25 åringars relation till ekonomi

Barbabelle

Trådstartare
En frisk fullt normalt fungerande 25 åring, vad tycker ni att den ska ha för relation till pengar, shopping m.m.?

Sv: 25 åringars relation till ekonomi

Jag tror inte att jag riktigt förstår frågan så jag chansar. En frisk fullt normalt fungerande 25-åring ska ha koll på sin egen ekonomi och kunna planera sina utgifter utifrån sina inkomster. Räcker det som svar?

Jag räknar en 25-åring som en vuxen person med ansvar för sitt eget liv och självklart även sin ekonomi. Anpassa munnen efter matsäcken helt enkelt och kunna prioritera sina utgifter. Ha insikt nog att tänka på oförutsedda kostnader och planera framåt.

Jag instämmer med detta och Elina8.

Det går ju inte riktigt att säga hur många procent av inkomst som är okej för en 25-åring att lägga på shopping för att anses vara normal. Beror ju helt på hur mycket man vill och kan shoppa, alla har vi ju våra intressen och så.

Håller med föregående talare. Man ska kunna klara sig utan att ringa mamma eller pappa för att låna pengar varje månad (jag har tyvärr systrar som är 30 + som inte klarar det :meh: )

Jag anser att man bör kunna betala räkningar, planera både vardagsinköp (ex. skriva inköpslistor när man handlar mat) och större köp (mobiltelefon, dator), sparar när man vill ha någonting istället för att handla på kredit.. Ja ha en hälsosam relation till pengar och framförallt våga fråga när man inte förstår någonting eller be om råd när man ska bestämma någonting.

Utgår väl ganska mycket utifrån mig själv då jag är 24.
Men som ovanstående har skrivit så mätta mun efter matsäck helt enkelt.
Jag går personligen runt på mitt CSN varje månad -utan att jobba (tog sommarlov i somras dessutom då jag hade råd till det), försöker spara lite varje månad. Lever ihop med sambo (och nej han pröjsar inte mitt på något sätt, vi delar på gemensamma utgifter och därutöver sköter vi vårt eget) och min egen hund och 3 "delade" katter. Jag har faktiskt aldrig behövt fråga mina föräldrar om pengar till någonting sedan jag flyttade hemifrån som 20 åring och fick ta hand om min egna ekonomi.

Man sparar pengar till det man vill ha och har en buffert ifall någonting skulle hända, har dessutom en dyrare försäkring på djuren för att jag hellre har en låg självrisk om någonting händer och har därmed ganska bra koll så att oväntade utgifter inte skenar iväg alltför mycket.

Jag anser att man bör kunna betala räkningar, planera både vardagsinköp (ex. skriva inköpslistor när man handlar mat) och större köp (mobiltelefon, dator), sparar när man vill ha någonting istället för att handla på kredit.. Ja ha en hälsosam relation till pengar och framförallt våga fråga när man inte förstår någonting eller be om råd när man ska bestämma någonting.

Det händer inte här, men så är jag inte 25 än heller :angel:
Skämt åsido, bor man ovanpå konsum är det svårt att klumphandla saker. Det blir lätt att man springer ner och handlar det man behöver typ under matlagningen :angel:

Som svar till TS, så tycker jag man bör veta hur pengar/ekonomi fungerar och kunna ta hand om sig själv.

Skriva inköpslistor handlar väl snarare om tycke och smak än hur gammal och mogen man är? Jag har bott utan mina föräldrar i typ tio år, har koll på min ekonomi och skriver inköpslistor enbart när jag lagar något efter recept. :)

Skriva inköpslistor handlar väl snarare om tycke och smak än hur gammal och mogen man är? Jag har bott utan mina föräldrar i typ tio år, har koll på min ekonomi och skriver inköpslistor enbart när jag lagar något efter recept. :)

Samma här. Eller om det är någonting jag behöver som jag sällan köper (sådant man inte inhandlar varje vecka) så skriver jag en kort lista för att komma ihåg.

Eftersom en 25-åring är vuxen så bör hen ha en sund relation till pengar där hen vet vart pengarna tar vägen och där budgeten hålls.
Man sparar minst 5% men helst 10% av inkomsten. Möjligtvis om man är ensamstående student, är förtidspensionär med lägsta ersättningen eller går på socialen så kanske man sparar mindre men annars bör man klara det.
Handla sällanvaror som t.ex kläder och elektronik gör man efter behov när man har råd och efter att vid behov ha sparat ihop till det.
Man förstår (iallafall i stora drag om man inte har tagit något lån själv) vad det innebär att låna pengar oavsett om det är till ett hus, en bil eller att ta en kredit för att köpa en dator eller en telefon.
Man förstår att kontrakt måste läsas igenom noga innan de skrivs på.
Man förstår också att man inte kan skylla på någon annan än sig själv om ens ekonomi fallerar.

Senast ändrad:

Till Silkisif och Mammas, ska vara ärlig att det kanske var ett litet dåligt exempel det här med inköpslista. Det jag menade var snarare att man kanske hade hyfsad koll på ungefär vad man har hemma exempelvis om man har möjlighet att åka till en större affär där kanske både livsmedel och hygienartiklar är billigare.
Självklart är inte inköpslistor ett "krav" för att man ska ha koll på ekonomin, utan jag menade snarare att man kan ha en hyfsad planering även på de "mindre" inköpen (tvål) som man har på de större (dator), förstår ni hur jag tänker :)
För mig skulle det funka att handla på lilla närbutiken varje gång jag behöver någonting, men de månader jag faktiskt planerar lite mer och köper storpack på en större butik/överskottsbolag och liknande så blir det inte så mycket månad kvar i slutet av pengarna :D
Men som sagt, detta behöver inte vara något "krav", jag anser att man som 25 åring ska gå runt varje månad på vad hen har att röra sig med och helst kunna spara lite för oförutsägbara utgifter

jag är väl ganska "hård" i min syn på detta iom att jag själv så tidigt haft egen ekonomi. Har vänner som närmar sig 25 som fått 13 bilrelaterade böter på ett år endast pga obesiktat och oförsäkrat, vilket jag har så himla svårt att förstå varför man utsätter sig för??

Men generellt - en 25-åring bör ha slutat leva på mamma och pappa. Ha eget boende, ev delat med sambo, koll på hur mycket pengar som kommer in, koll på vad man har för utgifter varje månad, betala sina räkningar och spara lite varje månad så man har en buffert att ta av. Ha förstått hur man gör för att inte dra på sig onödiga kostnader, och OM man råkar göra det nån gång, lära sig av det. Alla kan göra fel nån gång, men att snitta mer än en bot per månad och vara helt chill med det................... nä jag fattar inte.

Jag håller med de andra att en sådan person ska kunna klara sig själv och förstå vad pengarna ska gå till och tänka igenom sina köp innan den slår till.

Kan bara jämföra med mig själv som blir 25 år i januari.

Man sparar minst 5% men helst 10% av inkomsten. Möjligtvis om man är ensamstående student, är förtidspensionär med lägsta ersättningen eller går på socialen så kanske man sparar mindre men annars bör man klara det.
[...]
Man förstår också att man inte kan skylla på någon annan än sig själv om ens ekonomi fallerar.
Måste opponera mig mot dessa två påståenden.

Att spara är en möjlighet man kan ha baserat på sin inkomst. Många som är i 20-årsåldern försörjer sig genom att springa på timmar. En "dålig månad" när man inte har blivit inringd så mycket och kanske får ut fyra papp så är det liksom inte läge att spara eftersom man måste betala hyra och äta mat även den månaden. Dvs många har en ojämn inkomst (det finns liksom inte bara fast jobb, studiemedel, sjukersättning och socialen att välja på vad gäller inkomstkällor) och då är sådant regelbundet sparande kanske inte ens möjligt. Eller på andra hållet; man kanske har så pass stor inkomst att regelbundet sparande inte behövs. Pengar är till för att leva för, inte samla på hög. Sparande är inte ett mål i sig. Däremot kan man väl tänka sig något i stil med att man ska kunna fixa fram en viss summa inom en viss tid om det behövs, men det behöver inte innebära att man regelbundet sparar en viss procent av sin inkomst.

Vad gäller fallerande inkomst så beror det väl helt och hållet på varför inkomsten fallerar. Det finns många saker som är svåra att kontrollera för den enskilde personen. Arbetsmarknaden är en av dem... Återigen det här med ojämn inkomst, t ex jobba på timmar. Den timanställde har inte skuld till att alla på arbetsplatsen höll sig friska och ingen tog semester en viss månad.

Jag tycker att det finns ett större värde i att kunna se det större (samhälls)perspektivet och sin roll i det än att lasta sig själv för allt negativt. Klart man ska "ta ansvar för sin ekonomi" men det är också vuxet att inse att man inte kan påverka allting. Och att man faktiskt kan behöva be om hjälp ibland.

varför letar du fel? trodde det framgick rätt tydligt att jag menade eget boende som i "Inte längre parasitera på föräldrar" och inte som i "singel eller tvåsamhetsnorm"

Jaha men det tyckte inte jag. Annars skulle jag liksom inte ha frågat.

Jag håller inte med de som tycker att man ska spara en viss procent av lönen, ha flyttat hemifrån, skriva inköpslistor för att anses ha en god relation till ekonomi... Dels finns det yttre faktorer som arbetsmarknad och bostadsbrist som påverkar vart man har möjlighet att bo och vad man tjänar för tillfället och jag lägger heller inga värderingar i vad var och en lägger sina pengar på(sparande, mat, räntor, annat).

En bra relation till ekonomi har man när man inte lever över sina tillgångar och har förmågan att planera sin ekonomi så att pengarna räcker, kort och gott. Man ska kunna stå på egna ben utan hjälp av föräldrar eller andra och inte behöva ta lån för att täcka nödvändiga kostnader. Sedan vet jag massvis med 25-åringar som ändå sponsras av föräldrarna eller sambo på något vis(t ex med häst) men det betyder ju inte att de inte klarar sig själva. De har generösa närstående helt enkelt.

En bra relation till ekonomi har man när man inte lever över sina tillgångar och har förmågan att planera sin ekonomi så att pengarna räcker, kort och gott. Man ska kunna stå på egna ben utan hjälp av föräldrar eller andra och inte behöva ta lån för att täcka nödvändiga kostnader. Sedan vet jag massvis med 25-åringar som ändå sponsras av föräldrarna eller sambo på något vis(t ex med häst) men det betyder ju inte att de inte klarar sig själva. De har generösa närstående helt enkelt.

Det jag har svart-markerat är det jag menade med att exempelvis skriva inköpslistor (har även förklarat detta en gång till).
Trodde verkligen inte att folk skulle reagera så otroligt mycket på att jag tyckte att skriva inköpslistor var ett tecken på att ha bra ekonomi, jag borde kanske ha skrivit att det var ett verktyg för att på sikt kunna ha bra ekonomi, låter det bättre? :)
Man skriver inköpslistor (ex efter att ha sett om en viss butik säljer billig kyckling) -> man sparar in små-slantar här och där till följd av att man inte köper "onödiga" saker -> man har en bättre ekonomi/ man "har förmågan att planera sin ekonomi".

När jag skriver detta utgår jag från att 25-åringar kanske inte ännu har ett stabilt jobb/inkomst/bästa lönen då man fortfarande kanske pluggar/jobbar extra/är vikarie :)

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 038
Senast: EZMK
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 613
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur