Barbabelle
Trådstartare
En frisk fullt normalt fungerande 25 åring, vad tycker ni att den ska ha för relation till pengar, shopping m.m.?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag anser att man bör kunna betala räkningar, planera både vardagsinköp (ex. skriva inköpslistor när man handlar mat) och större köp (mobiltelefon, dator), sparar när man vill ha någonting istället för att handla på kredit.. Ja ha en hälsosam relation till pengar och framförallt våga fråga när man inte förstår någonting eller be om råd när man ska bestämma någonting.
Skriva inköpslistor handlar väl snarare om tycke och smak än hur gammal och mogen man är? Jag har bott utan mina föräldrar i typ tio år, har koll på min ekonomi och skriver inköpslistor enbart när jag lagar något efter recept.
Måste opponera mig mot dessa två påståenden.Man sparar minst 5% men helst 10% av inkomsten. Möjligtvis om man är ensamstående student, är förtidspensionär med lägsta ersättningen eller går på socialen så kanske man sparar mindre men annars bör man klara det.
[...]
Man förstår också att man inte kan skylla på någon annan än sig själv om ens ekonomi fallerar.
Ha eget boende, ev delat med sambo,[...]
En bra relation till ekonomi har man när man inte lever över sina tillgångar och har förmågan att planera sin ekonomi så att pengarna räcker, kort och gott. Man ska kunna stå på egna ben utan hjälp av föräldrar eller andra och inte behöva ta lån för att täcka nödvändiga kostnader. Sedan vet jag massvis med 25-åringar som ändå sponsras av föräldrarna eller sambo på något vis(t ex med häst) men det betyder ju inte att de inte klarar sig själva. De har generösa närstående helt enkelt.