2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
:D:D:D

Det tror jag också! Både ätandet och drickandet har varit relaterat till en hel del ångest, något som jag också hoppas få bukt på det här året. :)

Tredje dagen idag utan en öl eller en godisbit. :D
Veckan före jul vann jag två kilo choklad på Lisebergs julmarknad. Den lyckades jag klämma i mig på exakt två veckor. Toppade dagen efter med sex fina praliner som jag fått i julklapp.

Till nyår köpte jag drygt tre hekto färsk finsk lakrits, den tog slut på nyårsdagens förmiddag. Samma eftermiddag skaffade jag viktklubb. Jag har inte känt något sötsug överhuvudtaget sedan dess :D

Går man by the book borde jag bara bli mer sötsugen av det där frossandet, men no way. Jag har någon broms som jag sliter tag i, jag får inte gå upp mer än tio kilo för då är det stopp. Jag visste inte att jag var tio kilo upp, vägde mig först dagen efter. Och då såg jag att den inre bromsen funkat igen.

Veckan före jul vann jag två kilo choklad på Lisebergs julmarknad. Den lyckades jag klämma i mig på exakt två veckor. Toppade dagen efter med sex fina praliner som jag fått i julklapp.

Till nyår köpte jag drygt tre hekto färsk finsk lakrits, den tog slut på nyårsdagens förmiddag. Samma eftermiddag skaffade jag viktklubb. Jag har inte känt något sötsug överhuvudtaget sedan dess :D

Går man by the book borde jag bara bli mer sötsugen av det där frossandet, men no way. Jag har någon broms som jag sliter tag i, jag får inte gå upp mer än tio kilo för då är det stopp. Jag visste inte att jag var tio kilo upp, vägde mig först dagen efter. Och då såg jag att den inre bromsen funkat igen.

Den där inre bromsen, är du installerad med den sedan födsel eller är det ett tillbehör man kan köpa till? :angel::angel::angel:

Ja visst är det skönt! Man blir helt klart pepp på att fortsätta. För min del är det svårare sedan, när jag står still en vecka och går ner 0,1 nästa. Då är det jobbigare.

Ja, det funkar nog bra. Nu fick jag migrän igår, kräktes en gång i timmen och fick i mig 350 kcal inatt när det gett med sig. Så förhoppningsvis får jag en extra skjuts på viktminskningen där. Normalt brukar jag trösta mig med surdegsbröd och godis när jag haft en sån attack, nu är jag inte ens sugen. Jag står bara inte ut med att jag väger så mycket som jag gör. :D

Man kan ju inte trycka gilla på ett sånt inlägg ...:( Skitmigrän. Jag brukar banta på det sättet när jag är sjösjuk, men det håller ju inte ...

För min del tror jag att det handlar om en livsjustering, helt enkelt. Att få hjärnan att fatta att jag inte kan äta som jag gjorde tidigare. Äter hyfsat nyttigt gör jag, motionerar gör jag också. Men tydligen har förbränningen minska med åldern och det är därför jag typ går upp ett halvt kilo i månaden ...

Nu tänkte jag försöka göra så att jag i stället ställer in mig på att gå ner ett halvkilo i månaden.

@Miran Ja, åldern, och inte minst klimakteriet, jobbar inte för en när det gäller vikt.

Du motionerar ju mycket, framförallt mycket mer än du gjorde innan så det vore orättvist om du inte fick något ut av det.

@Miran Ja, åldern, och inte minst klimakteriet, jobbar inte för en när det gäller vikt.

Du motionerar ju mycket, framförallt mycket mer än du gjorde innan så det vore orättvist om du inte fick något ut av det.

Ja en smula orättvist känns det faktiskt. Å andra sidan har jag ju inte häst längre och det där ridandet och mockandet drog väl lite kalorier i alla fall. Men jag äter nyttigare nu och mindre och MYCKET mindre godis så det är JÄVLIGT orättvist ändå. Guds straff, kanske ...?

Ja en smula orättvist känns det faktiskt. Å andra sidan har jag ju inte häst längre och det där ridandet och mockandet drog väl lite kalorier i alla fall.

Relaterar. När jag var som mest aktiv i stallet och ridningen kunde jag ju ta mig tusan äta vad som helst utan att gå upp ett kilo på kuppen.

Välkommen!
Jag är som du, tycker det här med att snart fylla 30 är väldigt motiverande.. :devil: :D

halvt kl

Själv älskar jag nyårslöften. Jag har ju dragit ner på mejeriprodukter, power walks på lunchen och så får jag snart en mobil man kan lyssna på ljudbok eller musik när jag är ute och går!:bump:

Jag känner mest att jag tycker att midsommar borde vara lika betonat med löften! Då har ju halv året gått. Oftast går de första 3 månaderna bra, sedan börjar det dala av. Så jag tänker att vid midsommar gör man nån form av seriös återkoppling? Och så kör man igen fram tills nyår!
Bara en tanke jag har.

Tills power walks drar igång nästa vecka har jag gjort en massa fysiskt arbete i stallet som får väga upp. (Som dessutom drar mer kalorier än promenaderna skulle jag tro.)

Jag har alltid gjort en presentation i vikttrådarna och sen inget mer. :angel: :o

Jag fyller 30 det här året. Min kropp är inte vad jag vill ha med mig in i 30+, såsom den ser ut och känns just nu. Jag fyller år i början av juli och tanken är att tappa cirka 15 kilo tills dess. Det är alltså typ 6 månader kvar vilket innebär 2,5 kg i månaden = 0,6 kg i veckan. Med andra ord helt överkomligt utan att behöva känna panik och utföra någon form av hetsbantning.

Inga pulver eller dylikt, det är redan testat. Riktig mat i rimliga portioner, utan att ta om för att "det är gott". En nyårsutmaning är även att minska intaget på rött kött, både för hälsans och miljöns skull, så det blir mer vegetariskt och fisk/kyckling. Rött kött någon gång i veckan, t ex om vi ska iväg på middag. Något sockerförbud blir det inte (också testat :cool:), men däremot blir det slut på "slentriangodisätandet". Där är både jag och sambon överens. Så även med slentrianöldrickandet, där är vi inte lika överens men va fan, jag har verkligen inte behov av en öl eller två flera dagar i veckan. Hellre spara på stressmagen och dricka på middagar och dylikt. Just godisätandet och öldrickandet är två stora bovar till viktuppgången.

Motionen måste ökas och göras regelbunden, men jag rör på mig en del även idag så det blir ingen enorm chock. Ridning ett par gånger i veckan, utökning av längden på hundpromenaderna och så kommer jag lägga på löpning igen så småningom.

Jag har inte alltid varit överviktig och vägde 68 kilo så sent som för fyra år sen. Dit vill jag igen, men det rimligaste målet är 70-71, så får jag se hur det känns i kroppen då! :)

Välkommen!
Jag är som du, tycker det här med att snart fylla 30 är väldigt motiverande.. :devil: :D

halvt kl

Själv älskar jag nyårslöften. Jag har ju dragit ner på mejeriprodukter, power walks på lunchen och så får jag snart en mobil man kan lyssna på ljudbok eller musik när jag är ute och går!:bump:

Jag känner mest att jag tycker att midsommar borde vara lika betonat med löften! Då har ju halv året gått. Oftast går de första 3 månaderna bra, sedan börjar det dala av. Så jag tänker att vid midsommar gör man nån form av seriös återkoppling? Och så kör man igen fram tills nyår!
Bara en tanke jag har.

Tills power walks drar igång nästa vecka har jag gjort en massa fysiskt arbete i stallet som får väga upp. (Som dessutom drar mer kalorier än promenaderna skulle jag tro.)
Ungefär som att folk förnyar sina äktenskapslöften (i alla fall i en del amerikansk populärkultur), så kunde man ju införa en tradition för att förnya sina nyårslöften vid midsommar!

Jag ger mig in här också då. Har en ovana att äta kakor och godis varje kväll och det har satt sina spår. Nu försöker jag äta vanlig mat istället för arraksbollar och försöker att inte småäta hela tiden. Egentligen är det inte vikten som oroar mig mest utan hälsan av att på lång sikt äta för mycket socker.

Väljer äpplen eller clementiner om jag blir sugen på något.

Har väl en 6-8 kg att bli av med.

Jag har också någon form av inre broms, som säger att det är för mycket snarare än att jag skapar beroenden. Det gäller typiskt för sötsaker och feta saker och för alkohol faktiskt.

Sen är den bromsen mer av karaktären nödbroms än som att handbromsen läggs i. Dvs den hejdar mig tillfälligt, men den styr inte in mig på rätt spår med automatik, direkt. Efter själva bromsen, är det mer upp till mig. Med varierad framgång.

Men det är hemskt, det här att man faktiskt verkar tvingas äta mindre med åren även om man lever likadant!? Aptiten minskar ju inte. Och jag har levt ungefär likadant som nu i många herrans år, när det gäller mängden motion. Ändå måste jag äta mindre och mindre och jag vill hålla samma format.

Nu såg jag att jag faktiskt har en motivering till viktminskningen förutom bättre hälsa - jag ska förnya körkortet i november och då måste jag ju se fin ut :D

Turligt nog är det ett tag dit så dubbelhakan är förhoppningsvis borta tills dess :up:

Det har gått fortsatt bra med Pepsin men idag har jag fått abstinens tror jag. Skitjobbigt!
Kände redan när jag vaknade att jag kunde öppnat en burk men tog först till lunchen. Nu börjar det kännas jobbigt men skam den som ger sig! Det SKA gå att sluta!

Välkommen!

halvt kl

Bara en tanke jag har.

Tack! :D
Återkoppling vid midsommar låter som en utmärkt idé! :up:

Nu såg jag att jag faktiskt har en motivering till viktminskningen förutom bättre hälsa - jag ska förnya körkortet i november och då måste jag ju se fin ut :D

Turligt nog är det ett tag dit så dubbelhakan är förhoppningsvis borta tills dess :up:

Det har gått fortsatt bra med Pepsin men idag har jag fått abstinens tror jag. Skitjobbigt!
Kände redan när jag vaknade att jag kunde öppnat en burk men tog först till lunchen. Nu börjar det kännas jobbigt men skam den som ger sig! Det SKA gå att sluta!

Usch, pepsi-abstinens. Jag är inte avundsjuk! Min mamma gick från pepsi max till cola light. Garanterat det som håller uppe hennes sötsug. Själv blev jag inte "fri" förrän jag flyttade hemifrån... :angel: heja dig!

Välkommen!

halvt kl

Bara en tanke jag har.

Skitbra med midsommar! Det är ju också mycket mer överkomligt att ge ett löfte från nyår till midsommar som man där och då utvärderar och omformulerar eller behåller som det är. Garanterat bättre möjligheter att lyckas :)
Det ska jag bära med mig :up:

Jag har också någon form av inre broms, som säger att det är för mycket snarare än att jag skapar beroenden. Det gäller typiskt för sötsaker och feta saker och för alkohol faktiskt.

Sen är den bromsen mer av karaktären nödbroms än som att handbromsen läggs i. Dvs den hejdar mig tillfälligt, men den styr inte in mig på rätt spår med automatik, direkt. Efter själva bromsen, är det mer upp till mig. Med varierad framgång.

Men det är hemskt, det här att man faktiskt verkar tvingas äta mindre med åren även om man lever likadant!? Aptiten minskar ju inte. Och jag har levt ungefär likadant som nu i många herrans år, när det gäller mängden motion. Ändå måste jag äta mindre och mindre och jag vill hålla samma format.

Jag har också haft någon sorts spärr, har jag gått upp några kilo har jag tappat aptiten och gått ner dem igen. Men det funkar ju inte längre.:mad:

Ja det här att behöva äta mindre trots att jag tränar MER är INTE okej ...:cautious:

Jag har också haft någon sorts spärr, har jag gått upp några kilo har jag tappat aptiten och gått ner dem igen. Men det funkar ju inte längre.:mad:

Ja det här att behöva äta mindre trots att jag tränar MER är INTE okej ...:cautious:
Kan man lämna in ett skriftligt klagomål någonstans?

(Ehh, förutom på buke, då.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar