Nej det tror jag inte. Däremot förstår min 3åring rätt väl att vill han varken gå eller cykla så blir det svårt att ta sig hem även om man är trött. Man kan ligga och skrika på gatan men sen får man ändå resa sig upp och gå hem.
Jag önskar att livet var rosaskimrande och lätt jämt men det är inte så, att lära sig lösa problem och kämpa vidare kommer göra livet lättare i längden. För mig är mitt jobb som förälder att förbereda barnet på livet, inte att servera för att underlätta allt. För en dag är jag inte där och då blir uppvaknandet brutalt.
Jag minns barnen som hamnade utanför för att de inte kunde en massa saker när vi gick i skolan. De kunde inte cykla till övernattningen, de blev för trötta, de kunde inte äta korv, det var inte gott och de kunde inte sova borta. Tror du det barnet tyckte "attans vad skoj att missa allt och få stanna hemma"?
Ja men det är just det här jag verkligen inte kan relatera till: "För mig är mitt jobb som förälder att förbereda barnet på livet, inte att servera för att underlätta allt. För en dag är jag inte där och då blir uppvaknandet brutalt."
Du är alltså rädd att om du bär din trötta treåring i famnen, inte tvingar med hen på diverse familjeutflykter som orsakar ångest, låter hen bestämma din klädsel själv etc så kommer hen i 18-20-åring vara så söndercurlad så hen drabbas av någon sorts totalt handlingsförlamande sammanbrott när hen måste klara sig utan mamma och pappa?
Min treåring vet att om hon av någon anledning är så enormt trött att hon ligger och gråter på marken så kommer jag eller hennes pappa bära henne i famnen hem. Jag ser det som mitt jobb som förälder att inte låta trötta barn ligga och panikgråta för att "lära dem hur livet fungerar".
Och för att adressera dina exempel: Det är en viss skillnad på skolbarn som är såpass stora att de cyklar till en övernattning och en treåring. Att man bär sin trötta treåring i famnen hem från föris ibland innebär inte att hen inte kommer orka cykla med kompisarna när hen är elva.
Att ett barn inte äter korv för att det inte är gott är väl ett totalt ickeproblem?
Tror du att ett barn som är rädd för att sova borta hade haft lättare att klara det om föräldrarna bara hade tvingat hen lite mer?