2 veckors väntan på abort *långt*

F

Forza

Skriver under anonymt nick, så om någon känner igen mig: var snäll och håll det för er själva. Tack!

Upptäckte i helgen att jag är gravid, och enligt mina egna inte alltför tillförlitliga beräkningar hade jag min senaste mens i slutet av maj, ca 6 v sedan.
När jag gjorde testet, ca det femte jag gjort i mitt liv, tänkte jag att det väl som vanligt inte var något, utan att jag oroar mig i onödan. När det blev ett plus på stickan blev jag därför ganska chockad, skakade i hela kroppen och kallade in min pojkvän i badrummet med väldigt motstridiga känslor inom mig. Jag har haft bebissug sedan sena tonåren, minst, och är några år över 20, men det suget har förnuftet hela tiden slagit bort. Jag har bara gymnasieutbildning, jobbar förvisso heltid på ett bra jobb med bra lön och villkor, bor fortfarande hemma hos föräldrarna, pojkvännen bor fortfarande hos sina föräldrar, vi har distansförhållande, han har ingen fast helttidstjänst och trots att vi har varit ihop i många år ser det inte ut som att vi blir sambos den närmaste tiden. Dessutom har jag äntligen kommit fram till vad jag ska studera, och ska närmaste terminerna förbereda inför att kunna söka denna utbildning.

Därför sa vi båda på en gång att det inte gick att ha kvar. Våra respektive mödrar är informerade, hans blev besviken (men förstår) och min var på min/vår linje och såg inget annat alternativ. När jag berättade för min mor kände jag mig relativt bekymmerslös över att det ska tas bort, men nu, två dagar senare, när läkartid är bokad så snurrar tankarna. Speciellt då det blev två veckors väntetid.
Kommer jag att hinna ångra mig på de här två veckorna? Hur säker måste man vara, så att man inte ångrar sig i framtiden? Hur mår man psykiskt efteråt, trots att man från början tänkt sig att det var det man ville/var tvungen att göra? Kan man gå och jobba efteråt, eller ska jag ta ledigt/sjukskriva mig? Jag får ju förmodligen göra en medicinsk abort eftersom det är så tidigt, och har läst på lite på sjukhusens hemsidor men har ändå inte fått en klar bild.
Måste man gå till det sjukhus man "tillhör" eller kan man be att få komma till ett annat och se om den har snabbare tid (bor i storstad)? .

Tack ni som har kommit ända hit, för att ni har läst. Jag behövde skriva av mig och få ner mina frågor på pränt kände jag. Vill någon skriva något är det också tacksamt.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Kommer jag att hinna ångra mig på de här två veckorna? Hur säker måste man vara, så att man inte ångrar sig i framtiden? Hur mår man psykiskt efteråt, trots att man från början tänkt sig att det var det man ville/var tvungen att göra? Kan man gå och jobba efteråt, eller ska jag ta ledigt/sjukskriva mig? Jag får ju förmodligen göra en medicinsk abort eftersom det är så tidigt, och har läst på lite på sjukhusens hemsidor men har ändå inte fått en klar bild.
Måste man gå till det sjukhus man "tillhör" eller kan man be att få komma till ett annat och se om den har snabbare tid (bor i storstad)? .

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor... jag har inte själv varit i din situation. Jag vill bara ge dig en stor *kram* och önska dig lycka till.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Det låter lite som att du inte är riktigt säker på ditt beslut?

Kanske är bra att du får lite betänke tid fram till aborttiden.

Gör inget förhastat bara känn efter ordentligt!
Jag hade bestämt mig för abort med min första, men vi drog oss ur och har inte ångrat mig en sekund!

Kan tillägga att jag inte heller har någon högre utbildning.....
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Tack för kramen! Den värmer!
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

*kramar om* usch vilket jobbigt beslut..

Jag har fått för mej att funderar man på abort så får man "automatiskt" tillgång till samtal med kurator eller liknande.? Det kan vara bra att prata med en utomstående oxå, även om man bstämt sej att detta är bäst så kan man ju som du ändå ha frågor o funderingar som gnager.
Ta kontakt med någon så du får prata igenom situationen, lycka till o sköt om dej!
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Det låter lite som att du inte är riktigt säker på ditt beslut?

Kanske är bra att du får lite betänke tid fram till aborttiden.

Gör inget förhastat bara känn efter ordentligt!
Jag hade bestämt mig för abort med min första, men vi drog oss ur och har inte ångrat mig en sekund!

Kan tillägga att jag inte heller har någon högre utbildning.....
Jag var säker på mitt beslut, och är nog fortfarande säker, men ändå virvlar många frågor upp. Att jag inte har någon utbildning är det argument som väger lättast kanske jag ska tillägga, för sådant kan man alltid fixa i efterhand.

De argument som väger tyngst är att jag och pojkvännen aldrig levt ihop i någon dirket vardag. Jag vill inte skaffa ett barn som sedan står med separerade föräldrar strax efter födseln, eller t o m innan, bara för att föräldrarna inser att det inte alls funkar för dem att bo ihop.
Det andra är att vi båda vill ha fler än ett barn, och jag vill inte ha ett barn nu, och nästa om 4, 5 år, när jag egentligen hade tänkt mig att jag skulle få mitt första. Jag vill ha dem tätare än så.

Men jag har nog fortfarande inte insett att det faktiskt finns någonting som växer och lever där inne i mig. Jag går fortfarande och hoppas att jag läste av fel, eller att det ska bli missfall på naturlig väg. Jag är orolig över det dåliga samvetet som kanske kommer som ett brev på posten när jag gjort det. Kanske är det bra med grubbeltid i två veckor trots allt... Om inte annat för att få landa i allt.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Jag gjorde abort för 10 år sedan, fick osså vänta i flera veckor innan jag fick det gjort. För mig fanns inga andra alternativ än abort & jag funderade aldrig på om detta var rätt eller inte. För mig var det bara en plåga att gå & vänta i dessa veckor & allra helst då jag mådde fruktansvärt illa, kunde inte äta, allt jag stoppade i mig kom upp lika snabbt igen. :( Kunde knappt sköta mitt jobb.

Då det var gjort var det en STOR lättnad för mig, jag grät av lättnad att det äntligen var gjort och jag kunde gå vidare. Har aldrig ångrat att jag gjorde abort då.

Nu är jag åter gravid, men denna gång fanns det inga tvivel ang att behålla eller inte. Självklart skulle vi ha barn. :love: Men det var lite andra förutsättningar denna gång & jag har även längtat efter barnt ill & från senaste åren. Då för 10 år sedan kom det som en chock att jag var gravid, hade inget stadigt sällskap och jag hade inte levt klart ännu.

Jag gjorde medicinsk abort, fick gå hem efter några timmar & jobbade som vanligt dagen efter.

Låter som om du inte är helt säker på om verkligen vill göra abort eller ej? Kommer du att få prata med någon kurator under dessa 2 veckor du ska vänta? Det fick jag göra och det var verkligen JÄTTEBRA, var så himla skönt. :)

Hoppas allt ordnar sig än hur du väljer att göra.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

När vi bestämde oss för abort så ringde jag till kvinnokliniken i mitt landsting och fick även genomgå en ultraljudsundersökning och prata med någon vet ej vem när jag fick min tid. Det var också lång väntetid och det kändes som en evighet. Har inte ångrat mig en sekund, det var den enda valmöjligheten som fanns. Har aldrig mått dåligt över mitt beslut heller utan som sagt det enda alternativ som var.

Kramar från Coop
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Ja, de erbjöd kurator när jag ringde och bokade tid, men det var i samband med själva läkarebesöket om jag förstod det hela rätt. Jag tackade nej, men försäkrade mig om att man fick ändra sig.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Jag gjorde medicinsk abort, fick gå hem efter några timmar & jobbade som vanligt dagen efter.
Man stannar alltså kvar några timmar? Då kan jag mao redan nu tala om på jobbet att jag måste vara borta hela den eftermiddagen jag ska göra ingreppet.

Låter som om du inte är helt säker på om verkligen vill göra abort eller ej? Kommer du att få prata med någon kurator under dessa 2 veckor du ska vänta? Det fick jag göra och det var verkligen JÄTTEBRA, var så himla skönt. :)
Det finns liksom inte mycket till alternativ här heller; vi kan inte bli föräldrar nu även om jag vet att vi skulle bli bra sådana. Jag vill inte ge ett barn den starten i livet. Men ändå funderar man ju. Jag har som sagt haft bebislängtan länge, men nu är det verkligen ingen bra tid ffa pga av att jag äntligen bestämt mig för vad jag vill satsa på. Fler avbrott från den vägen är nog inte bra för mig.

Kanske man ska kontakta en kurator ändå. Jag trodde kuratorsamtalen var i samband med aborten, om man önskade dem, men man kan alltså få tillgång till en tidigare? Är det via sjukhuset/kvinnokliniken då?
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Jag kommer också få göra ultraljud och är det medicinsk abort som ska göras (jag är förmodligen i v 7, 8 när jag kommer dit) kan jag få göra det redan samma dag. Annars förmodar jag att tid för skrapning bokas, och då blir det ännu längre väntetid. Tänkte inte på det :( *suckar*

Tack för kramarna!
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

En abort är något du aldrig glömmer.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Vill bara ge en kram, och vilket beslut du än tar så blir det det rätta!

Kram
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Tack! Det tror jag också!
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Ring mödravården och fråga om du kan få prata med en kurator så kanske du kan få hjälp av en utomstående.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Man stannar alltså kvar några timmar? Då kan jag mao redan nu tala om på jobbet att jag måste vara borta hela den eftermiddagen jag ska göra ingreppet.

Det kan ta längre tid om det tillstöter komplikationer, en väninna fick ligga kvar över natten och var inte arbetsduglig på över 1 vecka.

Jag tycker absolut att du ska se över detta igen och prata med någon kurator, jag tycker hela tiden att det på något sätt lyser igenom att detta är kanske inte det du vill.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Angående att abort är ngt man aldrig glömmer, så nej, man vet ju att man gjort abort men de jag känner som gjort abort minns inte ens hur det var så det är ju inte traumatiskt för alla.
Du vet vad som är bäst för dig, det är bara du som kan avgöra, oavsett allas historier om sina egna aborter.Lycka till vad du än bestämmer dig för.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Men var lyser det igenom att jag inte skulle vilja göra abort? Är det "bara" en känsla du får eller läser du något konkret.

Jag måste ändå ringa och boka om tiden, för jag är ensam den veckan och har ingen möjlighet att vara borta hela dagen. Skulle det bli komplikationer så är det katastrof för jobbet om jag blir borta flera dagar. Får försöka få tag på en tidigare tid och kan ju höra efter ang kuratorer i samband med det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 159
Senast: Yrsel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sämsta filmen?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp