25 år i företag. Present? Uppskattning?

Dana

Trådstartare
Min man har jobbat i samma företag nu i 25 år. Ett större, känt företag.

Ingen uppvaktning, ingen present. Är det vanligt att man inte ger sin anställda lite uppskattning? Jag trodde det var helt "ok" att man gjorde det. En annan anställd inom företaget som då hade jobbat i 25 år förra året fick inget tack eller present. Därför reagerar man, kanske missat eller så. Men icke, för nu får min man inget tack eller så.

Hur vanligt är det? Är det företaget som bestämmer det? Trodde dock att det var så på alla företag, just för att visa uppskattning.

Inget tack. Kände bara, ett känt större företag, som inte kan visa sin personal lite uppskattning...

Jag själv jobbar i kommunen. Ett stort företag. Fick uppskattning osv.

Nu är jag visserligen inte så bevandrad inom företagsvärlden (pga. min ålder...), men i mina öron låter det där lite väl snålt. Ja. O_o

I alla fall i landstingen verkar man visa sina anställda lite uppskattning. När min mamma hade jobbat 30 år i landstinget fick hon en valfri gåva värd typ 5 000 kr + en 3-rätters middag i stadshuset för 2 personer (hon själv + mig). Så där visar man i alla fall lite uppskattning! :heart

Men som sagt, låter konstigt att ett så stort företag inte kan bjuda på någonting!

På mitt företag får man nån form av uppskattning efter tio år, det är någon summa som jag inte riktigt minns!

På mitt jobb är det 30 år som gäller. Chefen och den anställde reser till Stockholm till en middag (fest?) där den anställde får gåva tillsammans med övriga anställda i landet som uppnått detta.

Fast det fungerar visst inte riktigt. Jag har jobbat fått lön från samma i över 33 år, men har nog ramlat mellan stolarna för jag har inte hört ett pip om det. Eller så har jag inte gjort mig förtjänt av det ... :confused:

De borde ha nån slags uppvaktningsdokument där sånt står. Det är väl bara för din man att fråga efter det dokumentet och läsa själv.

Brukar stå i företagets policy, men många företag väljer bort att göra en större sak av hur länge anställda varit hos dem.

Det kan man tycka vad man vill om, men jag har inte varit på något företag som uppmärksammar de som varit där länge.

Jag har fått uppskattningen efter 5, 10, 15 och 20 år på samma företag.
Det senaste var en Caran d'ache penna som jag googlade och den är värd typ 5000 SEK (för en jävla penna:confused:)

Lite komiskt är att den levererades så sjukt snabbt. Mitt företag är krasst - så jag fick själv beställa min present, jag visste inte vad det var, men jag fick fylla i hemadress och så. På måndagen skickade jag beställningen, på tisdagen klockan 10 på morgonen kom DHL-express med pennan(jag jobbar hemma så den kom direkt hem) - 10:15 fick jag ett besked att jag kunde förvänta mig ett paket inom 1-2 veckor - då hade jag redan haft pennan i min hand sedan 15 minuter. Den hade skickats från Irland. Kudos till DHL

På mitt jobb uppvaktas man på sin 50-årsdag. Har inte varit med om att någon uppvaktats för "lång och trogen tjänst". Pension också, självklart.

Vi uppvaktas vid 25 års anställning med middag och guldklocka/presentkort samt när man fyller 50 får man en present för en okänd summa...
Men rent generellt så finns det inget regelverk för detta utan det är helt upp till de enskilda företagen att bestämma

På min arbetsplats är det 30 år som gäller för uppvaktning. Men då får man också en guldmedalj och "Hedersbelöning för nit och redlighet i rikets tjänst" :D

Men det verkar ju som att det är 30 år på de flesta företagen, din man får stå ut i 5 år till? ;)

Det kan man tycka vad man vill om, men jag har inte varit på något företag som uppmärksammar de som varit där länge.

Samma här. Jag har i och för sig aldrig jobbat på något företag som funnits särskilt mycket längre (eller inte alls) innan jag började där. Så frågan har aldrig varit så aktuell.

På vissa andra, större, företag i min närhet så uppmärksammar man mest de som arbetat länge med att de får sparken eller erbjudande om tidig pension. Det är alltså inte något som företagen önskar eller vill, och därför kanske man heller inte ser värdet av att dela ut presenter för "lång och trogen tjänst".

Som många skriver här, så brukar det vara 30 år som man firar. Min mamma fick en guldklocka efter att ha arbetat 30 år hos en statlig arbetsgivare.

Jag känner inte till något företag som gör så. Dock får vi present då man fyller 30, 40, 50 och 60, samt då man pensioneras, gifter sig eller får barn. Sen kan avdelningarna själv göra insamlingar vid andra tillfällen.

Ingen uppvaktning, ingen present. Är det vanligt att man inte ger sin anställda lite uppskattning? Jag trodde det var helt "ok" att man gjorde det. En annan anställd inom företaget som då hade jobbat i 25 år förra året fick inget tack eller present. Därför reagerar man, kanske missat eller så. Men icke, för nu får min man inget tack eller så.

Hur vanligt är det? Är det företaget som bestämmer det? Trodde dock att det var så på alla företag, just för att visa uppskattning.

Inget tack. Kände bara, ett känt större företag, som inte kan visa sin personal lite uppskattning...

Är det inte bara landsting, stat och kommun som man har sådana regler hos? Med guldklocka el dyl. Har inte hört talas om privata företag som uppvaktar efter ett visst antal år som anställd. Å andra sidan kanske det finns fler andra personalförmåner på vissa privata företag, hos oss förläggs personalkonferansen vart 3:e år utomlands till exempel.

Är det inte bara landsting, stat och kommun som man har sådana regler hos? Med guldklocka el dyl. Har inte hört talas om privata företag som uppvaktar efter ett visst antal år som anställd. Å andra sidan kanske det finns fler andra personalförmåner på vissa privata företag, hos oss förläggs personalkonferansen vart 3:e år utomlands till exempel.

Min sambos arbetsgivare (privat företag) uppvaktar sin anställda efter jag tror det är 30 år. Men det är ett gammalt företag med anor mer än 350 år tillbaka.

Företaget jag jobbar på har funnits i 12 år i år så det dröjer ett tag innan det blir aktuellt. På ett företag jag jobbade innan fick man utmärkelser var 5:e år.

De har förhoppningsvis, eftersom han varit där i 25 år, visat sin uppskattning på olika sätt. T ex med lönehöjningar, uppmuntran, ny befattning osv.

Vill man vara säker på en guldklocka för trogen tjänst är nog kommuner det bästa tipset.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar