2 tikar tillsammans?...lite hjälp tack:)

Leea

Trådstartare
Är ny här men har spanat in en hel del trådar de senaste veckorna.
Nu postar jag min första fråga här.

Jag har en liten blandrastik på 2,5 år som jag och sambon haft sedan hon var 8 veckor, och även våran första hund. Hon är lite speciell, vaktig och hälsar inte vackert på främmande hundar. Aldrig aggressiv dock, när hon väl fått hälsa blir det aldrig problem...utomhus.
Hon är vad jag skulle kalla lite av en "surtant".
Hon är i princip uppväxt med min mammas två dvärgpudelhanar och har haft mycket kontakt med andra hundar genom åren.
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om henne, men ska försöka komma till saken:d

För några månader sedan flyttade vi långt ifrån vår hemstad till Göteborg. Vilda blev väldigt deppig den första tiden och vi beslöt oss för att det var dags att skaffa ett sällskap till henne.
Nu är det alltså dags, på fredag hämtar vi den nya hunden, som också är en tik i samma ålder som Vilda, en chihuahuakorsning som är något mindre än henne, men större än en renrasig chihuahua.
Vi lånade hem henne över helgen för att se hur det gick, och överlag gick det bra, de lekte och busade, inga problem att promenera med dem båda samtidigt, fick stänga in dem i varsin bur under natten då de aldrig slutade busa. :)

Nu till frågan/frågorna:
De rök ihop några gånger (3 gånger under hela helgen), vilket jag inte förvånades över då Vilda är väldigt bestämd när det kommer till "hennes" saker. De rök ihop om maten, men åt senare ur samma skål, senare rök de ihop om Vildas leksak, så den fick vi ta ifrån dem.
Har någon annan haft detta problem och hur hanterar man det?

Jag gick i mellan när bråkade då jag inte accepterar bråk i MITT hem. Jag har hört att det är värre när tikar bråkar än när hanar gör det, men jag tyckte inte det verkade som att de slogs för att "döda", och ingen av dem fick en skråma.

Ska jag ta ledarrollen i den mening att de inte ska behöva slåss om något då de är jag som bestämmer? Eller måste de få göra upp?
Det jag har läst om tikar i samma hem har bara handlat om tikar i olika åldrar och att den äldsta ofta är ledaren. Men dessa två är nästan lika gamla (skiljer några månader), och har väldigt olika personligeheter.

Tacksam för svar!
//Lea

Sv: 2 tikar tillsammans?...lite hjälp tack:)

Jag har 2 nästan jämnåriga tikar, varav den ena då kom som en vuxen omplacering. Min yngsta är den orubbliga ledaren, men den äldre (omplaceringen) kan vara ganska drumlig och våldsam, så det händer att de ryker ihop.

Jag accepterar lite gruffande, de måste få säga till, men jag accepterar absolut inte att de bråkar "på riktigt", dvs att de skulle bita varandra. Att det låter lite när någon tar i för mycket eller om de försöker stjäla mat bryr jag mig inte om.
Däremot är mina ganska duktiga på att tuffa ihop sig mot andra hundar och det har jag nolltolerans på - så det har i stort sett upphört faktiskt.

Så jag hade nog avvaktat lite, låtit dem fundera ut var de har varandra. Märker du att någon av dem gruffar bara för att de ska, så avbryter du direkt. Men det är inte alls så att det behöver vara den äldsta som bestämmer, så lägg dig inte i vem som ska få bestämma. Huvudsaken är att Du bestämmer.

Jag har lärt mig att man inte ska gå emellan om det inte är "döds-bråk", vilket det inte var mellan dina om jag förstod det rätt? Det är ju viktigt att dom själva får göra upp, olösta konflikter skapar ofta större problem. Men samtidigt ska det inte heller gå såpass att någon skadas, att det handlar om allt för små saker, händer för ofta osv.

Sen kan jag säkert tänka mig att man ska skilja dom för att man själv ska vara ledaren och att dom inte ska bråka för att du (ledaren) ska styra allt.

Vilket som är rätt vet jag inte dock. Våra tikar accepterade varann, fastän den äldste inte gärna ville dela med sig av uppmärksamheten i början. Vi var måna om att hon inte blev bortglömd (hon kom först). Vi hade ytterligare en tik här hemma i helgen och det funkade men då la vi oss i lite. För att den nya skulle få slappna av lite (väldigt försiktig och vill inte "trampa någon på tårna") bad vi våra hundar lägga sig i bädden ibland osv.

Jag låter hunden hävda sig, morra och gruffa ifrån till den andre om denne kliver på den andre eller är allmänt bufflig.
Men inget bråk, de ska inte gå mot varandra där båda gruffar/bits.

Vid maten håller jag koll så de äter ur varsin skål sen behöver inte den ene gå fram till den andres skål utan får då respektera att den äter. När det gäller leksaker o de bråkar om en saki går jag mellan och bryter. Skrik inte eller så utan gå bara mellan o visa att det inte är acceptabelt så borde de sluta.

Vissa saker löser hundarna snyggt själva. Som när min DSG springer med bollen o valpen springer in i henne med flit respektlöst så blir hon ju förbannad. Men sen finns det ju regler de måste följa som att inte gå fram till den andres mat mm.

Fast ett litet bråk där båda parterna är arga o anser att de har rätt kan lätt eskalera till ett "döds-bråk". Lika bra o bryta innan.

Jag hade under inga omständigheter låtit hundarna "göra upp", det kan sluta riktigt illa. Jag har en bekant vars ena tik dödade hennes andra, inte genom några stora köttsår utan blödningar under huden, trots att den omedelbart togs till veterinär! (bekanten lät dock inte hundarna göra upp utan det var en olycka). Och nej, de var inga kamphundar utan vanliga hundar av vall/brukstyp.

Med min egen surtik är jag väldigt tydlig, hon får säga ifrån om någon uppför sig illa mot henne, men hon får inte slåss eller "mobba" någon annan hund. Hon kan behöva att jag är väldigt styrande i det första mötet, hon får inte blänga surt eller bli stel i kroppen med hög svans, och när vi kommer hem så ser jag till att hon inte försöker "äga" något föremål eller någon särskild plats. Jag utmanar inte ödet utan måltiderna blir alltid övervakade tills jag är 100 på att den andra hunden har förstått att man inte muckar med ärkebitchen ostraffat. Naturligtvis lämnar jag inte heller hundarna ensamma tillsammans den första tiden.

Fast ett litet bråk där båda parterna är arga o anser att de har rätt kan lätt eskalera till ett "döds-bråk". Lika bra o bryta innan.

Så tänker jag också. Och om det är ens egna hundar känner man ju oftast dem och vet vilken kapacitet och vilken "laddning" som finns. Jag bryr mig inte så mycket om mina, jag vet att min äldsta försöker dumma sig ibland och då får hon sig en åthutning av den yngre, det kan ju låta ganska illa men det är ofarligt.

Innan man verkligen känner alla parterna i slagsmålet riktigt riktigt väl, så skulle jag aldrig låta dom lösa det själva. Inte när det handlar om två, för varandra, främmande jämngamla hundar.

Jag kan exempelvis mina egna här hemma utan och innan, och dom sköter det mesta själva på sin egna nivå. Det hörs dock direkt annorlunda om något står på spel, det är på gång att bli allvar eller vilken annan "ny" anledning som helst. Därför lägger jag mig inte i så länge dom bara upprätthåller ordningen sinsemellan här hemma, eftersom jag är så pass säker på att jag kan avbryta innan det blir på riktigt om det skulle vara på väg dit.

Det kan låta fruktansvärt ibland, ungefär som att dom hinner dö 10 ggr om på under minuten - men det hörs en enorm skillnad på dessa vrålande föreställningar och ett riktigt slagsmål. Lite skråmor är inget dom dött av heller, min lilla valp på 8½ v fick ett sår på nosen idag då hon var korkad nog att försöka stjäla den äldstes ben ur dennes mun..

Tack för svaren! Nu känner jag mig lugnare. :)
Jag uppfattade det inte som att det var på liv och död, men bryter gärna ändå då det låter väldigt illa. Har ju grannar också (bor i lägenhet) och då kan man inte ha två hundar som slåss stup i kvarten. Men huvudsaken är att jag vet hur jag ska gå tillväga om det händer.
Efter figherna har de lekt ihop och varit glada så de verkar inte vara några spänningar mellan dem så länge det inte handlar om det som Vilda ser som hennes ägodelar. Det ska vi jobba bort.
Hon får självklart säga ifrån om någon är jobbig med henne, hon läxar gärna upp både valpar och stora hundar då hon tycker att de är "för på", men jag tycker inte att det är okej att hon startar slagmål för att andra hundar råkar nosa på hennes korg eller smaka lite på hennes leksaker.
Hon är inte alls likadan när hon är hemma hos andra, det är bara i hennes eget hem hon tror att hon bestämmer över allt.

Jag kommer säkert med fler frågor sen, hoppas ni är lika duktiga på att svara då :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV