3-års test

Sv: 3-års test

det är andra mkt erfarna med mkt kött på benen som gjort det du tror alltså allvarligt att det inte ligger något bakom när människor med stor erfarenhet tom gör sig jobbet att stå och filma en massa hästar för att sedan kopiera det till ett stort antal skivor och betala porto för att skicka ut dessa skivor till flera för åsikter.

Jag finner det lite tragiskt faktiskt att människor beter sig så.
Det är ett 3års test, inte OSguldet vi pratar om.

Dessutom, tipsa de om Internet (tror det blir stort!) så slipper de porto..
 
Sv: 3-års test

Du anser alltså att du bättre kan avgöra om en häst använder ryggen genom att titta på en film än vad en utbildad erfaren dommare på plats kan?
Vet inte jag, men ibland kan det kanske vara så att det svider för uppfödare till hopphästar att dressyr stammade hästar hoppar bättre....

Det finns en anledning att de numera filmar bruks och domarna kollar filmerna innan de sätter betyg.

Det är hundra gånger lättare att bedömma hoppning på videofilm än i verkligheten, du hinner inte se hälften i verkligheten jämfört med vad du kan göra på film. Naturligtvis under förutsättning att det är filmat i rätt vinkel. Att filma använder alla rutinerade i all träning just för att det avslöjar allting.

Det var som sagt folk på plats som såg det i verkligheten som reagerade och det syns väldigt tydligt på filmerna vad de reagerade på.

Det handlar inte om att det svider för någon part, det handlar om att bedömningar på felaktiga grunder får stora konsekvenser för hela aveln eftersom fel bitar premieras och andra viktiga förbises, ungefär som bensprattel och borttappande av bakbensaktiviteten för gången.
 
Sv: 3-års test

Jag finner det lite tragiskt faktiskt att människor beter sig så.
Det är ett 3års test, inte OSguldet vi pratar om.

Dessutom, tipsa de om Internet (tror det blir stort!) så slipper de porto..

De har inte lagt det via internet för att de inte vill att filmerna skall läcka ut fritt som de gärna gör även om de från början spärras. Sen är det faktiskt så tom idag att många av de äldre faktiskt inte använder internet hur otroligt vi som gör det än tycker att det är. Dessutom sitter inte alla på snabb lina på landsbygden och tanka ner långa filmer i hög kvalitet är inget som går fort på snigelmodem.

För övrigt håller jag inte alls med om att det är tragiskt, tvärtom säger jag det skulle varit standard tex att filmer på alla diplom och klass 1 hästar fanns tillgängliga att se efter testerna. Då hade skillnader i bedömningar blivit väldigt mkt enklare att se för alla. Även andra domare hade kunnat jämföra sina måttstockar med varandra på ett enkelt sätt.
 
Sv: 3-års test

Jag skulle väldigt gärna själv vilja köpa den typen av filmer i "utbildningssyfte" Man behöver se så mkt häst för att träna sitt öga och åka land o rike runt på visningar finns det inte tid till.
 
Sv: 3-års test

Det finns filmer på youtube på dressyrstammade hästar från Strömsholm som hoppar riktigt fint och som fått ex 8-9 på hoppning. Jag sökte 3års test Strömsholm 2012 :)
 
Sv: 3-års test

Jag reagerade på att du poängterade deras enorma jobb.
Helt i onödan. Du kan ha film på din dator och maila den.
Behöver inte ens läggas ut på youtube osv.

Jag förstår fortfarande inte syftet med att sitta och kritisera andras hästar.
En sak för att lära sig, en helt annan när man gör det bara för att kritisera.

Det är lite som att vara fotbollsdomare, det är väldigt lätt att döma från läktaren.
 
Sv: 3-års test

Jag reagerade på att du poängterade deras enorma jobb.
Helt i onödan. Du kan ha film på din dator och maila den.
Behöver inte ens läggas ut på youtube osv.

Jag förstår fortfarande inte syftet med att sitta och kritisera andras hästar.
En sak för att lära sig, en helt annan när man gör det bara för att kritisera.

Det är lite som att vara fotbollsdomare, det är väldigt lätt att döma från läktaren.

Kan du se att någon enda häst har blivit uthängd i diskussionen om hoppteknik ?

Nej just det inte en enda specifik häst har diskuterats.

Så hur får du det till att kritisera bara för att kritisera ?
 
Sv: 3-års test

Jaha vad kul tråden börjar bli och för attt försöka bryta den tråkiga trenden :D

Så fick våran dressyr flicka 7-8 i hoppningen e Roosvelt och 898 i gångarter .

För det var väll det den här tråden handlade om ? Resultat på 3 årster ;)

Mia
 
Sv: 3-års test

Jag tycker du hänger ut vissa hästar väldigt tydligt när du skriver att de filmats och diskuterats i efterhand. Kanske feltolkade dina inlägg men det är så de uppfattas.
 
Sv: 3-års test

Detta blir nog ett påhopp men jag tror inte ett skit på det där. Att duktiga seriösa hästmänniskor står och filmar och sen kopierar filmer och postar de till andra för att få en andra bedömning. Det låter som ett dagis. Att man filmar är bra (och kul att ha) för sin egen skull o kanske för att jämföra lite, men att erfarna människor gör detta för att andra ska bedöma, vad är poängen? Poängen står fast oavsett.
Nej, sådana människor är inte seriösa och OM det stämmer vill jag gärna veta vilka de är, för från de ska jag aldrig köpa häst från.
 
Sv: 3-års test

Jaha vad kul tråden börjar bli och för attt försöka bryta den tråkiga trenden :D

Så fick våran dressyr flicka 7-8 i hoppningen e Roosvelt och 898 i gångarter .

För det var väll det den här tråden handlade om ? Resultat på 3 årster ;)

Mia

Grattis! Visst är det den som också vann riksföl:)?
 
Sv: 3-års test

Jag är också lite frågande det att detta verkligen är så.

jag var ju själv där hela helgen och jag har INTE sett någon som stått och filmat hela helgen. Visst har en och annan filmat, men jag har verkligen inte sett någon som filmat konsekvent hela helgen.

För övrigt så gick de absolut bästa tidigt på morgonen, då var det typ två pers på läktaren...tyvärr.
 
Sv: 3-års test

Jag håller med dig om att det vore fint att alla hästar filmas och att filmerna görs offentliga.

Men att filma sekvenser och lägga ut tycker jag inte ger så särskilt mycket, du kan visserligen se tekniken i detalj, men du kan också välja att inte ta med de misslyckade sprången utan kanske bara lägga ut när hästarna rättat sig.
 
Sv: 3-års test

*kl*

Jösses vad vissa går på om 3-årstesterna.
Uppenbarligen är det ju testerna på Strömsholm som är felbedömda och då vet inte jag om jag ska ta åt mig eller om jag bara ska le åt folk. Jag är ju uppfödare till en utav de dressyrstammade som fick hoppdiplom (och gångartsdiplom) och som jag läser här så lär ju hon då vara bland de som hoppar kasst och är för snällt bedömd jämfört med övriga landet.


Tänk, att en utav mina stora anledningar till att aldrig tidigare åka och visa på Strömsholm är för att det är för stor 'proffscirkus' kring det hela och att vi som är amatörer inte kan vara med och får den hjälp vi kanske skulle behöva med våra telingar, man vill ju att folk ska visa sina hästar men att visa på Strömsholm har för mig varit ett stort nej pga att jag och fler med mig ansett att de bedöms hårdare än på många andra ställen.. :grin:

Men men, detta är en utav anledningarna att jag inte tycker att halvblodsaveln är nått för mig, det är för mkt prestige i det hela där man istället för att dunka varandra i ryggen och tycka att det är kul så ska folk springa och tjyvnypas för att förta glädjen ifrån det de enskilde personerna lyckats med. Det finns saker och ting inom varje rasförening osv. men ingenstans finns så mkt avundsjuka och elakheter som bland halvblodsfolket. :cool:
 
Sv: 3-års test

På Strömsholm var det definitivt ingen som stod och filmade hela tiden, jag var ju där alla fem bedömningsdagarna. De flesta jag har sett filma har filmat hästar de själva varit involverade i på något vis, inte okända hästar.

Det har diskuterats många gånger att filma alla hästarna men det har stupat på kostnaderna.
 
Sv: 3-års test

Så du menar att jag inbillat mig att jag sett filmen ? Jag förstår mkt väl syftet och det är knappast för att ändra enskilda hästars poäng utan precis som när det var cirkus runt fölvisningarna så är det naturligtvis filmat för att visa hur domaren dömmer, det är naturligtvis domaren det hela handlar om och att försöka förhindra att sådant får fortsätta. Lite svårt för dem att ha något att komma med om det inte samtidigt filmar. Om du har missat det så har det varit på tapeten en del de sista åren och det har bla införts domarrotation odyl för att försöka få bukt på problemet så det är ju inget okänt fenomen att ögonen har varit en hel del på domarna ett tag.

Jag har ingen aning om hur många det är utskickat till eller hur dessa är utvalda, den jag känner som fick filmen har dock ingen närmre bekantskap med de som skickat den utan har uppenbarligen blivit utvalde till följd av sitt yrke.
 
Sv: 3-års test

Kl

Den här diskussionen börjar gå till överdrift tycker jag.... tråkigt! Det är en bedömning och man vet regler och att det är just en bedömning för dagen. Sen är vi alla olika människor så även domarna. Det är bara att gå till sig själv när man ska försöka bedöma något, det är klart att man som människa tycker mer eller mindre om vissa saker, det är mänskligt! Det är svårt att hela tiden vara objektiv, så funkar vi människor. Lika är det när man tävlar dressyr till exempel.

Ger man sig in och deltar i något där man/hästen blir bedömd så får man nog räkna med att det alltid kommer vara så här. Det man skulle kunna tänka sig på visningar är att det är fler domare och att man tar ut ett snitt, men det kostar ju mer och det blir så klart de som visar som får betala för det. Det är ju redan idag ganska dyrt....

Men kom alltid ihåg DU ÅKER HEM FRÅN VISNINGEN MED SAMMA HÄST SOM DU ÅKER DIT MED :heart
 
Sv: 3-års test

Naturligtvis har du sett filmen, det är ingen som förnekar. Frågan är mest hur filmen blivit till.

Men vi är flera som är ytterst tveksamma till att det suttit en mkt kunnig person och filmat hela treårstestet eftersom vi var där och inte såg någon/några sådan/a som filmade från morgon till kväll. Särskilt inte på mornarna, då de bästa gick.


Har dessa som är så kunniga vänt sig till domarkåren inom ASVH/arrangerande klubbar med sina invändningar ?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 312
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp