gått över bommarna då ;)
 
Sv: 3-års test

Den var där helgen när jag inte jobbade så jag vet faktiskt inte.

Kan tänka mig att den hoppade kanske allra första språnget men inget mer. Annars borde den fått 0-0
 
Sv: 3-års test

Borde inte vara så svårt tycker man att få bedömningarna lite mer likriktade tex genom träffar där domarna får bedömma en hel hög hästar först individuellt och sedan öppet diskutera motiveringarna och komma till en mer samstämmig syn på när de olika poängen skall användas.

Pratade med en domaren som jag känner och den berättade att de varit på kurs ca 30 domare och de hade fått sätta individuella poäng och sedan diskuterat med varandra. Det hade varit väldigt överrens om poängen det var bara någon siffra ibland som de inte hade satt lika.
 
Sv: 3-års test

:bow: *tiotio*

kl
Det är väl tur att inte lågpoängshästarna har läst här ute för då hade de nog inte hoppat så bra som de gjort på tävling långt senare.:D

i övrigt så tycker jag inte det känns helt bra att börja ifrågasätta mygganox häst. Man får utgå ifrån att domaren vet vad den gör annars kan vi lika gärna lägga ner allt vad bedömningar heter.

Finns avelshingstar som kommit undan med 7 ex "Parallellförskjuten ffa höger fram och tåtrång höger fram".
En annan 7a "Tät fram, biljarderar väster fram, något vinklad och vek bak."

Då får man ändå utgå ifrån att de är hårdare när det kommer till framtida avelshingstar.:)

I år verkade det tom så att inåttåad var av noll intresse då bla minst en godkänd hingst inte ens fick det omnämnt?
 
Sv: 3-års test

Ja och han brukar aldrig behöva mer än en sak för att sänka benbetygen under 7, du kanske skulle läsa vad jag svarade på innan du svarar....................
Just den domaren som du anser vara hårdare är tvärtom "känd" för att sätta höga poäng. Han var t ex den enda domaren som satte 100% av fölen i klass I för något år sedan... Det är ju han som dömde myggans häst. Fast jag tycker inte det går att se så stora fel på benen på filmen, tycker det ser ut att vara en trevlig häst med helt ok ben av det jag se.
 
Senast ändrad:
Sv: 3-års test

Just den domaren som du anser vara hårdare är tvärtom "känd" för att sätta höga poäng. Han var t ex den enda domaren som satte 100% av fölen i klass I för något år sedan...

:confused:
Nu har du nog snurrat ihop något fullständigt, vi har inte diskuterat någon domare som bedömmer föl.
De domare vi pratat om ang generösa resp snåla är hoppdomare och inte exteriördomare, hoppdomarna brukar inte så ofta dömma föl ;)
 
Sv: 3-års test

:confused:
Nu har du nog snurrat ihop något fullständigt, vi har inte diskuterat någon domare som bedömmer föl.
De domare vi pratat om ang generösa resp snåla är hoppdomare och inte exteriördomare, hoppdomarna brukar inte så ofta dömma föl ;)

Jag får förklara tydligare: Du skrev att domaren var snäll som gav mygganoxs häst en 7a på benen. Mig veterligen är det exteriördomare som bedömer benställningen, alltså kommenterade du exteriördomarens bedömning, eller? Du skrev att domarna brukar vara hårdare än så, och att just de/han brukar dra ner mer om hästen har mer än ett fel på benställningen, men jag håller inte med dig om det. Den domaren som dömde mygganoxs hästs ben brukar döma i Skåne och han är känd för att vara snäll i sin bedömning. Som ett exempel på att han dömer snällt så skrev jag att han var den ENDA ASVH-domaren som satte ALLA föl som klass I. Så, nej, jag tror inte att jag har snurrat ihop det. Jag tror alltså inte att han var extra snäll när han dömde mygganoxs häst, han brukar ligga högt i sin bedömning rent allmänt. Men jag beundrar dig för att du kan se så mycket fel på filmen, jag kan inte se de avvikelser som gör att hästen skulle förtjäna så låga poäng som du antydde (en 5a eller 6a).
 
Senast ändrad:
Sv: 3-års test

För att förtydliga lite mer så klipper jag in dina inlägg om mygganoxs häst.
Oj vilka veka bakkotor otroligt att hon lyckades få en sjua med dem de brukar åka ner som en sten på det, dessutom är hon väl även ordentligt intåad fram (ser ut så på ridningen). Se till att stödja upp de där bakkotorna ordentligt med rätt skoning de kommer ge problem annars.
Men liten är hon väl inte ?
Ja och han brukar aldrig behöva mer än en sak för att sänka benbetygen under 7,
Detta har väl inte med hoppdomaren att göra utan det handlar om exteriördomaren (som även dömde alla föl till klass I).
 
Senast ändrad:
Sv: 3-års test

JO är ju knappast känd för att vara generös i sina bedömningar, du kanske skulle ta och kolla resultaten från Flyinge där han också dömde, generösa bedömningar nej inte precis. Och han brukar inte behöva mer än en avvikelse för att skicka ner någon på 6a på benen. Han har som sagt dömt mkt här nere så man har sett många hästar genom åren få sina bedömningar av honom.
Hur han dömmer föl uttalar jag mig inte om för där har jag ingen erfarenhet av honom, däremot är ju inte precis fölbedömningarna särskilt jämförbara med att dömma "vuxna" hästar att fölvisningarna är mer utställning/show än andra visningarna är ju ett välkänt faktum och de poängen har ju en förmåga att ändra sig väldigt markant från fölvisning till vuxen.

För övrigt diskuterade vi ju inte huruvida exteriördomaren var generös eller inte utan det faktum om domaren brukade ge låga benpoäng bara på en anmärkning eller om det behövdes flera för att få det. Inte riktigt samma sak som att vara generös eller inte över lag på exteriören.
Benbetyget står jag dock för att jag tycker var väldigt snällt satt om man ser hur vek den är och jämför med vad andra hästar som inte ens är i närheten av så vek har fått bla på bedömningar av JO tidigare.
Ett välkänt exempel på hur allvarligt de brukar se på veka bakkotor är ju tex Chicago Z som åkte så det sjöng om det och fick väl en 5a om jag minns rätt och han var inte ens i närheten av så vek som den omtalade hästen.
 
Sv: 3-års test

Jag var sekreterare då och den hästen ville inte hoppa just då. Det var inte rätt dag för den hästen. Den hoppade några hinder i början.

Betyg under 5 betyder att hästen inte hoppat den höjd den ska.
 
Senast ändrad:
Sv: 3-års test

Jo, den domaren ligger högt i sina bedömningar jämfört med andra, det har varit uppe flera gånger för diskussion (se nästa stycke). Det var ju han som dömde myggans häst och du tyckte ju själv att det var snällt dömt (men du hade väl inte sett att det var han som dömde). Sällan man vill "erkänna" att domaren dömer snällt när han ofta dömer ens egna hästar... Fast att du jämför myggans hästs ben med Chicago Z är väl ändå rätt magstarkt, C Z har andra fel på sina ben som drar ned poängen.

På tal om "snälla" domare så var det en av orsakerna till att ASVH införde "domar-rotation", dvs att samma domare inte får döma för många år på samma ställe. Det fanns nämligen en benägenhet att vissa domare dömde på samma ställe år efter år och var väldigt tjenis med vissa stora hästägare/uppfödare och det lätt blev lite väl höga poäng på vissa ställen. Det blev väldigt mycket protester från en del håll när man inte fick behålla sin vanliga domare och många ville helt plötsligt inte visa sina hästar alls om de inte fick ha "sin" domare.
 
Senast ändrad:
Sv: 3-års test

Ett välkänt exempel på hur allvarligt de brukar se på veka bakkotor är ju tex Chicago Z som åkte så det sjöng om det och fick väl en 5a om jag minns rätt och han var inte ens i närheten av så vek som den omtalade hästen.

Chicago Z hade en 6a på benen vid bruksprovet och han var förutom vek i bakkotorna även rakhasig (vilket brukar hänga ihop).
 
Sv: 3-års test

KL på mig själv.
Har pratat med en kompis om hoppdomaren i Åstorp (som tydligen dömde där förra året också) och efter diskussion drar jag tillbaka mitt påstående om att han dömer snålt. Nu har jag mer på fötterna och mer kunskap :)
 
Sv: 3-års test

KL på mig själv.
Har pratat med en kompis om hoppdomaren i Åstorp (som tydligen dömde där förra året också) och efter diskussion drar jag tillbaka mitt påstående om att han dömer snålt. Nu har jag mer på fötterna och mer kunskap :)

Det var inte hoppdomaren som dömde i Åstorp förra året utan gångartsdomaren i år HW som dömde hoppningen förra året. rörigt :)

Men Åstorp fick mycket kritik förra året för att domarna var för snåla med poängen, bla valde Gränsbo och till viss del även Iferson att inte visa i Åstorp detta året då NVSH valde att backa upp bedömningen.

Det är en bedömning och domarna är bara människor men med mycket mer kunskap än Gylle så jag skulle strunta ett stort stycke i vad hon tycker angående din häst Myggan_ox.

Hur gick det för din häst Gylle?! Antar att just dessa domarna inte alls var snälla utan mycket snåla eller???
 
Sv: 3-års test

Ehhhhhh du kanske ska ha lite mer på fötterna innan du försöker dig på att kasta skit lite kunskap tex hade väl inte varit fel........

Jag har inte visat någon häst för JO på många år men satt och kollade på när han dömde så sent som i Flyinge och nej han var inte generös med poängen överlag.

Och vad gäller HJ så var för övrigt min en av få som lyckades locka 9a ur honom och den andra avbröt löshoppningen pga att underlaget inte höll så nej det påståendet gjorde jag knappast för att mina gått dåligt.
Många år med unghästar gör att man har rätt bra koll på bedömningarna.

Det är allmänt känt bland de som är aktiva visare att olika domare har olika nivåer knappast något nytt under solen precis.
 
Sv: 3-års test

KL på mig själv.
Har pratat med en kompis om hoppdomaren i Åstorp (som tydligen dömde där förra året också) och efter diskussion drar jag tillbaka mitt påstående om att han dömer snålt. Nu har jag mer på fötterna och mer kunskap :)

Det var inte samma domare som dömde hoppningen där ifjor.
 
Sv: 3-års test

Jo, den domaren ligger högt i sina bedömningar jämfört med andra, det har varit uppe flera gånger för diskussion (se nästa stycke). Det var ju han som dömde myggans häst och du tyckte ju själv att det var snällt dömt (men du hade väl inte sett att det var han som dömde). Sällan man vill "erkänna" att domaren dömer snällt när han ofta dömer ens egna hästar... Fast att du jämför myggans hästs ben med Chicago Z är väl ändå rätt magstarkt, C Z har andra fel på sina ben som drar ned poängen.

På tal om "snälla" domare så var det en av orsakerna till att ASVH införde "domar-rotation", dvs att samma domare inte får döma för många år på samma ställe. Det fanns nämligen en benägenhet att vissa domare dömde på samma ställe år efter år och var väldigt tjenis med vissa stora hästägare/uppfödare och det lätt blev lite väl höga poäng på vissa ställen. Det blev väldigt mycket protester från en del håll när man inte fick behålla sin vanliga domare och många ville helt plötsligt inte visa sina hästar alls om de inte fick ha "sin" domare.

Det du tar upp här är ju en helt annan sak än att vara generösa över lag till ALLA startande, just denna åsikten kan jag tyvärr instämma i men inte att domaren ifråga är snäll överlag i sina poäng.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 316
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 674
Senast: Freazer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp