Jag kan ju säga att jag är så otroligt lättade och glad att min malle inte klippte min ena katt av misstag en natt på besök i Göteborg i november. Då rör det sig om en katt på 4 kg som kom för nära i sömnen och min malle på 27 kg.
Ett ögonblicks verk i mörkret när vi försökte sova, jag hör spott och fräs, en katt som rusar under soffan och en hund som spottar päls. Jag flyger upp, leta med ficklampan i fånen, halar fram katten och tycker först att det se ok ut. Hittar lite tussar på golvet och en hund som viker undan från mig.
Vi lägger oss men katten är inte ok. Virar in honom i handduken, in på toaletten och försöker se mer. Liten fläck ovanför ögat som jag såg första checken, ögat mer irriterat och jag får en iskall klump i magen. Ringer Blå Stjärnan akut, ut i kyla och skrapar rutorna på bilen, dubbelparkerar, packar in katten i en varm pläd och ut i mörkret. Inskriven över natten, de kan inte ge besked om ögat är skadat eller inte utan kan bara ge smärtstillande och lugnande, inget vet om ögat runnit ut.
Åker hem, parkerar, varit vaken hela natten och gråter. 09:30 går jag ut med hundarna för att flytta bilen, kommer fram och har fått 600 kr i böter. Öppnar bakluckan för att sätta hundarna i buren, slår mig i pannan med bakluckan och börjar gråta igen. Biter ihop, flyttar bilen och är ett vrak tills jag vet hur det är med katten.
Han har klarat ögat, luft under huden i nacken pga ett sår motsvarande öra, hästkur antibiotika och "återbesök" hemma. Så ytterst nära han förlorade ögat, fick huvudet krossat, skallen skild från kroppen av en hund han känt i fem år. Hemma igen och det finns inga tendenser hos hunden att vara avog katter, jag hoppas och vill tro det var en olycka, trots flera dagliga promenader, men lägenhet istället för hus, timmar ute kontra flera promenader i storstad, övernattning och trångt hos mamma istället för gott om plats hos mig.
Hade jag ens för en sekund trott att han var ute efter katten hade han fått följa med på en sista resa till Blå Stjärnan.