2014 - vad är era mål, förhoppningar, planer?

Sv: 2014 - vad är era mål, förhoppningar, planer?

KL

Nu har jag skrivit ner målen/förhoppningarna för 2014, de flesta med min huvudsakliga tävlingshund men även med mina tre andra :)! Kopierar från bloggen:

Vi börjar bakifrån i prioriteringsordningen:

• Agility:

Som jag känner nu, så kommer vi inte tävla någon agility alls under 2014. Vi får väl se om jag håller mig till det eller om det blir ett par starter vid passande tillfällen ;). Jag kommer dock att fortsätta träna det som gymnastiserande övningar, styrketräning, och för att Lyxa tycker att det är så förbannat kul :). Men ingen storsatsning här, och inga tävlingsmål satta.

• Utställning:

Minst två utställningar ska jag komma iväg på under året! Har spanat in några bruksutställningar som ligger lagom till när Lyxa brukar vara fullpälsad.

• Bruks:

Kommer att anmäla till typ ALLA elitspår som finns (inom anständig radie tills dess att vi får köpt husvagn ;) ). Här ska jagas cert! Drömmen är givetvis ett SE BCH under 2014!

• Lydnad:

Här kommer det bli ett spännande år, året då vi för första gången ska våga oss ut på rankingtävlingar :D! Ska bli väldigt kul, läskigt och lärorikt! I år är det tre (fyra) datum som är viktiga:

23/3 Malmö, internationell
11/5 Forserums BK, internationell
27-28/9 Kungsörs BK (dubbeltävling), internationell

Sen så ska vi ju även ge oss ut på vårt första SM-äventyr! Hjärtat bultar lite extra bara jag skriver det :P ! Det ska också bli en extremt häftig upplevelse!

För att spä på nervspänningen lite extra, så planerar jag även att försöka hitta datum för att ta mig utanför Sveriges gränser och tävla :)! Håller på att spana både mot Norge, Danmark och Finland. Det hade ju inte suttit dumt med nått utländskt lydnadschampionat faktiskt ;)!

Och så hoppas jag ju givetvis på att kvala in till lydnads-SM 2015!

Utöver detta så hoppas jag att hinna med lite andra tävlingsmål:

• RLD F med Homer
  • Start Avancerad klass med Homer
  • SE VCH med Smalis
  • Start lägre rapport med Lyxa (väldigt mycket KANSKE, jag vet fortfarande inte om mitt hjärta håller för detta ;) )
  • Agilitydebut med Barney (Andreas som förare)

Mot 2014 med hopp om nya framgångar :)!

kl

Sarek, 3 år i januari

* LP2
* Uppflyttad till elitklass lydnad
* Uppflyttad till högre klass spår
* Ev. uppflyttad till elitklass spår
* Ev. någon utställning
* Start i agility

Rio, 4 år i juli

* LP2
* Uppflyttad till elitklass lydnad
* Start elitklass lydnad
* Uppflyttad till elitklass spår
* Cert på utställning
* Och sist men inte minst: att kunna gå ordentligt i koppel...

Såg att någon lagt till egna mål också så det gör jag med :)

Jag (33 år i januari, hur det nu gick till :()
* Hålla minst 2 kurser varav en valpkurs
* Utbilda mig till testledare i BPH
* Testleda minst 3 BPH
* Tävlingsledare på minst 1 lydnadstävling för att inte tappa auktorisation

Senast ändrad:

KL

Baserat på hur dåligt det gick med våra mål detta år så tänker jag vara ganska försiktig i år. Det är bara tråkigt att vid slutet av året sitta och tänka "nähä inte i år heller.."

Så tävlingsmål:

Ila, 5 år i juli
  • Felfri runda i agility
  • Starta lydnadsklass 2
  • Starta appellklass
  • Debutera i brukssök

Jag tänker lägga större fokus på våra träningsmål:
  • Lära in framförgående
  • Lära in nya/utvecklade lydnadsmoment för lägre klass
  • Lära in nya/utvecklade moment för lydnadsklass 3
  • Lära in rullmarkering sök
  • Träna för bättre lydnad "på stigen" i söket
  • Träna in markering av skogspinnar i spåret
  • Socialträna regelbundet

Men mer realistiskt så hoppas jag på att fixa minst RLD F med min Ziva och åtminstone starta en officiell agility tävling under nästa år :) Kanske vi prövar att tävla en vanlig lydnads etta också.
D

Happ det hann bli ändring på detta redan nu :P Off start i agility avklarades förra helgen när jag blev bortlottad från rallyn så nu ser det väl mer ut såhär med nästa års mål:

- Fixa RLDN och förhoppningsvis RLDF.
- Felfria agilitylopp och kanske nån/några pinnar om vi orkar tävla mycket nog.
- Start i lydnadsklass 1
:D

Mina planer för 2014 är:

Nr 1: Start Lk1 i februari, anmält och klart! (har inte fått tummen ur i år)
Nr 2: Vi är projektekipage åt en tjej som utbildar sej till tävlingslydnadsintstruktör och har fått i uppgift att lära oss ett elitklass moment, i vårt fall "rutan". Ska visas upp för hennes "lärare" i mars månad.
Nr 3: damen ska bli viltspårchampion.
Nr 4: Har planer på att testa bruksspår.
Nr 5: Starta Lk2 på hösten.

Så får det bli!;)

Höll på att glömma!! Jag får ju förhoppningsvis valp 2014, det ska ju bara paras och födas fram en tik! En ny liten labbetös <3

Senast ändrad:

KL.

Kiro australian kelpie 2 år i januari:

Lydnad
• LP2
• Start Lkl 3

Bruks
• Start i lägre spår

Agility
• Pinne i Agilityklass 1
• Pinne i Hoppklass 1

Övrigt
• Simning regelbundet
• Konditionsträning
• Fortsatt koordinations och stadgeträning
• Uthållighetsprov
• Regelbunden massage och stretching

Kl

Ebun, RR 4år

Lydnad: start lkl 1 med förhoppningar om 1:a pris

Bruks: start Apellen i spår med förhoppningar om godkänt resultat, får jag drömma även uppflyttning

Fortsätta vara en go tant röd, frisk och kry i kroppen och fortsätta göra framsteg med den sociala biten i alla situationer.

Wissla, kelpie 4,5mån

Wissla går just nu valpkurs, avslutar den på nyåret sen går vi direkt på med nybörjarkursen på våren -ffa för att träna passivitet och koncentrationsförmåga.
I övrigt hoppas jag på att kunna lägga en bra grund för lydnaden och brukset, där ffa spåret men kanske även söket även om det inte har lika hög prioritet.

Lilla fröken brun hoppas jag på ska vara en lika underbar unghund nästa år som hon har varit valp i år! Självklart också frisk, växa sig lagom stor och stark och charma alla i min omgivning! ;)

*KL*
Pärla, American Akita, 2 år i februari

Viltspår
• SE Vch

Utställning
• SE UCH -behöver 1 cert efter februari :)

Lydnad
• Starta Lk1
• 1:a pris Lk1

Bruks
• Start apellen
• Förhoppningsvis bli uppflyttade

Övrigt
• Simma regelbundet
• Konditionsträna
• Impulskontrollsträna
• Träna stadga

8tDO19S.jpg

KL

Nu är den här tråden högaktuell :D

Här är mål och planer för Billy och Ivan:

mal2014_52c445779606ee76b290981a.jpg

Det ser ut som om hundarna och jag kommer att tillbringa sommaren i Sverige, sa nu ar malet ett LP2 for Miss Mandy och om jag nagonsin kan fa 'The Diva' att sta och ligga pa commando kanske till och med trana mot en LP1 med henne. Det ser dock ut att vara langt borta.:cautious:

Harri: Att unna mig och gå på så mycket privatträningar som möjligt (ffa lydnad)

Ian: Lydnadsklass II och minst en start i viltspår (ska dock träna det så mkt som möjligt), vi ska även åka på grytläger om vi hittar ngt.

Grima: Spårträning för ngn duktig och start i FH1 och förhoppningsvis II.

Melker och jag ska fixa fortsättningsklassen i Rallylydnad och få till bättre kontakt.
Sedan ska jag bli Rallyinstruktör är det tänkte

Grimm, kelpie, 3,5 år:

Lydnad:

Starta eliten igen när vi känner oss redo, sedan SeLCH

Bruks:

Köra järnet med elitspåret, anmäla till allt i närheten så fort säsongen kommer igångoch tävla så mycket vi kan, med målet SeBCH.

Övrigt:

Fysträna mer, bättre kondis och hållbar hund.Åka på en utställning och minst Good för brukschampionatet.

Sami, japansk spets, 5 år:

Lydnad:

Starta eliten, poäng i alla momenten.

Bruks:

Starta lägre spår.

Övrigt:

Friskvårda och fortsätta vara frisk och glad.

Båda hundarna ska fortsätta träna agility på skoj, och skulle vi komma ut på någon tävling må det väl vara hänt, men jag sätter inte upp det som mål i år

l

*kl*

Först och främst hoppas jag på att odågan ska återhämta sig fullt ut från sin korsbandsoperation. Det är väl det absolut viktigaste målet för 2014.

Längre än så vågar jag inte tänka just nu. Och om jag får nytt jobb och kan flytta söderut igen så blir det kanske en nr 2 i mitt hushåll :)

*KL*

Rut, Västsibirisk laika född november 12.

*BPH-test med skott (har anmält så hoppas vi hinner innan bebis kommer)
*Viltspårchampion
*Utställning, Heby, Rättvik, Tierp ev. Sthlm
*HD+ED röntgen
*Diplomtest på vildsvin i hägn
*Björntest
*Jaktprov älg under jaktsäsongen

Toka, tysk jaktterrier född september 13.
*Utställning, Sollentuna ev Stockholm
*Gå viltspår, gärna klara 3 ettor.
*Är hon mogen, hoppas vi hinna med anlagsprov innan grävlingarnasäger godnatt.
*Påbörja injagning

Valp, västsibirisk laika, född december 13.
*Utställning, Rättvik, Tierp ev. Stockholm.
*Gå viltspår
*Är han mogen, påbörja injagning.

Vilse, blandras, född april 2012
*Diplomtest vildsvin i hägn

Pinglan, blandras, född april 2012
*Inga mål, har vart mkt skadad så hoppas hon håller sej hel och vid liv.

Gösta, tysk jaktterrier, född mars 2011.
*Inga mål, ev kastrering då han ej följer rasstandarden och se om han funkar bättre hemma.

Borka, gråhund, född mars 2007
*Inga mål, kommer lånas ut som jakt/eftersökshund ev. lånas hem vid älgjakt.

*kl*
Plexus, dobermann, 3 år i Maj.
*Förhoppningen är att få tummen ur och träna så pass mkt att vi kan starta en lk 1.
*Hoppas även på att kunna få upp honom så pass bra i muskler & kondis att min kompis vill tävla barmarksdrag(kickbike) eller canicross med honom.
* Lära oss gå ordentligt i koppel.
* Se om vi kan få plats på kurs i antingen agility, rally, spår eller specialsök för skojs skull.
*HD + ED röntgen.
* Få honom att acceptera att främlingar tar i honom.

Kl

Tindra , Alaskan husky 5 år i månadsskiftet.
* startar rallylydnad för nybörjare v12 och hoppas det ska vara givande för oss båda.
* ta spårningen lite mera på allvar än vad jag gjort i vinter.
* fortsätta träna på att katterna hos mamma är samma katter även ute på gräsmattan som inne!
* gå lika fint i koppel och ha samma kontakt med mig på bortaplan som i hemområdet, och inte släpa runt mig med dövörat påkopplat för att det är så spännande.

Det var de målen vi har såhär på rak arm :)

KL.

Kiro australian kelpie 2 år i januari:

Lydnad
• LP2
• Start Lkl 3

Bruks
• Start i lägre spår

Agility
• Pinne i Agilityklass 1 KLART!
• Pinne i Hoppklass 1 KLART!

Övrigt
• Simning regelbundet
• Konditionsträning
• Fortsatt koordinations och stadgeträning
• Uthållighetsprov
• Regelbunden massage och stretching

Det har inte gått långt på året men två mål är redan avklarade :D Vilken dock bara har resulterat att jag satt upp nya mål, nu hoppas jag ju att vi tar 2 pinnar till i agility- respektive hoppklass 1

Åh, jag har massor av planer för min Aysu :D

Först och främst hoppas jag att hon tidigt på året ska bli så bra i kroppen att fysioterapeuten säger ok till lek med andra hundar och ett riktigt aktivt hundliv.

Sedan ska vi åka på utställningar, för jag tror att det kan gå jäkligt bra för henne om man ställer för rätt domare. Hon är så fin min älskade lilla hund :D

Jag hoppas också på att kunna tävla rallylydnad med henne, och så hoppas jag att det blir tillräckligt med LC-träningar för att hon ska kunna fixa tävlingslicens. Beroende på hur lång tid det tar att skaffa den så kanske vi kan hinna med en tävling också.

Kanske blir BPH och så ska jag träna massor på inkallningen så att hon blir lättare att ha lös :)

Puttar upp den här gamla tråden och är otroligt nyfiken på hur det gått för andra med deras planer!

Hur det gick med planerna för Aysu?

Ja, hon blev snabbt så bra i kroppen att hon kunde hålla igång med andra hundar och vara riktigt aktiv.
Vi åkte på en utställning, konstaterade att det var det läskigaste som fanns i Aysus ögon och skippade planer på mer sådant, jag ställde dock på Stora Sthlm och där var hon trygg nog att få ett VG.

Så mycket rallylydnad blev det inte heller, vi har mest lekt och satsat på att få henne trygg i miljöer med andra hundar. Det har varit mycket att jobba med där, men nu klarar hon "vad som helst" känns det som :D

Lure coursingen... ja, hon inte bara fixade licens och kom till en tävling, hon tävlade 5 gånger. På de gångerna blev hon 1a en gång, 2a tre gånger och 1 gång blev hon trea. Hon plockade tre cert och två r-cacil! Dessutom har hon mest troligt även kvalat till EM nästa år :banana: Vilken jäkla bra hund jag fått. Hon älskar tävlandet, springer otroligt bra och åh, jag blir så stolt över henne hela tiden.

Vad gäller BPH så tar vi det nästa år, inkallningen däremot har blivit en miljard gånger bättre än tidigare och nu har jag henne lös lite överallt (på lämpliga ställen såklart, men det känns som om hon är väldigt lätt att ha lös).

Med andra ord: hon blir bara bättre och bättre för varje dag som går och hon är så otroligt fantastisk att det känns overkligt att tänka på det :love:

Jag hoppade av figge-drömmen innan den påbörjades, men däremot är kurs-och undervisningsverksamheten i full gång!:D

Boss
(Fortsätta på hans ominlärning och finslipning av de gamla utbildningsmissarna, samt peppa upp självkänslan så han inte behöver ta till tänderna när det blir skarpa lägen.
Lägga mer krut på spårgruppen och träna inför 2015 års SWDI-spårutmaning!)

Tja, det är ju precis det vi har gjort. Träningssällskapet hoppade av så spårutmaningen får nog vänta ett år till. Annars har han faktiskt plockat fram mycket mer känsla i vallningen och gått flera långa svåra spår i skarpa lägen.

Fridolf
(Ska tävlas så det bara ryker om det, Ik1 för att kvala in till UC, och Ik 2 för att det är det matte tycker är kul;))

En start blev det. Och ett par-tre träningstävlingar. Men på den enda starten lyckades vi skrapa ihop några kvalpoäng till kvarts-SM och dra hem riktigt fina poäng/kommentarer, så jag är mer än nöjd. Har tackat nej till två parningsförfrågningar, men hoppas hitta en tik åt honom till nästa år.

Frodo
(Ska ta sitt VP i vår och sen tävlas Ik 1, med sikte på UC. Går det bra så ska han också upp i Ik 2.)

Nä. Han har gått tre seg fram och två bakåt hela tiden, så även om det är otroligt mycket bättre så är det inte några 100% på VP än. Ostartad alltså. Men desto mer använd praktiskt och har räddat läget några gånger i sommar, murbräckan!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 427
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar