Betett sig illa?
Lagt sig ner på golvet i affären och skrikit är bara ett exempel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Betett sig illa?
Varför tycker du att det är att bete sig illa?Lagt sig ner på golvet i affären och skrikit är bara ett exempel.
Men det beror ju på något. Barnet har hamnat i en känslomässig knipa som det inte tar sig ur. Om det varit en vuxen hade det kallats sammanbrott. Barn kan ha sådana dagligen.Lagt sig ner på golvet i affären och skrikit är bara ett exempel.
Men det beror ju på något. Barnet har hamnat i en känslomässig knipa som det inte tar sig ur. Om det varit en vuxen hade det kallats sammanbrott. Barn kan ha sådana dagligen.
Jag trodde att vi pratade om barn som.krisar ihop och inte kan hantera sina känslor, @Lingon .
Eller tänker du på det dåliga samvete föräldrar rätteligen upplever när de har kört över sin barn?
@Lingon Det där sista har jag hört från så många håll nu att jag betraktar det som en skröna. (Alltså om mamman som la sig på golvet)
Vi pratar väl om barn i treårsåldern? Och du får det att låta som att de fattar ett övervägt beslut att lägga sig på golvet och skrika.
Jag skulle aldrig belöna ett barn som beter sig illa. Då förklarar lugnt och vänligt men bestämt varför det är som det är och så finns man där och tröstar.
Jag pratar inte om huruvida man ska ge barnet godis eller inte, utan om ditt betraktelsesätt. Du fortsätter att betrakta händelsen som att barnet beter sig illa, och då tycker du att det är bra att beteendet leder till att barnet mår dåligt över händelsen för då gör det inte om det nästa gång. M a o, total överkörning av ungens känsloliv.Du får tro på det om du vill. Jag bryr mig faktiskt inte.
Väl övervägt eller inte så kan man inte låta barnet få som det vill genom sånt beteende. Och barn är inte dumma. De lär sig väldigt fort vad som funkar och vad som inte funkar. Om de lyckats med att skrika sig till något de vill ha en gång så kommer de naturligtvis prova igen. T.ex. godis i affären.
Jag skulle aldrig belöna ett barn som beter sig illa. Då förklarar lugnt och vänligt men bestämt varför det är som det är och så finns man där och tröstar.
Det finns ett ganska långt spann emellan. Bara för att man inte anser att barnet ”beter sig illa” och att man ska vinna över barnet så betyder inte det att man hade gett barnet godis.
Hur man kan anse att man bemöter sitt barn bra genom att skämma ut det är rätt obegripligt. Men sen tror jag iofs också att det är en skröna.
Jag pratar inte om huruvida man ska ge barnet godis eller inte, utan om ditt betraktelsesätt. Du fortsätter att betrakta händelsen som att barnet beter sig illa, och då tycker du att det är bra att beteendet leder till att barnet mår dåligt över händelsen för då gör det inte om det nästa gång. M a o, total överkörning av ungens känsloliv.
Men det var ju inte alls vad vi pratade om?Nä, det gör jag inte. Men oavsett hur arg man är över att inte få godis i affären så är det inte ok att lägga sig ner på golvet och skrika. Och jag tycker inte att det är en bra idé om föräldern i det läget ger sig och ger barnet godiset bara för att barnet ska slippa hantera känslorna av besvikelse/ilska.
Men det var ju inte alls vad vi pratade om?
Jag har aldrig ens sett ett barn lägga sig ner och skrika för att få godis, men OM något liknande inträffade skulle jag ta för givet att det handlar om en situation barnet inte kunde hantera. INTE om at barnet "beter sig illa" utifrån en agenda.
Jag skulle nog inte heller köpa något godis i det läget, men det är en underordnad liten detalj bara.
Barnet får en härdsmälta. Jag hanterar den genom att bukandas.
Det är stor risk att den vuxne beter sig illa i en sådan situation, det hade jag försökt undvika genom bukandnigen.
Precis. Huruvida barnet får godis eller inte, däremot, kvittar nog helt i det sammanhanget.Jag förstår inte varför din andning är viktig i sammanhanget men om det är vad du behöver göra för att behålla lugnet så är det väl bra att du hittat ett sätt som funkar för dig. Att man behåller lugnet är det viktigaste i den situationen.
Precis. Huruvida barnet får godis eller inte, däremot, kvittar nog helt i det sammanhanget.
Situationen jag såg var i en inredningsaffär så godis bör det inte ha handlat om. Har också svårt att tro att barnet fick psykbryt för att hen inte fick en ny termos från Eva Solo. Snarare hade nog något i den ungens liv de senaste timmarna till slut fått bägaren att rinna över. Det kanske var lite mycket begärt i det läget att intresserat scanna av en inredningsaffär ihop med mamma.Men det var ju inte alls vad vi pratade om?
Jag har aldrig ens sett ett barn lägga sig ner och skrika för att få godis, men OM något liknande inträffade skulle jag ta för givet att det handlar om en situation barnet inte kunde hantera. INTE om at barnet "beter sig illa" utifrån en agenda.
Jag skulle nog inte heller köpa något godis i det läget, men det är en underordnad liten detalj bara.
Barnet får en härdsmälta. Jag hanterar den genom att bukandas.
Det är stor risk att den vuxne beter sig illa i en sådan situation, det hade jag försökt undvika genom bukandningen.
Som sagt, jag skulle inte vara på humör för godis i det läget. Men pedagogiskt sett, tror jag det kvittar. För jag tror inte att alltihop är en scen för att få godis, även om någon vuxen tolkar den så.Där håller jag inte med. Två saker är väldigt viktiga i den situationen (förutom att man är lugn):
1) Barnet lär sig att föräldern står pall även om barnet slänger all sin ilska och humör på föräldern. Man ska vara en klippa. Med står pall menar jag att föräldern behåller lugnet, kontrollen och alltid finns där känslomässigt tillgänglig och redo att trösta när barnet är redo för det. D.v.s. inte blir arg/ledsen själv.
2) att barnet inte lär sig att det kan få sin vilja igenom genom att lägga sig ner på golvet och skrika.
Man kan kramas och trösta och samtidigt säga att nä, det blir inget godis idag. och bekräfta känslorna.
Nu har jag inte direkt barnerfarenhet, men från mitt vuxenperspektiv lite insikter i detta med härdsmältor.Jag har inte tolkat härdsmältorna som konflikter. De har inte handlat om mig, utan om barnet och om de otaliga brister hos verklighetens beskaffenhet som barnet ideligen krockade med.