20 år gammal transport

Seabaz

Trådstartare
Någon som har koll?

Det är en Boj vagn och jag undrar om man kan montera på dörrar bak på den trots att den är gammal?
Den är välvårdad.

Sen är den ju lägre än en ny vagn. någon som vet hur höga dom är invändigt?
Hur stor häst kan man transportera i den?

Små frågor....

jag har en gammal Boj, skulle väl säga max ca 160 höga hästar i den.

Att ni vågar ställa in era hästar i så gamla transporter.. Hu :crazy:

min är under totalrenovering, så jo den när den är renoverad och klar samt gått igenom besiktning, så vågar jag, inte innan.

den är totalrenoverad (allt utom baklemmen) och den har gått igenom besiktningen u.a. så jag skulle nog våga ställa in min grålle om han nu tänker gå in i den (för det vet man ju aldrig).
Dock vill jag måla den vit innuti innan jag börjar lastträna..
Bild 1

Bild 2

:)

Förresten läste på Boj hemsidan att de har nya vagnar som är 2.40 höga emot det vanliga 2.20 men tänkte aldrig på om det var innerhöjd eller ej.

Min häst är ca 153 cm. Hon innan som jag köpt släpet av hade en häst på 160-165 cm som hon körde i släpet...

Varför skulle man inte göra det? Så länge man har koll på den så är det ju inga problem.

"Att ni vågar ställa in era hästar i så gamla transporter.. Hu "
Min transport är från 1972. Den fyller alltså 32 år i juli.
Sköter man underhållet så är det inte farligare med en äldre transport än med en yngre.
Du kanske har tummen mitt i ..... och då förstår jag varför du måste ha en nytt släp. :devil:
// Linda

Varför skulle man inte våga det?

Vi har en Dino 200 från -79. Helfräscht.
Inte en anmärkning på besikning på det dom åren vi haft det.

Håller med ovanstående ang tummen mitt i handen. :devil:

Tycker att transporten såg riktigt fin ut! :)
Men det får gärna bli lite ljusare men på utsidan såg den riktigt fin ut, se bara till att alla lysen och lampor funkar samt att golvet är helt! :)

Vart har du sett den där annonsen?
Kännde nämligen igen bilden, tror jag har sett dn någonstans! :)

Det var den hon köpte på annons här på bukefalos för 16000 kr, om jag inte har helt fel.. Det är väl en -86 har h´jag för mig..

Så länge transporten är i bra skick och man har koll på grejorna är det väl inga probem?

Har en kompis som hyrde ett 2 år gammalt släp på macken. Precis innan de startade bilen hör de ett lätt brak från transporten. Hennes nätta lilla fullblod har trampat genom golvet. Ingen gammal transport där inte.

Jag förundras mer över de människor som helt utan vana föser in en motsträvig kuse i holken och glatt kör iväg som de stulit ekipaget. Och sedan undrar varför hästen tycker det är läskigt att åka transport. DÄR kan man prata om säkerhetsrisk...

Jag köpte den på annons här på buke. det är en -85:a och jag fick ge 18.000:- för den.

Den stod då i skåne (jag bor i sthlm) men som tur var så har jag en motorintresserad (och duktig) bror som bor i skåne bara 5-6 mil ifrån där transporten stod så han åkte och tittade på den och sa att den var sjysst.

Så han hämtade den med.
Sedan åkte jag och pappa och hämtade den hemma hos honom en vecka senare då vi ändå skulle köra hem en fyrhjuling från götet som pappa köpt!

Men som sagt. Jag ska måla innuti och så ska jag lyfta och kolla under gummimattan på golvet.
Dock är det ett hål i lemmen... vet inte hur det gått till men metallen är borta och det är trä där :confused: :crazy:
Men inget farligt...

Jag är helnöjd i alla fall! :)

Men skulle vilja montera dörrar bak istället för bommar och ev. "stödben" så man kan lastträna utan bil kopplad?

Har ni inga bilder på Dino-släpet? Jag fluktar lite på en, men har ingen aning om vad det är för släp. Gulliga? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 885
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London