Nu har jag inte direkt barnerfarenhet, men från mitt vuxenperspektiv lite insikter i detta med härdsmältor.
Jag har alltid betraktat det som självklart att det är olika saker man talar om när det handlar om att hantera konflikter respektive härdsmältor därför att det är två olika situationer.
Vid en härdsmälta så tappar du funktionsförmåga. Mer eller mindre kan inte göra något och de yttre beteendena (som kan vara att aktivt skrika, slå alt. springa i väg, gömma sig eller att bli ett passivt kolli dvs. fight-flight-freeze) är en reaktion på själva stressen att du befinner dig i en situation som du är inkapabel att hantera (konkret eller emotionellt).
Medan i en konflikt så finns fortfarande en hantering av sakfrågan och affekterna. Den kan vara bättre eller sämre men handlar fortfarande om den utlösande faktorn och konsekvenserna av den.
En konflikt kan leda till att man passerar gränsen och går in i en härdsmälta, men härdsmältor kan också utlösas av helt andra upplevelser. Då fungerar inte längre konflikthantering eftersom man först måste återfå funktionsförmågan för att kunna delta i och ha utbyte av någon hantering alls (annat än på tämligen basal överlevnadsnivå)
Jag har en känsla av att ni i tråden pratar om varandra hela tiden pga. oklarheter ifall det är konflikthanteringen i sak eller krishanteringen vid härdsmälta som ni talar om. (Eller om ni inte alls gör denna åtskillnad och har samma hantering rakt över oavsett orsak bakom ett visst "skrik-och-bråk-betende".)