3-års test

Sv: 3-års test

Kl



Men kom alltid ihåg DU ÅKER HEM FRÅN VISNINGEN MED SAMMA HÄST SOM DU ÅKER DIT MED :heart

Håller med!

Sen att hästen hoppar med ett urkasst resultat på 3-års innebär ju inte att den kan gå högre klasser ändå, likväl som en häst med superresultat inte säkert kommer kunna gå dom största klasserna.


Sen kan jag ju säga att om jag dömt en häst, med rättvisa poäng i mitt tycke och någon sen filmat det och skickat runt filmen till alla möjliga för att höra om det verkligen var rättvisa poäng hade jag blivit lite förolämpad.

Tänkvärt är väl också att bekanta och vänner inte alltid är opartiska i sitt tycke.. Meningen med att visa hästen är väl att få en opartisk bedömning av den?
 
Sv: 3-års test

*kl*

Har med intresse läst igenom tråden och förundras över denna hets som folk har gällande poängen. Det gäller treåringar som (förhoppningsvis) bara blivit ridna och jobbade med i knappt ett halvår (förutom vanlig lydnad och hantering då), dessa hästar ska växa i ett antal kommande år och kommer att ändra sig både fysiskt och psykiskt under tidens gång, är då just treårstesten en bra måttstock för hur hästen kommer att bli som äldre?

Visst ska du sälja hästen som ung förstår jag att man vill ha höga poäng och fina omdömen. Men de som ska behålla hästen själv och fortsätta rida och tävla på den, förstår jag inte varför de gnäller så, speciellt inte om de gillar sin häst.

Om jag hade haft en unghäst hade jag personligen tyckt att det hade varit intressantare att ställa upp i kvalitetstesten eller Breeders Trophy, då får hästen en bättre chans att göra bra ifrån sig i och med att den blivit mer riden och hunnit växa till sig lite mer.

Jag har som sagt inte ställt ut någon häst i år, men stallägaren hade två gångartshästar till start och var allt annat än nöjd med resultaten trots att de var hyfsade, men inte gav något diplom, den ena fick 8 på typ (vilket hon tyckte var katastrof eftersom den fått 9 som föl, ngt jag tycker inte går att jämföra), den andra fick en 7 på typ (inte så konstigt när den endast är 158cm hög och ganska underutvecklad och tanig i kroppen). Ingen av dessa två skall säljas den ena är dessutom en valack som hon ska ha till framtida tävlingshäst för sig själv. Det var taskig stämning i stallet i över en vecka pga det här, fast hon lugnade sig lite och kom fram till att det är bättre att satsa på kvaliteten istället.

Till sist har det diskuterats hoppbedömning en hel del i tråden, det känns som om treårstest inte säger mycket om fortsatt hoppförmåga. Ta tex. hingsten Hip Hop 1045 han hade 7-7 i hoppning på treårstest men är nu godkänd hingst och tävlar svår internationell hoppning, så tokigt det kan bli...


Själv tycker jag det är viktigare att jag gillar hästen och att den har de kvalitéer jag vill ha än att en domare har satt sina poäng efter sitt tycke och smak på den, fast jag kanske är konstig som tycker så.:confused:
 
Sv: 3-års test

Jaha vad kul tråden börjar bli och för attt försöka bryta den tråkiga trenden :D

Så fick våran dressyr flicka 7-8 i hoppningen e Roosvelt och 898 i gångarter .

För det var väll det den här tråden handlade om ? Resultat på 3 årster ;)

Mia

Åh vad roligt! Grattis!
Funderade på om du hade visat henne och tänkte efterlysa resultaten ;)
Inga bilder? :bump:
 
Sv: 3-års test

Visst blir det fel ibland men forskning visar att det Går bättre på tävlingar även senare i livet för diplomhästar än för ickediplomare.
 
Sv: 3-års test

Tack Hippocampus och Pinnioccio förlåt o det är fel stavning på ert Bukearbetsnamn :o.jag är så dålig på att komma ihåg stavningen .

Aida här kommer en bild på henne Maggsan e Roosevelt

Magica3rvreta.jpg


Fionoro du har rätt :)

Förlåt att jag är så seg att lägga upp bilder .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: 3-års test

kl

läste i ridsport om heartbeat-xx avkomma som totalt fick 49poäng bl.a 7 på hhb och 7 ex. men det stod inte att den hade fått diplom. Varför fick den inte diplom pga 7:an på ex????
 
Sv: 3-års test

Den måste ju ha lägst 8 i minst två gångarter eller båda hoppbetygen också. Och gk ridprov såklart!
 
Sv: 3-års test

ja det kan vara så att den inte gjorde ridprovet... tänkte inte på det... den hade 910 i hoppning så det var det ju inte... säkert ridprovet. tack athena!
 
Sv: 3-års test

Tack Hippocampus och Pinnioccio förlåt o det är fel stavning på ert Bukearbetsnamn :o.jag är så dålig på att komma ihåg stavningen .

Aida här kommer en bild på henne Maggsan e Roosevelt

Magica3rvreta.jpg


Fionoro du har rätt :)

Förlåt att jag är så seg att lägga upp bilder .

Mia

Vad var det de hade åsikter om på HHB för 7an ?
 
Sv: 3-års test

Hon ser jättefin ut!! Grattis

*kl*

I lördags visades den enda 09:a vi har kvar själva, som trots att han är född i mitten på juli visade prov på mognad.

Jagiello CML e.Florencio I u. Miramis ue. Master-Napoleon fick diplom och 48 poäng som dressyrtalang och 47 poäng och klass I som hopptalang.

8 7 8 7 9 9 exteriört och 7 8 i hoppning.
 
Sv: 3-års test

ja, det kan man undra! Kanske lite djup/kraftig i bogen. Men som jag ser det borde den ha en 8, men jag är ju ingen domare.
 
Sv: 3-års test

*knapplån*

nu har mina två gått 3-års test,

Kadiz HQS e Carême-Cortus-Ceylon fick 8-7-7-7-6-8 = 43 poäng som gångartstalang och 7-7 i hoppningen = 44 poäng som hopptalang.

33072108.jpg


Escalona HQS e Escudo I - Contender-Diskus fick 8-8-8-7-7-8 = 46 poäng som gångartstalang (Klass I) och 7-7 i hoppningen = 46 poäng som hopptalang (Klass I)

33072117.jpg
 
Sv: 3-års test

Vad har Gylle för åsikter angående 7 HHB ;)



Mia

Jag har mina åsikter men som bekant blir jag ju halshuggen här inne om jag yppar dem :cool: intressant att se om det är samma domaren hakat upp sig på.
Dessutom kan de saker jag fastnar på vara sådana som kan bero på bilden/fotovinkel.
 
Sv: 3-års test

Ja, man har ingen aning om fotovinkeln luras eller inte.

På Strömsholm så visade fotografen en massa bilder som gjorde väldigt "gott" åt hästarna. Med ett skratt sa hon att hon knappt vågade visa dem för ägarna eftersom de som vart lite lågställda såg högställda ut osv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 303
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp