25 år i företag. Present? Uppskattning?

Jag känner inte till någon som idag får någon present från företaget för att man har varit där länge.
Däremot har jag på alla jobb jag varit sett att man har uppvaktning vid 50 år. vissa har även vid alla jämna tal, 30 40 och 60 också.

om jag ska vara ärlig så förstår jag nog inte ritkigt grejen med guldklocka.. Jag vill få uppskattning på andra sätt av min arbetsgivare. Genom rimlig lön etc.
Och idag när många byter arbetsgivare oftare så är det nog inte många som får guldklocka. Jag vet inte heller om jag är intresserad av grejen " för lång och trogen tjänst". Jag stannar på arbetsplatsen så länge fördelarna övervägen nackdelarna dvs så länge jag känner att jag utvecklas och få rimligt betalt för mitt arbete. Och på samma sätt lär ju arbetsgivaren resonera om de anställda. Man behåller inte personal för att vara snäll coh trogen. Det är många som fått tidigare pension eller blivit utköpta på de jobb jag varit på för att arbetsgivaren inte vill behålla en.

Jag tycker man hör rätt många som får present efter 25 års anställning och sedan dessutom efter 40 års anställning. Tror det är present för max 6000,- som gäller. Så uppvaktas nog de flesta även på sin 50-årsdag med blomstergrupp eller liknande. På pensioneringsdagen brukar den blivande pensionären få bjuda ett urval av arbetskamrater på tårta som företaget betalar plus att man får en blomstergrupp. Så har det varit där jag har jobbat.

Där jag jobbade tidigare var det vid 25 års anställning och på 50 årsdagen som man fick stor uppvaktning, blomma, present för 6000:- och cateringlunch till alla. När man fyllde 30, 40 och 60 fick man blomma och insamlingspresent från arbetskamraterna. Tror även att det var det stora firandet vid pension. Jo, och så fanns kravet för stort firande att man ska ha varit anställd i 6 år när högtidsdagen inträffar.

Ja, nu råkade gubben min prata med en som varit i företaget i 33 år. Inget tack. Talade även om de som fyllt 50. Endast present från kollegor. Som samlat in...Inget från företaget.

Dåligt tycker jag. Inget tack ens...De går miljoner plus typ....

Jaja, man får vara glad att man har jobb, även efter lång tjänst. Är det så företagen ser det dag?

Företaget har väl inte traditionen att uppmärksamma lång anställningstid. Eftersom ett par anställda varit där i decennier får man anta att det ändå är en bra arbetsplats och att uppskattningen av de anställda sker på något annat sätt. För att jag personligen skulle stanna så länge skulle det krävas att det fanns en rik flora av arbetsuppgifter och att man kunde få nya om man ville utvecklas i sitt arbete. Om ledning som har förståelse för det, ger mig möjligheter och feedback - då tycker jag att jag får ett tack för bra jobb. Hur länge jag sedan jobbat på stället är mindre intressant.

Jag jobbar statligt. Har gjort det på denna arbetsplats mindre än ett år, sammanlagt kanske tio år. Efter trettio år är det guldklocka (eller medalj). Uppvaktning vid pension, jag tror annars bara det är insamlingar från kollegor. Jag lär aldrig få någon guldklocka, men det gör inte att jag inte känner mig uppskattad. Den dag jag inte gör det byter jag jobb.

Nu är jag visserligen inte så bevandrad inom företagsvärlden (pga. min ålder...), men i mina öron låter det där lite väl snålt. Ja. O_o

I alla fall i landstingen verkar man visa sina anställda lite uppskattning. När min mamma hade jobbat 30 år i landstinget fick hon en valfri gåva värd typ 5 000 kr + en 3-rätters middag i stadshuset för 2 personer (hon själv + mig). Så där visar man i alla fall lite uppskattning! :heart

Men som sagt, låter konstigt att ett så stort företag inte kan bjuda på någonting!

Oj, det var generöst!
Så dyr är inte 25-årsgåvan i mitt landsting.
Men här får "25-åringarna" en gåva av något slag.

Jag tycker det känns väldigt... förlegat... tänkandet runt en gåva med anledning av födelsedag/jubileum i företaget.

Att premiera att någon varit där länge, jag är kluven. Är det fint och bra att ha varit där länge? Är det eftersträvansvärt? Ja, det är det ju i form av investerat kapital för företaget. Själv känner jag att jag premierar rörelse och förnyelse. Och kanske också en annan företagskultur över lag.

Var och en blir salig på sitt, men om det är viktigt med den här typen av uppskattning ska man ju vara noga när man väljer arbetsplats. Jag tror det är lättare att jag väljer arbetsplats utifrån mina värderingar, snarare än att jag ska försöka uppfostra en arbetsgivare till min föredragna form.

Personligen tycker jag det är trevligare att arbetskamraterna firar mig än att arbetsgivaren gör det (insamling före företagsgåva alltså). Betyder mer för mig.

Personligen tycker jag det är trevligare att arbetskamraterna firar mig än att arbetsgivaren gör det (insamling före företagsgåva alltså). Betyder mer för mig.
Jag kan hålla med, men det kan oxå slå lite fel. Det brukade vara jag som fixade presenterna till arbetskamraterna i min förra anställning och jag var alltid noga om att det skulle vara något som personen verkligen kunde uppskatta. Utgick ifrån personens intressen och spånade därifrån. Det blev alltid uppskattat. När det var min tur var jag verkligen nyfiken på vad de skulle få ihop. Jag fick en korg med matvaror som jag inte åt hälften av... och hade de tänkt till en liten sekund, så hade de vetat det. Det var ingen hemlighet. Lite bitter blev jag då. De hade kunnat köra safe och köpa presentkort på Hööks, det hade jag blivit mycket gladare över!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar