2014 - vad är era mål, förhoppningar, planer?

Sv: 2014 - vad är era mål, förhoppningar, planer?

Pga diverse saker som sker i familjen just nu vill jag bara ha hundarna friska och pigga och glada. Bonus vore MH eller BPH på labradoren, kanske både och och ev ett förstapris i lydnadsklass 2 med lagotton.

BPH genomfört med labben, vilket var...intressant...:p. Lagotton har blivit diagnostiserad med njurfel på bägge njurarna (kände till en förut) och fick även akut pankreatit i somras.
Så året har väl liksom varit sådär :meh:

kl

Sarek, 3 år i januari

* LP2 Njae, det sket sig i sista starten
* Uppflyttad till elitklass lydnad Får inte ordning på fjärren! Så inte startad i 3:an.
* Uppflyttad till högre klass spår Japp!
* Ev. uppflyttad till elitklass spår Blev inte nöjd med gångarten/tempot i saktadelen i framåtsändandet, så det gör vi om. Har vägrat ta upp tungen i ett halvår, men det har börjat lossna. Skallet på g, resten klart. Specialen gör han bra.
* Ev. någon utställning Japp
* Start i agility Japp

Har dessutom gjort BPH och MT/Korning. Båda med bra resultat!

Rio, 4 år i juli

* LP2 Japp
* Uppflyttad till elitklass lydnad Inte startad i 3;an
* Start elitklass lydnad Nix
* Uppflyttad till elitklass spår Nej… I princip klar för start men hittade ingen tävling som inte krockade med något annat...
* Cert på utställning Japp
* Och sist men inte minst: att kunna gå ordentligt i koppel… Japp!

Rio har tyvärr varit skadad till och från under hösten. Först sträckte han sig diagonalt över ryggen, från låret fram till bogen. När han blev bra från det sträckte han sig igen i samma lår, men i en annan muskel :(. Ska röntgas efter jul för säkerhets skull!

Såg att någon lagt till egna mål också så det gör jag med :)

Jag (33 år i januari, hur det nu gick till :()
* Hålla minst 2 kurser varav en valpkurs Japp!
* Utbilda mig till testledare i BPH Japp!
* Testleda minst 3 BPH Japp!
* Tävlingsledare på minst 1 lydnadstävling för att inte tappa auktorisation Japp!

KL

Baserat på hur dåligt det gick med våra mål detta år så tänker jag vara ganska försiktig i år. Det är bara tråkigt att vid slutet av året sitta och tänka "nähä inte i år heller.."

Så tävlingsmål:

Ila, 5 år i juli
  • Felfri runda i agility
  • Starta lydnadsklass 2
  • Starta appellklass
  • Debutera i brukssök

Jag tänker lägga större fokus på våra träningsmål:
  • Lära in framförgående
  • Lära in nya/utvecklade lydnadsmoment för lägre klass
  • Lära in nya/utvecklade moment för lydnadsklass 3
  • Lära in rullmarkering sök
  • Träna för bättre lydnad "på stigen" i söket
  • Träna in markering av skogspinnar i spåret
  • Socialträna regelbundet

Jag hoppas på valp och så har jag som mål att socialträna mycket med Ila med förhoppning om att det kan innebära skillnad för oss i tävlingssammanhang.

Hoppas på att ta förstapris i lydnadsklass 2 samt uppflytt till lägreklass spår men tänker inte sätta upp det som mål utan det får bli när det blir.
I övrigt planerar jag att träna in momenten för lydnadsklass 3 och lägre klass.

Med Camaro hoppas jag bara att hon inte förvärras mentalt och att hon kan få må bra och vara stabil i många år till.

Vi lyckades ganska bra med våra mål :)

Ila, 5 år i juli
  • Felfri runda i agility - check! Med pinne!
  • Starta lydnadsklass 2 - check! Uppflytt till lkl3!
  • Starta appellklass - check! Uppflytt till lägre!
  • Debutera i brukssök - kom ett löp med efterföljande hormoner ivägen.
Många träningsmål uppfylldes också och jag är supernöjd med året!
Valp blev det också, inte den kombinationen jag hade trott men en minst lika bra :D

KL

Nu har jag skrivit ner målen/förhoppningarna för 2014, de flesta med min huvudsakliga tävlingshund men även med mina tre andra :)! Kopierar från bloggen:

Vi börjar bakifrån i prioriteringsordningen:

• Agility:

Som jag känner nu, så kommer vi inte tävla någon agility alls under 2014. Vi får väl se om jag håller mig till det eller om det blir ett par starter vid passande tillfällen ;). Jag kommer dock att fortsätta träna det som gymnastiserande övningar, styrketräning, och för att Lyxa tycker att det är så förbannat kul :). Men ingen storsatsning här, och inga tävlingsmål satta.

• Utställning:

Minst två utställningar ska jag komma iväg på under året! Har spanat in några bruksutställningar som ligger lagom till när Lyxa brukar vara fullpälsad.

• Bruks:

Kommer att anmäla till typ ALLA elitspår som finns (inom anständig radie tills dess att vi får köpt husvagn ;) ). Här ska jagas cert! Drömmen är givetvis ett SE BCH under 2014!

• Lydnad:

Här kommer det bli ett spännande år, året då vi för första gången ska våga oss ut på rankingtävlingar :D! Ska bli väldigt kul, läskigt och lärorikt! I år är det tre (fyra) datum som är viktiga:

23/3 Malmö, internationell
11/5 Forserums BK, internationell
27-28/9 Kungsörs BK (dubbeltävling), internationell

Sen så ska vi ju även ge oss ut på vårt första SM-äventyr! Hjärtat bultar lite extra bara jag skriver det :P ! Det ska också bli en extremt häftig upplevelse!

För att spä på nervspänningen lite extra, så planerar jag även att försöka hitta datum för att ta mig utanför Sveriges gränser och tävla :)! Håller på att spana både mot Norge, Danmark och Finland. Det hade ju inte suttit dumt med nått utländskt lydnadschampionat faktiskt ;)!

Och så hoppas jag ju givetvis på att kvala in till lydnads-SM 2015!

Utöver detta så hoppas jag att hinna med lite andra tävlingsmål:

• RLD F med Homer
  • Start Avancerad klass med Homer
  • SE VCH med Smalis
  • Start lägre rapport med Lyxa (väldigt mycket KANSKE, jag vet fortfarande inte om mitt hjärta håller för detta ;) )
  • Agilitydebut med Barney (Andreas som förare)

Mot 2014 med hopp om nya framgångar :)!

Alltså, vissa mål blev det ingenting med, och vissa blev det mycket mer med :D!

Med Lyxa har jag:
  • 2:a plats med pinne i klass 2 agility
  • 6 cert
  • 3 certpoäng
  • Svensk Brukschampion
  • Svensk Spårchampion
  • Rasmästare Elitspår
  • 6 pallplatser i Elitspår (2 förstaplatser, 1 andraplats, 3 tredjeplatser)
  • 1 SM-kvalpoäng Elitspår
  • 5 1:a pris i Elitlydnad
  • 4 pallplatser i Elitlydnad (2 förstaplatser, 1 andraplats, 1 tredjeplats)
  • Rasmästare Elitlydnad
  • Distriktsmästare Elitlydnad
  • Kvalat och deltagit på lydnads-SM
  • Startat på Rankingtävlingar
Vi var dock inte på några utställningar, kom inte ut på lägrerapport och kom inte heller utomlands i lydnaden ;). Kanske nått att göra under 2015 :) .

Homer fick två godkända rundor i Fortsättningsklass, men sen förlorade vi honom i juli :cry:

Smalis tog inget SE VCH (startade inga viltspår alls), men däremot

• 2 agilitypinnar
  • 6 hoppinnar (klar för klass 2, men vi väntar att plocka upp honom tills han tar sista pinnen i agilityklass)
  • 8 pallplatser varav 1 klassvinst

Barney startade ingen agility, men gjorde däremot 2 godkända rundor i Nybörjarklass.

Och sen så blev vi ju - lite halvspontant bägge gångerna :D - med 2 valpar under året! Flocken utökades med både Boss och Pu, våra småttingar :love:

10369119_10152579500257582_5209669800789113403_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 427
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar