2 veckor kvar innan valpen kommer

M

msjodin

Det är alltså bara 2 veckor kvar innan vi får hämta hem våran lilla valp.:) Det är min första hund nånsin och jag skulle vara tacksam för all den hjälp/information jag kan få.
Några frågor jag har är bl.a. är det bäst att ha valpens sovplats i sovrummet, eller är det bättre i ett "eget" rum?
När kan man börja lära valpen sitt/ligg osv.?
Och är det nån som har något bra förslag hur man ska göra vid försökta mötet med valpen och våran katt? jag hoppas verkligen att dom kommer att komma överens.

Sv: 2 veckor kvar innan valpen kommer

Har gjort den där kattintroduceringen ett par gånger, och bästa tipset är att skynda långsamt. Kattungen fräste & spottade medan hunden ville nosa, den äldre var mer nyfiken.. (Det var 2 katter.) Hålla i hunden ordentligt från början!! Det brukar lösa sig så länge man inte låter hunden jaga upp katten i gardinerna.. Dock måste jag varna lite; jobbade ju som djursjukvårdare innan och en gång kom en 9 veckors valp in (hade kommit från kenneln 4 dagar tidigare!) och hade blivit riven i ögat av familjens katt. Så mycket beror nog på katten i frågas aggressivitetsnivå..

/Lenis

Okej, hunden kommer att vara van vid katter då det finns två katter hos uppfödaren (barn,gris och hästar också för den delen) men jag inbillar mig att det ska gå vägen, för då vi har haft bekanta som tagit hit sina hundar så efter ett par gånger så är han inte så brydd längre.
Valpen ska vetrinär besiktas på tisdag, så då skulle uppfödaren komma förbi med våran valp så får vi se hur katten reagerar.

Indra har sin bädd i sovrummet, men sedan har hon ju speciella platser i huset som hon ligger på. Jag började med sitt och ligg när hon hade gjort sig riktigt hemmastadd, men man får ju inte kräva för mycket i början.
När vi hämtat henne så satte vi upp kompostgaller här och där så att katten skulle kunna komma undan om hon ville. Det tog ganska länge innan katten helt accepterade (hon är 4 år), men nu har hon gjort det. Det viktigaste är nog att katten ska kunna komma undan så att den inte blir trängd så löser det sig nog med tiden sedan. Lycka till!

Katten har sina favorit plaster på höga höjder,så han kan sitte där uppe för att kunna kolla in valpen. ¨
Men jag har hört olika om hur man ska göra med kattens klor. Vissa säger att man ska klippa dom för att den inte ska klösa valpen, andra säger att dom måste få behålla sina klor för att kunna ha möjlighet att kunna klättra upp på olika saker, för att komma sig undan.?

Ett tipps jag har, som jag sett att många gör med sina valpar, det e o vänta med att hälsa på andra hundar. Och om du är ute o går med valpen o möter en annan hund, stanna inte, utan låtsas som inget o gå förbi.
Inge bra om valpen ska hälsa på en annan hund o den ej är snäll. Min är fortfarande rädd för svarta hundar efter en olycka när han va valp(6år nu).
Sen om man gör det till sen stor grej när det kommer en annan hund och stannar, eller sätter hunden ner när vederbörande ska passera. Blir det "en stor grej". Om du förstår? :)
Väldigt skönt att ha en hund som ej bryr sig om andras hundar utan är säker i sig själv och ej har nått behov att hälsa på varje hun man träffar.

Som sagt, sitt o ligg kan du vänta med ett par dagar. Men Nej ska han få veta direkt vad det är. Tycker jag.

Lycka till! :D

Samt att vissa hundar ej är vaccinerade och inte bör hälsa på den lilla valpen..

Har precis fått reda på att jag ska bli med valp! :love:
Det blir efter påsk då det är snällast mot henne, hade kunnat få henne redan nu, men ska åka "hem" till småland och det är inte schysst att ta med henne dit när hon inte hunnit lära känna mig och barnen än :smirk:
Vad sen katterna kommer att säga.....:angel:
Den ene kommer nog att bosätta sig uppe på bokhyllorna....:banana: han är jämt där ändå...
Den andra, ja det är väl bara att gilla läget :rofl: lite spott och fräs, men hon har träffat hund förr och det brukar gå bra, hon bestämmer att den ska ligga i hallen och ligger och vaktar :bump: men det har varit vuxna hundar.
En valp kommer att gå bra!
Vill att påskaen ska vara slut nu!!:idea:

msjodin skrev:
Det är alltså bara 2 veckor kvar innan vi får hämta hem våran lilla valp.:) Det är min första hund nånsin och jag skulle vara tacksam för all den hjälp/information jag kan få.
Några frågor jag har är bl.a. är det bäst att ha valpens sovplats i sovrummet, eller är det bättre i ett "eget" rum?
När kan man börja lära valpen sitt/ligg osv.?
Och är det nån som har något bra förslag hur man ska göra vid försökta mötet med valpen och våran katt? jag hoppas verkligen att dom kommer att komma överens.

hmm jag kan mycke väl förstå att du längtar. jag gjorde det som fan. det var mycket jobbigare än vad jag trodde att ha valp. måste ha väldigt mycket tålamod. det finns bra information på agria.se om uppfostran och så finns det bra böcker- men jag hade inte så stot nytta av dom böckerna... utan jag lärde mej själv kan man säja. godis är alltid bra att ha om du ska lära valpen saker. valpar tänker bara på mat...

Jag har tappat räkningen på hur många böcker jag har läst om hundar nu, å problemet med böckerna är ju att man till slut blir ganska förvirrad. Vilken bok har egentligen rätt? Men det blir nog som nemi_baby skrev, att man kommer nog att läsa sig själv till största del.

Valpen har varrit här en snabbis idag och mötet med katten kunde tyvärr inte gå sämre. Valpen blev klösen i ögat. Så uppfödaren skulle fara tillbaka till vetrinären å höra vad dom säger om det. jag hoppas verkligen inte att det vart så allvarligt. men det syntes att det blev ett sår.:(

det blev en operation för lill valpen, han ska ta bort stygnen på lördag så får man se hur det har läkt *håller tummarna*

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Luff
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 435
Senast: anna_panna
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 752
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar